به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

انتخاب راهبردی اسرائیل

در پی بالاگرفتن اختلافات بین مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص جنگ و راهبردهای پیش رو، «ناتان ساکس» از کارشناسان اندیشکده بروگینگز به بررسی و تحلیل این موضوع پرداخته است.

این کارشناس می‌نویسد در تاریخ ۱۵ مه، وزیر دفاع اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را مورد انتقاد جدی قرار داده و فقدان راهبرد در عملیات اسرائیل در نوار غزه را به وی نسبت داد و توضیح داد که نتانیاهو نه تنها طرح‌های ارائه شده را رد کرد بلکه از بررسی هرگونه جایگزین دیگری نیز خودداری کرد و راهبرد انتخابی او، در عمل، نداشتن راهبرد بود.

«ناتان ساکس» مدعی است که بدون وجود یک ساختار حکومتی جایگزین، حماس قادر است خود را بازسازی کرده و شبه نظامیان آن به مناطقی که قبلاً پاکسازی شده بودند بازگردند. وی می افزاید که اگر دیدگاه جایگزین برای حکومت غزه ترویج نشود، اسرائیل ممکن است در پی انجام عملیات‌های نظامی برای ماه‌ها یا سال‌های آینده قرار بگیرد.

نویسنده چنین پیشنهاد می‌دهد که، رهبران اسرائیل باید یک چشم‌انداز راهبردی روشن برای آینده غزه بدون حماس تعیین کنند و اهداف عملیاتی را براساس این چشم‌انداز مشخص کنند. با توجه به فهرستی از گزینه‌های بد تا وحشتناک، انتخاب روشن است: تشکیلات خودگردان، با اصلاحات مناسب، یا افراد نزدیک به آن.

نویسنده اشاره می‌کند که بدون هدف سیاسی، هیچ کارزار نظامی موفقیت‌آمیز نخواهد بود. بنابراین عدم وجود راهبرد روز بعد توسط نتانیاهو، تلاش آمریکا برای ترویج طرح پساجنگ به عنوان بخشی از تلاش برای یکپارچگی منطقه‌ای و عادی‌سازی وضعیت را بسیار پیچیده کرد.

بازیگران سکولار فلسطین، چه تشکیلات خودگردان و چه مردمی که در مدار آن قرار دارند، برای جلب حمایت کشورهای عربی خلیج فارس و ایفای نقش به عنوان عوامل تغییر در میدان، بسیار مهم خواهند بود. با این حال، نتانیاهو دخالت آنها را رد کرد. اکنون، همانطور که گالانت اظهار داشته، نتانیاهو در حال بررسی یک اداره مدنی تحت رهبری ارتش اسرائیل است.

ساکس معتقد است که تغییر اخیر در سیاست اسرائیل مبنی بر ورود کمک‌ها (به دنبال فشار آمریکا)، یکی از عناصر یک رویکرد بهتر است. همچنین تلاش هماهنگ برای کار با بازیگران سکولار فلسطینی، از جمله تشکیلات خودگردان، دومین کار خواهد بود. اما او تأکید می‌کند که مهمتر از اینها، تعریف یک هدف سیاسی راهبردی است که شامل بازسازی نوار غزه و ادغام مجدد با کرانه باختری تحت رهبری یک فرد سکولار فلسطینی می‌شود که بتواند دوباره اعتماد مردم خود را به دست آورد و با اسرائیل همکاری کند. از نظر نویسنده اگرچه این اقدام برای نتانیاهو یک خواسته بزرگ و احتمالاً غیرممکن خواهد بود، اما بدون آن نیز، موفقیت دست نیافتنی باقی خواهد ماند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 0
    با سلام مهمتر از اینها، تعریف یک هدف سیاسی راهبردی است که شامل بازسازی نوار غزه و ادغام مجدد با کرانه باختری تحت رهبری یک فرد سکولار فلسطینی می‌شود که بتواند دوباره اعتماد مردم خود را به دست آورد و با اسرائیل همکاری کند. غرب واقعا دریک حماقت باطنی غوطه ور است. آنها فکر می کنند می توانند بحران غزه را در ذیل پسا غزه مدیریت کنند. یعنی در کمال خونسردی میلیون ها را قتل عام و جریان مقاومت را در این باریکه از بین برده و مجددا شرایط را به قبل از ۷ اکتبر و حتی بهتر از آن برگردانند. حکایت تحولات جاری پایان تاریخ است. روایت حاکم از مبدا حجت خدا صادر می شود و دیگر جایی برای تصورات توهم آمیز وجود ندارد. اسراییل نابود شدنی است. ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس