با امکان بازي در فيس بوک، اين شبکه اجتماعي موفق شده است امسال به مقدار يک ميليون و 270 هزار سال از عمر مردم جهان را تلف نمايد! اين بازي ها اعتيادآور هستند و 3/1 مردان و 6/1 زنان به اين بازيها معتادند.

مشرق- شبکه اجتماعي Facebook با بيش از 500 ميليون کاربر در سرتا سر جهان يکي از پر مخاطب ترين سايت هاي اجتماعي است. باور اکثر کاربران اين سايت، اين است که اين سايت براي دوست يابي است و کاربردهايي در اين حوزه دارد. امّا نشست هفته ي گذشته ي «رابرت اس مولر سوم»(Robert S. Murller III) مدير دفتر تحقيقات پليس فدرال آمريکا، با سران چندين شرکت بزرگ از جمله فيس بوک به جهت درخواست براي شناسايي مخالفان آمريکا بيانگر کاربردهاي ديگر اين سايت اجتماعي است. شايد دليل افزودن خدمات گيم و بازي به اين شبکه اجتماعي، افزايش ضريب نفوذ فيس بوک بوده باشد. يعني با اين کار پاي جماعت بازي باز را به اين ميدان گسترده آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA)، يعني فيس بوک باز کرده اند.
پيش از اين گفته شد که آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) تمامي تعاملات کاربران اينترنت را کنترل و براي کاربران پوشه هاي امنيتي طراحي مي کند. اگر به سايت فيس بوک مراجعه کرده باشيد، براي عضويت با سوالاتي مواجه مي شويد که تمامي علايق و سلايق شما و تمامي اطلاعات شخصي شما را شامل مي شود. اين اطلاعات بيشتر از اينکه به درد اين سايت بخورد، به درد آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) مي خورد.
آمارهاي منتشر شده توسط اين سايت حاکي از اهميّت سرگرمي گيم(بازي) است. اينکه نيمي از کاربران اين سايت فقط براي بازي به اين سايت مراجعه و مشترک مي شوند، نشان دهنده ي جهت گيري سلايق مخاطبان از ديگر سرگرمي ها و کوچ به اين نوع از سرگرمي هاست. شايد همين اتفاقات منجر به اين شده که کارگردانان مطرح و بزرگ هاليوودي مانند جيمز کامرون و استفن اسپيلبرگ نسبت به فعاليّت در حوزه ي بازي هاي ويدئويي علاقه نشان داده و در اين حوزه کارهايي را توليد کنند.
از مدتها قبل ديپلماسي گيم (بازي) پس از فتح سنگر سرگرمي(Entertainment) از نظر فروش در سال جاري ميلادي، با کمک سايت فيس بوک و با بازي هاي مختلف و رنگارنگ اين بار به قصد آشنا کردن قشري که کمتر به بازي هاي ويدئويي مي پردازند، به ميدان آمده تا هم اين قشر را علاقه مند اين سرگرمي نوين کند، هم از علايق و سلايقشان در بازي ها و تصميمات آنها در انتخاب هايشان با خبر شود.

 

فيس بوک


در همين زمينه مدتي است اطلاعاتي توسط سايت اينترنتي آل‌فيس‌بوک در قالب مقاله‌اي تحت عنوان "ده حقيقت عجيب در خصوص بازي‌هاي فيس‌بوک" منتشر شده است، 53 درصد از کاربران اين شبکه‌ي اجتماعي از بازي‌هاي پيشنهادي اين سايت استفاده مي‌کنند.
اين آمار و ارقام نشان دهنده ي کاربردهاي ديگر اين شبکه اجتماعي در ميان مخاطبين خودش است. در اين مقاله آمده 69 درصد از کاربراني که به بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌پردازند را زنان و دختران تشکيل مي‌دهند، اما با اين وجود از هر شش زن و دختر تنها يک نفر به اين بازي‌ها اعتياد شديد پيدا مي‌کند. اين در حالي است که اين آمار در خصوص مردان يک نفر از هر سه نفر است.
20 درصد از بازي‌کننده‌هاي فيس‌بوکي براي پيشرفت در بازي مورد نظر خود وجه نقد پرداخت مي‌کنند که بيشتر اين افراد مؤنث هستند.

روزانه 56 ميليون نفر در شبکه‌ي اجتماعي فيس‌بوک به بازي‌هاي رايانه‌اي مي پردازند که اين رقم از کل جمعيت کشور انگلستان بيشتر است. هم‌چنين هر ماه 290 ميليون نفر از بخش بازي‌هاي رايانه‌اي سايت فيس‌بوک استفاده مي‌کنند که اين رقم برابر است با جمعيت کشور ايالات متحده آمريکا.
تحقيقات نشان مي‌دهند کاربران شبکه‌ي اجتماعي فيس‌بوک بطور متوسط هر ماه 421 دقيقه را به گشت و گذار در اين سايت مي‌پردازند. هم‌چنين قريب به 50 درصد از کاربران فيس‌بوک فقط و فقط براي انجام بازي‌هاي ويدئويي به اين سايت مراجعه مي‌کنند.
اگر در يک عمليات ضرب ساده 265 ميليون را ضرب‌ در 210 دقيقه کنيم به عدد 927 ميليون ساعت در ماه مي رسيم.
مهمترين مساله "زماني" است که کاربران هنگام بازي در اين سايت تلف مي کنند. اين واقعيت تلخ نشان دهنده ي عمر رو به بيهودگي و سراسر غفلت انسان امروزي است.
هيچ راهي براي بازگشت از دنياي وهم و خيال (دنياي مجازي) به عالم واقعيت وجود ندارد. عموم اين بازي‌ها نوک پيکان تأثيرات رواني خويش را بر مخاطب، به سوي ضعف‌هاي او نشانه رفته‌اند، با اين تفاوت که في المثل در بازي هاي تخيلي و ماجراجويانه بازي کننده را انساني انگاشته‌اند گريزان از واقعيات، خيال‌پرور و اهل لغو. در بازي ‌هاي ترسناک و اکشن، بازيباز سلطه‌جو و پرخاشگر و متجاوز فرض شده است. صنعت بازي راهي جز کشاندن انسان به دامي از جاذبه‌هاي حقير و غفلت‌زدگي و از خودبيگانگي، با ايجاد تفنن و تلذذ ندارد.
جذب بازي باز از طريق "تسخير رواني" او انجام مي شود. هرچه انسان را جذب کند به نحوي او را تسخير کرده و شکي نيست که اين جذب و اجذاب همواره مبتني بر نيازهاي متقابل است. به قول آن بزرگوار "نفس اماره جايي براي تامل و توجه دراين معنا، براي انسان امروز باقي نگذاشته و افراد انساني درغفلت کامل از حقيقت وجود خود هرگز اين فرصت را نمي يابند که بر اسارت ارواح خويش علم پيدا کنند."
داشتم فراموش مي کردم که بازي يکي از بت هايي است که امروز پرستيده مي شود.
يادمان باشد: و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون !

 



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس