برکناري وزير محترم امور خارجه از سمتي که وي حاضر به رها کردن آن و بازگذاشتن دست رئيس جمهور براي اتخاذ يک تصميم مناسب نبوده است، قطعا اقدامي غير اسلامي محسوب نمي شود.

به گزارش وبلاگستان مشرق، علي اکبر جوانفکر در واکنش به بيانيه اخير منوچهر متکي در وبلاگ شخصي خود مطلبي منتشر کرد و نوشت: اخيرا بحث هاي مختلفي پيرامون کنار گذاشتن آقاي منوچهر متکي از تصدي وزارت امور خارجه در رسانه ها منتشر شده است.

آنچه در پي مي آيد با نگاه به بيانيه صادره از سوي جناب آقاي متکي است که نحوه برکناري خود را از سمت وزير امور خارجه ، «غير اسلامي، خلاف عرف سياسي و ديپلماتيک و توهين آميز» توصيف کرده است.

اولا برکناري وزير محترم امور خارجه از سمتي که وي حاضر به رها کردن آن و بازگذاشتن دست رئيس جمهور براي اتخاذ يک تصميم مناسب نبوده است، قطعا اقدامي غير اسلامي محسوب نمي شود. شاخص «بنده خدا» براي غير اسلامي بودن چه چيزي است ؟ آيا اسلامي بودن آن است که رئيس جمهور دست روي دست بگذارد تا فرصت ها از دست برود و کار مملکت در گردونه کم تحرکي ديپلماتيک و ضعف مديريت دستخوش آسيب و زيان شود؟ شايد تنها از يک منظر بتوان تصميم رئيس جمهور را مورد سووال قرار داد و آن اينکه چرا در اتخاذ اين تصميم تعلل کرده و با تاخير به اين امر مهم مبادرت ورزيده است.

ثانيا برکناري «بنده خدا» از تصدي وزارت امورخارجه قطعا خلاف عرف سياسي و ديپلماتيک نيست. ايشان حتما به ياد دارند که يک بنده خداي ديگري در سال 1368 که براي انجام فعاليت ديپلماتيک در خارج از کشور به سر مي برد به دليل اتخاذ مواضع خلاف سياست هاي اصولي نظام اسلامي هدف توبيخ حضرت امام (رض) قرار گرفت و ناگزير شد قبل از ورود به ايران ابتدا از سمتش استعفا بدهد و بعدا وارد ايران شود. اينگونه توبيخ ها قبلا هم وجود داشته و خلاف عرف نيست. نکته خلاف عرف اينجاست که چگونه ممکن است «بنده خدا» با وجود اطلاع از عدم رضايت رئيس جمهور از عملکرد او در راس وزارت امور خارجه ، همچنان بر ادامه حضور خود در اين سمت اصرار مي ورزيد و حاضر به ترک اين سمت نبوده است؟ آيا ايشان چنين رفتاري را خلاف عرف سياسي و ادب ديپلماتيک تلقي نمي کنند؟!

ثالثا پس از برکناري «بنده خدا» از سمت وزارت امور خارجه ، همه کساني که در باره اين تصميم سخن گفته اند از جمله خود آقاي احمدي نژاد ، شان و منزلت او را محترم شمرده و برخصوصيات خوب وي و دوستي و همکاري او با دولت تاکيد کرده اند و حتي آقاي رحيمي معاون اول رئيس جمهور وي را فردي خدوم، متدين، عاشق نظام جمهوري اسلامي و دوستدار و معتقد به ولايت فقيه توصيف کرده است ، پس چگونه مي توان باور کرد که ايشان اين همه لطف و محبت رئيس جمهور و ساير مسوولان را نسبت به خود نمي بيند و مدعي مي شود که با اين کار به او توهين شده است؟! آيا ادامه حضور ايشان در مصدر وزارت امور خارجه به رغم عدم تمايل جناب آقاي احمدي نژاد توهين به رئيس جمهور محسوب نمي شده است؟

آقاي متکي در ادامه به طرح دو سووال پرداخته و از زبان خود به آن پاسخ منفي داده است. فکر مي کنم پاسخ درست به اين دو سووال چيزي بيشتر از «خير» است

1- آيا وزير امور خارجه قبل از سفر به سنگال در جريان زمان حتي تقريبي برکناري خود قرار گرفت؟

پاسخ : آيا «بنده خدا» مي تواند کشوري را نام ببرد که رئيس جمهور يا بالاترين مقام آن به وزير يا مقام زير دست خود که بناي ناسازگاري و عدم همراهي را گذاشته است بگويد که مثلا شما را فردا يا پس فردا يا سه روز ديگر برکنار مي کنم! بديهي است که هيچکس را از زمان دقيق برکناري از سمتي که برعهده دارد مطلع نمي کنند. بنابراين «بنده خدا»نبايد از رئيس جمهور توقع کند که چرا او را از زمان دقيق برکناري اش مطلع نکرده است. همينقدر که رئيس جمهور محترم او را احضار و با وي در باره ضرورت کنار رفتن از تصدي وزارت امورخارجه صحبت کرده است، کافي است. بديهي است وي مي دانسته که رئيس جمهور قرار است اين مسووليت را از او بگيرد و به فرد ديگري بسپارد و او نمي تواند بگويد که از اين موضوع هم بي اطلاع بوده است! طرح اين سووال که آيا او از زمان تقريبي برکناري خود نيز مطلع بوده است ، انحرافي به نظر مي رسد زيرا آنچه تا کنون مطرح شده اين است که ايشان ازتصميم آقاي احمدي نژاد براي کنار گذاشتن خود مطلع بوده است و اين مساله را نه فقط «بنده خدا» بلکه تقريبا هر انساني که با فضاي سياسي کشور آشنايي کمي داشته باشد ، مي داند که از مدتها قبل رئيس جمهور تصميم به برکناري او گرفته اما برخي ملاحظات باعث تاخير در اين تصميم شده است.

2- آيا وزير امور خارجه از جانشين خود و روز مراسم توديع(!) آگاه بوده است؟

روشن است که وقتي يک نفر را به دليل ناکارامدي يا برخوردار نبودن از ظرفيت هاي لازم مديريتي از سمتش برکنار مي کنند، دليلي ندارد که انتظار داشته باشد به او اطلاع دهند چه کسي قرار است جانشين وي شود. اين يک امر رايج و عرف پذيرفته شده در نظام اداري کشور است که فردبرکنار شده معمولا پس از برکناري ، پي به هويت جانشين خود مي برد بنابراين معلوم نيست که آقاي متکي چرا چنين توقعي را مطرح کرده است؟!

نکته اساسي اين است که روند تعامل «بنده خدا» با رئيس جمهور در ماههاي اخير به نفع کشور نبود و بايد به آن خاتمه داده مي شد. بديهي است جلوي ضرر از هرجا که گرفته شود حتما سود است و آقاي احمدي نژاد بايد به اين مساله خاتمه مي داد . آنچه مهم به نظر مي رسد حفاظت از منافع ملت و مصالح نظام جمهوري اسلامي ايران است و اين همان چيزي است که نبايد قرباني منافع و موقعيت هاي فردي شود.

در پايان مي خواهم به جناب آقاي متکي که هميشه براي بنده محترم و عزيز بوده و خواهند بود ، برادرانه توصيه کنم که مراقب فرصت دادن به بدخواهان و فرصت طلبان باشند. آنها نه از متکي «بنده خدا» خوششان مي آيد و نه دلشان با احمدي نژاد، نرم مي شود. اکنون که از سر تقدير يا تقصير، عرصه کار و تلاش را از شما ستانده و به ديگري سپرده اند، سجده شکر به درگاه خدا آوريد و هوشيار و آگاه باشيد که آنچه از همت و تلاش در راه اعتلا و عزت ملت ايران در کيسه آخرت اندوخته ايد به ثمن بخس از چنگ شما به در نکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس