صنعت بازي که از سال 2008 از ديگر سرگرمي ها، حتي از سينما پيشي گرفته، تنها در آمريکا و فقط در سال 2010 به يک فروش نجومي دست يافته است.

به گزارش مشرق، آمار ايالات متحده آمريکا در سال 2010 ميلادي منتشر شد و طبق آن قريب به 25 ميليارد دلار صرف بازي‌هاي رايانه‌اي و ويديويي شده است. اين صنعت که از سال 2008 از ديگر سرگرمي ها، به خصوص رقيب ديرينش صنعت فيلم پيش افتاده، حال تنها در آمريکا و فقط در سال 2010 به اين فروش نجومي دست يافته است.
بر اساس اطلاعاتي که اخيرا از سوي شرکت تحقيقات بازرگاني Newzoo منتشر کرده است، مردم کشور ايالات متحده آمريکا طي سال 2010 ميلادي، مبلغي بالغ بر 25 ميليارد دلار صرف بازي‌هاي بازي‌هاي رايانه‌اي و ويديويي کرده‌اند. سالهاست که "صنعت_سلاحِ گيم" دو نقش مهم  را به خوبي و ظرافت تمام، ايفا مي کند؛ صنعت و پولساز بودن، نفوذ و تصرف قلب و ذهن و ترويج سبک و سياق زندگي آمريکايي. ظرافت موضوع در اينجاست که اگرچه جنگ سخت  براي آمريکا بسيار پر هزينه است و لجستيک سنگيني را بر مي تابد؛ اما جنگ نرم نه تنها هزينه اي در بر ندارد بلکه پولساز نيز هست!


در جمع‌آوري اين آمار به تمامي انواع مختلف بازي‌هاي رايانه‌اي و ويديويي توجه شده است که از آن جمله مي‌توان به بسته‌هاي الحاقي عناوين مختلف، بازي‌هاي چندنفره‌ي آن‌لاين کلان و شبکه‌هاي اجتماعي اشاره کرد.

بر اساس گزارش ارايه شده توسط شرکت Newzoo، هزينه‌ي صرف شده به بازي‌هاي رايانه‌اي و ويديويي در مقايسه با سال 2009 ميلادي قريب به دو درصد کاهش نشان داده است. از جمله دلايل کاهش هزينه‌ي صرف شده مربوط به بازي‌هاي رايانه‌اي و ويديويي به کاهش تقاضاي مصرف‌کنندگان در بازار کنسول‌ها مربوط مي‌شود. بازار کنسول‌هاي بازي در سال 2010 ميلادي 10.6 ميليارد دلار فروش داشته و بيشترين سهم کل فروش سال را به خود اختصاص داده، اما در مقايسه با سال گذشته 29 درصد کاهش از خود نشان داده است.

نکته‌ي جالب توجه اينجاست که بازي‌هاي رايانه‌هاي شخصي و مک که در قالب لوح فشرده عرضه مي‌شوند به شدت محبوبيت خود را در ايالات متحده‌ي آمريکا از دست داده و نسبت به سال گذشته‌ي ميلادي 19 درصد کاهش فروش نشان مي‌دهند. اما در عوض بازار بازي‌ها و محتواي دانلودي بسيار داغ است و آمار نجومي 2.5 ميليارد دلار، بهمراه 60 درصد افزايش فروش در مقايسه با سال گذشته ميلادي را به نام خود ثبت کرده است.

در اين ميان شبکه‌هاي اجتماعي با افزايش فروشي 66 درصدي، از حيث افزايش فروش در مقايسه با سال گذشته‌ي ميلادي در صدر قرار دارند. بر اساس اطلاعات منتشر شده ميزان مبلغي که مردم و بازي‌کننده‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي هزينه کرده‌اند در مقايسه با سال گذشته‌ي ميلادي 66 درصد افزايش پيدا کرده است.
اطلاعات بدست آمده حاکي از اهميّت روز افزون اين هنر-صنعت-رسانه است که رشد اين صنعت ديجيتال به سمت چند نفره شدن بازي هاست، که جو قالب بازيهاي آنلاين در نمايشگاه Gamescom شهر کلن آلمان شاهدي بر اين ادعاست.
در مجموع سال 2010 ميلادي از حيث نحوه‌ي هزينه‌ي بازي‌کننده‌ها در بخش بازي‌هاي رايانه‌اي و ويديويي در مقايسه با سال گذشته‌ي ميلادي تغييرات اساسي و بنيادين به خود ديده است: کاهش علاقه‌ي مصرف‌کنندگان به کنسول‌هاي بازي و لوح فشرده بازي‌هاي رايانه‌هاي شخصي و مک که مي‌تواند از اشباع شدن بازار ناشي شده باشد و علاقه به ساير انواع بازي‌هاي رايانه‌اي و ويديويي، از جمله شبکه‌هاي اجتماعي.

در ادامه مي‌توانيد جدول کامل اين آمار ار مطالعه کنيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس