پس از دستيابي پژوهشگران کشور به دانش فني طراحي و ساخت ماهواره اخيرا محققان موفق به طراحي و ساخت دستگاه تعيين و کنترل وضعيت ماهواره طلوع شدند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از مهر، ماهواره طلوع، نخستين ماهواره سنجش از راه دور ايران است که در 14 بهمن سال 1388- روز ملي فناوري ماهواره اي- رونمايي شد.

اين ماهواره توسط ماهواره بر "سيمرغ" قابل پرتاب است و داراي فناوريهايي مانند محموله تصويربرداري، کنترل وضعيت مکانيزم ها و سلولهاي خورشيدي است. ماموريت اصلي اين ماهواره، تصويربرداري تک طيفي با تفکيک پذيري 50 متر، ذخيره و ارسال داده هاي تصوير به ايستگاههاي زميني است.

با توجه به ويژگي هاي تصاوير ماهواره طلوع مي توان در اموري چون نقشه برداري زمين در مقياس بزرگ، مطالعه و بررسي حوضچه هاي آبي و دريا، مشاهده و ارزيابي تخريب منابع انساني، بررسي علوم کشاورزي، جنگلي، مشاهده پوشش ابرها، پراکندگي انساني و ارزيابي بلاياي طبيعي نظير زلزله،‌ سيل‌ و آتش سوزي بهره مند شد.

مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پايين و ارتفاع مدار آن بيش از 500 کليومتر است و دو سال عمر مفيد براي آن پيش بيني مي شود

انرژي ماهواره طلوع توسط آرايه هاي خورشيدي که بر روي بدنه آن نصب شده و همچنين باتريهاي ثانويه تامين مي شود. جرم اين ماهواره 100 کيلو و ابعاد اين سازه 6 ضلعي به عرض 86 و ارتفاع 100 سانتيمتر است.

اخيرا پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميرکبير طي اجراي پروژه تحقيقاتي موفق به طراحي و ساخت دستگاه تعيين و کنترل ماهواره "طلوع" در فاز آزمايشگاهي شدند.

محمد باقر منهاج عضو هيئت علمي دانشکده مهندسي برق دانشگاه صنعتي اميرکبير در اين باره گفت: در اين پروژه موفق به طراحي و ساخت دستگاهي براي تعيين و کنترل وضعيت ماهواره "طلوع" شديم.

وي با تاکيد بر اينکه اين پروژه بر اساس نياز کارفرما تعريف و اجرايي شد ادامه داد: در اين پروژه بر اساس نياز و محدوديتهايي که از سوي کارفرما اعلام شده بود تحقيقاتي در زمينه سنسورها، عملگرها و "برد" ها اجرا شد.

عضو هيئت علمي دانشکده مهندسي برق دانشگاه صنعتي اميرکبير اضافه کرد: در ادامه بر استفاده از روشهاي مختلف، تعيين و کنترل وضعيت در فازهاي از پيش تعيين شده تاکيد و متناسب با ماموريت هاي ماهواره طراحي و پياده سازي شد.

وي با بيان اينکه پروژه تعيين وضعيت ماهواره "طلوع" در فاز آزمايشگاهي است، خاطرنشان کرد: اين پروژه ها براي ماهواره طلوع طراحي شده است ولي در تمامي ماهواره ها با ماموريتها و محدوديتهاي مختلف کاربرد دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس