زيردريايي کيلو از جمله پيشرفته ترين نمونه هاي کلاس ديزل الکتريک در دنيا مي باشد که نيروي دريايي آمريکا، لقب «حفره سياه» را به آن داده است.توانمندي بيشتر اين زيرسطحي در مقابله با زيردريايي هاي کلاس دلفين نيروي دريايي رژيم اشغالگر قدس مي باشد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، در آذرماه گذشته فرماندهان ارشد ارتش جمهوري اسلامي ايران، خبر از اعزام واحدهاي زيرسطحي نيروي دريايي ارتش ‌به خليج عدن در قالب ناوگروه نداجا در ادامه مأموريت‌هاي محوله حضور در آب‌هاي بين المللي دادند.
در سلسله مأموريت‌هايي که از حدود دو سال پيش به منظور حفاظت از ناوگان کشتيراني کشور در مناطقي که تحت هجوم دزدان دريايي مسلح قرار مي گرفتند آغاز شد، واحدهاي اعزامي عمدتا مبادرت به حفاظت از کشتي هايي مي نمودند که به سمت ايران يا از مبدأ ايران تردد داشتند.
اما پس از گذشت اين مدت و انجام دادن حدود 850 مأموريت،‌ براي اولين بار است که بجز کشتي‌هاي رزمي در کلاس ناوهاي محافظ و شناورهاي لجستيکي، خبر از حضور زيردريايي هاي ايران در مناطق مذکور داده مي شود.
با توجه به بعد مسافت حدود 2800 تا 3000 کيلومتر از بندرعباس تا خليج عدن، زيرسطحي هاي ايران از نوع کيلو، توان حضور در اين مأموريت را خواهند داشت. ايران در اوائل دهه 90 ميلادي سه فروند از اين نوع زيردريايي را از روسيه خريداري کرد که پس از حضور بيش از 15 ساله در ناوگان و ارتقاء برخي از سامانه‌ها به دستان متخصصان داخلي و کسب تجربه توسط خدمه، هم اکنون اين واحدها از آمادگي کامل براي حضور در آبهاي دوردست از پايگاه اصلي خويش برخوردار شده‌اند.
حضور اين واحدها با توانايي اجراي مستقل عمليات و زماني طولاني باقي ماندن در زيرآب که به گفته منابع معتبر بين‌المللي، حدود 45 روز است، قابليت هاي عملياتي ناوگروه اعزامي را به ميزان بسياري، بالا مي برد.
شناسايي و کسب اطلاعات از تعداد زياد شناورهاي رزمي کشورهاي مختلف دنيا که در درياي سرخ و خليج عدن حضور دارند علاوه بر پشتيباني از واحدهاي سطحي خودي حاضر در منطقه، مي تواند از جمله وظايف زيرسطحي يا زيرسطحي هاي اعزامي باشد.
با توجه به عملياتي بودن بيش از 10 فروند زيردريايي کلاس غدير در آب هاي خليج هميشه فارس، که توانايي اجراي عمليات در آب هاي کم عمق و امکان پايين شناسايي شدن، امکان اعزام واحدهاي زيرسطحي کيلو را به عمليات فرامنطقه اي، بدون به خطر افتادن توان زيرسطحي کشور در منطقه را فراهم مي کند.
به گزارش مشرق، زيردريايي کيلو از جمله پيشرفته ترين نمونه هاي کلاس ديزل الکتريک در دنيا مي باشد که نيروي دريايي آمريکا، لقب «حفره سياه» را به آن داده است. کيلو در واقع يکي از کم سرو صداترين زير سطحي هاي دنيا است که اين ويژگي به مدد عايق بندي صوتي کامل بدنه آن ممکن شده است که در کنار پوشش هاي جاذب امواج سونار، روي بدنه و استفاده از پروانه هاي هفت پره اي که صداي بسيار کمي توليد مي کند، ‌شناسايي آن را بسيار سخت نموده به طوري که برخي منابع ، احتمال شناسايي آن را نسبت به انواع هم کلاس، حدود يک چهارم برآورد کرده اند که موجب توانمندي بيشتر اين زيرسطحي در مقابله با زيردريايي هاي کلاس دلفين نيروي دريايي رژيم اشغالگر قدس مي شود.
زيردريايي کيلو داراي طول 70 تا 74 متر و وزن روي آب حدود 2300 تن، شش مقر 533 م.م. شليک اژدر و 18 اژدر برد بلند با سامانه خودکار بارگذاري مي باشد. 24 مين دريايي نيز در واحد وجود دارد که داراي قابليت برنامه ريزي و استقرار دراعماق مختلفي را دارند.
بر اساس اطلاعات رسانه‌هاي غربي، زيردريايي کيلو همچنين به 8 فروند موشک پدافند هوايي کوتاه برد مجهز است که به افزايش توانمندي دفاع از خود براي اين واحد مي انجامد. زيردريايي هاي کلاس کيلو امکان حمل و شليک موشک هاي کروز دريايي اس اس ان-27 را دارند که از محفظه اژدرها پرتاب مي شود. اين موشک داراي انواع ضد کشتي، ضد زيردريايي و نيز ضداهداف زميني مي باشد که در اختيار برخي کاربران کيلو از جمله چين مي باشد. البته چندي پيش، خبر شليک موشک از واحد‌هاي زيرسطحي کشور، از رسانه هاي عمومي اعلام گرديد.
علاوه بر پشتيباني رزمي از واحدهاي سطحي خودي، حضور زيرسطحي هاي نداجا در خليج عدن و درياي سرخ، به معني ناامني بسيار بيشتر مسير مواصلاتي کشتي هاي نيروهاي فرامنطقه‌اي و صهيونيستي به خليج فارس خواهد شد و همچنين اجراي نقش به عنوان واحد هشدار اوليه در برابر عبور اين شناورها که بهترين مسير آنها، عبور از کانال سوئز و درياي سرخ و خليج عدن (محل حضور ناوگروه رزمي نداجا) و سپس دستيابي به آبهاي اقيانوس هند و درياي عمان مي باشد، مي تواند در زمره وظايف عملياتي اين واحد پيشرفته و توانمند در مأموريت پيش رو باشد.
به گزارش مشرق، حضور کيلو با بيشينه برد حدود 11000 کيلومتر، در فاصله نچندان زياد از سواحل فلسطين اشغالي به همراه ناوهاي رزمي و لجستيکي، اين مزيت را دارد که در صورت وقوع درگيري با ايران، در صورت مجهز بودن اين واحدها به موشک کروز اس اس ان-27( مدل ضد سطحي)، ايران توان ضربه زدن به خاک دشمن را به جز استفاده از موشک هاي بالستيک دوربرد به عنوان يک راهکار محتمل خواهد داشت و بدون اين سلاح نيز، با داشتن تعداد زياد اژدر و مين هاي دريايي، امکان شکار تعدادي از شناورهاي گرانقيمت دشمن را دارد.

آخر اينکه، حضور واحدهاي زير سطحي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، نشان از افزايش توانمندي کشور در کاربري نيروي دريايي به عنوان يک نيروي راهبردي و تأمين و حفاظت از منافع کشور در دريا که بخش عظيمي از اقتصاد کشور به آن مرتبط مي باشد، دارد.
 




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس