وزير دفاع امريکا با ابراز نگراني از تازه ترين فناوري تسليحاتي چين، بهبود مناسبات نظامي با پکن را به منظور کمک به خنثي سازي تنش در روابط دو کشور خواستار شد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، رابرت گيتس در مصاحبه با خبرنگاران در هواپيماي نظامي به مقصد پکن براي مذاکرات سه روزه با مقامات بلند پايه چين گفت: به نظر مي رسد چيني ها در مقايسه با قبل، در زمينه توليد نخستين جت جنگنده رادار گريز خود به پيشرفت هاي قابل توجهي دست يافته اند و همچنين به نظر مي رسد که موشک ضد کشتي اين کشور، تهديد بالقوه اي براي ارتش امريکا باشد.

گيتس افزود: آنها به وضوح به ظرفيتي دست يافته‌اند که قادرند برخي از توانمندي هاي دفاعي ما را به خطر اندازند و ما بايد به آنها توجه داشته باشيم، بايد متناسب با برنامه هاي خودمان به آنها پاسخ دهيم.

وزير دفاع امريکا درعين حال خاطرنشان کرد اين پيشرفت هاي تسليحاتي، اهميت انجام گفتگو با ارتش چين را مورد تأکيد قرار مي دهد و اميدوار است ديدار وي از پکن که عملا از روز يکشنبه آغاز خواهد شد، زمينه را براي مناسبات عميق تر دفاعي با اين قدرت درحال رشد آسيا فراهم سازد.

گيتس گفت: اميدوارم از راه مذاکرات راهبردي که درباره آنها صحبت مي کنم، چه بسا از نياز به برخي از اين توانمندي ها کاسته شود. با توجه به ديدار رسمي مهم  هو جينتائو رئيس جمهور چين از واشنگتن در 19 ژانويه، دو طرف علاقه مندند در روابط دفاعي به پيشرفت هايي دست يابند که چين بارها همکاري در اين بخش را به علت فروش هاي تسليحاتي امريکا به تايوان، به حال تعليق درآورده است.

گيتس گفت: کاملا واضح است که چيني ها از من مي خواهند پيش از سفر  هو  به واشنگتن، با وي ملاقات کنم. نظر خود من اين است که روابط مثبت، سازنده، فراگير بين امريکا و چين نه تنها در چارچوب منافع دوجانبه دو کشور است، بلکه به نفع هرکشوري در منطقه بوده و به اعتقاد من منافع آن جهاني است.

چند روز پيش از اين سفر بسيار نمادين وزير دفاع امريکا به پکن، عکس هايي منتشر شد که در آنها نخستين نمونه از اولين جنگنده رادارگريز چين موسوم به J-20 در فرودگاهي در جنوب غربي اين کشور به نمايش گذاشته شد. زماني که از گيتس درباره اين نوع هواپيما سئوال شد گفت: مي دانيم که آنها روي يک هواپيماي رادار گريز کار مي کنند. آنچه را که ما متوجه شده ايم اين است که آنها چه بسا پيش از آنکه دستگاههاي اطلاعاتي ما پيش بيني کنند، در مرحله توليد اين نوع هواپيما بوده اند.

اين مقام عالي دفاعي امريکا در عين حال افزود: البته اين پرسش مطرح است که واقعا ميزان رادار گريزي اين هواپيما تا چه اندازه است.

گيتس گفت: از زمان آغاز مسئوليتم از چهار سال پيش تاکنون، همواره از پيگيري و تلاش چين در زمينه توليد موشک هاي ضد کشتي ، کروز و بالستيک نگران بوده ام.

وي افزود: توليد موشک ضد کشتي چين مرحله پيشرفته اي است اما هنوز مشخص نيست آيا اين سلاح کاملا عملياتي شده است يا خير.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از هواپيماي حامل وزير دفاع امريکا به مقصد پکن، گيتس گفت: به علت تهديد بالقوه ناشي از موشک هاي چيني و ديگر جنگ افزارهاي اين کشور، در بودجه دفاعي پيشنهادي وي که روز پنجشنبه ارائه شد، فناوري در زمينه طراحي تسليحات ضد دسترسي  در اولويت قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس