کد خبر 23852
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶

اين بازي، جريان يک يهودي است که تلاش مي‌کند از اردوگاه آشويتس فرار کند و در اين مسير تعدادي از ماموران نازي‌ها را مي‌کشد. اين بازي با واکنش هاي متفاوت و اعتراض هايي ازسوي يهوديان سرزمين هاي اشغالي مواجه شده است

به گزارش خبرنگار مشرق، يهوديان ساکن سرزمين هاي اشغالي در دفاع از افسانه ي هلوکاست، به "ديپلماسي گيم" روي آورده اند. بازي "شورش سوندر کماندو" که توسط ماکسيم جنيس ساخته شده است، در پس زمينه روايي اردوگاه آشويتس و جريان افسانه اي هلوکاست شکل مي گيرد. و محور سناريو بازي، يک يهودي است که تلاش مي‌کند از اردوگاه آشويتس فرار کند و در اين مسير بعضي از نازي‌ها را مي‌کشد. اين بازي اگر چه دفاع از هلوکاست را در وراي خود گنجانده است. اما با اعتراض هايي از سوي انجمن هاي يهوديان سرزمين هاي اشغالي مواجه شده است.


• بازي ويدئويي شورش "سوندر کماندو" (Sonderkommando)
يک اسرائيلي به عنوان قهرمان اول تيراندازي در يک داستان انتقامي و خونين در اردوگاه کار اجباري نازي‌ها حضور مي‌يايد. اين بازي، بازيکنان را در نقش يک زنداني در اردوگاه مرگ آشويتس در يک فضاي قتل و عام و کشتار قرار مي‌دهد.
شورش سوندر کماندو بر اساس شورش واقعي در آشويتس در اکتبر 1914 طراحي شده است که در آن، بعضي از رفتارهاي خشن نازي‌ها به تصوير کشيده مي‌شود و بر اساس بازي تيراندازي کلاسيک "ولفنشتاين تري دي" (Wolfenstein 3D) ساخته شده است. حادثه واقعي در آشويتس منجر به مرگ تنها سه سرباز آلماني و قتل عام 451 سوندر کماندو شد.
سوندر کماندو يک واحد ويژه از اولين يهودياني بودند که در بازداشتگاه اسيران يهودي کار مي‌کردند و اين حادثه به فرايند قتل عام در طول هولوکاست کمک کرد.
در نسخه بازي ويديويي شورش سوندر کماندو، شخصيت‌ها و زندانيان آشويتس توسط سربازان نازي تار و مار شده‌اند.
از نظر گرافيکي چند تم مشخص در آن وجود دارد که توسط نويسندگان و سازندگان آن ايجاد شده است. از جمله کوره‌هايي که در آن آدم مي‌سوزانند، بلوک 11، اتاق‌هاي گاز، اتاق اعدام، اتاق بازجويي و اتاق شکنجه که گرافيک آن‌ها بر اساس تصاوير واقعي از سايت‌ها طراحي شده است.
سازنده اين بازي داستان خشونت و انتقام از نازي‌ها را بسيار واقع گرايانه، چالش انگيز و دقيق شرح مي‌دهد. اين بازي يک بخش از يک بازي سه گانه است که بخش‌هاي ديگر آن، Sonder 2 ، قيام ورشو و Sonder 3 است که در حال توليد هستند.


• بازي ويدئويي هلوکاست عقب نشيني کرد
اعتراض رسمي سازمان‌هاي يهودي موجب شد ماکسيم جنيس از شورش سوندر کماندو صرف‌نظر کند زيرا از نظر اين سازمان‌ها اين بازي فرار يهودي‌ها از اردوگاه و کشتن سربازان نازي را به تصوير مي‌کشد.
ماکسيم جنيس (Maxim Genis) در ادامه اعتراض به استفاده از هولوکاست به عنوان پس زمينه اين بازي، تصميم گرفت از اين بازي ويدئويي صرف‌نظر کند.

نام اين بازي ويدئويي، شورش سوندر کماندو است و اجراي آن در طول يک شورش خشن توسط زنداني‌ها در اردوگاه‌هاي مرگ آشويتس، توسط يک سازنده بازي‌هاي ويدئويي اسرائيلي که در آن شورش واقعي اکتبر 1914 در آشويتس را به عنوان پس زمينه بازي به کار برده است، ساخته شده است.

جنيس سازنده بازي به يديعوت آحارونوت گفت: "من آن را به گونه‌اي طراحي کردم که مردم بتوانند بازي کنند و هيج برنامه‌ريزي قبلي در آن وجود ندارد. از نظر من، بازي هيج نوع بيانيه و اظهارنظر خاصي در خود ندارد؛ اين بازي فقط براي لذت بردن از چالش و براي مبارزه طراحي شده است. به نظر من اين يک نوع هنر است اما متاسفانه همه آن را درک نمي‌کنند."
وي که در اسراييل زندگي مي کند مي‌گويد که موضوع هولوکاست را از پدرش آموخته است، کسي که بستگانش در هولوکاست به قتل رسيده‌اند. اما طبق ادعاي جنيس، اين مساله هيج تاثيري در بازي نداشته است.

اما جنيس طي اظهارات ديگري مي‌گويد بر روي بازي حدود چهار سال کار کرده است. بعضي از مردم از من حمايت کردند و گفتند که يادگيري درباره هولوکاست از طريق بازي ممکن است اما بازي نمي‌تواند اتفاقات تاريخي را کامل بيان کند.
او مي‌گويد بازي جريان يک يهودي است که تلاش مي‌کند از کمپ فرار کند و در اين مسير بعضي از نازي‌ها را مي‌کشد. بنابراين همان‌طور که او مي‌تواند فرار کند، همان‌طور نيز مي‌تواند بکشد. اين چيز بدي نيست، اما در اصل هدف فرار کردن است نه کشتن نازي‌ها. شما يهودي‌ها را فقط در مراحل دشوار بازي مي‌توانيد بکشيد.


• مخوف و نامناسب
قبل از اينکه سازندگان بازي تصميم به تجديدنظر در بازي بگيرند، اتحاديه ضدافترا-يک گروه مدافع يهوديان که هدفش جلوگيري از افترا به يهوديان است- در يک مصاحبه با "کوتاکو" يک وبلاگ بازي‌هاي ويدئويي، اين بازي را مخوف و نامناسب ناميد.

اين گروه اذعان داشتند که هولوکاست نبايد در محدوده بازي‌هاي ويدئويي باشد و از اين چارچوب بايد خارج شود و ابراز اميدواري کردند که سازندگان بازي در برنامه خود تجديدنظر کنند و آن را رها کنند.

سازندگان بازي از موتور اصلي ولفنشتاين تري دي، براي اين بازي استفاده کردند، اين مسئله نشان مي‌دهد که براي اين بازي بودجه کمي صرف شده است. ولفنشتاين تري دي در سال 1992 منتشر شد و به عنوان اولين نوع بازي‌هاي تيراندازي محبوبيت يافت. ولفنشتاين تري دي بازيکنان را در نقش يک قهرمان قرار داد، تا جايي که ممکن است بسياري از نازي‌ها را و نهايتا هيتلر را بکشند.

سخنگوي اتحاديه ضدافترا گفت: "اين بازي ويدئوييِ مبتديانه، يک نمايش تهاجمي و اهانت‌آميز از هولوکاست است. گرافيک‌هاي آن کاملا بيخودي، مخوف و غير ضروري است. اين بازي يک تلاش بيهوده براي نمايش مقاومت يهودي‌ها در طول اين دوره دردناک است که هرگز نبايد بي‌اهميت شمرده شود."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس