کد خبر 23983
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶

پرواز افتتاحيه روز سه شنبه نخستين هواپيماي شکاري بمب افکن چين که به نوعي نمايشگر رقابت نظامي بين واشنگتن و پکن به شمار مي رفت،‌ نزديک شدن مجدد روابط دو کشور را اندکي تحت الشعاع قرار داد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، وزير دفاع آمريکا امروز چهارشنبه از مرکز فرماندهي زرادخانه هسته اي چين واقع در نزديک پکن بازديد کرد. رابرت گيتس در چهارمين و آخرين روز از سفر خود به چين از اين مرکز بازديد به عمل آورد، ‌سفري که با هدف ازسرگيري روابط نظامي آمريکا و چين آغاز شد.

مسئولان چيني اولويت بازديد وزير دفاع آمريکا را به مقر دسته دوم توپخانه مرکز فرماندهي زرادخانه هسته اي اين کشور اختصاص دادند. اين اولويت نشانه تمايل چين به نشان دادن شفافيت بيشتر و عادي سازي روابط نظامي دو کشور است که از يک سال پيش تا کنون کمرنگ شده است.

مطبوعات رسمي چين به نقل از گوان يوفِئي از مسئولان وزارت دفاع چين نوشتند بازديد گيتس از زرادخانه هسته اي چين که درخواست آن از سوي رئيس وزارت دفاع آمريکا- پنتاگون - مطرح شده بود، قرار است اعتماد دوجانبه را تقويت و سوء تفاهم هاي موجود بين آمريکا و چين را برطرف کند.

هدف از سفر گيتس به چين قبل از ديدار هفته آينده هو جين تائو رئيس جمهوري چين از واشنگتن، اين بوده است که روابط نظامي چين و آمريکا بار ديگر بر اساس مباني درست ازسر گرفته شود.

با وجود اين پرواز افتتاحيه روز سه شنبه نخستين هواپيماي شکاري بمب افکن چين که به نوعي نمايشگر رقابت نظامي بين واشنگتن و پکن به شمار مي رفت ،‌ نزديک شدن مجدد روابط دو کشور را اندکي تحت الشعاع قرار داد.

به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري فرانسه و به گفته شاهدان و مطبوعات دولتي هواپيماي شکاري بمب افکن رادارگريز  J-20 به مدت 15دقيقه بر فراز استان سيچوان در جنوب غربي چين پرواز کرد. پرواز اين هواپيما به منزله پاسخ چين به پرواز هواپيماي شکاري رادارگريز مدل  F-22A  نيروي هوايي ارتش آمريکا بود.

آمريکا در حال حاضر تنها کشور جهان به شمار مي رود که هواپيماي شکاري بمب افکن رادارگريز عملياتي در اختيار دارد. رابرت گيتس از چين رهسپار ژاپن شد و قرار است پس از ژاپن به کره جنوبي برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس