موج اعتراضات و خيزش هاي مردمي عليه دولت‌هاي استبدادي، بعد از تونس و مصر، به عربستان سعودي نيز سرايت کرد.

به گزارش گروه بين الملل مشرق، بعد از تسري انقلاب مردم مصر به عربستان سعودي و وحشت نيروهاي امنيتي سعودي از گسترده تر شدن دامنه اين اعتراضات، نظاميان اين کشور ديروز با تظاهرات مردم که در اعتراض به اوضاع نابسامان زير ساخت‌هاي شهر جده بعد از سيل اخير در اين شهر به خيابان ريخته بودند، بشدت برخورد کردند.
برخي منابع از نيروهاي امنيتي اعلام کردند که در جريان اين تظاهرات ده ها نفر بازداشت شده‌اند.
گفته مي‌شود که اين تظاهرات در پاسخ به دعوتي بود که در شبکه تلفني بلک بري از روز پنجشنبه منتشر شده و مردم اين شهر را به اعتراض دعوت کرده است، البته برگزاري اين تظاهرات در روز جمعه يک اقدام خودجوش و غافلگيرکنده براي نيروهاي امنيتي بود، چرا که اين پيام‌هاي خواستار برگزاري تظاهرات در روز شنبه بود.
به همين دليل انتظار ميرود امروز تظاهرات گسترده‌اي در شهر جده برگزار شود و مردم علاوه بر مطرح کردن اعتراضات اقتصادي و اجتماعي خود، تغيير و اصلاح نظام سياسي اين کشور را خواستار باشند.
پيام‌هاي ديگري نيز از همين طريق منتشر شده و از کارمندان دولتي و ساير فعالان بخش‌هاي خصوصي خواسته است تا اعتصاب عمومي را از امروز آغاز کنند.
نيروهاي امنيتي با تعداد زيادي خودرو محل تجمع و اعتراض مردم را محاصره کردند و سعي کردند تا تمام معترضان را بازداشت کنند، آنها در همين اقدام موفق هم بودند و تعداد کمي از شرکت کنندگان در اين تجمع مخفي شدند.
به نوشته الجزيره اين تظاهرات از خيابان التحليه در جده آغاز شد و قبل از اينکه مردان هم به آن بپيوندند، زنان آغازگر و رهبر اين شورش بودند.
اين گزارش تعداد افراد حاضر در اين تظاهرات را بيش از صد نفر عنوان کرده و مي افزايد که‌ آنها شعار تغيير نظام سياسي در کشور را سر مي دادند.
بحران سيل در شهر جده همچنان به عنوان يک مشکل اساسي به شمار مي رود، اين در حالي است که مقامات اين کشور نيز در سايه رقابت‌هاي خود براي جانشيني احتمالي ملک "عبدالله بن عبدالعزيز" شاه عربستان که در بستر بيماري است، توجهي به اين مشکلات ندارند.
جمعه گذشته نيز براي چندمين بار سيل شهر جده را در درنورديد و باعث قطعي برق در مناطق کم ارتفاع شهر شد، اين سيل در دو روز 4 نفر را کشته و چندين خودرو را تخريب کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس