همگان چشم به راه هستند تا ببينند لواي عزم و همت مصريها تا کجا اوج مي گيرد که اگر اين پرچم خداي ناکرده به زير کشيده شود دوراني سياه و تاريک با خود به دنبال خواهد داشت اما اگر بر قله هاي پيروزي به اهتزار درآيد اوج آسمانها را خواهد شکافت.

به گزارش مشرق ، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه تهران اظهار داشتند: همه شما نمازگزاران عزيز و خودم را به رعايت تقواي الهي توصيه مي‌کنم.

ايشان افزودند: امروز روز شهادت حضرت علي‌بن موسي‌الرضا ابا‌لحسن (ع) و روزهاي قبل هم ياد رحلت نبي معظم و مکرم اسلام حضرت محمد‌بن‌عبدالله (ص) و شهادت جانسوز سبط اکبر حضرت‌مجتبي (ع) را مردم ما گرامي داشتند.

رهبر انقلاب ادامه دادند: اين مصيبت‌هاي بزرگ، اين حوادث ناگوار و دردآور تاريخ را به شما مؤمنان نمازگزار و همه ملت ايران و همه شيعيان و به همه مسلمين عالم تسليت عرض مي‌کنم.

ايشان همچنين گفتند: خداي متعال به پيغمبر خود هم مي‌فرمايد "لزوم تقوا، رعايت تقوا، مخاطبش حتي وجود مقدس پيغمبر است. "

رهبر فرزانه انقلاب با تأکيد بر اينکه خدا را در نظر داشته باشيم و مراقب اعمال خود، رفتار خود و گفتار خود و حتي افکار و تصورات خود باشيم، فرمودند: اين معناي تقواست؛ اگر اين حاصل شد همه راه‌هاي بسته گشوده خواهد شد و خداي متعال در همه مراحل ملتي را که داراي تقواست، ياري خواهد کرد.

* انعکاس صداي انقلاب اسلامي ايران در دنياي اسلام

به گزارش فارس، ايشان در بخش ديگري از سخنانشان به سي‌و‌دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي کشورمان اشاره و تأکيد کردند: اين دهه فجر، دهه فجر امسال و 22 بهمن امسال يک شور و حال ديگري دارد، زيرا مردم پس از سال‌ها مجاهدت خود مشاهده مي‌کنند که انعکاس صداي آنها، فرياد مظلومانه و قدرت‌مندانه آنها امروز در مناطق ديگري از دنياي اسلام با قوت و قدرت شنيده مي‌شود.

* حوادث مصر و تونس براي ملت ايران معناي خاصي دارد

رهبر معظم انقلاب فرمودند: حوادث امروز شمال آفريقا، کشور مصر و کشور تونس و برخي کشورهاي ديگر، براي ما ملت ايران، معناي خاصي دارد و اين همان چيزي است که هميشه به عنوان حدوث بيداري اسلامي به مناسبت پيروزي انقلاب بزرگ اسلامي ملت ايران گفته مي‌شد و امروز خودش را دارد نشان مي‌دهد؛ لذا هم اين دهه مهم است و امروز من يک مطلبي را در خطبه اول درباره انقلابمان عرض مي‌کنم و در خطبه دوم هم، اندکي به مسائل مصر و تونس مي‌پردازم و سپس با اجازه شما نمازگزاران محترم خطابه‌اي را به زبان عربي، به مسلمانان عرب‌زبان در سراسر منطقه متوجه خواهم کرد، انشاء‌الله.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين فرمودند: آنچه که من درباره انقلابمان، درباره اين حادثه عظيم ملت ايران عرض مي‌کنم که براي ما آموزنده است، عبرت‌آموز است، اولاً يک تصويري است از واقعيت‌هاي جهان تا ببينيم، مستکبران، استعمار‌گران، زورگويان عالم و قدرت‌هاي مسلط، چه مي‌خواستند و چه شد، به دنبال چه بودند امروز چه اتفاقي در عمل رخ داد و بعد هم دو ويژگي از ويژگي‌هاي انقلاب را که مربوط به همين دوره ماست، عرض خواهم کرد.

ايشان بر همين اساس يادآور شدند: در آن بخش اول که مربوط به تصوير وضعيت موجود و تطبيق آن و مقايسه آن با آن چيزي که زورگويان و قلداران عالم به دنبال آن بودند، در آن بخش عرض مي‌کنم، فاتحان جنگ بين‌الملل اول و دوم که عمدتاً چند کشور اروپايي و آمريکا بودند، اينها براي اين منطقه مهم خاورميانه يک سياست تثبيت‌‌شده‌اي داشتند.

رهبر فرزانه انقلاب در بيان دليل سياست‌هاي تثبيت‌شده اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها براي منطقه خاورميانه، فرمودند: اين منطقه از لحاظ موقعيت سوق‌الجيشي مهم است؛ هم منطقه اتصال آسيا و اروپا و آفريقاست و هم يکي از بزرگ‌ترين انبار‌هاي "نفت " عالم است که "نفت " جريان حياتي همه قدرت‌هاي صنعتي است که بر دنيا مسلطند.

* خاورميانه انبار نفت است/ سياست‌هاي غرب براي استعمار کشورهاي خاورميانه

ايشان در ادامه با تأکيد بر اينکه خاورميانه انبار "نفت " است، فرمودند: خاورميانه از لحاظ ملت‌ها داراي ملت‌هاي کهن و ريشه‌دار و با سوابق تاريخي است، لذا براي اين منطقه سياستي اتخاذ کردند که آن سياست عبارت بود از اينکه در اين منطقه بايد کشورها و واحدهاي سياسي وجود داشته باشد که اين خصوصيات را داشته باشند، اولاً ضعيف باشند و ثانياً با يکديگر دشمن باشند و مخالف باشند و با هم کنار نيايند و نتوانند اتحاد کنند، لذا ديديد سياست تقويت ناسونياليسم عربي و ناسونياليسم ترکي و ناسونياليسم ايراني در طول سال‌هاي متمادي توسط اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها دنبال شد.

رهبر انقلاب بر همين اساس به تبيين ديگر خصوصيات سياست غربي‌ها درباره منطقه خاورميانه پرداختند و فرمودند: غرب مي‌خواست که حاکمان اين کشورها از لحاظ سياسي، حکام دست‌نشانده و مطيع باشند و زير بار قدرت‌هاي غربي بروند و حرف گوش‌کن باشند؛ همچنين غرب مي‌خواست که اين کشورها از لحاظ اقتصادي مصرف‌کننده باشند يعني "نفتي " را که تقريباً مفت از چنگشان خارج مي‌کردند، پول همان نفت را دوباره خرج واردات کنند و خرج مصرف کنند تا کارخانه‌هاي غربي رونق بگيرند. و خامساً غربي‌ها مي‌خواستند که کشورها از لحاظ علمي عقب‌افتاده باشند و اجازه پيشرفت علمي به آنها داده نشود.

رهبر انقلاب با ذکر اين نکته که مواردي که من عرض مي‌کنم سرفصل است و هر کدام از اين موارد حقيقتاً به اندازه يک کتاب، شرح و تفسير دارد، فرمودند: بايد بدانيم که غربي‌ها چطور در ايران و در بعضي کشورهاي ديگر از توسعه و تعميق علم جلوگيري مي‌کردند؛ آنها مي‌خواستند از لحاظ فرهنگي، کشورهاي منطقه خاورميانه مقلد محض اروپايي‌ها باشند و از لحاظ نظامي، ذليل، آسيب‌پذير و ضعيف باشند، از لحاظ اخلاقي، فاسد باشند و دچار انحطاط‌هاي گوناگون اخلاقي باشند.

ايشان همچنين عنوان کردند: آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها مي‌خواستند ملت‌هاي اين منطقه از لحاظ مذهبي نيز کاملاً سطحي و قانع به مذهب فردي و احياناً مذهب تشريفاتي باشند؛ اين تصويري بود که آنها از اين منطقه براي خودشان درست کرده بودند؛ برايش سياست‌گذاري کردند و شايد هزاران ساعت استراتژيست‌هاي غربي نشستند و درباره اين مسائل، مطالعه کردند، فکر کردند، برنامه‌ريزي کردند، آدم‌هايشان را در اين منطقه معين کردند و به وسيله آنها، کارهايشان را انجام دادند.

رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنانشان اعلام کردند: با اين تحليل مي‌شود رفتار "رضاخان " را درست فهميد و رفتار "محمدرضا " را درست فهميد، رفتار مصطفي کمال "ترکيه " را فهميد و ديگران و ديگران.

* انقلاب اسلامي ايران انفجار عظيمي بود که غرب را به هم ريخت

رهبر انقلاب فرمودند: در مصر مثلاً طي چند سالي يک حکومت ملي سر کار آمد، در ايران به گونه‌اي ديگر و در جاهاي ديگر، جور ديگري؛ ليکن عموماً به طور مطلق که نگاه مي‌کنيم، در همه اين بخش‌ها، غربي‌ها تا قبل از انقلاب پيشرفت کردند، اما ناگهان حادثه بزرگي، انفجار عظيمي رخ داد که همه اوضاع و شرايط آنها را به هم ريخت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه يادآور شدند: يک مرد عالم، برجسته، حکيم، فقيه، مجاهد، شجاع، خطر‌پذير و نافذ‌الکلمه در ملت ايران ظهور کرد به نام امام‌خميني که حقيقتاً ظهور و حضور اين مرد و تربيت اين انسان بزرگ، "کار خدا " و "تقدير الهي " بود تا يک چنين اتفاقي بيفتد و مردم ايران هم آماده بودند، استقبال کردند و پذيرفتند و خطرها را به جان خريدند و وارد ميدان شدند، جانشان و مالشان را دادند و امتحان خوبي پس دادند.

ايشان فرمودند: ملت ايران انقلاب اسلامي را به وجود آوردند و همه حساب‌هاي غربي‌ها به هم ريخت و اين محاسبات خراب و دچار اختلال شد؛ انقلاب اسلامي در ايران قوي ظاهر شد و قوي ادامه پيدا کرد، يعني اين‌جور نبود که سال اول و دوم و سوم يک هيجاني به وجود بيايد و بعد مسائل تمام شود، نه، ادامه پيدا کرد.

رهبر فرزانه انقلاب عنوان کردند: امام مثل کوه ايستاد و ملت هم پشت سر امام مانند کوه استواري ايستادند؛ دشمن هم يعني جبهه دشمن چون يک دشمن نبود بلکه يک جبهه بودند، هر چه توانستند، تلاش کردند و هر کاري از دستشان بر مي‌آمد، انجام دادند.

"از جنگ‌هاي خياباني تا جنگ‌هاي قومي، تا کودتاي نظامي، تا تحميل جنگ 8 ساله، تا تحريم اقتصادي، تا به راه‌انداختن ماشين عظيم جنگ رواني در طول 32 سال، 32 سال است که عليه ملت ايران و عليه انقلاب اسلامي ايران و عليه امام‌خميني (ره) جنگ رواني وجود دارد و همه اينها انجام گرفت و دروغ گفتند و تهمت زدند و شايعه پخش کردند، سعي کردند ايجاد اختلال کنند و سعي کردند راه‌ها را منحرف کنند در داخل و هدف‌هايي که آنها دنبال مي‌کردند در درجه اول "سقوط انقلاب " و "سقوط نظام جمهوري اسلامي " بود، حرکت براندازي و هدف اول آنها "براندازي نظام " بود ".

* فتنه 88 نمايشنامه غربي‌ها براي از بين بردن سيرت انقلاب بود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ولي امر مسلمين جهان در ادامه خطبه اول نمازجمعه اين هفته تهران، هدف دشمنان انقلاب را سقوط جمهوري اسلامي و براندازي اين دولت دانستند و اظهار داشتند: هدف بعدي دشمنان اين بود که اگر براندازي موفق نشد، نظام جمهوري اسلامي را استحاله کنند، يعني صورت انقلاب باقي بماند اما سيرت انقلاب و روح آن از بين برود که در اين زمينه تلاش بسياري کردند و آخرين بخش نمايشنامه آنها نيز همين فتنه 88 بود.

* فتنه 88 را محبان نفس و مقام بوجود آوردند

ايشان فتنه 88 را نتيجه تلاش عده‌اي در داخل به دليل حب نفس و حب مقام دانستند و افزودند: برخي افراد به دليل اين امراض خطرناک نفساني اسير اين توطئه شدند، بنده بارها گفته‌ام که مدير، طراح و نقشه‌کش اين صحنه در بيرون مرزها بوده و هست و برخي در داخل دانسته و يا ندانسته با آنها همراهي کردند.

مقام معظم رهبري با بيان اينکه دشمنان تلاش کردند تا اگر نظام اسلامي باقي مي‌ماند، افرادي در آن نفوذ کند که اين افراد عوامل اصلي دشمن در مسائل مختلف باشند، اضافه کردند: دشمن مي‌خواست اين نظام در حالي ادامه پيدا‌ کند که قدرت کافي را نداشته و ضعيف باشد، يعني مطيع و سرسپرده غرب باشد که در مقابل آمريکا نايستد.

* بيداري ملت ايران دشمنان را در مقابله با نظام جمهوري اسلامي ناکام گذاشته است

ولي امر مسلمين جهان با تاکيد بر اينکه تمام اين اهداف و عوامل گوناگون تا امروز شکست خورده است، تاکيد کردند: البته تلاش دشمن ادامه داشته و کارهاي مختلفي در اين زمينه دنبال شده است، يعني دشمن در اين زمينه کم نگذاشته، اما توفيقي هم نداشته است، چون مردم بيدار بوده و کشور ما نخبگان، ملت و مسئولان خوبي دارد.

آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه با تاکيد بر اينکه انقلاب اسلامي با تمام اين مشکلات به راه خود ادامه داده و پيش رفته است، اظهار داشتند: اين انقلابي که در ايران اتفاق افتاد تغييراتي را در جهان بوجود آورد که از لحاظ عمق و ژرفا، تغييرات مهمي بوده و بر اساس همين تغييرات است که مي‌توان جامعه را پيش برد و تغييرات گسترده‌اي بوجود آورد.

ايشان در ادامه فرمايشات خود به برخي از اين تغييرات اشاره کردند و يادآور شدند: اين تغييرات در مقابل چشمانمان است، اما همانطور که خداوند در قرآن کريم ما را متوجه خورشيد مي‌کند درحالي که خورشيد در مقابل چشمانمان قرار دارد، گفتن اين موارد براي جلب توجه ما لازم و ضروري است.

مقام معظم رهبري با بيان اينکه پيش از پيروزي انقلاب، نظام حاکم در ايران يک نظام اسلام‌ستيز بود، فرمودند: آن نظام بدنبال زدن ريشه‌هاي اعتقادات اسلامي مردم بود، اما انقلاب در مقابل اين نگاه ايستاد و اسلام را محور اداره کشور قرار داد و احکام و قوانين اسلامي را ملاک رد يا قبول قوانين کشور دانست.

* ايران پيش از انقلاب از لحاظ سياسي کاملاً وابسته بود

رهبر فرزانه انقلاب اسلامي با بيان اينکه پيش از پيروزي انقلاب، کشور از لحاظ سياسي کاملا وابسته بود، خاطرنشان کردند: حکومت آن زمان و حتي خود محمدرضا و دستگاه‌هاي مختلف مطيع آمريکا و منتظر اشاره آن بودند، به عنوان مثال اميني به آمريکا رفت تا آمريکايي‌ها را براي نخست‌وزيري خود قانع کند و نخست‌وزير هم شد، اما بعد از چند سال شاه به دليل مخالفت با وي به آمريکا رفت و آمريکايي‌ها را قانع کرد تا اميني را از نخست‌وزيري عزل کنند.

آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه با بيان اينکه شاهد بوديم که در آن زمان براي انتخاب نخست‌وزير مملکت، شاه کشور منتظر اعلام رضايت آمريکا بود، اظهار داشتند: شاه کشور در آن زمان براي بسياري از مسائل ديگر نيز سفير آمريکا و انگليس را به کاخ خود دعوت مي‌کرد تا تصميمات خود را با آنها در ميان بگذارد و اگر آنها مخالفت مي‌کردند، اين تصميمات اجرايي نمي‌شد، يعني کشور کاملا مطيع آمريکا بود و قبل از آن نيز حاکمان کشور مطيع انگليس بود.

ايشان با بيان اينکه رضاخان را انگليسي‌ها سر کار آوردند و خودشان او را برکنار کردند، تاکيد کردند: اين شرايط پيش از انقلاب بود اما پيروزي انقلاب، استقلال کامل سياسي را به کشور هديه داد و امروز در اين دنياي بزرگ هيچ قدرتي وجود ندارد که بتواند ادعا کند اراده و خواست او در اراده مسئولين و يا ملت ايران تاثيري دارد.

* احترام جهانيان به ملت ايران به دليل استقلال سياسي کشور است

رهبر معظم انقلاب با تاکيد بر اينکه ايستادگي، استقلال و عزت جمهوري اسلامي بيشترين جذابيت را براي ملت‌هاي جهان دارد، اضافه کردند: اينکه مي‌بينيم ملت‌هاي جهان نسبت به ملت ايران احساس احترام مي‌کنند، بخش عمده‌اي از آن ناشي از همين استقلال سياسي است.

ولي امر مسلمين جهان با بيان اينکه پيش از انقلاب حکومت ايران سلطنتي بود، فرمودند: مردم در حکومت سلطنتي هيچ نقشي ندارند اما نقطه مقابل اين حکومت سلطنتي، مردم‌سالاري است که مردم در آن نقش تأثيرگذاري دارند.

آيت‌الله خامنه اي با بيان اينکه پيش از انقلاب، حکومت ايران وراثتي بود، يادآور شندند: در آن زمان يک نفر مي‌مرد و يک نفر ديگر را به جاي خود معرفي مي‌کرد و در اين ميان مردم هيچ نقشي نداشتند و مجبور بودند که شاه جديد را بپذيرند، اما در جمهوري اسلامي ايران به برکت انقلاب، حکومت مردمي استقرار يافته است که در اين نظام، مردم نقش تأثيرگذاري دارند.

مقام معظم رهبري در ادامه با نقل خاطره‌اي از دوران مبارزات انقلابي و با اشاره به خفقان موجود در جامعه در زمان طاغوت، اظهار داشتند: پيش از انقلاب، حکومت ايران ديکتاتوري امنيتي بود، اما انقلاب اسلامي فضاي آزاد نقد و اصلاح را در جامعه ايجاد کرد و در طول اين 32 سال گذشته نيز اين روند ادامه داشته است.

آيت‌الله خامنه‌اي با بيان اينکه پيش از انقلاب تکيه علم و فناوري کشور به طور کامل به غرب بود، افزودند: در آن زمان در کشور صنعت مونتاژ محض وجود داشت، اما بعد از انقلاب، خوباوري علمي، اعتماد به نفس ملي و حضور اين همه دانشمند برجسته و بزرگ در رشته‌هاي مختلف علمي را شاهد بوديم که اين دانشمندان در جهان بي‌نظير و کم‌شمار هستند.

* عزت و عظمت ملت ايران بعد از انقلاب اسلامي نمايان شد و دشمنان را مبهوت کرد

ايشان در ادامه اظهار داشتند: قبل از انقلاب، کشور ايران در مسائل جهان و حتي منطقه هيچ تاثيري نداشت و يک کشور تحقير شده بود اما بعد از انقلاب، عزت و عظمت اين ملت در جهان نمايان شده و تاثيرات آن در منطقه، دشمنان را مبهوت کرده است.

آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اعترافات رسانه‌هاي غربي به نفوذ جمهوري اسلامي ايران در قضاياي منطقه خاطرنشان کردند: رسانه‌هاي غربي به اين مسئله حتي با نگاه مغرضانه اعتراف مي‌کنند، در حوزه فرهنگي نيز ايران پيش از انقلاب يک مقلد محض بود، اما انقلاب اسلامي ايران، تهاجم فرهنگي را به عنوان يک خطر شناسايي و معرفي کرد.

آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کردند: زماني که اين پايه‌هاي اساسي در يک کشور بنا گذاشته شد، آن ملت مي‌تواند اميدوار باشد که روي اين پايه‌‌ها، بناي يک تمدن جديد و اصيل را پايه‌گذاري کند.

ايشان با بيان اينکه هر کدام از اين خصوصيات مي‌تواند به نحوي مورد توجه ملت‌هاي جهان قرار گيرد، تصريح کردند: ملت‌هاي ديگر مجذوب اين خصوصيات مي‌شوند و آن را تحسين مي‌کنند، که البته مهمتر از همه، همين مسئله استقلال سياسي و ايستادگي در مقابل زورگويي دشمنان است.

رهبر فرزانه انقلاب در بخش ديگري از سخنان خود به سخنان يکي از متفکرين غربي اشاره کردند و فرمودند: اين متفکر غربي مي‌گويد که اگر در بين ملت‌هاي مسلمان جهان دو نکته وجود داشته باشد، همه تابوهاي غربي در هم شکسته خواهد شد؛ مساله اول، قانون اساسي جمهوري اسلامي ايزان است که يک حکومت پيشرفته ديني را براي مسلمانان جهان ممکن مي‌سازد و نشان مي‌دهد با اين قانون مي‌توان يک حکومت متجدد امروزي و کاملا ديني ايجاد کرد.

آيت‌الله خامنه‌اي دومين نکته مورد توجه اين متفکر غربي را کارنامه موفقيت‌هاي علمي، سياسي و فرهنگي جمهوري اسلامي را دانستند و اظهار داشتند: اين متفکر غربي تاکيد دارد اگر اين مسائل که در ايران اسلامي به طور نسبي واقع شده است، اگر براي ملت‌هاي مسلمان جهان روشن شود يک الگوي نظام‌سازي خواهد بود و نمي‌توان در مقابل اين حرکت‌هاي اسلامي ايستاد و اين اتفاق اکنون رخ داده است.

* نتايج انقلاب اسلامي ايران را امروز در شمال آفريقا مشاهده مي‌کنيم

رهبر فرزانه انقلاب با تاکيد بر اينکه اين اتفاق در طول 30 سال گذشته و به تدريج رخ داده است، خاطرنشان کردند: در اين سال‌ها شاهد بوديم که اين مسائل به تدريج در ذهن ملت‌هاي مسلمان جاي گرفته، رشد کرده و پخته شده است که نتيجه آنرا امروز در اتفاقات شمال آفريقا تونس مشاهده مي‌کنيم.

ايشان با تاکيد بر اينکه البته خود غربي‌ها نيز در اين زمينه اشتباهاتي داشته‌اند که اين اشتباهات سياسي نيز به جمهوري اسلامي ايران کمک کرده است، به مساله هسته‌اي ايران اشاره کردند و فرمودند: اشتباه غربي‌ها در مسئله هسته‌اي ايران اين بود که جنجال و هياهو به پا کردند و طي 7 سال گذشته اعلام کردند که جمهوري اسلامي بايد از مسئله هسته‌اي خود عقب‌نشيني کند.

ايشان با بيان اينکه همين اشتباه 2 نکته را براي مردم دنيا روشن کرد، افزودند: اين اتفاقات نشان داد که ايران توانسته است در قضيه هسته‌اي پيشرفت‌هاي غيرقابل انتظاري پيدا کند و دوم اينکه ايران با همه اين فشارها ايستاده و عقب‌نشيني نمي‌کند و همين موارد به نفع ملت ايران بوده است.

* سياست‌هاي غرب براي فشار به ايران به نفع ملت ايران تمام شد

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، مقام معظم رهبري در ادامه سخنان خود در خطبه اول نمازجمعه امروز 15بهمن تهران ادامه دادند: حالا همه مي‌دانند که آمريکا، اروپا، دستياران و دنباله‌روهايشان با همه فشاري که آوردند نتوانستند بر جمهوري اسلامي فائق بيايند و آن را به عقب نشيني وادار کنند؛ اين به دست خود دشمنان ايران،‌ ملت ايران شناخته شد. يعني کمک شد به معرفي ملت ايران، در قضاياي ديگر هم همين جور است.

* خودکفايي کامل ايران در توليد بنزين تا 22 بهمن امسال

مقام معظم رهبري با اشاره به تحريم بنزين از سوي غربي‌ها و صحبت‌هاي آنها مبني بر عدم واردات بنزين به ايران، فرمودند: خب ما وارد کننده بنزين بوديم و هستيم؛ گفتند مي‌خواهيم جلوي ورود بنزين را بگيريم؛ جنجال، هياهو و سرو صدا کردند و تحليلگرانشان پيش‌بيني کرده و گفتند که کشور شلوغ خواهد شد و مردم چه خواهند کرد، ‌اين موجب شد که مسئولان کشور به فکر توليد بيشتر بنزين بيافتند و امروز طبق گزارشاتي که من دارم البته تا 22 بهمن، به توفيق الهي کشور به طور کامل از واردات بنزين بي‌نياز مي‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاکيد کردند: طبق گزارشي که به بنده دادند بعد از 22بهمن ما حتي مي‌توانيم بنزين را صادر کنيم که دستورش را هم داده‌اند که بنزين را بتوانيم صادر کنيم.

رهبر معظم انقلاب اضافه کردند: اين جنجال آنها به نفع ملت ايران تمام شد؛ ناظران بين‌المللي هم اين را ديدند؛ در همه قضايا همين جور است.

ايشان با بيان اينکه در تحريم سلاح در دوران جنگ هم همين جور بود،‌ تاکيد کردند: در ايجاد جريان موازي و افراطي اسلامي هم همين جور است؛ آمدند در همسايگي ما يک جريان افراطي اسلامي را به وجود آوردند براي تنه زدن جمهوري اسلامي حالا آفتي شده است و به جان خودشان افتاده و نمي‌توانند جلويشان را بگيرند و نمي‌دانند چه طوري آن را علاج کنند.

* 9دي و 22 بهمن پارسال جزء ايام‌الله به معناي حقيقي کلمه بود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: در همين فتنه 88 همين جور بود؛ جنجال و هياهو کردند که جمهوري اسلامي تمام شد و رفت و اختلافات شد، بعد نگاه کردند ديدند ملت ايران فائق آمد؛ 9دي و 22 بهمن پارسال جزء ايام‌الله به معناي حقيقي کلمه بود.

ايشان افزودند: دل‌ها دست خداست و خداي متعال اين دل‌ها را به وسط صحنه آورد و ملت ايران عظمت خود را نشان داد و هر کار مي‌کنند به ضررشان تمام مي‌شود و بعد از اين هم همين جور خواهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه در هر پديده‌اي اگر بخواهيم اهميت اين پديده و همچنين موفقيت اين کار را تشخيص بدهيم بايد نگاه کنيم ببينيم اين پديده چه قدر توانسته است الگوسازي کند و سرمشق واقع شود و چقدر استقامت و ثبات به خرج داده و پاي حرف خود ايستاده است،‌فرمودند: انقلاب‌‌ها هم همين جورند، يک انقلاب اگر بخواهد بر روي ذهن و عمل ديگران تاثير بگذارد و الگو واقع شود خصوصياتي بايد داشته باشد که مهم‌ترين اين خصوصيات همين ثبات و استقامت و ايستادگي است.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: اگر اين‌ها شد، انقلاب براي ديگران الگو واقع خواهد شد و الّا برق‌هايي که يک جا بزند و خاموش شود خيلي نمي‌تواند الگوسازي کند و ديگر نمي‌تواند ديگران را به دنباله‌روي از خود تشويق کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي انقلاب ما را اينگونه توصيف کردند و افزودند: انقلاب ما توانسته است الهام بخش و الگو ساز باشد و اين بر اثر ثبات، استقامت و ايستادگي بر اصول و پايه‌هاي اصلي است که اين انقلاب به وسيله امام اعلام کرد.

ايشان با بيان اينکه اين انقلاب ايستادگي کرد‌، فرمودند:‌ من در اين مورد هم چند نمونه عرض بکنم؛ يک نمونه اسلامي بودن است، از اول امام گفت انقلاب ما اسلامي است و مبتني بر اسلام است.

رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمودند: در دنيا هو و جنجال زياد شد و گفتند که اسلامي بودن با دموکراسي نمي‌سازد، اسلامي بودند ارتجاع و عقب‌گرد است،‌ احکام اسلام قابل پياده شدن نيست و چه و چه و يک عده هم صداي آنها را داخل کشور منعکس کردند؛ کتاب و مقاله نوشتند،‌ شايعه پخش کردند براي اينکه جمهوري اسلامي را از پايبندي به اسلام وادار به عقب‌نشيني کنند اما جمهوري اسلامي ايستاد و تسليم هوچي‌گري‌ها نشد.

ايشان تصريح کردند: بله ما اسلامي هستيم و به اين افتخار مي‌کنيم و ثابت مي‌کنيم که راه نجات بشر اين است و اين نکته را جمهوري اسلامي با صداي بلند به همه دنيا اعلام کرد.

مقام معظم رهبري تاکيد کردند: شما بعد از 32 سال به جامعه ما نگاه کنيد؛ رفتارها از روز اول اگر اسلامي‌تر نباشد حداقل مثل روز اول پيروزي انقلاب است.

ايشان با بيان اينکه جوانان ما جوان‌هايي هستند که امام و دوران جنگ را نديدند و از انقلاب چيزي به يادشان نيست اما پايبندي‌شان و التزامشان به مباني اسلام از بعضي ما پيرمردها بهتر قوي‌تر است، فرمودند: مسئولين کشور افتخار مي‌کنند به اسلامي بودن، در طول اين 32 سال البته خيلي تلاش شد در داخل تشکيلات حکومتي حتي کساني بودند که تلاش کردند شايد بتوانند راه‌هايي به صورت زيگزاگي در بياورند و تدريجا دور کنند و زاويه بدهند، اما نتوانستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مسئله مردم سالاري در انقلاب اسلامي افزودند: از اول امام اعلام کرد که بايد مردم نظر بدهند چه در اصل انتخاب جمهوري اسلامي، چه در تدوين قانون اساسي و چه در پذيرش آن قانون؛ قانوني که در مجلس خبرگان تصويب شده بود، چه در انتخاب رئيس جمهور و چه در انتخاب مجلس؛‌ 32 سال از انقلاب مي‌گذرد؛ ما با محاسبه رفراندوم‌هايي که شده است 33 تا حضور مردم داشتيم، ‌در طول 32 سال 32 يا 33 مرتبه مردم رفته‌اند و راي داده‌اند وانتخاب کرده‌اند يعني به طور متوسط سالي يکي.

* مردمسالاري واقعي در ايران

ايشان با بيان اينکه در دوران جنگ تهران زير بمباران بود اما انتخابات تعطيل نشد، افزودند: در شهرهاي ديگري که موشک‌باران رژيم صدام بود هم انتخابات تعطيل نشد، يک دوره در يکي از دوره‌هاي مجلس فشار آوردند شايد بتوانند به دلايل سياسي خودشان انتخابات را تاخير بيندازند اما موفق نشدند، تا امروز انتخابات جمهوري اسلامي و حضور مردم يک روز تاخير نشده است که اين يعني مردم سالاري.

مقام معظم رهبري ادامه دادند: روز اول امام گفت و بر جمهوري اسلامي بر سر اين مردم سالاري ايستاد و قبول نکرد که از مردم سالاري عبور کند،‌ امروز مسئولين کشور از خبرگان رهبري که رهبر را نصب يا عزل مي‌کنند گرفته تا رياست جمهوري تا مجلس و شوراها، منتخبين مردم هستند، جريان‌هاي گوناگون هم سر کار آمدند؛ اين جور هم نبوده است که ما بگوييم تنها يک جريان بوده،‌ گرايش‌‌هاي سياسي از اول تا امروز در اين چند رئيس جمهوري که سر کار آمدند هر کدام يک جهت‌گيري و يک شکل داشتند و همه با انتخاب مردم بر سر کار آمدند.

* حرکت جمهوري اسلامي به سوي عدالت اجتماعي هيچگاه متوقف نشده است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با بيان اينکه نمونه بعدي، نمونه عدالت اجتماعي است، تاکيد کردند: از اول امام اعلام عدالت کردند؛ خوب عدالت اجتماعي از همه اين کارها سخت‌تر است؛ از حفظ مردم سالاري و بقيه کارهايي که در جمهوري اسلامي شده است، استقرار عدالت اجتماعي کار سخت‌تر و دشوارتري است، نمي‌گويم که ما تا امروز توانستيم به طور کامل عدالت اجتماعي را مستقر کنيم، نه! عدالتي که اسلام از ما خواسته است با آنچه که امروز در جامعه ما است فاصله دارد اما حرکت به سمت عدالت اجتماعي متوقف نشد و ادامه پيدا کرد و روز به روز شديدتر شده است؛ امروز حرکت به سمت عدالت اجتماعي از سال‌ها و دوره‌‌هاي قبل هم بيشتر است.

* تقدير از سفرهاي استاني دولت

ايشان با بيان اينکه يکي از نمونه‌هاي عدالت اجتماعي تقسيم و توزيع متناسب فرصت‌هاي کشور است،‌ افزودند: در نظام‌هاي غافل از اين حقيقت اجتماعي بر روي طبقه خاصي تکيه مي‌شود و بر روي مناطق خاصي از کشور تکيه مي‌شود؛ در جمهوري اسلامي هر چه پيش مي‌آييم تا امروز که 32 سال گذشته است اين معنا را قوي‌تر مي‌بينيم، روستاها و شهرهاي دوردست در حوزه مراقبت قرار مي‌گيرند،‌ اين همه مسکن‌سازي در روستاها و جاده‌سازي به سمت شهرهاي دور کشور و روستاها و راه‌هاي ارتباطي،‌ارتباط‌هاي گوناگون و نيروي برق، ‌آب، تلفن، امکانات زندگي اينها در سرتاسر کشور توزيع شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سفرهاي استاني دولت بيان کردند: اين سفرهايي که مسئولان کشور به استان‌ها و شهرهاي مختلف مي‌کنند، بعضي از اين شهرهاي دور دست تصور هم نمي‌کردند که يک مسئول 2 را ببينند اما حالا مي‌بينند که مسئولان بالاي کشور مي‌روند سراغ اينها که اين مسائل خيلي با اهميت است.

مقام معظم رهبري فرمودند: وقتي انسان رفت و مشکلات را ديد براي برطرف کردن مشکلات انگيزه به وجود مي‌آيد و همين استقرار عدالت اجتماعي است، داريم مي‌ريم به سمت عدالت اجتماعي.

* سطح زندگي مسئولان جمهوري اسلامي بايد مطابق ضعيف‌ترين اقشار جامعه باشد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به زندگي مسئولان در انقلاب اسلامي فرمودند: آنچه در دنيا مشاهده مي‌کنيم زندگي‌هاي اشرافي است؛ کسي که به حکومت مي‌رسد و رئيس جمهور مي‌شود يا يک مقام بالايي پيدا مي‌کند زندگي‌اش از اين رو به آن رو مي‌شود اما در کشور ما نه. البته ما و امثال بنده بايد زندگي‌مان را مطابق با ضعيف‌ترين اقشار جامعه قرار بدهيم که‌ نتوانستيم و اين توفيق را نداشتيم، اما زندگي مسئولين کشور به حمدالله بر اساس زندگي متوسط مردم است، گاهي پايين‌تر از متوسط مردم، اينها خيلي با ارزش است.

* هدفمندکردن يارانه‌ها کار بزرگي است

ايشان ادامه دادند: ‌همين مسئله سهام عدالت و مسکن روستايي و همين هدفمند کردن يارانه‌ها يک کار بزرگي است که اگر انشاءالله مسئولين کشور بتوانند خوب اين را عمل کنند خيلي مهم است.

* هدفمندکردن يارانه‌ها جلوي برخي ظلم‌ها را مي‌گيرد

رهبر معظم انقلاب با اشاره به پرداخت يارانه برق به مردم افزودند: آنکسي که در خانه چلچراغ و لوستر روشن مي‌کند و مصرف برق بيشتري دارد کجا و آن کسي که يک شعله يا دو شعله برق در خانه دارد کجا؟ آن که ثروتمندتر است بيشتر از آن يارانه استفاده مي‌کرد؛ اين ظلم بود؛ مي‌خواهند جلوي اين ظلم را بگيرند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاکيد کردند: نظام بر روي شعار "عدالت اجتماعي " ايستاده است.

ايشان با اشاره به استکبارستيزي انقلاب اسلامي فرمودند: در مقابل فشارها ايستاديم، اين کار سختي بود اما جمهوري اسلامي توانست اين کار سخت را با موفقيت انجام بدهد.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: خيلي‌ها بودند که اول انقلاب وقتي انقلاب پيروز شد گفتند ديگر بس است، برويم و به آمريکايي‌ها مسائل را تمام کنيم؛ اين معنايش اين بود که شعار ظلم‌ستيزي انقلاب تخطئه شود.

حضرت‌آيت‌الله خامنه‌اي ادامه دادند:‌ در طول زمان دنبال اين بودند که برويم با آمريکا همراه بشويم؛ آن کسي که دشمن اصلي ما است برويم زير بال او و به دامن او پناه ببريم؛‌ اين حرف فروختن قضيه فلسطين است. معناي اين حرف اغماض کردن جنايات آمريکا و افغانستان و امثال اينها هست.

ايشان خاطرنشان کردند: معناي اين چشم بستن بر روي اين همه ظلمي است که آمريکا در جهان انجام مي‌دهد و ظلمي که به ملت‌ها مي‌کند؛ يعني اعتراض نکنيد؛ خب عادي کردن روابط معنايش اين است که ملت و مسئولين ايران نتوانند صريح حرفشان را بزنند.

رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه اين ثبات و استقامت پر زحمت اما با برکت، تاکيد کردند: اين اتفاق رحمت الهي و توجه ملت‌ها را جلب کرد؛ اين ايستادگي شما ملت ايران ظرف اين 32 سال بر روي شعارهاي اصلي انقلاب، اين برکت بزرگ را داشته که امروز دنيا با عظمت نگاه مي‌کند و مسئولين کشور شما وقتي به کشورهاي مختلف سفر مي‌کنند آن جور استقبالي از آنها مي‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با بيان اينکه وقتي محبوبيت شخصيت‌هاي سياسي را مي‌خواهند محاسبه کنند مسئولين کشور شما در رديف اول قرار مي‌گيرند‌، افزودند: ملت ايران کارش الگو شد و هر روز داريم مشاهده‌ مي‌کنيم اين برکت را و اين خصوصيت از خصوصياتي است که جز با گذشت زمان معلوم نمي‌شد؛ اين ثبات و استقامت امروز در کشور مصر انعکاس صداي شما است.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: آن رئيس‌جمهور آمريکا در دوره انقلاب همين چند روز پيش مصاحبه کرده و گفته اين صداهايي که در مصر شنيده مي‌شود براي من آشنا است، يعني آنچه در قاهره امروز شنيده مي‌شود در تهران آن روزهاي رياست جمهوري او شنيده مي‌شد؛ اينها را دنيا دارد قضاوت مي‌کند.

ايشان در پايان خطبه اول فرمودند: امثال دهه فجر ما مهم، حساس و پرشور و حال است و انشاءالله راهپيمايي 22 بهمن بر همه اين افتخارات شما ملت عزيز خواهد افزود.

* حوادث ‌مصر و تونس يک زلزله واقعي است

رهبر معظم انقلاب در ابتداي سخنان خود اين حوادث را بسيار مهم و يک زلزله واقعي خواندند و افزودند: اگر ملت مصر به کمک و توفيق الهي بتواند اين کار را پيش ببرد، آنچه براي سياست‌هاي آمريکا در منطقه بوجود خواهد آمد يک شکست غيرقابل جبران است.

ايشان ادامه دادند: امروز بيش از خود مسئولان فراري تونس و مسئولان مصري، اسرائيلي‌ها نگران اين حوادث هستند؛ دشمنان صهيونيسم بيش از همه نگرانند و مي‌دانند که اگر مصر از هم‌پيماني آنها دست بکشد و در جايگاه حقيقي خود قرار بگيرد چه اتفاق عظيمي در اين منطقه خواهد افتاد و پيش‌بيني‌هاي امام بزرگوار ما تحقق پيدا خواهد کرد لذا حوادث فوق‌العاده مهم است.

* عامل اصلي قيام‌هاي مصر و تونس نوکري سران‌ آنها نسبت به آمريکاست

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تحليل‌هاي جهاني درباره حوادث تونس و مصر، خاطرنشان کردند: در اين تحليل‌ها سعي مي‌کنند عامل اصلي اين قيام‌ها نديده گرفته شود، و اشاره به مسائل اقتصادي و غيراقتصادي مي‌کنند که البته اين مسائل در حوادث اخير مؤثر است اما عامل اصلي اين حرکت عظيم مردم در تونس و در اوج آن در مصر احساس تحقيري است که در مردم به خاطر وضعيت سرانشان و نوکري آنها نسبت به آمريکا به وجود آمد.

* "نامبارک " مصر ملت مصر را ذليل کرد

ايشان رئيس‌جمهور مصر را "نامبارک " خطاب کردند و با بيان اينکه "اين نامبارک مصر ملت مصر را ذليل کرد "، اظهار داشتند: در تونس نيز اين رئيس‌جمهور فراري، بن‌علي، به طور کامل وابسته به آمريکا بود و حتي گزارش‌هايي داريم که وي وابسته به سازمان جاسوسي آمريکا(سيا) بود.

* وابستگي کامل رئيس جمهور سابق تونس به آمريکا و "سيا "

ايشان در ادامه سخنانشان با اشاره به وابستگي کامل زين‌العابدين بن‌علي رئيس‌جمهور فراري تونس به آمريکا و سازمان جاسوسي اين کشور، تصريح کردند: براي يک ملت بسيار سخت است که رئيس‌ يک ملت آنهم با آن تبختر و نخوت که آدم بسيار متکبري بود، نوکر رسمي دستگاه‌هاي آمريکايي باشد.

رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه "‌بن‌علي سال‌ها با شدت و حدت عليه مسائل مردم از جمله مسائل دين، حکومت کرد "، ادامه دادند: در تونس که يک کشور مسلمان و داراي سابقه طولاني اسلامي است و مفاخري از اين کشور در فرهنگ اسلامي برخاسته‌اند، مردم در زمان بن‌علي براي رفتن به مسجد مي‌بايست کارت ويژه ورود به مسجد که دولت صادر مي‌کرد و به همه نمي‌داد، داشته باشند و اجازه رفتن به مسجد داده نمي‌شد و حتي اجازه نماز فرادا در مساجد داده نمي‌شد و حجاب نيز رسماً ممنوع بود.

* اسلام‌خواهي ‌يکي از انگيزه‌هاي مهم مردم تونس است

حضرت آ‌يت‌الله خامنه‌اي اسلام‌خواهي را يکي از انگيزه‌هاي مهم مردم تونس برشمردند و افزودند: به مجرد اينکه اين خائن از کشورش فرار کرد و اوضاع به هم ريخت، دختران دانشجو با حجاب به دانشگاه‌ها رفتند که اين نشان‌دهنده انگيزه عميق اسلامي است، ولي اين موضوع را تحليل‌گران غربي مي‌خواهند کتمان کرده و مخفي نگهدارند.

* وابستگي به آمريکا؛ علت ديگر قيام مردم تونس عليه "بن‌علي "

ايشان وابستگي به آمريکا را يکي از علل قيام مردم تونس عليه سردمدارانشان عنوان کرده و افزودند: آمريکائي‌ها مايل نيستند که اين موضوع گفته شود که علت قيام مردم تونس و اوج آن در مصر "وابستگي " است. اما اين حقيقت قضيه است، البته در تونس يک تغيير سطحي انجام شد و رئيس‌جمهور آن فرار کرد اما دستگاه او هنوز سر کار است و خداکند مردم در کشور تونس به درستي به موقعيت خود توجه کنند و مبادا دشمن بتواند آنها را فريب دهد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامي کشور مصر را يک کشور بسيار مهم خواندند و تأکيد کردند: مصر اولين کشور اسلامي است که با فرهنگ غربي آشنا شد. اواخر قرن هجدهم شروع آشنايي مصر با فرهنگ غربي و اروپايي بود و اولين کشور اسلامي بود که در مقابل آن فرهنگ اروپايي و غربي ايستاد و عيوب آن را فهميد و در مقابل آن مقاومت کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: سيد جمال‌الدين بزرگ، آن مرد اسلام‌خواه شجاع مبارز، بهترين جايي را که براي مبارزات خود توانست پيدا کند مصر بود و شاگرداني از جمله «محمد عبده» داشت. حرکات اسلام‌خواهي در مصر چنين سابقه‌اي دارد و شخصيت‌هاي بزرگي از لحاظ سياسي و فرهنگي در اين کشور بودند که همه آزادي‌خواه هستند و بدين ترتيب مصر رهبر دنياي عرب به لحاظ فکري و سياسي شد و در دوره طولاني‌اي کشورهاي عرب به مصر نگاه مي‌کردند.

"اسلام‌خواهي و آزادي‌خواهي در مصر موج مي‌زد و البته فرصت‌هاي خوبي در اختيار مردم آن قرار نگرفت جز فرصت‌هايي کوتاه. مصر اولين و بزرگترين کشوري بود که به اتفاق سوريه براي قضيه فلسطين وارد جنگ شد؛ در حالي که هيچ‌يک از کشورهاي ديگر اسلامي در اين چند جنگ با اسرائيل ورود پيدا نکردند اما کشور مصر سربازان، ارتش، مردم و پشتيباني‌هاي خود را گسيل داشت. "

* حسني مبارک دشمن آزادي‌خواهي و نوکر صهيونيست‌هاست

ايشان با بيان اينکه مصر ملجأ و پناه فلسطيني‌ها محسوب مي‌شد و حتي ملجأ و پناه بسياري از انقلابيون ديگر کشورها بود، ادامه دادند: چنين کشوري 30 سال دست کسي افتاده که نه فقط آزادي‌خواه نيست، بلکه دشمن آزادي‌خواهي است و نه فقط ضدصهيونيست‌ نيست بلکه همراه، همکار، امين و به يک معنا نوکر صهيونيست‌هاست. کشوري که آن روز پرچم مبارزات ضدصهيونيستي در آن به همه دنياي عرب الهام بخش بود، کارش به جايي رسيد که اسرائيلي‌ها و دشمنان صهيونيستي در همه فعاليت‌هايي که عليه فلسطيني‌ها انجام مي‌دادند متکي به کمک اين نامبارک شدند.

* اگر مبارک به صهيونيست‌ها کمک نمي‌کرد، غزه محاصره نمي‌شد

رهبر معظم انقلاب اسلامي به جنگ غزه اشاره کردند و با بيان اينکه "مردمي که در غزه محاصره بودند الان چهار سال است که در محاصره قرار دارند‌ " فرمودند: اگر در جنگ غزه حسني مبارک به اسرائيلي‌ها کمک نمي‌کرد آنها نمي‌توانستند غزه را محاصره کنند. در جنگ 22 روزه غزه مرد و زن و کودک فلسطيني‌ها به وسيله آتش اسرائيلي سوختند و نابود شدند و خانه‌هاي آنها تخريب شد و نگذاشتند کاروان‌هاي کمک‌رساني نه فقط از خود مصر بلکه حتي از ديگر کشورها از جمله مردم ايران نيز از مصر عبور کنند که در واقع حسني مبارک اجازه اين کار را نداد.

* اطاعت محض رژيم کنوني مصر از آمريکا و اسرائيل عامل اصلي قيام مردم است

ايشان افزودند: اين وضعيت حاکم در مصر مردم اين کشور را به ستوه آورد و مردم مصر به خاطر طرفداري رژيم کنوني اين کشور از اسرائيل و به خاطر دنباله‌روي و اطاعت محض آن از آمريکا احساس ذلت و حقارت مي‌کنند که اين عامل اصلي حرکت مردم مصر است. اين حرکت مردم مسلمان مصر از نماز جمعه و مساجد شروع شد و شعارها،‌ شعارهاي الله اکبر است و مردم شعارهاي ديني مي‌دهند و قوي‌ترين جريان مبارز در آنجا جريان اسلامي است و مي‌خواهند اين ذلت را از روي خود پاک کنند، امّا غربي‌ها نمي‌گذارند اين تحليل‌ در بين ملت‌ها و افکار عمومي عالم رواج پيدا کند و دائم به مسائل اقتصادي اشاره مي‌کنند.

* چند صدهزار نفر از فقراي قاهره در قبرستان‌ها زندگي مي‌کنند؛ 40 درصد مردم ‌زير خط فقر

ايشان در بخشي از سخنانشان در اين باره با بيان اينکه "اين هم حقيقتي است که نوکري شخصي مانند حسني مبارک نسبت به آمريکا نتوانست يک قدم مصر را به سمت شکوفايي پيش ببرد " تأکيد کردند: 40 درصد مردم مصر زير خط فقر هستند و آنطور که گزارش‌هاي مسلم براي بنده رسيده است، چند صدهزار نفر از فقراي قاهره در قبرستان‌ها زندگي مي‌کنند و آواره و بيابان‌گرد هستند. البته بنده تا 2-3 ميليون نفر را نيز شنيده‌ام.

* آمريکا پاداش نوکري مبارک را هم نداد

رهبر معظم انقلاب اسلامي ادامه دادند: مردم مصر در چنين وضعيت و شرايط سخت معيشتي زندگي مي‌کنند و آمريکايي‌ها به خاطر نوکري حتي پاداش هم ندادند و امروز نيز به او پاداش نمي‌دهند و هر ساعتي که به اميد خدا مبارک از مصر فرار کند و خارج شود، مطمئناً اولين دروازه‌اي که به روي او بسته خواهد شد دروازه‌هاي آمريکا است چرا که او را راه نمي‌دهند، چه آنکه بن‌علي و محمدرضا را راه ندادند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: کساني که دلشان براي دوستي و رفاقت با آمريکا و اطاعت از آن مي‌تپد اين نمونه‌ها را ببينند. اينها مانند شيطان هستند.

* آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها به شدت دستپاچه هستند

رهبر فرزانه انقلاب با بيان اينکه آمريکائي‌ها به وسيله اين افراد حقير و ضعيف به دنبال منافع خود هستند، تصريح کردند: البته امروز آمريکائي‌ها به شدت دستپاچه هستند و اسرائيلي‌ها بيشتر از آنها در قضيه مصر دستپاچه و دنبال علاجي هستند که البته علاجي هم پيدا نخواهند کرد. آنها مشغول فريب هستند و دم از طرفداري مردم مي‌زنند. آمريکائي‌ها به مبارک گفته‌اند که زودتر بايد برکنار شود و برود. که همه اينها بستگي به مردم مصر دارد که چگونه عمل کنند و تصميم بگيرند.

 

ترجمه خطبه عربي مقام معظم رهبري

 

امروز نفس در سينه دنياي اسلام و غرب حبس شده که ببينند مصر چه خواهد کرد

 

حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران ، خطبه عربي ايراد فرمودند که ترجمه کامل آن به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم
سلام بر فرزندان امت اسلامي در هر کجا که هستند . امروزه شرايط سرنوشت سازي بر جهان اسلام حاکم است که مي تواند معادلات جهاني را در منطقه اي که در آن زندگي مي کنيم تغيير دهد و آن را به نفع ملتها رقم زند. امري که به نفع ملتهاي عربي و اسلامي است و مي تواند غبار دهها سال ظلم ، ستم ، ذلت و تحقيري که غرب براي ملتهاي اصيل وکهن منطقه به ارمغان آورد بزدايد.

معجزه اي که به دست ملت تونس به وقوع پيوست و در ميان مردم با عظمت و شجاع مصر به اوج خود رسيد نفسها را در سينه جهان غرب و در جهان اسلام حبس کرد و در هر يک به دلايلي چنين شد .
آنها حوادث مصر بزرگ را از نزديک پيگيري مي کنند، مصر کشور نوابغ، کشور محمد عبده و سيد جمال، کشور سعد زغلول و احمد شوقي، کشور عبدالناصر و شيخ حسن البنا ، مصر سالهاي ???? ، ????ميلادي .

همگان چشم به راه هستند تا ببينند لواي عزم و همت مصريها تا کجا اوج مي گيرد که اگر اين پرچم خداي ناکرده به زير کشيده شود دوراني سياه و تاريک با خود به دنبال خواهد داشت اما اگر بر قله هاي پيروزي به اهتزار درآيد اوج آسمانها را خواهد شکافت.

ملت تونس توانست حاکم خيانتکار و مطيع آمريکا و دين ستيز خود را سرنگون کند اما درست نيست که گمان کنيم به نتيجه مطلوب رسيده ايم زيرا نظام مزدور با خروج برخي سران و باقي ماندن ساير مزدوران، سرنگون نخواهد شد بلکه اين در واقع دامي گسترده براي مردم است .

در انقلاب اسلامي ايران بارها تلاش کردند تا ملت ما را در چنين دامي گرفتار کنند اما بيداري ملت و رهبر آسماني و عظيم آن به دسيسه دشمنان پي برد و آن را باطل کرد و به راه خود تا پايان ادامه داد.
اما در مورد مصر نمونه نادري است زيرا مصر در ميان جهان عرب کشوري يگانه است. مصر اولين کشور جهان اسلام است که با فرهنگ اروپايي آشنا شد و اولين کشور عربي است که پس از جنگ جهاني دوم دولتي مستقل بر پا نمود و از منافع ملي خود در ملي کردن کانال سوئز دفاع کرد.
مصر اولين کشوري است که با تمام قوا در کنار فلسطين ايستاد و در جهان اسلام به عنوان پناهگاه فلسطيني ها شناخته شد.

سيد جمال الدين مصري نبود اما ملتي جز مصر را نديد که درد وي را بفهمد.
محمد عبده وشاگردانش وسعد زغلول و پيروانش اشخاص معمولي نبودند بلکه از نوابغ وشجاعاني وآگاهاني هستند که مصر مي تواند به آنان واعمالشان افتخار کند .

مصر با اين عمق فرهنگي ومذهبي وسياسي به حق جايگاه سروري را در جهان عرب کسب کرد .
بزرگترين جنايتي که نظام حاکم مصر مرتکب شد اين بود که اين کشور را از جايگاه رفيع خود به حضيض برد و در بازي سياسي آمريکا در سطح منطقه به يک آلت دست اين کشور تبديل کرد .
اين انفجار که امروزه در ميان ملت مصر شاهد آن هستيم پاسخ مناسبي به خيانت بزرگي است که ديکتاتور مزدور اين کشور در حق مردم خود انجام داد.

امروزه تحليلهاي مختلفي در مورد انقلاب مردم صورت مي گيرد و هر کسي نظرات خود را در اين زمينه بيان مي کند اما هر کس که مصر را مي شناسد به خوبي درک مي کند که مصر از کرامت وعزت خود دفاع مي کند.
کشوري که دچار خيانتهاي بزرگي شد که کرامت آن را مصادره کنند. ملتي در اوج عزت که آن را براي ارضاي غرور و تکبر دشمنانش به مذلت کشيدند.

‌موضع مصر نسبت به قضيه فلسطين نمونه بارزي از جايگاه اين کشور است. فلسطين دهها سال است که مهمترين محور در مسايل منطقه به شمار مي رود. مسايل منطقه اي آن چنان به يکديگر گره خورده اند ومتصل هستند که هيچ کشوري نمي تواند سرنوشت خود را جداي از قضيه فلسطين بداند.
در خصوص قضيه فلسطين دو جبهه حمايت از فلسطين و مبارزه عادلانه آن يا ايستادن در جبهه مقابل وجود دارد . ملتهاي منطقه از ابتدا موضع خود نسبت به اين صف آرايي را مشخص کردند .

طبيعي است که هر نظام حاکمي وقتي به سمت حمايت از قضيه فلسطين پيش مي رود از پشتيباني و استقبال مردم خود ، ملتهاي عربي و اسلامي برخوردار خواهد شد همانطور که مصر در اواخر دهه شصت و اوايل دهه هفتاد اين امر را تجربه کرد. اما وقتي نظامي در صف مقابل فلسطين موضع مي گيرد ملت به آن پشت مي کند چنانکه در مصر پس از امضاي توافقنامه ننگين کمپ ديويد شکاف عميقي بين ملت و حکومت روي داد.

مردم مصر در سال هاي ?? و?? (‌ميلادي )‌ با جان ودل به کمک فلسطين شتافتند اما پس از آن با چشم خود ديدند که چگونه حاکمان اين کشور به سمت مزدوري واطاعت از آمريکا شتافتند تا حدي که مصر به هم پيمان دشمن صهيونيستي غاصب تبديل شد.
‌تسلط آمريکا بر حاکمان مصر تمامي تلاشهاي قبلي مردم اين کشور را در حمايت از فلسطين به باد داد و نظام مصر را به دشمن سرسخت فلسطين و بزرگترين حامي صهيونيسيتها تبديل کرد در حالي که سوريه شريک مصر در جنگ هاي ?? و?? با وجود فشارهاي سنگين آمريکا مواضع مستقل خود را حفظ کرد.

کار نظام مزدور مصر به جايي رسيد که ملت اين کشور براي اولين بار در تاريخ ديدند که حکومتشان در حمله اسراييل به غزه در کنار اسراييل قرار گرفت نه تنها به اين رژيم کمک کرد بلکه فعالانه در حمايت از جبهه دشمن ايستاد.
تاريخ هرگز فراموش نمي کند که اين حسني مبارک همان کسي است که در جريان حمله به غزه که در آن مردان ، زنان و کودکان طي ?? روز بمباران مستمر کشته شدند در کنار اسراييل و آمريکا ايستاد.
خدا مي داند که ملت مصر در طول اين ايام چه ها کشيد ، تصاوير تلويزيوني گوشه هايي از احساسات مردم مصر را به تصوير کشيد که به دليل نداشتن فرصتي براي کمک به مردم فلسطين مي گريستند.
‌ مردم مصر ديگر تاب و تحمل چنين وضعيتي را نداشتند و آنچه هم اکنون در قاهره وساير شهرهاي مصر مي بينيم در واقع انفجار اين خشم مقدس و عقده هاي انباشته در قلبهاي زنان و مردان آزاده مصري طي سالهاي طولاني به دليل مواضع نظام خائن ، مزدور و ضد اسلامي مبارک است.

نهضت ملت مسلمان مصر جنبشي اسلامي و آزادي جويانه است . من به نام ملت ايران و به نام حکومت انقلابي ايران به ملت مصر و تونس درود مي فرستم و از خداوند سبحانه و تعالي مي خواهم تا پيروزي کامل را نصيب شما کند. من به اين نهضت شما افتخار مي کنم.

برادران و خواهران مصري و تونسي ، بدون شک نهضت هاي ملتها به شرايط جغرافيايي و تاريخي و سياسي و فرهنگي خاص آنها مرتبط است و نمي توان انتظار داشت که در تونس ، مصر و يا هر کشور ديگري آنچه بيش از ?? سال پيش در انقلاب ايران روي داد، رخ دهد اما با اين حال تشابهاتي در اين زمينه وجود دارد و تجربه هاي ملتها مي تواند براي ملتهاي ديگر مفيد باشد .

تجربه هايي که ما هم اکنون مي توانيم در اختيار ديگران قرار دهيم از اين قرار است :
اول - نهضت ملتها در واقع جنگ بين دو اراده است. اراده ملت و اراده دشمنان ملت . هر طرفي که اراده و تحمل بيشتري داشته باشد پيروز مي شود. خداوند مي فرمايد : ان الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائکه لا تخافوا و لا تحزنوا وابشروا بالجنه التي کنتم توعدون.
خداوند پيامبر خودر ا مخاطب قرار داده و مي گويد: فلذلک فادعو واستقم کما امرت ولا تتبع اهوائهم
دشمن تلاش مي کند تا با اعمال قدرت و نيرنگ اراده شما را تضعيف کند پس در مقابل ضعف اراده خود هشيار باشيد.
دوم - دشمن تلاش مي کند تا شما را نسبت به تحقق اهدافتان نااميد کند در حالي که وعده الهي مي فرمايد : ونريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثين.
پس به وعده خدا اعتماد کاملي داشته باشيد که مي گويد ولينصر الله من ينصره ان الله لقوي عزيز.
سوم - دشمن، نيروهاي امنيتي مجهز خود را به سوي شما گسيل مي کند تا شما را بترساند اما از آنها نهراسيد زيرا شما از اين مزدوران اجير شده قوي تر هستيد. شما اکنون در مرحله اي مشابه مرحله اي هستيد که خداوند به رسولش فرمود: ان يکن منکم عشرون صابرون يغلبوا مئتين.

شما با تکيه بر خداوند و جوانان غيور مي توانيد بر تمامي آشوبها و هرج و مرجها غلبه کنيد.
چهارم: سلاح مهم ملتها در برابر حاکمان مزدور اتحاد ، وحدت و انسجام است. دشمن تلاش مي کند تا با مکر وحيله انسجام شما را از بين ببرد . از جمله شما را در مواقع مختلفي قرار مي دهد و شعارهاي انحرافي سر مي دهد و چهرهاي غير قابل اعتمادي را مطرح مي کند تا جانشين رييس خائن شوند اما شما اتحاد خود را بر محور دين حفظ کنيد و همگي به ريسمان الهي چنگ بزنيد ومتفرق نشويد.

پنجم - فريب آمريکا و غرب ومانورهاي سياسي آنان را در نهضت خود نخوريد زيرا آنها تا چند روز پيش از نظام فاسد حمايت مي کردند و امروز که از حفظ وي نااميد شده اند فرياد حق ملتها را سر مي دهند. اينها تلاش دارند جاي مزدوران را عوض کنند تا مزدوران خود را بر شما چيره کنند. اين اهانت به احساسات ملتهاست پس آن را نپذيريد وبه کمتر از برپايي يک نظام کامل، مستقل ، مردمي و مومن به اسلام راضي نشويد .

ششم - شرايط مي طلبد تا علماي الازهر با تاريخ مبارزاتي خود نقش آشکار تري را ايفا کنند زيرا وقتي ملتي انقلاب خود را از مساجد و نماز جمعه آغاز مي کند و شعار الله اکبر سر مي دهد از علماي ديني انتظار مي رود که موضع روشن تري اتخاذ کنند.
هفتم - ارتش مصر که مدال شرکت در حداقل دو جنگ با دشمن صهيونيستي را بر سينه خود دارد در آزمايشي سخت قرار گرفته است. دشمن منتظر است تا اين ارتش مردم را سرکوب کند واگر خداي نکرده چنين شود اين امر نوعي ضعف و شکاف براي ارتش به شمار مي رود که قابل ترميم نيست.

اين دشمن صهيوينستي است که بايد در مقابل ارتش مصر به لرزه بيفتد و نه ملت مصر.
بدون شک برخي نيروهاي ارتش که از بطن مردم هستند به مردم خواهند پيوست در اين هنگام اين تجربه شيرين بار ديگر در مصر تکرار خواهد شد .
هشتم - آمريکا که طي ?? سال گذشته بر خلاف اراده مردم مصر از حاکمان مزدور حمايت کرد اکنون در موضعي نيست که بخواهد در قضيه مصر ميانجيگري کرده و يا نصيحتي ارايه دهد .
شما بايد در اين زمينه به تمامي گامهايي که آمريکا بر مي دارد با ديده شک و ترديد بنگريد و به آن اعتماد نکنيد.

برادران وخواهران مي توان به وضوح ديد که نهضت مصر از سوي برخي نخبه هاي سياسي با مشورت وهماهنگي يکديگر هدايت مي شود.
من به عنوان يک برادر ديني شما و با توجه به پايبندي مذهبي خود اين تجربيات را در اختيار شما نهادم .
اي فرزندان سرزمين کنانه بوقهاي تبليغاتي دشمن همچون سابق خواهند گفت که ايران مي خواهد در مصر دخالت کند و تشيع را در آن انتشار دهد و ولايت فقيه را به آنجا صادر کند اما اينها تنها دروغهايي است که گوش ما طي سال از آن پر و هدف از آن تفرقه بين ملتها است و مزدوران آن را تکرار مي کنند.
يوحي بعضهم إلي بعض زخرف القول غرورا ولو شاء ربک ما فعلوه فذرهم وما يفترون
هر چند اين حرفها نمي تواند ما را از مسئوليتي که اسلام بر دوش ما نهاده بازدارد . والله من وراء القصد .
اقول قولي هذا واستغفر الله لي ولکم

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس