کد خبر 28959
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۲

يک منبع خبري غيررسمي از مرگ شاه سعودي در مراکش به علت سکته قلبي خبر داده اما جالب تر از اين، اقدام خبرگزاري رسمي عربستان پس از انتشار اين خبر است.

به گزارش گروه بين الملل مشرق، پايگاه خبري "اسلام تايمز" ساعاتي پيش، به نقل از برخي منابع موثق اعلام کرد که ملک عبدالله بن عبدالعزيز که پس از مداوا و انجام دو عمل جراحي دوران نقاهت خود را در مراکش مي‌گذراند، بر اثر سکته قلبي درگذشت.

خبرگزاري ها، ساعاتي پيش از انتشار اين خبر، از بروز جر و بحث‌هايي ميان وي و مسؤولان دولت ‌آمريکا و شخص "باراک اوباما" در زمينه موضع اين کشور در قبال حمايت از حسني مبارک، شاه عربستان خبر داده بودند.
گفته مي‌شود که به علت خيزش مردمي گسترده در مصر و احتمال انتقال آن به عربستان مقامات اين کشور از اعلام رسمي اين خبر تا مدتي امتناع مي کنند.

برخي منابع موثق نيز در گفت وگو با خبرنگار مشرق، اعلام کردند فشار کاري روزهاي اخير شاه سعودي و استرس بيش از اندازه وي به علت احتمال تداوم انقلاب تونس و مصر در عربستان، عامل سکته وي بوده است.

اما جالب آنکه پس از انتشار اين خبر، مقامات سعودي در اقدامي عجيب، عکس و خبر ورود ملک عبدالله از نيويورک به دارالبيضاء مراکش را که مربوط به تاريخ شنبه، دوم بهمن ماه بوده است بعد از سه هفته بار ديگر در جايگاه تيتر يک صفحه نخست خبرگزاري عربستان قرار داده اند.

از سوي ديگر آخرين خبر عکس دار اين خبرگزاري به خبري عجيب اختصاص دارد و آن بازگشت سراسيمه شاهزاده "عبدالاله بن عبدالعزيز" برادر شاه سعودي از مبدئي نامعلوم به رياض است که به نظر مي رسد طبق تحليل گزارش هاي پيشين، از مبدأ مراکش بوده باشد.

ساعت انتشار اين خبر، 24 دقيقه بامداد به وقت رياض است در حالي که معمولا سفرهاي مقامات سعودي صبح زود يا حدود عصر و غروب انجام مي گيرد.

اما نکته عجيب تر آنکه تمام افراد هيئت سياسي حاضر در عکس منتشرشده از اين خبر، علاوه بر چهره هاي افسرده، متأسف، اندوهگين و نگران، پيراهن هاي سياه به تن دارند که پوشيدن چنين لباسي براي مقامات سعودي بي سابقه بوده است.

به رغم احتمال سياسي بودن هدف از انتشار اين خبر در فضاي پرشور منطقه خاورميانه، اما بايد گفت که در صورت صحت و تأييد خبر مرگ ملک عبدالله، بايد منتظر حوادث و تحولات بسيار مهمي نه در کشور عربستان و حجاز بلکه در سطح منطقه بود زيرا با توجه به اختلافات شديد گزينه هاي مطرح براي جايگزيني شاه سعودي در آل سعود، بعيد به نظر مي رسد که اين خاندان، بتواند بر سر پادشاهي فردي واحد به توافق برسد و احتمال درگيري هاي داخلي و قبيله اي در اين کشور وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس