کد خبر 6874
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۱:۰۳

رئيس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از اظهارات اخير مبني بر آنکه مجلس ديگر در راس امور نيست و همچنين اظهارات درباره مکتب ايراني تاکيد کرد: امروز در کشور حرف هايي زده مي شود که حرفهاي اصلي مردم نيست مشخص نيست چرا ذهن ها را به سمت ديگري مي برند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي که عصر يکشنبه در سفري چند ساعته عازم اصفهان شده است در جمع مردم اصفهان در محل مسجد جامع اين شهر طي سخناني از اظهارات رئيس دفتر رئيس جمهور انتقاد کرد و گفت: امروز در کشور حرف هايي زده مي شود که حرف هاي اصلي مردم نيست چرا ذهن را به سمت ديگر مي بريم و روزها وقت مردم و رسانه ها براي مکتب ايراني گرفته مي شود؟!
وي گفت: اين حرف بيهوده اي است مي توانيم بگوييم مکتب عرفاني - فلسفي ايران اما مکتب ايران يا آمريکا معنا ندارد. چرا اين حرفها را مي زنيد؟
لاريجاني خطاب به رئيس دفتر رئيس جمهور اظهار داشت: اگر قصدتان ترويج تفکر ناسيوناليسم است اولا اين حرفها به شما نمي آيد چرا اين حرفها را مي زنيد اگر مفهوم تفکر اسلامي ايران است همان بهتر است گفته شود مکتب اسلامي يعني مکتب شيعي و تفکري که امام (ره) آن را مبنا قرار داد.
وي تاکيد کرد: دوران مسئله ناسيوناليسم گذشته است و براي اين زمان نيست. طرح اين مسئله چه نقطه قوتي براي ماست اگر امروز ايران در منطقه نفوذ دارد به واسطه اسلام است. اگر در رژيم گذشته يک عده اي حرف ها را مي زدند براي مقاصد ديگري بود. بيان حرف هاي متشابه با آن زمان براي چيست؟
رئيس مجلس همچنين برجسته کردن شخصيت کوروش را اشتباه خواند و گفت: من با برخي تلاشهايي که پادشاهان ايراني انجام داده اند و بيان تلاشهاي آنها مخالف نيستم اما چرا براي برجستگي آنها تلاش مي شود؟
نماينده قم در خانه ملت افزود: من مخالف اين هستم که درباره برخي شخصيت هاي تاريخي گذشته منفي صحبت کنيم. کوروش و شاه عباس همه شخصيت هايي هستند که در زمانه خود اقداماتي انجام دادند. نه بايد خيلي منفي صحبت کرد نه آن را برجسته کرد. مقصودشان از اين برجستگي چيست؟
وي ادامه داد: ما که در مکتب خود حضرت رسول اکرم (ص) را داريم. امام علي (ع) را داريم که اينان حکومت کردند. ما چرا اينها را بيان نمي کنيم؟ چطور يک مرتبه از کوروش صحبت مي کنيم. من نمي گويم منفي صحبت کنيد مي گويم چرا اين را برجسته مي کنيد؟
لاريجاني گفت: اگر مقصود ترويج تفکر ناسيوناليسم است که متعلق به اين زمان نيست چه بهره اي از آن مي بريد؟ اگر نگاه ما به شرايط بين الملل دقيق باشد اين حرف را نمي زنيم امروز تامل روي مردمسالاري ديني است؛ فکر ما را بارور مي کند و ايران را توانمند مي سازد نه اين حرفها. اگر هم مقصود ديگري داريد مقصودتان را روشن بگوييد.
رئيس مجلس تصريح کرد: گفته مي شود کتيبه کوروش مهمترين سند حقوق بشري است. بله در کتيبه کوروش نکات خوب وجود دارد اما نگاه کنيد آن براي ما مهم تر است يا کلام امام علي(ع). امام علي (ع) در نامه به عامل خود در آذربايجان مي گويد: "مبادا بپنداري که امتي که به تو سپرده شده است يک شکار است و آن را به چنگ آورده اي، اينطور نيست اين امانتي است که بر گردن تو گذاشته شده است و ما فوق تو از تو رعايت و نگهداري حفظ حقوق مردم را مي خواهد تو را نرسد که به استبداد در ميان مردم رفتار کني."
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نامه امام علي (ع) به مالک اشتر گفت: حضرت علي (ع) در اين نامه مي فرمايد در قلب خود استشمام مهرباني و محبت لطف به مردم را آشنا کن. مبادا مانند يک درنده که دريدن و خوردن را فرصت مي شمارد رفتار کني که مردم تو يا مسلمانانند که برادر ديني تو هستند يا غير مسلمانند که مانند تو انسان هستند.
لاريجاني تاکيد کرد: اين نظام حقوق بشر است.
رئيس قوه مقننه ادامه داد: امام علي (ع) در نهج البلاغه مي فرمايند بزرگترين حقوق متقابل حق حکومت بر مردم و حق مردم بر حکومت است. فريضه الهي است که بر همه حقوقي مقرر فرموده است. اين حقوق مايه التزام روابط مردم و عزت اين مردم قرار داده است. مردم هرگز روي شايستگي نخواهند ديد مگر حکومتشان صالح باشد و حکومت ها صالح نخواهند بود مگر بر توده مردم استوار باشند. هرگاه توده ملت به حقوق حکومت وفادار باشند و حکومت حقوق مردم را ادا کند آن وقت است که حق در اجتماع محترم و حاکم خواهد شد. آن وقت است که ارکان دين برپا خواهد خواست و آنگاه است که نشانه ها بدون هيچ گونه انحرافي ظاهر خواهد شد. آن وقت است که سنت ها در مجراي خود قرار خواهد گرفت و دشمن از طمع به اين اجتماع محکم استوار مايوس خواهد شد.
لاريجاني افزود: امام علي (ع) مجددا در جاي ديگري مي فرمايد اي مردم حقي من بر شما دارم و حقي شما بر من داريد. اما حق شما بر من خيرخواهي درباره شماست و تنظيم فراوان نمودن بيت المال براي تامين معيشت سالم براي شما و تصدي بر تعليم شما که از جهل نجات يابيد و تاديب شما که علم شما را بسازد اما حق من بر شما وفا به بيعتي است که با من کرديد و خيرخواهي در حضور و غياب و پاسخ مثبت در آن هنگام که شما را بخوانم و اطاعت از من وقتي به شما دستوري بدهم.
وي تاکيد کرد: اگر مي خواهيم منشور حقوق بشر بنويسيم بايد از کلام امام علي آن را بگيريم.
رئيس مجلس افزود: مرحوم علامه جعفري سالها پيش کتابي در خصوص حقوق بشر از نگاه امام علي (ع) نوشتند. اينها را بايد مبنا قرار دهيم. درست است در سند کوروش نکاتي در اين زمينه هست اما شما به يک درياي وسيع تر وصل هستيد.
وي خطاب به مردم اصفهان گفت: شما که در اصفهان پايه گذار مکتب تشيع هستيد دسترسي فراوان به منابع داريد و بايد از آنها استفاده کرد. توجه داشته باشيد که راه ما اين است. اتفاقا امروز دنياي اسلام به اين نياز دارد.
لاريجاني گفت: باز اين روزها درباره اينکه مجلس در راس امور نيست صحبت هايي شده و بيان شده که امام (ره)، زماني اين را فرمودند که رياست جمهوري شرايط امروز را نداشته و مملکت جنبه پارلماني داشته است. اين حرف واقعي نيست. وقتي کشوري پارلماني باشد رئيس جمهور هم بايد از درون پارلمان بيرون آيد اما اگر رئيس جمهور را مردم انتخاب کردند، مجلس را هم مردم انتخاب کردند يعني دو رکن وجود دارد که هر دو محترم هستند.
نماينده قم يادآور شد: اينکه امام (ره) فرمودند مجلس در راس امور است براي اين است که قوه مجريه قوه مهمي است. قدرت زيادي دارد و مردم وکلايي انتخاب مي کنند که از آن نگهباني کند. مبادا دولت از مسير درست منحرف شود و مبادا به حقوق ملت تجاوز شود.
لاريجاني گفت: اتفاقا در قانون اساسي قبلي اختيارات رئيس جمهور در برخي بندها بيشتر از امروز بود. همان زمان هم رئيس جمهور اصل بود و قوه مجريه قوه مستقل بود و امروز هم اينگونه است.
رئيس مجلس ادامه داد: امام (ره) به درستي فرمودند که مجلس در راس امور است زيرا نگهباني مي کند. به تعبير رهبر معظم انقلاب قوه مقننه ريل گذار است که قوه مجريه روي اين ريل حرکت مي کند. گاهي تصور مي شود که اگر ما در مجلس قوانيني تنظيم کنيم دست و پاي دستگاه هاي اجرايي را مي بنديم. اينطور نيست. ما دنبال روان سازي هستيم. ما دنبال اين هستيم که قوه مجريه پرش کند. کمکش کنيم و اصلا دنبال سنگ اندازي نيستيم اما يک نکته وجود دارد. هميشه قيد گذاشتن به معناي نقص نيست. ما مسلمانيم. خدا براي ما احکام شرع گذاشته است. اينها همه قيد است اما اينها قيودي هستند که مانند يک ريل ما را به سعادت مي رساند.
وي افزود: قيد گذاشتن به معناي سقوط نيست. گاهي اين قيدها انسان را به سمت کمال رهنمون مي کند.
لاريجاني گفت: آنچه مهم است اين است که در کشور ما وقتي رهبر معظم انقلاب در راس قوا هستند همه بايد برادري پيشه کنند. با هم سازگار و رفيق باشند. امروز اگر مي خواهيد کشورمان پيشرفت کند سه قوه بايد دست به دست هم دهند. مسائل فرعي از اين دست مسائل مردم نيست. مردم از ما حفظ ميراث انقلاب و شهدا و توجه به معيشتشان را مي خواهند. اينکه شغل براي مردم ايجاد شود. تورم مهار شود. اين مسائل اصلي کشور است. مردم مي خواهند در مقابل اجانب ايستادگي شود. اينها چيزهايي است که مردم از ما مي خواهند.
وي تاکيد کرد: من عاجزانه از مديران کشور مي خواهم به پند پير انقلاب و رهبر معظم انقلاب گوش دهند. ايشان فرمودند به مسائل اصلي بپردازيد. اينها مسائل فرعي است. وقت براي نظريه پردازي هست. اين نظريات خيلي پايه هاي قوي ندارند. اگر ما هم خيلي فرصت نمي کنيم درباره اين چيزها صحبت کنيم فکر مي کنيم که به مصلحت نيست. کار اصلي کشور در اموري ديگر است.
رئيس مجلس مجددا يادآور شد: متواضعانه از مديران کشور مي خواهيم که راهي را که رهبر معظم انقلاب مشخص کردند مبنا قرار داده و روي اصول و منهج اصلي تمرکز کنند که اين راه نجات است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مردمسالاري ديني از مولفه هاي فکري امام (ره) بود. امام ديکتاتوريهاي پهلوي و قاجار را لغو کرده بود و براي اينکه اين ديکتاتوري ديگر در تاريخ ايران تکرار نشود نهادهاي اساسي را پايه گذاري کرد. اگر امام (ره) تاکيد مي کرد مجلس در راس امور است براي اين بود که ديگر در ايران ديکتاتوري تکرار نشود.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنان خود در جمع مردم اصفهان که عصر روز يکشنبه انجام شد به اقدام شهرداري اصفهان در احياي ميدان امام علي (ع) اين شهر اشاره و ضمن تقدير از اقدامات صورت گرفته گفت: من قبول دارم که بايد در برنامه پنج ساله توجه جدي به مديريت هاي شهري کرد و سازوکار لازم را براي روان شدن کارها در نظر گرفت.
وي گفت: مجلس آمادگي دارد اگر مسئولان طرحي در اين خصوص ارائه کنند به آنها کمک شود.
لاريجاني اعتماد به مديريت شهري را ارزشمند خواند و گفت: اعتماد به مديريت شهري براي مردم و انقلاب ثمرات زيادي خواهد داشت. من باور دارم که شجاعت دست زدن به کارهاي بزرگ ميراثي بود که امام (ره) پس از انقلاب به مسئولان اهدا کرد.
رئيس مجلس با اشاره به نگاه نو امام (ره) به تفکر ديني گفت: امام راحل (ره) يک فرد مسلکي در مسير حقيقي انقلاب بود و اينطور نبود که براي خوشايند اين و آن سخن بگويد. همانطور که فرمود "اگر همه در برابر حرف حق بايستند من به تنهايي حرف حق را دنبال مي کنم".
نماينده قم در مجلس گفت: از ديگر مولفه هاي فکري امام مردمسالاري ديني بود. امام ديکتاتوري هاي پهلوي و قاجار را لغو کرده بود و براي اينکه اين ديکتاتوري ديگر در تاريخ ايران تکرار نشود نهادهاي اساسي را پايه گذاري کرد.
لاريجاني افزود: اگر امام تاکيد مي کرد مجلس در راس امور است براي اين بود که ديگر در ايران ديکتاتوري تکرار نشود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: تاريخ ايران شاهان مختلفي داشت و شاهان بر حسب زمان و مکان کارهاي مفيدي انجام مي دادند. اما امام (ره) مردم سالاري ديني را که يک مکتب نو بود بوجود آورد. ما در دنيا مردمسالاري داشتيم اما مردمسالاري ديني يک تئوري جديد بود و بن بست هايي که هم اکنون در غرب بوجود آمده ديگر در درون نظريه مردمسالاري ديني وجود ندارد.
لاريجاني گفت: ولايت فقيه جايگاهي بود که امام (ره) براي صيانت از حقوق ملت در نظر گرفت تا ديکتاتوري در ايران بوجود نيايد. ولايت فقيه اساسا براي نجات پابرهنگان ايجاد شده است. همچنين قوا مستقل طراحي شده اند تا عدالت را ايجاد کنند و کشور به گذشته باز نگردد.
وي گفت: مولفه ديگر فکر امام اين بود که حرکت پيشرفت و توسعه در کشور توام با عدالت محقق شود. نکته اي هم که رهبر معظم انقلاب کرارا تاکيد مي کنند آن است که اين دهه، دهه پيشرفت و عدالت است. اينکه هم اکنون ظرفيتهايي در کشور بوجود آمده و نهادهايي شکل گرفته و ايران در منطقه نفوذ دارد و ديگران نسبت به آن نگاه ريب آميز دارند براي آن است که خيلي ها براي بدست آوردن اين جايگاه تلاش کرده اند. از جمله آنکه علما تلاش کردند فرزندان ما در جبهه ها مجاهدت کردند و حال بستر براي جهش فراهم شده است که بايد مولفه عدالت و پيشرفت هم مورد توجه قرار گيرد.
رئيس مجلس با تاکيد بر اينکه بايد به سمت سند چشم انداز پيش برويم گفت: اين سندي است که رهبر مشخص کرده اند و سياستهاي کلي را روشن کردند و اين بر دوش مسئولان کشور است که مشکلات کشور را حل کنند. کشور ما امروز نيازمند است که مديران آن در همه بخشها فکري جز خدمت به مردم نداشته باشند و دنبال سياست بازي و امور فرعي نروند.
وي گفت: اينکه رهبر معظم انقلاب تاکيد مي کنند به مسئله اصلي بپردازيم آن است که مسئله اصلي پيشرفت کشور است. به عنوان مثال اگر کساني تحصيل مي کنند بيکار نباشند.
لاريجاني با اشاره به اظهارات استاندار در خصوص تلاش هاي انجام گرفته براي ايجاد اشتغال در اصفهان نيز گفت: اين حرکت درستي است. اگر گام هاي وسيعي براي اشتغال برداشته شود مفيد است. توليد هم بايد در کشور روان باشد.
وي افزود: اصرار ما براي اجراي اصل 44 در همين جهت است که زمينه اشتغال فراهم شود. چرا در خانواده اي بايد 2 يا 3 نفر بيکار باشند. نگراني رهبري اين است که پيشرفت و عدالت همه اينها را در بر داشته باشد.
رئيس مجلس با اشاره به اظهارات اوباما مبني بر آنکه ما با ملت ايران مشکلي نداريم گفت: پس چرا تحريم مي کنيد؟ چرا دروغ مي گوييد؟
وي ادامه داد: انشاءالله اين تحريم ها به نقطه قوت تبديل خواهد شد اگر يکدل و همصدا باشيم و روي مولفه هايي که امام (ره) تعيين کردند حرکت کنيم پيشرفت مي کنيم و آنها نمي توانند جلوي اين پيشرفت را بگيرند.
لاريجاني با اشاره به اظهارات رئيس جمهور در نيويورک مبني بر آنکه تحريم ها به نقطه قوت تبديل خواهد شد، گفت: اين حرف درستي است. اگر همه همصدا با هم باشيم و قصدمان خدمت باشد و به مسئله اصلي بپردازيم حتما تحريم ها به نقطه فرصت تبديل خواهد شد به شرط آنکه نگاه هاي بي جهت و مسائل فرعي را مطرح نکنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس