درست است که حساسیت مقطع کنونی اقتضا می‌کند سرعت بیش‌تری به تبلیغات نامه رهبری بدهیم، اما من به همه جوانانی که با آن‌ها در ارتباط هستیم توصیه می‌کنم نسبت به این کار یک نگاه درازمدت داشته باشند.

گروه بین الملل مشرق- رهبر معظم انقلاب روز جمعه (3 بهمن)، نامه‌ای خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشتند که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ایشان در نامه خود پیشنهاد داده بودند این جوانان، تصویری را که از اسلام در رسانه‌های کشورهایشان عرضه می‌شود، نادیده بگیرند و خود با مراجعه به قرآن کریم به درکی مستقیم از اسلام واقعی برسند. این نامه هم ابعاد بین‌المللی داشت و هم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود.

گزارش موسسه نظرسنجی "پیو ریسرچ" در سال 2010 نتایج عجیبی داشت، از جمله این‌که تعداد مسلمانان در انگلیس بیش از لبنان و در چین بیش از سوریه است. البته با در نظر گرفتن جمعیت هر کدام از این کشورها، مشخص می‌شود که نسبت جمعیت مسلمان به غیرمسلمان در کشورهای مذکور، برعکس است. با این حال، همین آمار هم نشان می‌دهد تبلیغ اسلام در کشورهای غیر مسلمان تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد. به همین دلیل، رایزن‌های فرهنگی کشورمان در سراسر دنیا و به خصوص کشورهای غربی موظف شده‌اند تا جهت گسترش بازتاب نامه رهبر انقلاب و اطمینان از رسیدن آن به مخاطبان خود یعنی نسل جوان در غرب، تمام تلاش خود را بکنند.


باید نگاه درازمدت درباره بازتاب نامه رهبری داشته باشیم/ توزیع نامه رهبر در دانشگاه‌های مهم آلمان/ باید قبل از هر اقدام مخاطب را شناخت // آماده انتشار

 "محمد مهدی ایمانی پور" رایزن فرهنگی ایران در آلمان

خبرنگار بین‌الملل مشرق در همین خصوص با "محمد مهدی ایمانی پور" رایزن فرهنگی ایران در آلمان گفتگو کرده و درباره فعالیت‌های این دفتر برای انتشار نامه رهبری میان نسل جوانان کشور آلمان جویا شده است. آقای ایمانی پور، منطقی و مستدل به سوال های ما پاسخ دادند. متن مصاحبه مشرق با این مقام ایرانی ساکن آلمان به شرح زیر است.

سوال:: لطفاً درباره استقبال جوانان از نامه اخیر رهبری در آلمان و اقداماتی توضیح بدهید که رایزنی فرهنگی ما در این کشور برای گسترش بازتاب این نامه انجام داده است؟

پیام مقام معظم رهبری،‌ بیش‌تر در حوزه‌های مجازی گسترش پیدا کرده است و دلیل آن این است که روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی تلاش کردند به صورت هماهنگ نسبت به عدم انتشار این نامه اقدام کنند. به هر صورت، جوانان اروپایی خصوصاً در آلمان استقبال خوبی از این نامه و پیام داشتند. ایده‌های نو و جدید از طرف این جوانان برای انتشار بیش‌تر این نامه که هر روز شاهد آن‌ها هستیم، نشان می‌دهد این پیام تأثیر خودش را در میان جوانان آلمانی‌زبان گذاشته است.

سوال:: منظورتان از جوانان آلمانی‌زبان، مسلمانان مقیم آن‌جاست یا کلاً جوانان آلمانی؟

طیف‌های مختلفی مخاطب این نامه بودند. در درجه اول، مسلمانان آلمان که از اقوام مهاجر هستند، مانند ترک‌ها، عرب‌ها، افغانی‌ها و ایرانی‌های مقیم آلمان. این گروه بیش‌ترین استقبال را از نامه کردند،‌ اما این به آن معنا نیست که نامه رهبری در میان جوانان غیر مسلمان منتشر نشده باشد، زیرا فضای مجازی این مجال را فراهم کرده که عده زیادی از مسلمانان و غیر مسلمانان با این پیام آشنا بشوند.

سوال:: آیا اطلاعات ملموس یا آمار رسمی در این‌باره وجود دارد که نشان دهد این نامه به دست آن تعدادی که باید، رسیده است؟

ما شیوه‌های مختلفی را برای اطلاع‌رسانی و گرفتن بازخورد در این‌باره در نظر گرفتیم، از جمله شبکه‌های اجتماعی که به شما اجازه می‌دهند وقتی متنی یا مطلبی را به اشتراک می‌گذارید، ببینید چه تعداد کاربر دیگر از آن مطلب بازدید کرده‌اند، آن را به اشتراک گذاشته‌اند و یا به اصطلاح آن را "لایک" کرده‌اند. آماری که این‌گونه به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد که استقبال چگونه بوده است و آیا توانسته‌ایم نظر بقیه را به خود جلب کنیم یا نه.

مصاحبه با رایزن فرهنگی ایران در آلمان
توزیع نامه رهبر انقلاب میان جوانان در آلمان

مصاحبه با رایزن فرهنگی ایران در آلمان
توزیع نامه رهبر انقلاب میان جوانان در آلمان

از طرف دیگر، هماهنگی‌هایی با دوستانی صورت گرفت که در خود آلمان علاقه‌مند بودند این نامه را توزیع کنند. آن را تبدیل به گزارش‌های تبلیغاتی کردند و در محیط‌های مجازی منتشر نمودند. چند روز پیش که این نامه به زبان آلمانی منتشر شد، طبق آمار به دست آمده، بیش از 100 هزار نفر آن را خواندند، 400 نفر بازنشر دادند، حدود 200 نفر "لایک" کردند و حدود 60 نفر هم درباره آن نظر دادند.

سوال:: آماری از جمعیت جوان آلمان دارید؟ به نظر می‌رسد تبلیغات برای بازتاب بیش‌تر نامه رهبری، قدری با تأخیر انجام شد. مثلاً همین که می‌فرمایید تازه چند روز پیش به آلمانی ترجمه شد.

آلمان حدود 85 میلیون جمعیت دارد که تقریباً 5 میلیون نفر از آن‌ها مسلمان هستند. آمار دقیقی از تعداد جوان‌ها در دسترس بنده نیست، ولی به نظر می‌رسد این تعداد، 15 میلیون باشد. درباره علت تأخیر در تبلیغات نامه رهبری، اولاً باید جامعه مخاطبانتان را بشناسید.‌ جامعه آلمان، یک جامعه خیلی سیاسی نیست،‌ اغلب مردم حتی به دنبال خبر هم نیستند. بنابراین به نسبت چنین پیامی که ابعاد سیاسی، مذهبی و اجتماعی دارد، نمی‌توان گفت 100 هزار نفر مخاطب، کافی است، ولی این تعداد، آمار خوبی محسوب می‌شود.

این تصوری که از نامه برای یک سری افراد خاص ایجاد شده، تصور اشتباهی است.‌ درست است که حساسیت مقطع کنونی اقتضا می‌کند توجه و سرعت بیش‌تری به این کار اختصاص بدهیم، اما من به همه جوانانی که با آن‌ها در ارتباط هستیم توصیه می‌کنم نسبت به این کار یک نگاه درازمدت داشته باشند. سؤالاتی که توسط رهبر معظم انقلاب در این نامه مطرح شده است و نوع نگاهی که در آن وجود دارد مربوط به یک مقطع خاص نیست. این مطلب برای همه مقاطع و طیف‌ها قابل ترویج و انتشار است.

به نظر من، باید از کارهای احساسی و زودگذر اجتناب کنیم. هرچند در این فعالیتی که شروع شده، بعضی از حرکت‌های احساسی و نمادین وجود دارد و قابل ستایش است، اما کارهای اصولی‌تری باید راجع به این نامه و متن آن صورت بگیرد، از جمله برگزاری نشست‌های مختلف که به این موضوع بپردازند. مقالات مختلفی را می‌توان تهیه کرد و مجموعه مقالات را می‌توان در نهایت به صورت یک کتاب گردآوری کرد.‌ همچنین می‌توان با سفارش به دانشگاه‌ها و مطرح کردن سوژه‌های مختلف که بخشی از نامه را پوشش می‌دهد و امثال این‌گونه کارها قدری ریشه‌ای‌تر به موضوع پرداخت.

مصاحبه با رایزن فرهنگی ایران در آلمان
توزیع نامه رهبر انقلاب میان جوانان در آلمان

مصاحبه با رایزن فرهنگی ایران در آلمان
عده‌ای از مسلمانان آلمانی، متن نامه رهبر انقلاب را در دست دارند

سوال:: آیا رسانه‌های جمعی آلمان به این موضوع پرداخته‌اند یا آن را منعکس کرده‌اند؟

چندین روزنامه به صورت جزئی به این موضوع اشاره کردند که رهبر جمهوری اسلامی ایران پیامی را برای جوانان و مسلمانان اروپا داشته است، اما مطلقاً هیچ اشاره‌ای به متن نامه نشد.

سوال:: شما به عنوان کسی که فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهید و جامعه آلمان را می‌شناسید، آیا فکر می‌کنید می‌توان در درازمدت روی این پیام کار کرد؟ برنامه‌ای هم برای ترویج محتوای این پیام دارید؟

مجموعه‌ای از کارها و فعالیت‌ها از زمان نشر این پیام، توسط جریانات طرفدار اسلام به صورت خودجوش در حال انجام شدن است و خوشبختانه این‌گونه اقدامات دامنه قابل توجهی دارد. البته قسمتی از کارهایی که ما طراحی و اجرا کردیم، نتیجه داده و قسمت دیگری از آن‌ها نتیجه نداده است. مثلاً بعضی کارهای نمادین انجام شده که می‌توانست عمیق‌تر انجام شود و مخاطبان بیش‌تری را به سوی خود جذب کند.

در چند نقطه از شهر‌های مختلف، از جوانانی که با ما همکاری می‌کنند خواسته‌ایم نسبت به توزیع فیزیکی این نامه اقدام کنند. این جوانان در مناطق و محله‌های پر تجمع و پر رفت ‌و آمد حاضر می‌شوند و نامه را داخل پاکت‌ها و بسته‌هایی قرار می‌دهند که روی آن نوشته شده است "letter for you" و این نامه‌ها را در اختیار جوانان می‌گذارند.‌ بعضاً جوان‌هایی که در مورد این بسته سؤال می‌کنند یک توضیح کوتاهی به آن‌ها داده می‌شود. این یکی از کارهای نمادینی است که انجام می‌شود. شاید گستره مخاطب کم‌تری داشته باشد، ولی به نظر می‌رسد برای تشویق جامعه و جوانان می‌تواند مفید باشد.

سوال:: آیا اقدامی برای مراجعه به دانشگاه‌ها و مراکز اسلامی در آلمان هم شده است؟

دانشگاه‌ها با ما همکاری رسمی نمی‌کنند. با این حال، نامه رهبری به صورت فیزیکی در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های مهم آلمان که رشته‌های مربوط به شرق‌شناسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را دارند، توزیع شده است. ضمناً تعدادی از جوانان، در همان مراکز و مؤسسات با هم همکاری می‌کنند برای این‌که فعالیت‌هایی را در حوزه مجازی انجام بدهند.‌ در راستای این موضوع، چند گروه و شبکه اجتماعی کوچک تشکیل شده است که به صورت مداوم و پیوسته راجع به محتوای نامه با هم‌دیگر در حال تماس و همکاری هستند. شروع این گروه‌ها با 60 نفر از جوانان بود، اما در حال حاضر این تعداد به 6000 نفر گسترش یافته است.

مصاحبه با رایزن فرهنگی ایران در آلمان  مصاحبه با رایزن فرهنگی ایران در آلمان
کمپین تبلیغاتی و توزیع نامه رهبر انقلاب میان جوانان آلمان

مراکز اسلامی که با ما هم‌سویی دارند، به صورت طبیعی حرکت‌های خودجوشی از خود نشان می‌دهند و با ما در تماس هستند و هم‌دیگر را در این کار یاری می‌کنند. مثلاً به مراکز اسلامی، اعلام شده که اگر علاقه‌مند هستند این نامه را با بسته‌های همراهش دریافت کنند، می‌توانیم آن را با تتیراژ بالا در اختیارشان بگذاریم.

سوال:: آیا نهاد خاصی، مثلاً دولت آلمان، در خصوص انتشار نامه با شما مقابله هم کرده است؟

نهادهای مختلف نهایتاً با ما همکاری نکرده‌اند، ولی مقاومتی تا حالا وجود نداشته است،‌ چون متن نامه به گونه‌ای است که برای هر طرز تفکری و در هر مکانی قابل پذیرش است. مطلبی نیست که اشاره‌ای به فرقه‌گرایی‌ یا یک جریان مذهبی و فکری خاص داشته باشد. نامه به شکلی عام، فنی و دقیق تنظیم شده که مقاومت‌ها را به صورت طبیعی از بین می‌برد.

تا کنون گزارشی درباره محدودیت و ممنوعیت از جانب دولت آلمان هم نداشته‌ایم. بالأخره در چارچوپ قوانینی که تعریف کرده‌اند، چنین کاری را نمی‌کنند. حتی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم بعد از این‌که ما اعلام کردیم چنین درخواستی داریم، با تأیید خودشان انجام شد و مشکلی از طرف آن‌ها وجود نداشت.

سوال:: شیوه توزیع این پیام در شبکه‌های اجتماعی به چه صورتی بوده است؟

ما نامه را به صورت گزارش به شبکه‌های اجتماعی خاص داده‌ایم تا برای کسانی که موردنظر ما هستند، ارسال کنند. این پیام همان‌طور که مشاهده می‌شود هر روزه مخاطبان زیادی را جذب خود می‌کند. برداشت ما این است که در طول یک هفته آینده، حداقل باید 700 هزار نفر این پیام را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنند، یعنی طبق درخواستی که به شبکه‌های اجتماعی موردنظر داده‌ایم، این پیام را هر روز، 100 هزار نفر دریافت می‌کنند.

سوال:: تبلیغ در تلویزیون یا روزنامه را هم امتحان کرده‌اید؟

معمولاً در شبکه‌های تلویزیونی، چنین اقدامی را نمی‌توانیم انجام دهیم، زیرا این شبکه‌ها بیش‌تر جنبه تجاری و اقتصادی دارند، ولی در روزنامه‌های محلی بعضی از شهرها این کار صورت گرفته است. با این حال، روزنامه‌های اصلی و مرکزی معمولاً نسبت به انتشار و پخش این پیام، مقاومت و محدودیت نشان می‌دهند.

مصاحبه با رایزن فرهنگی ایران در آلمان
توزیع نامه رهبر انقلاب میان جوانان در آلمان و نظرسنجی از آنان

مصاحبه با رایزن فرهنگی ایران در آلمان
توزیع نامه رهبر انقلاب میان جوانان در آلمان

یکی دیگر از شیوه‌هایی که در حال پیگیری است، توزیع پستی این پیام است. کسانی که مایل هستند کمک بیش‌تری به انتشار این نامه بکنند به صورت شخصی این کار را انجام می‌دهند و هزینه‌اش را نیز خودشان متقبل می‌شوند. یکی از ایده‌های دیگری که در دست اقدام است و احتمالاً در همین روزهای آینده، آماده خواهد شد، تولید لباس‌‌ها و تی‌شرت‌هایی است که روی آن‌ها قسمت‌هایی از این نامه، چاپ شده است. این تی‌شرت‌ها اکنون آماده شده است و به صورت آنلاین قابل فروش است. تعدادی هم در اختیار جوانان قرار گرفته تا به صورت فیزیکی آن‌ها را توزیع کنند.

سوال:: واقعاً به نظرتان چنین تی‌شرت‌هایی به فروش خواهد رفت؟

البته این‌طور نیست که تمام نامه را روی آن‌ها چاپ کنیم، مثلاً همان عبارت "letter for you" روی آن چاپ می‌شود، یا این‌که هر کلمه از این عبارت را روی یک تی‌شرت چاپ می‌کنیم تا زمانی که که چند نفر کنار هم قرار بگیرند، این عبارت، ساخته شود. بعد در کنار هر کلمه از عبارت، ممکن است بخشی از نامه را هم چاپ کنیم.

تلاشمان را کرده‌ایم تا یک کار حرفه‌ای ارائه دهیم. این‌که چه‌قدر از این تی‌شرت‌ها به فروش برسد، دقیقاً مشخص نیست، اما می‌خواهیم تمام کارهایی را که باعث بازتاب و انتشار محتوای این نامه می شود، انجام داده باشیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ولایی ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 1
    جناب رایزن محترم اگر رسانه های کشور میزبان "مطلقا اشاره ای به نامه" نداشته اند به نظر شما مشکل از کجاست؟ قطعا خلاقیت و ایده های ابتکاری لازم برای این کار در شخص متصدی سمت وجود نداشته است...و شما غیرمستقیم پذیرفته اید که فاقد صلاحیت لازم برای تصدی این سمت هستید. چندین سال است افرادی را که به عنوان رایزن فرهنگی ایران در کشورهای دیگر منصوب می شوند را مورد مطالعه قرار داده ام، متاسفم که به ضرس قاطع اکثریت ایشان فاقد تخصص، مهارت و خلاقیت های لازم جهت تصدی این سمت بوده اند وقت آن است درخصوص این موضوع حساس معیارهای ایرانی-اسلامی و مورد نظر رهبری "واقعاً" در گزینش این افراد مد نظر متولیان امر قرار گیرد.
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    با سلام به گردانندگان عزیز سایت ارزشی مشرق ، خواهشی از شما داشتم و آن این است که اگر ممکن است این نوار بالا و این فلش را که اخیرا اضافه کرده اید را بردارید چون خیلی مزاحم خواندن می شود زیرا من معمولا فقط مشرق را می خوانم و خیلی اذیت می شوم از این فرم جدید صفحه . با تشکر
  • حسين ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    وقتى سفارتهاى ما هيچ كارى نكردند چه انتظارى از رسانه هاى اجنبى داريم؟ وب سايتها و حتى منابع اطلاع رسانى سفارتها را ببينيد حتى اشاره اى به اون نكردند. در صورتى كه مترجم به زبان اون كشور دارند.
  • یسناخانم ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    این ها دولتهاشون کلی حرام تو شکم ملت هاشون کرده اند و دور از ذهن است اگر توقع داشته باشیم این نامه بیدارشون کند
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    ای کاش سازمان های داخل کشور راه را برای فعالیت های جهانی جوانان ایرانی هموار می کردند.
  • گیلانی ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    بچه ها متشکریم قوت قلب دادید به حزب الله رفقا همت کنیم ما هم تو فضای مجازی غوغا کنیم وصدای رهبرمون وانقلابمون ومردممون رو به دنیا برسونیم وپوزه شیطان بزرگ وبلندگوهای شیطانی غرب رو بزنیم زمین اینده از آن حزب الله است جانم فدایت رهبرم گیلانی فدایی خامنه ای
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    داداش توی دانشگاه های خودمون پخش نشد المان پیش کش!؟
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام خدمت رایزن محترم فرهنگی و خبرگزاری محترم، لطف بفرمایید هزینه ی فروش تی شرت ها را در اختیار توزیع کنندگان نامه قرار بدهید، چون همان طور که اشاره فرمودید هزینه های انتشار نامه بر عهده خود افراد می باشد . از آنجایی که توزیع کنندگان جوان و دانشجو هستند، شهریه ای که برای ترم پیشرو روی خود کنار گذاشته بودند را با جان و دل صرف چاپ نامه کرده اند و اگر لطمه ای به این عزیزان وارد شود، شما مسئولید. مسئولید چون وظیفه ای فراتر از مصاحبه بر عهده دارید. با مرکز اسلامی هامبورگ به منظور کمک مالی تماس گرفته شد و متاسفانه ایشان از هر گونه کمکی خودداری کردند. اگر از خدا نمی ترسید لااقل به فکر آبروی خود باشید.
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام خدمت رایزن محترم فرهنگی و خبرگزاری محترم، لطف بفرمایید هزینه ی فروش تی شرت ها را در اختیار توزیع کنندگان نامه قرار بدهید، چون همان طور که اشاره فرمودید هزینه های انتشار نامه بر عهده خود افراد می باشد . از آنجایی که توزیع کنندگان جوان و دانشجو هستند، شهریه ای که برای ترم پیشرو روی خود کنار گذاشته بودند را با جان و دل صرف چاپ نامه کرده اند و اگر لطمه ای به این عزیزان وارد شود، شما مسئولید. مسئولید چون وظیفه ای فراتر از مصاحبه بر عهده دارید. با مرکز اسلامی هامبورگ به منظور کمک مالی تماس گرفته شد و متاسفانه ایشان از هر گونه کمکی خودداری کردند. اگر از خدا نمی ترسید لااقل به فکر آبروی خود باشید. با تقدیم احترام ثابت
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    سوال:: آماری از جمعیت جوان آلمان دارید؟ به نظر می‌رسد تبلیغات برای بازتاب بیش‌تر نامه رهبری، قدری با تأخیر انجام شد. علت تاخیر: اخر ماه حساب ها خالیه و باید صبر می کردیم تا سر برج حقوق ها به حسابمون واریز بشه تا بتونیم به چاپ نامه ها بپردازیم. علت تاخیر عدم حمایت و خواب عمیق مسئولین فرهنگی ماست.
  • رضا ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    جناب ولایی،ظاهرا جنابعالی به اوضاع خارج از کشور اشراف کافی ندارید.رسانه ها در غالبا مناطق جهان خصوصا در آلمان وابسته به لابی صهیونیسم هستند وخطوط قرمزی برای آنان تعریف شده است. این مقدار کاری که در گزارش ذکر شده بنظر من ،بعنوان کسیکه در خارج آلمان زندگی می کند، کار بزرگی است.ضمنا رایزنی ما در این کشور از معدود رایزنان بسیار موفق است
  • ایرانی ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    یک نکته ای را یکی از افراد سرشناس اروپایی طرفدار نظام گفت که من عینا نثل میکنم... وی از وضع منفعلانه سفارتخانه های ج.ا.ا در کشورهای مختلف به خصوص اروپایی گلایه کرد و گفت: متاسفانه نه در موضوع تحریم و ... سفرا و نمایندگان ایرانی هیچ کاری نکردند. او گفت :::: بیشتر دیپلماتهای ایرانی یا به دنبال اقامت در خارجند یا تحصیل فرزندان و یا خرید جهیزیه . برخی از ایشان اصلا با نظام ایران ضد هستند چه برسد برای آن کار کند و.... یک سوال دارم در یک سفارتخانه واقعا چند نفر مشغول کارند؟؟؟ چند نفر با دلسوزی برای کشور کار میکند؟ حق ماموریت این افراد چقدر درماه است و چرا برای اروپا رفتن باهم جنجال میکنند؟ چرا برای ماموریت افریقایی دعوا نمیکنند؟ ارزیابی واقعی از ایشان چیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس