رسانه های منطقه از تصمیم عربستان سعودی مبنی بر برگزاری مانورهای نظامی با مشارکت چندین کشور عربی و اسلامی و با حضور 100هزار نیروی نظامی اعم از نیروی زمینی و هوایی، تحت عنوان «رعد شمال» به فاصله ای اندک از پایان مانور دریایی ایران خبر می دهند.

پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطاب
گروه بین‌الملل مشرق - قرار است، عربستان سعودی طی روزهای آینده برگزار کننده مانورهای نظامی مشترکی تحت عنوان «رعد شمال» با مشارکت شماری از کشورهای عربی و اسلامی از جمله مصر باشد.

عربستان سعودی مدعی شده است که هدف مانورهای نظامی رعد شمال مقابله با خطرهایی است که منطقه را تهدید می‌ کند و با برگزاری آن ریاض تلاش می کند، امنیت ملی و منافع مشترک عربی را تامین کند.

ریاض در ادامه ادعاهای خود با بیان اینکه مانورهای نظامی رعد شمال را باید نماد همبستگی و همکاری و کار مشترک عربی شمرد، افزوده است: از آنجا که منطقه شاهد تغییرات بزرگ و تهدیدات مستقیم و غیر مستقیم بی شماری است، بنابراین نیاز به همکاری مشترک بین تمام کشورهای عربی و اسلامی جهت تثبیت امنیت و ثبات در منطقه کاملا احساس می شود.

این مانورها قرار است، در 3 منطقه داخل عربستان برگزار شود و به غیر از مصر، نیروهای ویژه و هوایی، زمینی و دریایی کشورهای شرکت کننده در ائتلاف عربستان سعودی در یمن و اردن و پاکستان نیز مشارکت دارند، البته چند کشور نیز به عنوان ناظر هم در این مانورها مشارکت خواهند داشت.


رعد شمال چه پیام‌ هایی برای چه طرف هایی دارد

ناظران و کارشناسان امور منطقه ای اتفاق نظر دارند که مهمترین طرف مورد خطاب در این مانور با توجه به کشورهای شرکت کننده در آن و زمان برگزاری آن «جمهوری اسلامی ایران» است که در هفته های اخیر درپی آتش زدن سفارت عربستان سعودی در تهران در اعتراض به اعدام آیت الله شیخ «نمر باقر النمر»، روحانی مبارز شیعی عربستانی توسط حکومت سعودی، موجب ایجاد تنش در روابط تهران و ریاض و سرانجام اقدام سعودی ها به قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور و تلاش برای همراه کردن دیگر کشورهای عربی با خود در این اقدام بود.

پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطاب

رعد شمال در واکنش به مانور ولایت 94    

آنچه سعودی ها را به برگزاری این مانورهای نظامی واداشته، مانوری است که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به مدت 5 روز در هفته های اخیر تحت عنوان «مانور ولایت 94» با هدف ارزیابی توانمندی و قدرت نیروی دریایی و توان آن در برقراری و حفظ امنیت آب های منطقه ای برگزار کننده آن بود.


مانوری که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان برگزار کرد، اولین مانور از زمان اجرای برجام و توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 شمرده می شد و به نوعی دارای اهمیت بسیار بود، چون غرب و آمریکا مدعی شده بود، قدرت هسته ای و نظامی جمهوری اسلامی ایران را محدود کرده و به کنترل درآورده است.

پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطاب

همزمانی رعد شمال با ژنو 3 و اجرای برجام 

از سوی دیگر، زمان برگزاری مانورهای رعد شمال که با برگزاری کنفرانس ژنو 3 میان نظام سوریه و معارضان این کشور و رفع تحریم ها و مجازات‌های اقتصادی جمهوری اسلامی هم زمان شده، نشان دهنده نگرانی ها و دغدغه های خاطر ریاض از تحولات کنونی جاری در منطقه و مهمتر از آن تحولات آتی منطقه ای است که سعودی ها تمام آنها را تهدید کننده جایگاه و تضعیف کننده موقعیت منطقه ای خود ارزیابی می کنند.

در این راستا سعودی ها تاکید می کنند، کاخ سفید تغییراتی در مواضع سابق خود در قبال دو پرونده هسته ای ایران و بحران سوریه انجام داده و به جای تشدید و تثبیت مواضع خود در این دو پرونده، با روی گردانی از ریاض به تهران و دمشق سوق یافته است.

پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطاب

آمریکا و غرب دومین مخاطب رعد شمال

بنابراین پیام های رعد شمال تنها برای ایران نیست و فقط تهران را شامل نمی شود، بلکه آمریکا و غرب را نیز دربرمی گیرد که برای ورود به بازارها و عرصه اقتصادی ایران تلاش دارند، بر یکدیگر سبقت بگیرند.

عربستان سعودی با برگزاری مانورهای رعد شمال تلاش دارد، این پیام را به آمریکا و غرب برساند که اگر متحدان سابق پس از توافق هسته ای، از ریاض روی گردان شده و به سمت تهران سوق یافته اند، عربستان بدون حمایت و پشتیبانی آنها نیز از این قدرت برخوردار است که ائتلاف های منطقه ای جدیدی تشکیل دهد و مانورهایی نظامی با مشارکت متحدان جدید عربی و اسلامی خود در منطقه برگزار کند.


تلاش برای قدرتمند و تاثیرگذار جلوه دادن ریاض

از سوی دیگر، عربستان سعودی با برگزاری این مانور نظامی تلاش می کند، با به تصویر کشیدن قدرت نظامی خود، اینگونه القا کند که توان و قدرت حفظ جایگاه و موقعیت سابق منطقه ای خود را دارد و آل سعود همچنان در ترسیم نقشه سیاسی ائتلاف ها و پیمان های منطقه ای و تاثیرگذاری بر روند تحولات جاری در منطقه و معادلات و موازنه های حاکم بر آن نقش موثر و تعیین کننده ای را ایفا می کند.

پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطاب

شاید بتوان گفت این یکی از مهمترین پیام های رعد شمال است، چون سعودی ها با وجود بهره گرفتن از هم پیمانان خود، در حالی وارد دهمین ماه تجاوز نظامی علیه مردم یمن شده اند که هنوز موفق به محقق کردن هدف اعلام شده از این تجاوز یعنی بازگرداندن مجدد حکومت وابسته به ریاض در صنعا و شکست دادن و کنار زدن نیروهای مردمی و انقلابی یمن نشده اند و این شکستی بسیار تلخ برای حکومت وهابی سعودی است و تاکیدی بر ناتوانی ریاض در تحمیل خواسته های خود دستکم بر کشوری است که یکی از فقیرترین کشورهای منطقه شمرده می شود و مردم آن جزو محروم ترین مردمان جهان اسلام و عرب تلقی می شوند.

در چنین شرایطی سعودی ها چگونه خواهند توانست معادلات و موازنه های سیاسی و نظامی و امنیتی مورد نظر خود را در منطقه به کشورهای قدرتمندی مانند ایران تحمیل کنند.

پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطاب

رعد شمال نماد خط مشی سیاسی جدید عربستان

افزون بر آن، مانورهای نظامی رعد شمال را می توان نماد خط مشی سیاسی جدید عربستان سعودی پس از کاهش قیمت نفت، کسر بودجه، استقراض خارجی و تبدیل شدن هزینه های نظامی دخالت مستقیم و غیر مستقیم در دیگر کشورهای منطقه به باری کمر شکن بر دوش خاندان سعودی ملاحظه کرد. 

مانورهای رعد شمال نشان می دهد که سعودی ها تلاش دارند، هزینه های نظامی و امنیتی حفظ امنیت و استقرار منطقه را بین اعضای شرکت کننده در ائتلاف هایشان تقسیم کنند.

در عین حال این مانورهای نظامی ترسیم کننده چارچوب های عمومی و کلی سیاست خارجی عربستان سعودی نیز شمرده می شود که مهمترین ویژگی آن کم رنگ شدن نقش و جایگاه آمریکایی ها در مقابل افزایش و پر رنگ شدن ملموس و قابل ملاحظه نقش رژیم صهیونیستی در سیاست خارجی ریاض است، به گونه ای که در این اواخر بارها شاهد تصریحاتی از سوی مسئولان سعودی بودیم که در آنها بی پروا از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نام بردن از این رژیم یه عنوان یک متحد سخن گفته اند.


تشدید و تعمیق صف بندی های طایفه ای و مذهبی

اما پیام دیگر، رعد شمال را باید در تشدید صف بندی‌های طایفه‌ای و مذهبی میان کشورهای منطقه ملاحظه کرد. عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشورهای اهل سنت در قبال جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن محور مقاومت که اغلب اعضای آن شیعی هستند، منطقه را به نوعی تقسیم بندی طایفه ای – مذهبی در قالب شیعی – سنی سوق داده و با ادامه گفتمان تحریک آمیز و فتنه انگیزانه خود ضمن تعمیق اختلافات موجود بین آنها، سعی کرده، موجبات صف آرایی این دو گروه از کشورها در برابر یکدیگر را متشکل تر کند و در این راستا دو اقدام اعدام شیخ نمر و قطع رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای واداشتن دیگر کشورهای عربی به اتخاذ موضع قطع رابطه با تهران این صف بندی را تشدید و تعمیق کرده است.

پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطاب

مناطق برگزاری مانورهای رعد شمال

پیام دیگر مانورهای نظامی رعد شمال در مناطق برگزاری آن قابل ملاحظه است که براساس اعلام سعوی ها در سه منطقه «جازان، حفر الباطن و الجبیل» را در برمی گیرد.

کارشناسان امور منطقه به خوبی می دانند که این مناطق، از مدت ها پیش مناطقی به شمار می آمدند که سعودی ها خریدهای تسلیحاتی و نظامی خود را در آنجا ذخیره و نگهداری می کنند، بنابراین سعودی ها با انتخاب این مناطق درصدد نمایش قدرت نظامی و تسلیحاتی خویش به رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی خود هستند.  

فراموش نکنیم که پیش از اعلام برگزاری مانورهای رعد شمال شاهد سفر رئیس جمهوری چین به ریاض و همچنین «محمد بن سلمان»، جانشین ولی عهد عربستان به پاکستان بودیم و اینکه هریک از این دو کشور از جمله قدرت های هسته ای در عرصه بین الملل به شمار می آیند، لذا دور از انتظار نیست که عربستان برخی خریدها و نیازهای تسلیحاتی خود را که آمریکایی ها مایل به تامین و فروش آنها به ریاض نبودند، مانند موشک های قاره پیما و موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای از این دو کشور خریداری و تهیه کرده باشند.

اگر سعودی ها چنین خریدهایی از اسلام آباد و پکن کرده باشند، تردید نیست، از آنها در مانورهای رعد شمال به خدمت خواهند گرفت
و از این سلاح ها برای نمایش قدرت نظامی هجومی و دفاعی خود پرده برداری خواهند کرد.

در صورت دست زدن سعودی ها به چنین اقدامی باید گفت که خطری بسیار جدی و بزرگ امنیت منطقه را تهدید خواهد کرد، چراکه سعودی ها بارها جنون و دیوانگی خود در سوق دادن منطقه به لبه پرتگاه سقوط با اتخاذ تصمیمات نادرست و عجولانه و بدون تامل در بازتاب ها و پیامدهای آن از جمله در تجاوز نظامی به یمن اثبات کرده اند.

خطر در اختیار داشتن این تسلیحات و تجهیزات توسط عربستان زمانی دو چندان خواهد شد که توجه داشته باشیم، ریاض خود را در تمام پرونده های منطقه ای از پرونده هسته ای ایران گرفته تا پرونده سوریه و جنگ در یمن و بحران امنیتی عراق و همچنین لبنان شکست خورده و ناکام می بیند و این می تواند، میزان ریسک پذیری ریاض با وجود شاهزادگان جوان و سبک سری که در حال حاضر اداره امور این کشور را در دست گرفته اند، افزایش دهد.

در این ارتباط گزارش های موثقی وجود دارد که تاکید می کند، ریاض موشک های بالستیک میان بُرد چینی «دانگ فنگ 3» از پکن خریداری کرده است و اقدام سعودی ها به برگزاری مانورهای نظامی رعد شمال به محض پایان مانور ولایت 94 نیروی دریایی ایران چیزی جز عرض اندام عربستان در برابر ایران ارزیابی نمی شود.


پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطاب

تلاش جهت همراه کردن مصر با خود

از جهتی عربستان با مشارکت دادن گسترده مصر در مانورهای رعد شمال تلاش دارد، بر نزدیکی دو کشور قدرتمند جهان عرب و اشتراک منافع و همسویی مواضع ریاض و قاهره تاکید کند و در این مانور آن را به تصویر بکشد و در این راه سعی می کند، از روابط محدود تهران – قاهره به سود خود بهره برداری کند
، چون سعودی ها که یکی از مهمترین حامیان حکومت «عبد الفتاح السیسی» شمرده می شوند و از جمله عاملان سرنگونی حکومت اخوان المسلمین به رهبری «محمد مرسی» در مصر بودند.

لذا ریاض با نمایش این هم پیمانی درصدد ایجاد اطمینان خاطری برای خود در مقابله با خطرهایی است که ممکن است، در آینده در منطقه با آن مواجه شود و نشان دهند، کشورهای عربی در برابر خطرهای مشترکی که موجودیت آنها را به خطر بیاندازد، منسجم و متحد عمل خواهند کرد.


داعش طرف دیگر مورد خطاب رعد شمال

صرف نظر از جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و غرب، این مانورها پیامی برای گروه تروریستی تکفیری «داعش» نیز می باشد که عربستان سعودی از جمله اهداف این گروه تکفیری اعلام شده و بارها ریاض را به انجام عملیات تروریستی داخل خاک این کشور تهدید کرده است.

پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطابخلاصه سخن

به اعتقاد کارشناسان مانوری که عربستان سعودی درصدد برگزاری آن است، منطقه ملتهب و حساس خاورمیانه را متشنج تر و ملتهب تر خواهد کرد و در این راستا به ریاض توصیه می کنند، اگر درصدد برقراری آرامش و تامین امنیت و ثبات و استقرار منطقه است، در اولین گام به تجاوز نظامی خود و هم پیمانانش علیه یمن و در گام بعدی که اقدامی بسیار مهم و سرنوشت ساز نه تنها برای آینده منطقه که سراسر جهان تلقی می شود، حمایت های گسترده، بی وقفه و همه جانبه خود به گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق و یمن و لبنان را پایان دهد.

در غیر این صورت ادامه سیاست های گذشته عربستان سعودی با وجود شاهزادگان جوان و بی تجربه و مغرورش تنها منطقه را جهنمی بزرگ مبدل خواهد کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • مسافر تنها ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    زر اومدی قورمه سبزی
  • ریاستی ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 0
    این عربکها یک درس حسابی نیاز دارند.سرنگونی صدام ومبارک وامثالهم رو درک نکردند.احمقها قدرت جمهوری اسلامی موشک نیست.سلاح اصلی ما عاشقان ولایت واهلبیت و عشق به شهادت وایثار است .هیهات من الذله
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    ایران باید به فکر خرید تجهیزات بروز و جدید جنگی برای نیروی هوایی و دریایی باشد.
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 1
    نیروی دریایی ما با دست خالی 1000 کیلومتر از سواحل را پاسداری می کند. نیروی دریایی سپاه هم با بودجه اندک به همین میزان ساحل را باید پاسداری بکند. به نظرم هر چه زودتر پدافند هوایی باید در شمال غرب و کل جنوب گسترش بیابد تا از این عزیران پشتیبانی پدافندی قدرتمندی انجام بشود. ارتش پوشالی خارجی سعودی ها با مانور و بی مانور اگر به سلاح هسته ای مسلح نشده باشد، خطر زیادی ندارد. خطر آنجا است که ارتش اینها در جنگ یمن منهدم نشود و تجربه جنگی بدست آورد. امیدوارم که نیروهای کیفی خودشان را در جنگ یمن از دست بدهند و کمتر کسی از اینها از این جنگ زنده بیرون بیاید و تک تیر اندازهای یمنی مثل تک تیر اندازهای روس در جنگ دوم جهانی افراد با درجه افسری را هدف قرار بدهند نه سربازهای ساده را. این جنگ یمن آغازی برای نابودی اینها است که خداوند با گرفتن عقل از اینها گرفتارشان کرده است.
  • محمد ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    تحلیل از مشرق بعید بود. یک تحلیل آبکی که میخواد ثابت کنه آمریکا پشت این رزمایش نیست. مطمئنن آمریکا در این ماجرا صحنه گردان اصلی است. عربستان بدون پشتیبانی لجستیک آمریکا شبیه یک انبار پر از آهن پاره می ماند. آمریکا پشت این رزمایشه مشرق نه چین و پاکستان!!!!
  • نوجوان ايراني ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    قدرت اصلي نصرت خداست، به شرط تلاش و جهاد و ايمان ما هست ما. تا نصرت خدا هست ديگه فرقي نميكنه كه نهايت تلاش ما قايق يا ناو، راكته يا موشكه... معادلات رو تا حالا خداي متعال رقم زده بقيش هم همينه.
  • نوجوان ايراني ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    قدرت اصلي نصرت خداست، به شرط تلاش و جهاد و ايمان ما هست ما. تا نصرت خدا هست ديگه فرقي نميكنه كه نهايت تلاش ما قايق يا ناو، راكته يا موشكه... معادلات رو تا حالا خداي متعال رقم زده بقيش هم همينه.
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    به نظرم کشتن این سعودی های آشغال مهمتر از جنگ با اسرائیله
  • مرتضیsk ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    برو بزار باد بیاد نفله
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    سلام جواب عربستان رو باید توی جبهه یمن داد تا بلند پروازیهاشون تبدیل به سراب بشه .
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اگه یه فشنگ اشتباهی بیاد طرف ایران عربستان وسگهای جیره خوارش رو زمین گیرمیکنیم بوی پشم وشتربده هاآدم شدن
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    پیام این رزمایش به ایران اینه که امروز مزدوران عربستان و سودانی که حدود دویست نفر بودند با یک موشک بالستیک توچکا یمن کشته میشن و حامل این پیام هستند جلوی انبوه اتش موشکهای ایران هیچ غلتی نمیتونند بکنند
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اگه یه تعداد موشک ضد هوایی و ضد تانک و چند تایی ضد کشتی به دست انصارالله میرسوندین بدجوری شاخ آلسقوط شکسته میشد.
  • حسین ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    زرشک
  • سعید ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    آل سعودوهابی نکبت هیچ پخی نیستندوهیچ غلطی نمی توانندبکنند.
  • justice ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    چرا ما فکر میکنیم تنها قدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی منطقه ایرانه و اعراب که در راس اونا عربستانه،کشورهای عقب مانده و نابسامانی اند که اگه یه لحظه آمریکا بره کنار همشون فرو میپاشن ؟؟ بهتره اونقدرا هم سرمون رو بالا نگیریم،ممکنه جلومون چاه باشه.از دوستان خواهش میکنم یه سری به سایت ویکیپدیا بزنن و ایران و عربستان رو از نظر سواد عمومی مردم و سرانه درآمد سالانه و شاخص توسعه انسانی و رفاه اجتماعی و اقتصاد و ... مقایسه کنند تا شاید تکونی بخوریم
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ای مگس عرصیه سیمرغ نه جو لانگه توست
  • جواد ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    سلاحی به اسم ایمان و باور قلبی باید باشه که اینا ندارن ! حالا هر چی میخان سلاح پیشرفته بخرن هر چند عرضه ی استفاده از همونا رو هم ندارن !!!
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    بپان یه وقت دوباره وسط مانور کشته ندن، به رخ کشیدن قدرت نظامی پیشکش!!
  • اذربایجانی ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    عربستان بخاطر چشم و هم چشمی و دشمنی با ایران اونقدر ضرر کرده از پایین اومدن قیمت نفت گرفته تا برگذاری مانورهای گوناگون و باج دادن به کشورهایی مانند سومالی سودان جیبوتی کومور و... نبرد در یمن کمک به شورشیها در سوریه خرید تسلیحات بسیار کم شدن ورود زوار ایرانی به عربستان حاکمان عربستان منطقی فکر نمیکنند کشوری مانند عربستان نمیتونه ایران رو در تنگنا قرار بده بدون اینکه خودش نابود نشه امریکا و متحدین جهانیش در مقابل سر سختی ایران دچار عجز شدند
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    دست کم گرفتن دشمن خیلی خطرناکه
  • سلام ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    عربستان سعودی اگر توان نظامی مناسبی داشت در جنگ ناجوانمردانه با یمن رو میکرد که هر چه از زمان آغاز این حمله ددمنشانه میگذرد علی رغم تسلیحات نظامی فراوان و به روز به اهدافی که اعلام کرده بود میرسید نه اینکه هر روز شاهد یک افتضاح حقوق بشری بر علیه زنان و کودکان بی دفاع باشیم
  • خان محمد علی آقا ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ارتش سعودی مثل ارتش رضا شاه پهلوی هست که باوجود تبلیغات زیاد ظرف مدت چندساعت کشور توسط انگلیس و روسیه اشغال شد
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    عربستان یک بادکنه که زیاد باد شده پول نفتو بر می دارن باهاش پشت هم سلاح انبار می کنن یا می ریزن تو انواع رسانه ها و خبرنگاران و تحلیل گرانی می خرن تا بگن که بله عربستان قدرت اول منطقه است فلان و بمان دارد پول می دن آمار می خرن ! ویکی پدیا زده جمعیت عربستان 30 میلیون ! یه بار الان رفرش کنم می زنه 32 میلیون !!!!! انقدر پول ریختن که حتی کرسی حقوق بشر! هم گرفتن !! اصلا کار اینا خریدنه مثل قطر که جام جهانی خرید !!! اما در عمل و با تمام کمک هایی که انگلیس ، آمریکا ، فرانسه و صهیون بهشون می کنه نزدیک یکساله که حریف مردمان فقیر یمن نشدن که در سطح سلاح فیل و فنجون هستن با هم ، آل سعود اسم ایران رو می شنون خودشونو خیس می کنن چون اصلا سطح توانایی ایران برای مقابله با آمریکا و ناتو طراحی شده ایران هم کاری با عربستان نداره چون از فتنه ها آگاهه و تقابل با عربستان براش ارزش نداره اما بادکنک عربستان از درون خواهد پاچید و احتمالا عربستان رو به جنگ داخلی و تجزیه شرق و تشکیل دولت وهابی کم نفت فقیر در غرب پیش خواهد رفت ، از باتلاق یمن هم بیرون نمی تونن بیان .
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    دقت کردین آرامکو از انحصار پادشاهی داره خارج می شه ؟ نفت عربستان کجاست ؟ شرق و مناطق شیعه نشین ، این یعنی رفتن به سمت تجزیه ، این یعنی آمریکا در حین اینکه داره به نفت اقتصادی و استقلال در نفت می رسه دیگه تاب تحمل هزبنه های حیثیتی و ... که عربستان بهش وارد می کنه رو نداره کم کم غرب داره به این نتیجه می رسه که پول نفت عربستان دست کشوری شیعه نشین در شرق باشه برای امنیت غرب بهتره و کمتر هزینه می دن دارن می رسن به اینکه بهتره وهابیت عربستان در غرب حکومتی بی نفت و فقیر تشکیل بدن .
  • محمد ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اینها سربازهاشون مثل ارباباشون اتو کشیده و تیتش مامانین
  • هادی ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    تحلیل خالی از اشکال نیست ، مهمترین بازیگر ترکیه است که در این رزمایش شرکت نخواهد کرد و دلایل آن بسیار است ، احتمالا در روزهای آینده روابط ترکیه با عربستان متشنج شود. شرکت مصر نیز بدلیل ترس ژنرال سیسی از انقلاب مردمی است چرا که اوضاع داخل مصر بسیار متشنج و آشفته است ، ژنرال سیسی برای حفظ خود مجبور است در ائتلاف عربستان - اسرائیل باقی بماند که این امر می تواند به کودتای نظامی در ارتش مصر منجر شود. مشارکت پاکستان شکننده است و جنبه تزئینی دارد و هر آنی ممکن است صرفنظر کند در ظمن ، امریکا هیچگاه عربستان را کنار نخواهد گذاشت بلکه بدنبال یک توطئه بسیار عظیم در منطقه است ، متاسفانه برخی از مسولان کشور ما در مذاکرات اخیر فریب امریکا را خوردند .. آینده بسیاری از مسائل را روشن خواهد کرد بخصوص این کلام حضرت امام(ره) که .. امریکا شیطان بزرگ است .. بلکه خبیث تر از شیطان است
  • ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    بزرگترتون (آمریکا) غلطی نمیتونه بکنه.چون میدونه با تو دهنش می زنیم. شما که عددی نیستی یا ایها الرعد و برق
  • محمد ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    داعش میگوید جنگ باایران وکشتن شیعیان مهمترازجنگ با اسراییل است
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    فعلا ما ایرباس میخریم بیکارای غربی رو شاد میکنیم
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    دمش گرم موشک اتمی در راه تهران.....
  • کر لر ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    حتما مثل طوفان قاطعیت هستش این مانور آبکی آل سعود کثیف
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    فقط کافی است ایران در حین مانور کشورهای عربی یک تیر تفنگ بادی در کند تا همه آنها فرار کنند و مانور آنها خراب شود
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ما باید به سرعت به جای هواپیمای مسافر بری تعداد هواپیماهای جنگی خودمون که چین داره اضافه کنیم اون مدلای J که تو هوا حرفی برای گفتن داشته باشیم
  • یاسر ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    هیچ غلطی نمی تونی بکنی رجز الکی نخون سفارت مارومنفجرکردن کاردارسعودی در اتوبان یک ایرانی رازیر گرفت درفرودگاه به ایرانیان تجاوز شد مردم مارو در منا کشتن و............ برو دیگه برو بدبختشون کن!!!!! کنتر نداره همین طور ببند
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    کشوری که با تمام تجهیزات نظامی امریکایی ده ماهه نمیتونه از پس یمن فقیر بربیاد مانور گذاشتنش فقط مضحکه ست
  • افشین تهران ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    آخ جون بریم عربستانو بزنیم
  • سید دکتر محمود ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    خداوند مسلمانان را در مقابل کفار و ایادیشان نصرت عطا فرماید
  • mehdi ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    قسمت خنده دار ماجرا: عربستان سعودی با برگزاری مانورهای رعد شمال تلاش دارد، این پیام را به آمریکا و غرب برساند که اگر متحدان سابق پس از توافق هسته ای، از ریاض روی گردان شده و به سمت تهران سوق یافته اند، عربستان بدون حمایت و پشتیبانی آنها نیز از این قدرت برخوردار است که ائتلاف های منطقه ای جدیدی تشکیل دهد و مانورهایی نظامی با مشارکت متحدان جدید عربی و اسلامی خود در منطقه برگزار کند. ( بدون حمایت غرب که یه پوشک هم نمی تونن تولید کنن چه برسه به موشک و سلاح و ...)
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اتفاقا این مهمترین بخش پیام است و سعودی تا کنون به خوبی سیاست خود را جلو برده است. سعودی هزینه تصمیم گیری امریکا برای نزدیکی به ایران رابالا برده است. این اقدامات سعودی بهترین اقدامات برای انگیزش حس ملی گرایی سعودی ها برای پشتیبانی از آل سعود و جایگزینی آن با پشتیبانی امریکاست. این درسها را دقیقا این سیاستهای بعد از انقلاب ما یاد گرفتند. آل سعود در حال جایگزینی پشتیبانی داخلی با حمایت امریکا برای حفظ بقا است. به این منظور مناسبترین اقدامات را انجام میدهد.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    بدوي هايش هنوز چلپاسه ميخورند و كاخ نشينانشان روياي شكست ايران را دارند اما از صدر اسلام بسيار فاصله گرفته اند و ايمانشان اتكا به آمريكا و رژيم صهيونيستي است.
  • علی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    خوب ، خوب شد الآن اتفاقا بچه های سپاه دستشون میاد عربستانی ها چه سلاح هایی دارن و اینکه احتمالا سلاخ هایی که برای کمک به تروریست ها فرستاده میشه هم از همین انواع هست ، این میتونه کمک خیلی خوبی باشه برای ما
  • ایمان ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    به جای مانور رعد شمال برن مانور پشم جنوب برگزار کنن که فعلاً تو یمن زاییدن .
  • قاسم خوشنویس ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    کاش مدعی خادمین حرم امن الهی نبودن احمق ها قرآن رو کامل نمیخونند تا بفهمند البته توفیق ندارند چون احمقند
  • علی ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    زرشک بپا نچایی !!!
  • ایرانی ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    سعودی های تن پرور! با مشارکت چندین کشور شاید بتونی مانوری انجام بدی.ههههههههههههههههههههههههههههه
  • رحمن ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    پرواضح است که عربستان دارد به جواب آمریکا برای دفاع جمعی عربها از خودشان واکنش مناسب نشان می دهد و نیروهای عربی را دارد بسیج می کند که قیافه قوی بودن کشورهای عربی منطقه را بخود بگیرد معلوم است که از ایران خیلی ترسیده سرنوشت محتومی برای خود متصور است که از آن رهایی ندارد ایران راه خود را یافته است و باید با مدیریت روابط خارجی آنرا استحکام نماید
  • محمد ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    دستتان درد نکند ، بدون کم و کاست ، واضح و گویا بود و یک واقعیت با تشکر
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ایرباس جای خود خرید نظامی از روسیه هم جای خود هر دوش نیازه
  • سید محسن ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    طبل تو خالی است ..در جنگ یمن مشخص شد.هواپیما جنگی می آید شهرهای بی دفاع را بمباران مثل زمینی که سمپاشی می کند.انجام می دهد..این جنگ وهابی شیطانی است.این مانور مثال..یک شکار چی بود .هر چه می خواست شکار کند تیرش به خطا می رفت یک روز از تله یکی یک خرگوش را گرفت .می خواست آن را بکشد.ولی با خودش گفت اول با طناب او را به یک درخت ببندم ونشانه بزنم .اتفافا اینکار را کرد تیر انداخت ولی تیرش خورد به طناب وخرگوش فرار کرد.ال سعود داعش یک سال مردم یمن را قتل عام کرد ولی مردم بیداریشان بیشتر شد.انشاالله نیروی حزب الله پیروز می شوند.
  • مرتضی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    همین الانش جلوی کمیته های مردمی یمن باختید اگه پدافند و جت داشت شما مثل سوسک شده بودیدایران بیاد باخاک مساوی میشید مثل کود
  • بیسیمچی ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    از دوستان تقاضا می شود ادب را رعایت کنند. عربستان دشمن دست بسته ای نیست. اما وعده خداوند مبنی بر نابودی نیروهای اهریمن و باطل قطعی است. ای مهم یا به دست ما و امروز و یا به دست یاوران خدا در آینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد ان شاالله
  • حسن ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    یه کار دیگه هم عربستان انجام داده اینه که نگذاشته روسها اس300 به ما بدهند
  • حسین ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مرگ بر سعودیها
  • مهدی ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    یه تحلیل چرت و پرت محض . سواد نویسنده چقده مگه ؟
  • ناشناس ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اس300ها بعد از8سال هنوز تحویل نشده اند ولی2فروند از ایرباس ها تا هفته آینده تحویل ایران می گردند.حالا روس ها خوبند یا غرب؟
  • ناشناس ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    روس ها ذاتشون پلید و بر اساس حیله است.چرا فرانسوی ها تا دو هفته آینده2فروند از ایرباس ها را تحویل می دهند؟چرا مثل روس ها کارشکنی نمی کنند؟
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    آخه ...هواپیمای مسافربری رو با موشک یکی می دونی ؟
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    به جای مانور رعد شمال برن مانور پشم جنوب برگزار کنن که فعلاً تو یمن زاییدن .
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    رعد شمال؟؟؟!!! = رقص شمال......
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    تو ویکیپدیا در مورد قطر شکم ملک سلمان چیزی ننوشته؟!
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    فروش هواپیمای غیر نظامی برای فرانسه سود داره نه برای ایران ولی موشک برای ایران سود داره در ضمن یه نگاه به تجهیزات نظامی بنداز می فهمی روسیه بیشتر به ایران کمک کرده یا فرانسه!
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    نیاز نیست تو همین یمن زاییدن ها ها ها
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    دشمن واقعی ما عربستانه
  • ناشناس ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    قطعا اگه ما در حد روس ها بافرانسوی ها دوست بودیم بهترین جنگندشونو به ایران می دادند.روس ها مسافربری هم ندادندالان میگن بیایید بخرید که ما میتونیم بهترش بخریم
  • ناشناس ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    برای روس ها بازی با کارت ایران مهم است و الا چندآتشبار اس300ایران را ابرقدرت نمی کند.نگهش میدارندیه بار از غرب باج میگیرند یه بار از اعراب سعودی یه بار از صهیونیست ها یه بار....
  • ناشناس ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مگه شما در جریان نیستیدسالهاست اس300از روس ها خریده ایم ولی قرارداد یک طرفه از جانب روس ها لغو شد؟ناشناس07:47
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    گزارش خوب و حامعی بود و دوستان هم تحلیل خوبی را ارائه دادند . با تشکر از مشرق بخاطر چشمان تیز بین و هوشیاری اش. چند نکته به نظر میرسه که ذکر آن خالی از لطف نیست : 1- عربستان چند سالی است که بزرگترین خریدار سلاح بوده و بودجه نظامی آن بیش از سایر کشورهای منطقه و یا حتی جهان است. این سلاحها برای چه خریداری و انبار می شوند؟ همین نکته برا یاهل تعقل کافی است . 2- برگزاری این مانور در فاصله زمانی اندک با مانور ولایت 94 معنی دار است. 3- برگزاری این مانور با همکاری کشورهای ائتلاف ضد محور مقاومت در یمن و سوریه قابل توجه است 4- برگزاری این مانور پس از اینکه تروریستهای وابسته به قطر و سعودی و ترکیه در سوریه در حال شکست هستند نیز قابل تعممق است 5- این را هم در نظر داشته باشید که امریکا و سایر کشورهای خائن عربی همواره در نزاعهای منطقه ای پشتیبان عربستان بوده اند و چنانچه درگیری در منطقه رخ بدهد همه انها علیه ایران بسیج خواهند شد. جان کری رسما این موضع را اعلام نمود. 6- نکته مهم اخر ، فضای پر التهاب داخل کشور بخاطر انتخابات و اصوات منافقانه عده ای در داخل در جهت تضعیف پایه های مملکت و متاسفانه نفوذ دشمن در عرصه هایمختلف سیاسی و اقتصادی است که می تواند خطر بالقوه ای را ایجاد نماید. 7- بیاد داشته باشیم نتایج انتخابات هر چه باشد احتمال فتنه بزرگ از سوی فتنه گران که هر روز از تریبونهای مختلف مردم و نظام را به بهانه ها و لهجه ها ی مختلف تهدید می کنند وجود دارد. 8- در نهایت هرگز نباید دشمن را دست کم بگیریم و در خواب خرگوشی باشیم. هر تهدیدی ولو از سوی احمقهایی مثل شیوخ عرب و سعودی را باید در نطفه خفه کرد.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    آی گفتی. لعنت خدا به رضا شصت تیر و خاندان کثیفش.
  • محمدرضا ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    هیچ وقت دشمنو دست کم نگیرید
  • کامران ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه سلاحهایی را در مانور استفاده می کنند.
  • علی ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    واقعا آدم خندش میگیره که یک آدم بیاد و هواپیمای مسافربری رو با یک سلاح مهم و تاثیر گذار مقایسه بکنه! آخه چی بگم.هواپیمای ایرباس فقط یک معامله یک سر برد برای فرانسویا و اقتصادشونه و از خداشونه که همچین معامله هایی بکنند بعد تو این دو موضوع رو با هم مقایسه میکنی؟! فکرش رو بکنید .پدافند قدرتمند اس300 که همه ازش وحشت دارن و داشتنش در یک کشور موازنه قدرت رو در یک منطقه تغییر میده در کنار خرید هواپیمای مسافربری که همه شرکتهای تولید کنندش در دنیا دنبال مشتری براشون میگردن. ای خدا. واقع بعضیها چقدر هوش و آی کیو دارن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس