عراقچی نمایه

توافق عبرت آموز برجام بیش از پیش ثابت کرد که بهانه های آمریکا هیچگاه تمام نمی شود. بلکه با هر گام عقب نشینی، بهانه های جدیدی مطرح خواهد شد.

سرویس سیاست مشرق - «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه- ۱۶ تیر ۹۹- در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رئیس جمهور گفت:«هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است و نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را در رقابت‌های انتخاباتی به وجه‌المصالحه انتخاباتی آمریکا تبدیل کند».

متاسفانه این اظهارنظر تأمل برانگیز معاون وزیر خارجه، چیزی جز ارسال پالس ضعف به طرف مقابل نیست.

مقاومت، بهتر جواب می دهد

عراقچی از موضع ضعف تاکید می کند که «نباید بهانه ای به آمریکا بدهیم»! این در حالی است که وی- آذر ۹۸- در مصاحبه با وبگاه هلندی «اِن.آر.سی» گفته بود:«می‌خواهم تأکید کنم که یکی از درس‌هایی که ما از مسئله برجام گرفتیم، این است که نتیجه این توافق و پایبندی به آن، ظاهرا اعمال تحریم‌های جدید بود. اگر قرار است چنین باشد، ما نیز شاید مجبور به تغییر رویه شویم. اینکه چطور را فعلا نمی‌توانم بگویم. دیگر درسی که گرفتیم این است که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد».

اشاره عراقچی در آن مقطع درباره اینکه در مقابل آمریکا و نظام سلطه باید با رویکرد مقاومت مواجه شد،‌ اشاره‌ای بسیار دقیق و البته اعترافی دیرهنگام بود. ناگفته نماند که دوگانه‌ای که معاون سیاسی وزیر خارجه تعریف کرده بود، کاملاً غلط بود. وی می‌گوید «مقاومت» بیش از «تمایل برای همکاری» جواب می‌دهد. این در حالی است که مقاومت هیچ تضادی با تمایل به همکاری ندارد. رویکرد مقاومت می‌گوید باید سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» را در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل رعایت کرد. بر همین اساس مقاومت هیچ‌گاه با همکاری در تضاد نیست.

رویکرد مقاومت می گوید که باید با نظام سلطه، از موضع اقتدار مواجه شد. متاسفانه در جریان برجام، چنین رویکردی مشاهده نشد؛ برای همین عراقچی اذعان کرده بود که نتیجه برجام، اعمال تحریم های جدید بود.

بهانه های آمریکا تمام می شود؟!

عراقچی تاکید کرده است که نباید به آمریکا بهانه بدهیم. این در حالی است که اساسا بهانه های آمریکا هیچگاه تمام نمی شود.

مگر دولتمردان در طول مذاکرات هسته ای و سپس در مقطع امضا و اجرای توافق تاکید نکردند که هدف از برجام، گرفتن بهانه هسته ای از امریکا و اروپاست؟!

آیا اکنون در ۵ سالگی امضای برجام، بهانه هسته ای آمریکا و اروپا تمام شد؟! همین چند هفته پیش بود که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان یک قطعنامه ضدایرانی با موضوع هسته ای را در شورای حکام آژانس علیه ایران تصویب کردند.

پیش از آن آمریکا تحریم آیسا(در دولت اوباما) و تحریم کاتسا ۲۰۱۷( در دولت ترامپ) را علیه ایران تصویب کرد.

دولت آقای روحانی به واسطه برجام در قلب راکتور اراک بتن ریخت، تعداد قابل توجهی از سانتریفیوژها را از کار انداخت و بخش عمده ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را به خارج از کشور منتقل کرد. کارشناسان تنها در یک نمونه، ارزش محموله اورانیوم غنی شده منتقل شده به خارج از کشور را ۱۸ میلیارد دلار برآورد کردند.

توافق عبرت آموز برجام بیش از پیش ثابت کرد که بهانه های آمریکا هیچگاه تمام نمی شود. بلکه با هر گام عقب نشینی، بهانه های جدیدی مطرح خواهد شد.

هزینه انفعال، هزینه اقتدار

در روابط بین الملل، هم اقتدار هزینه دارد و هم انفعال، اما تجربه های متعدد، این مسئله را ثابت کرده است که همواره هزینه انفعال بیشتر و سنگین تر از هزینه اقتدار است.

چندی پیش ایران در اقدامی مقتدرانه چندین نفتکش حامل بنزین را به مقصد ونزوئلا روانه کرد. علیرغم لفاظی های متعدد مقامات آمریکایی، تمامی نفتکش ها بدون هیچ وقفه ای و بدون هیچ مانعی به مقصد رسیده و محموله خود را در بنادر ونزوئلا تخلیه کردند.

این اتفاق مهم، اظهارات چندی پیش آقای عراقچی را تایید کرد که گفته بود «مقاومت، بهتر از رویکرد فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می دهد».

دولت آمریکا- فارغ از اینکه یک جمهوری خواه در کاخ سفید باشد یا یک دموکرات- دولتی تروریست، غارتگر، جنایتکار و سلطه گر است. ساختار حاکمیتی آمریکا حمایت از داعش، صدام، گروهک منافقین، گروهک های تروریستی تجزیه طلب، نقض فاحش حقوق بشر در اقصی نقاط جهان، رکوردزنی در پولشویی، تروریسم دولتی، کودک کشی، نژادپرستی و انواع و اقسام اقدامات جنایت آمیز را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است.

آیا می توان به بهانه های چنین دولتی خاتمه داد؟! متاسفانه اظهاراتی از قبیل اینکه «نباید به آمریکا بهانه دهیم» آن هم از زبان مقامات ارشد دولتی، نتیجه ای جز گستاخ تر کردن طرف مقابل ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    8 9
    بودن برجام قدرت چانه زنی در سطح بین المللی به ما داده نبودنش چی؟ فکر میکنید همین چین و روسیه احتمال شکل گیری یک قدرت هسته ای جدید رو میپذیرن؟
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      2 0
      هدف اصلی برجام لغو تحریمهای ظالمانه و گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم بود که محقق نشد باقیش دیگه حرف است.
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 2
    یک مذاکره جامه و کامل با گرفتن تضامین محکم مثلا پول زیاد در خزانه کشور میتواند مفید باشد و حرف کسی را که آتشی هستند و نون انها به اوضاع حال بستگی دارد نداشته باشند
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    3 0
    یاد خاطره ای درجنگ تحمیلی افتادم افسری که اهل سنندج بود فرمانده یکی از پایگاههای مرزی اروند بود روزها اول تجاوز بعثی ها بود برای اجرای آتش روی متجاوزین بعثی می گفت آرامش مرزی را بهم نزنید اجازه اجرای آتش نمی داد اظهار او در شرایطی بود که بشنوید از وضع جنگ فرودگاههای کشور بمباران شده بود پالایشگاه آبادان در آتش می سوخت صدها مجروح و چندی شهید روی زمین بود و گلوله باران بعثی ها هم بی امام ادامه داشت - مثل بی این عوامل مزخرف وزارتخارجه است ژنرال کشوررا یانکی ها ترور کرده اند اینها در هپروت بسر می برند
  • FR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 0
    تاريخ محاكمه باندِ برجامى ؟ تاريخ اعدام انها ؟
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 0
    خودکرده را تدبیر نیست ، این اراجیف بافی ها اثرات محاکمه نکردن تیم تحمیل کننده برجام خسارت محض و مخصوصاً این جناب اوراقچی صنعت استراتژیک هسته ایی است
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 3
    هشدار ایدی کوهن رو جدی بگیرید امروز گفته به زودی در مشهد نماز میخونیم . مذاکره با آمریکا ما رو از حملات مرگبار اسراییل در امان نگه میداره .
    • اصلاحات ته چاه IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      1 0
      ایدی کوهن کود خورد با تو! برو شنا یاد بگیر که کلی باید شنا کنی مناخیم جان!!!!
  • مهرناز IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 0
    عراقچی " سخنگوی تفکرات روحانی می باشد "ضدونقیض سحن گفتن اونیز نشات گرفته از روش سخنرانی های روحانی می باشد.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 0
    متاسفانه در جهان سوم باور ها خیلی سخت عوض می شوند. مگر به پول و مقام و زور . باور دولت روحانی قبول امریکا و اوردن دوباره امریکا است. درست مانند مصدق. اما نمی دانند اگر امریک بیاید اولین انسان های قربانی خود این افراد هستند. چون امریکا وطن فروش های زیادی در استین دارد
  • عبدالله IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 0
    افرادی مثل عراقچی و دارو دسته بی غیرتش اینقدر سخیف و بی حیا هستن که با وقاحت تمام هنوز به این مزخرفات ادامه می دهند. اینها بعد از این مصیبتی که تحت عنوان برجام برامملکت پیش اوردن باید هر چه سریع‌تر محاکمه و به زباله دان تاریخ ریخته بشن.
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    2 0
    ینی باور کنیم سر عقل اومدی؟؟؟!!!
  • احمد IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 0
    تا آنجا که ما اطلاع داریم در هر کشوری قراردادی همانند برجام منعقد میشد، تمام افرادی که در آن نقش داشتند همگی برکنار میشدند اما در کشور نه تنها برکنار نمیشوند بلکه همانند آقای عراقچی، ظریف، رئیس جمهور و ... کاملاً طلبکار بوده و نه تنها مدال میگریند و طوری برخورد میکنند که انگار ملت مقصرند!!!!! این نحوهی برخورد واقعاً نوبر است. تازه آقای عراقچی بعنوان سفیر هم انتخاب میشوند!! جل الخالق.
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 1
    دیپلماسی یعنی همین . طوری حرف بزنی که طرف باورش بشه .
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    2 0
    باید قبول کرد وضعیت بشدت وخیم اقتصاد کشور نتیجه انفعال زیاد خود ما هست . بعد از اینکه ترامپ از ننگنامه برجام خارج شد و عملا حیات این ننگنامه بپایان رسید و بی سابقه ترین تحریمهای ظالمانه بر علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسید باید یکی از دو کار رو انجام میدادیم تا به فاجعه اقتصادی فعلی نرسیم . یا بلافاصله باآمریکا و رژیم صهیونیستی وارد جنگ میشدیم که بدون تردید ظرف مدت کوتاهی کل معادلات رو به نفع ما تغییر میداد و عجز و زبونی دشمن در عمل به اثبات میرسید چون علیرغم هیاهو و تبلیغات زیاد دشمن بسیار ضربه پذیره . راه دوم هم این بود که بلافاصله اقتصاد رو از حیطه مدیریت و تخریب عمدی اصلاح طلبان خارج کنیم تا با خیال راحت نتونن اهداف خودشون (مطابق امیال کدخدا) رو پیاده و اقتصاد رو بخاک سیاه بنشونن . انفعالی بودن هزینه های امروز رو هم داره
  • اصلاح طلب IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    4 2
    تیم مذاکره کننده مردمانی خوب و متدینی هستند گرچه حیوانی در کاخ سفید این تلاش فوق العاده را بی ثمر گذاشت
  • فرهاد IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    بسمه تعالی آقا بیایید یکبار بهانه بدهیم ببینیم چی میشه؟ بقول قدیمی ها: مرگ یکبار شیون هم یکبار
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    3 0
    در 7 سال گذشته هر زمان یک موضع داشته اند مناسفانه این موضع گیری ها به نفع مملکت نبوده وقتی منافع جناحی جای منافع ملی را می گیرد این حجم از دروغ گویی نوبر است شرم هم نمی کنند سیاستشان عین دینتشان نیست
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      1 0
      به اسم سیاست بازی میتوانند ثمره ۴۰ سال مقاومت مردم ایران را خدشه وارد کنند البته در این بین دشمنان خارجی هیاهو و پایکوبی میکنند اما فردا در صراط جواب ۸۰ میلیون ایرانی را چطور میدهند ا... اعلم
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      1 0
      متاسفانه بعضی انقدر از برجام ذوق مرگی بهشان دست داده که منافع ملی را قربانی منافع جریانی خود کرده اند اینکه بروند تمام دستاوردهای صلح امیز هسته ای را بدهند و هنوز اندر خم یک کوچه باشند نشان از بی خردی ایشان دارد
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      1 0
      داشتم فکر می‌کردم ، واقعا ملتی که برای ۲۰۰ صفحه متن انگلیسی برجام که هرگز نخوندن جشن گرفتن و حالا برای ۱۶ صفحه قرارداد با چین که فارسی هم نوشته شده و باز هم هرگز نخوندن و ۹۹درصدشونم نمی‌خونن و الان ماتم گرفتن چی باید نوشت !!!!!!!!
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    5 0
    بتن ریخته شد هم به صنعت هسته ای هم به اقتصاد، برجام آیینه عبرت اعتماد به غرب خائن و عهد شکن
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      2 0
      اضافه کنید قریه ی فریدون و کدخدای فریدون فریدون را
  • SE ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    2 0
    از اوراقچی هسته توقع پشیمان بی فایده است او و همکارانش حتما روز محاکمه خواهند شد
  • US ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 7
    از نطنز چه خبر؟تهدید وزیر اطلاعات اسرائیل علیه ایران رو شنیدید؟
  • رصا IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 0
    باسلام خدمت شما وخسته نباشید درست است که اینجانب درخیلی مواقع با نظرات شما موافق نیستم ولی باید بگویم که امثال این غرب زدهها کاری کردند که آمریکا تا این حد گستاخ بشود.مثلا جهانگیری میگوید ما کمتراز هشت میلیارد دلار نفت صادر کردیم یعنی آمریکا موفق شدی وبا همین دست فرمان جلو برو.متاسفم که کسی توی دهن اینها نمیزند.اصلا آمریکا حالا بهانه هم داشته باشد چه غلطی میتواند بکند.
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 0
    در طول تاریخ چند ده ساله اخیر ایرانیان در دوجبهه میجنگیدند یکی دشمن خارجی یکی منافقین داخلی ،،ای کاش ایرانیان فقط با دشمن خارجی میجنگیدن ، ضربه اصلی را منافقین داخلی به جبهه ی ایران وارد میکنند از قاجاریه تا کنون بیشترین اراضی که از کشور جدا شده و بیشترین امتیازاتی که ایران درقبال دشمن خارجی داده است کار منافقین داخلی میباشد منافقین داخلی با ترساندن مردم از سایه جنگ و بزک کردن دشمن باعث اصلی امتیاز دهی فراوان بوده اند تا جایی که قهرمانان شجاع دلیر سلحشور ایرانی با تزویر و فریب جریانهای نفاق جان شیرین خود را در صحنه های نبرداز دست داده اند کی و چه زمان ایران از جریان نفوذ و نفاق در امان خواهد ماند بیشترین خسارت ها از طریق ایجاد دوقطبی ها از این جریان ها به کشور تحمیل گردیده است
  • علی DE ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 0
    عراقچی و ظریف از جنسی طبری و تاجگردون هستند. اینها تنها سری نوکی فساد و فتنه اند. اینها در اصل برای فروپاشی نظام کار میکنند. اینها بجز خیانت و خدمت به بیگانه چه کاری دیگری تا کنون کرده اند؟
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 5
    از دیشب تا الان سه مقام امریکایی گفتن حادثه نطنز کاره ما بوده! ژنرال «کنت مک‌نزی»، فرمانده سنتکام: رژیم ایران می‌فهمد که ما قابلیت این را داریم که حمله مستقیم یا غیرمستقیم آنها به ما یا یکی از شریکان و متحدانمان را با ضرباتی دردناک جبران کنیم. در حال حاضر ایران تا حدی سکوت اختیار کرده ولی من فکر می‌کنم یکی از دلایلش این است که آنها به دلیل اتفاقات ژانویه [کشته شدن قاسم سلیمانی] سرگردان هستند. / دوستان ایشون میگه ایران آچمز شده
    • US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      7 0
      چرا دروغ مینویسی؟ اولا کنت نیست، کن است. دوم در مورد ترور شهید سلیمانی گفته نه نطنز. سوم شما‌ها که تا حالا میگفتید اسرائیل با جنگنده و پهپاد زده، حالا شد آمریکا؟
  • دکترای روابط بین الملل IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    2 0
    بدون تعارف میگم برجام باعث شده وزن ایران در موضوع بازدارنگی هسته ای حداقل 50 درصد کم بشه علت اصلی شیر شدن امریکا و اسراییل و اعراب علیه ایران و ترور رسمی حاج قاسم و حوادث نطنز و پارچین همین کاهش وزن ایران در بخش بازدارندگی موضوعات استراتژیک هست اگر برجام موشکی هم کلید بخوره وزن ایران 30 درصد دیگه کم میشه...و ایران بین یکی از سه گزینه لیبی عراق و خلع سلاح اوکراین سال 2000 به یکی تبدیل میشه
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 0
    تا زمانی که امریکایها با سلاح تحریم از ایران امتیاز میگیرن این بازی چماق و هویج ادامه داره......
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    2 0
    توبه گرگ مرگه این جماعت اگه حرفی خارج از مکنونات قلوبیشون میزنن ، نه اعتراف به حقیقت ، که صرفا تاکتیکی ، جهت کند کردن تیغ تیز انتقادات از عملکرد فضاحت بارشون ( در شیفتگی به غرب ) هست
  • mojtaba SE ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 0
    این به زودی با یکی دوتا ضربه کاری. زمین بازی را تغییر خواهد داد. / نامه تمام
  • US ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 1
    براساس گزارشات مستقل در سال 2012 در استان ووهان چین 6 نفر مرد که در غارها فضولات خفاش ها را جمع آوری می کردند به کرونا مبتلا شدند و هر 6 نفر جان باختن.پزشکان چینی ابتدا حدس می زدند آنها به ابولا یا سارس مبتلا شده اند ولی آزمایش های بیشتر نشان داد نوع ویروس کاملا متفاوت است.از سال 2012 دانشمندان چینی افراد دیگری که به کرونا مبتلا می شدند به اسم بیماری ناشناخته تنفسی می شناختند و سانسور شدید بر مبدا پیداش و نحوه انتشار آن اعمال کردند تا در این مدت هم واکسن و هم داروی موثر ودرمان کننده ویروس را ساختند و در اوایل سال میلادی جاری به طور نمایشی و فریب اذهان عمومی جهان شهر ووهان را قرنطینه و اجازه دادند حدود 5000 نفر بیمارتلف شوند بعد از آنکه از انتشار بیماری در سراسر جهان مطمئن شدن در کشور خود باز گشایی ها ی اقتصادی را از سر گرفتند از جمله ساخت میلیاردها ماسک و دستگاه تنفسی برای صادرات به امریکا واروپا.چین در حال نزدیک شدن به رؤیای خود برای اول شدن در جهان از نظر اقتصادی ونظامی است و قرار دادهمکاری 25 ساله با ایران نیز در همین راستا است.
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      1 0
      جفنگ‌ نگو
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      1 1
      در برجام‌ غرب گرا ها رفتند امتیازات فراوانی دادند به گفته و اعتراف خودشان بدون هیچ دست آوردی،، از تعامل با جهان منظورشان امریکا بود امریکا برای ایشان کدخدا و ارباب جهان میباشد اما ظهور قدرت های دیگر به مذاق غربگرا ها خوش نمی اید ضمنا مجلس دهم دیگر نیست که با ذوق مرگی و نخواندن متن برجام فقط بخاطر لجبازی با رقیب برجام را در بیست دقیقه تصویب کردند هنوز هیچ منبع رسمی در جهان تائید نکرده است که کرونا ساخته چین میباشد اتفاقا گمانه زنی ها بیشتر حول ارتش امریکا میگردد با توجه به سرقت اطلاعات ژنتیکی و بانک ژنوم مردم جهان که در اروپا با کمک امریکا رقم زده شد خود امریکا بیشتر در معرض اتهام بوجود اورنده کویدو ۱۹ قرار داردضمنا به یک سوال پاسخ دهید چرا امریکا و اروپا که شدیدترین تحریمها علیه ملت ایران حتی غذا و دارو را بوجود آوردند به یکباره مذاکرات ابتدایی ایران و چین برای یک قراداد بلند مدت را بصورت بیست و چهار ساعته مورد تخریب قرار میدهند و برای ملتی که سخت ترین تحریمهای تاریخ یک صد سال اخیر علیه اش وضع کردند دایه دلسوز تر از مادر شده اند و اینگونه القا میکنند که جزایر جنوب ایران بفروش رسید ؟؟
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 0
    عراقچی یا عرقچی مساله این است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس