کد خبر 702336
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
ترامپ

اظهارات معاون کاخ سفید درباره بحث شنود مکالمات تلفنی ترامپ توسط دولت اوباما نوعی عقب نشینی از ادعای اولیه ترامپ محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، اظهارات اخیر معاون ارشد کاخ سفید در خصوص فقدان شواهد و مستندات درخصوص شنود تلفنی اوباما از دونالد ترامپ به سرعت مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفته است. کلین کانوی در مصاحبه با شبکه ای.بی.سی اظهار نموده است: "من هیچ سندی در این خصوص در اختیار ندارم. البته خوشحالم که مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در حال تحقیق در باره این موضوع است.  به نظر من راههای بسیاری برای جاسوسی وجود دارد. در دنیای مدرن شما می توانید از طریق، تلفن و دیگر ابزارها، فردی را زیر نظر بگیرید."

این اظهارات درست در زمانی مطرح شده است که ترامپ، باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا را در خصوص شنود مکالمات تلفنی خود در جریان برگزاری رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 متهم کرده است. در مقابل، اوباما و همراهانش ضمن رد این ادعا، از ترامپ خواسته‌اند تا مستندات و مدارک خود را در خصوص صحت این ادعا ارائه نماید. تا کنون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نتوانسته است شواهدی در این خصوص ارائه کند. در چنین شرایطی، اظهارات معاون کاخ سفید نوعی عقب نشینی از ادعای اولیه ترامپ محسوب می شود. البته این اظهارات می تواند به تعبیری دیگر، نوعی پشت پای ناخواسته از سوی کلین کانوی به ترامپ محسوب شود.

این اظهارات دقیقا در زمانی مطرح شده است که اوباما  و جیمز کلاپر، مدیر آژانس اطلاعات ملی‌اش ادعاهای ترامپ را به صورتی صریح رد کرده اند. با این حال تحقیقات کنگره (مجلس نمایندگان ) آمریکا در این خصوص ادامه دارد. وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرده است که جهت جمع آوری اسناد احتمالی و ارائه آنها زمان بیشتری را احتیاج دارد.

در هر حال، پرونده اخیر (ادعای شنود تلفنی از ترامپ) به موضوعی جنجالی در ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. موضوعی که بار دیگر دموکراتها و کابینه ترامپ را در مقابل یکدیگر قرار داده است. به نظر می رسد تا زمانی که ترامپ اسنادی را در این خصوص ارائه نکند، جنجال آفرینی ها بر سر این موضوع به قوت خود باقی خواهد ماند. ضمن آنکه ارائه یا عدم ارائه اسناد مشخص در این خصوص، هر یک دارای تبعاتی خاص در فضای سیاسی و داخلی آمریکا خواهد بود. در صورتی که ترامپ بتواند ادعای خود را اثبات کند، دموکراتها با ضربه سخت دیگری مواجه خواهند شد. همچنین اوباما در این خصوص تحت فشار فزاینده‌ای قرار خواهد گرفت و پرونده حقوقی وی نیز در این خصوص به جریان خواهد افتاد. با این حال اگر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نتواند ادعای خود را در این خصوص اثبات کند، دموکرات‌ها در مقابل دولت ترامپ قدرت مانور زیادی خواهند یافت. آنها سعی خواهند کرد از طرق مختلف در خصوص ادعای حقوقی و امنیتی ترامپ اعاده حیثیت کنند. مواجهه با این وضعیت، چندان برای رئیس جمهور جدید آمریکا آسان نخواهد بود، خصوصا آنکه برخی از جمهوریخواهان نیز از عملکرد و جنجال آفرینی های ترامپ ناراضی هستند.

هم اکنون، باید در انتظار نحوه برخورد و مواجهه ترامپ با اظهارات اخیر معاون کاخ سفید ماند. اگر این اظهارات، نوعی بازی طراحی شده از سوی ترامپ باشد، کلین کانوی مورد عتاب وی قرار نخواهد گرفت اما در غیر این صورت، احتمالا ترامپ برخورد سختی را معاون کاخ سفید خواهد کرد. با همه این اوصاف، نوع برخورد ترامپ با کانوی، مسئله و موضوعی ثانویه و تبعی محسوب می شود. اصل قضیه، یعنی چالش ایجاد شده بین دولت ترامپ و دولت اوباما همچنان به قوت خود باقیست، چالشی که تا مدتها سایه آن بر سر فضای سیاسی و امنیتی و حقوقی ایالات متحده آمریکا سنگینی خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس