کد خبر 704097
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۸
ژاپن

اختلاف بر سر مالکیت جزایر «دوکدو» در دریای شرقی و برگزاری رزمایش نظامی کره جنوبی در اطراف این منطقه از یک سو و انتشار کتب درسی در ژاپن در باره تملک بر این جزایر، روابط دو کشور را به تنش کشانده است.

به گزارش مشرق، وزارت آموزش و پرورش ژاپن به تازگی اقدام به انتشار کتبی کرده که در آن بر مالکیت این کشور بر جزایر مورد مناقشه «دوکدو» تاکید شده است.

تنش در این زمینه میان دو کشور زمانی تشدید شد که این وزارتخانه در بخشنامه ای از معلمان این کشور خواسته است به دانش آموزان ژاپنی بیاموزند که ادعای مالکیت ژاپن بر این جزایر قانونی است.

کره جنوبی اقدام اخیر دولت ژاپن را نشان دهنده فقدان اراده جدی توکیو در ایفای نقش مسئولانه در نظام بین الملل توصیف کرد و به شدت به آن واکنش نشان داد.

سئول می گوید، توکیو با این کار تلاش کرده است تا از همان ابتدای دوران تحصیلی به دانش آموزان ژاپنی این مساله را دیکته کنند که در منازعات

مذکور با چین و کره جنوبی به طور قانونی حق با توکیو است.

علاوه بر کره جنوبی، چین نیز در باره مالکیت بر این جزایر با ژاپن دچار منازعه است.

ژاپنی ها این جزایر را «سنکاکو»، چینی ها آن را «دیائویو» و کره ای ها آن را «دوکدو» می نامند.

این موضوع حتی باعث شد تا بر اساس گزارش روز شنبه یونهاپ، «هیدو سوزوکی» از مسئولان ارشد سفارت ژاپن در کره جنوبی دیروز به وزارت امور خارجه احضار شود تا مراتب اعتراض سئول در خصوص انتشار کتب درسی در باره مالکیت ژاپن بر جزایر دوکدو به وی ابلاغ گردد.

وزارت خارجه کره جنوبی افزوده که به این موضوع اعتراض دارد و از طرف ژاپنی خواسته است در اولین فرصت این متون درسی را اصلاح کند.

سئول اواسط بهمن ماه سال گذشته نیز در همین رابطه سفیر ژاپن را برای ارائه توضیح در خصوص تصمیم دولت توکیو به محل وزارت امور خارجه احضار کرده بود.

این در شرایطی است که کره جنوبی بارها نیروهایش را به این جزایر اعزام کرده است و اکنون آن را در کنترل خود دارد و می گوید که جزایر از دیرباز به این کشور تعلق داشته است.

کره جنوبی همواره با آمریکا رزمایش هایی برگزار می کند و ظاهرا در همین راستا می خواهد یک تمرینات نظامی جداگانه در اطراف جزایر مورد مناقشه دوکدو انجام دهد.

فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن در مصاحبه ای تاکید کرد که جزایر تاکه شیما (دوکدو) متعلق به توکیو است و این کشور به شدت نسبت به برگزاری تمرینات نظامی ارتش کره در اطراف این جزایر اعتراض می کند و این تحرک را قابل قبول نمی داند.

کره جنوبی می گوید از سال ۱۹۵۲ میلادی این جزایر را در تملک خود داشته است و ژاپن هم مدعی است در اواسط قرن هفدهم ملوانان این کشور در این جزایر لنگر انداخته اند.

این تنش ها در شرایطی شدت می گیرد که این دو کشور در ماه ژانویه امسال با آمریکا یک رزمایش مشترک با هدف تقویت ارتباطات برای مقابله با کره شمالی برگزار کردند.

دولت های کره جنوبی و چین با ژاپن بر سر مالکیت بر جزایر «دیائویو» و «دوکدو» در دریای شرقی اختلافات دیرینه ای دارند اما ورود مباحث مذکور به کتب درسی بخصوص از مدارس ابتدایی تا دبیرستان این را تداعی می کند که توکیو خود را مالک بلامنازع این جزایر می داند.

جزایر دوکدو با ۱۹ هکتار وسعت، تقریبا به فاصله ای برابر از مناطق خشکی دو کشور در دریای ژاپن واقع شده به طوری که در ۲۱۱ کیلومتری استان شیمانه ژاپن و در ۲۱۵ کیلومتری از خاک کره جنوبی قرار دارد.

جزایر «دوکدو» در واقع شامل دو کوه صخره ای است که سر از آب بیرون آورده و چندین کوه صخره ای کوچک نیز آنها را احاطه کرده اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس