کیمیا علیزاده

سال ۱۳۹۵ برای ورزش بانوان ایران از آن جهت که نخستین مدال المپیک به دست آمد، سالی متفاوت بود و افتخارات تاریخی متعددی رقم خورد اما ورزش بانوان نیاز به حمایت ویژه تر دارد. حفره ای خالی در ورزش بانوان به

به گزارش مشرق، سال ۹۵ برای ورزش بانوان ایران سالی فراموش نشدنی بود و افتخارات متعددی توسط بانوان ورزشکار بوجود آمد، هرچند که در برخی رشته ها تنها میدانی برای دادن شعار های زیبا بود؛ میدانی که برای کسب موفقیت برخی افراد وجود داشت تا هر کس بتواند شعارهای زیباتری درباره حمایت از ورزش زنان دهد در آن پیروز شود. ورزش بانوان با قدم‌های کوچک در حال حرکت است و نگاهی که باید به آن وجود داشته باشد وجود ندارد اما با تمام مشکلات موجود، در کل سال ۹۵ برای ورزش بانوان سال خاطره انگیز و تاریخ ساز بود.

*پرچمداری بانوی نابغه

زهرا نعمتی دارنده مدال طلای پارالمپیک لندن موفق شد علاوه بر سهمیه پارالمپیک، سهمیه المپیک ریو را نیز به دست آورد، تا برای اولین بار در تاریخ یک ورزشکار معلول ایرانی جواز حضور در المپیک را بدست آورد. نعمتی پرچمدار کاروان ایران در المپیک ریو هم بود.

نعمتی با شایستگی در المپیک حضور پیدا کرد و در پارالمپیک ریو نیز دومین طلای خود را کسب کرد.

پرچمداری نعمتی در المپیک ریو

*بیشترین تعداد بانوان در المپیک ریو

حضور ۹ بانوی ورزشکار در المپیک ریو بیشترین آمار حضور بانوان ایرانی در تاریخ المپیک بود. مهسا جاور، ندا شهسواری، لیلا رجبی، کیمیا علیزاده، نجمه خدمتی، مه لقا جام بزرگ، گلنوش سبقت الهی، زهرا نعمتی و الهه احمدی در رشته های تیراندازی، دو و میدانی، پینگ پنگ، قایق رانی و تکواندو ۹ بانوی حاضر در المپیک ریو بودند که با مدال آوری علیزاده طلسم بی مدالی زنان ایرانی در المپیک شکسته شد.

۹ بانوی ایران در المپیک ریو

* کسب نخستین مدال المپیک بانوان ایران توسط کیمیای تکواندو

کیمیای تکواندو ایران تاریخ ساز شد و پس از کسب مدال های جهانی و گرند پری در آوردگاه المپیک نیز مدال ارزشمند برنز را کسب کرد تا ورزش بانوان نیز سهمی در افتخارات المپیک داشته باشد و طلسم بی مدالی تاریخ زنان ایران در المپیک شکسته شود. مدالی ارزشمند که نام کیمیا را در تاریخ ورزش زنان ایران ثبت خواهد کرد.

تاریخ سازی علیزاده در ریو

* سومی سارا خادم الشریعه در گرند پری بانوان جهان

سارا خادم الشریعه نماینده شطرنج ایران در مسابقات گرندپری بانوان جهان در تهران دوم شد و در مجموع رقابتهای گرند پری با عنوان سومی به کار خود پایان داد تا نتیجه ای تاریخی در شطرنج ایران رقم بخورد.

سارا خادم الشریعه

*برگزاری مسابقات جهانی شطرنج بانوان در تهران

چهلمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان که بزرگ‌ترین رویداد ورزشی در بخش بانوان است با حضور ۶۳ بازیکن از ۲۷ کشور جهان به میزبانی تهران برگزار شد.

* پنجمی والیبالیست ها در آسیا

تیم ملی با نام بانک سرمایه در رقابت های جام باشگاه های والیبال زنان آسیا حاضر شد و توانست برای نخستین بار مقام پنجمی در قاره کهن را کسب کند.

*حمایت وزیر از دختران بسکتبال

درحالی که دختران بسکتبالیت در حال نا امیدی از حضور در میادین بین المللی بودند و رئیس فدراسیون در مدت دو ساله نتوانست دیدار های تدارکاتی را برای آنها تدارک ببیند تیم بسکتبال سه نفره بانوان خود آستین را بالا زد و در تورنمنت ترکمنستان با حجاب کامل اسلامی شرکت کرد. حضوری که با واکنش نامناسب فدراسیون بسکتبال مواجه شد که با حمایت رسانه ها از دختران بسکتبالیست، وزیر ورزش در اقدامی قابل تحسین از بانوان حمایت کرد  تا این تیم از سوی فدراسیون کمیته انضباطی نشود. سلطانی فر همچنین نامه ای را به رئیس جهانی بسکتبال زد که در نهایت در ماه های پایانی سال، فیبا خبر خوشی را به زنان مسلمان داد که امکان گرفتن جواز قطعی حجاب وجود دارد و جامعه زنان بسکتبال چشم به سال آینده دوخته است تا جواز قطعی حجاب از سوی فیبا صادر شود.

تیم بسکتبال سه نفره ایران در ترکمنستان 

*دومین مدال عباسعلی در میدان جهانی کاراته

حمیده عباسعلی بانوی شایسته یِ کاراته ایران توانست برای دومین بار در آورد گاه جهانی مدال کسب کند تا جامعه دختران کاراته کار ایرانی نماینده ای بر روی سکوی جهانی داشته باشد. 

برنز عباسعلی در جهانی اتریش

*تاریخ‌سازی دختران آلیش کار در سکوت

دختران کشتی‌گیرِ آلیش، بدون ادعا و به دور از هیاهوی خبری خود را برای حضور در رقابت‌های جهانی آماده کردند و تاریخ ساز شدند. بانوان کشتی آلیش ایران در مسابقات جهانی افتخاری بزرگ را کسب کردند و در نخستین حضور خود، عنوان نایب قهرمانی جهان را از آن خود کردند؛ عنوانی که برای کشتی زنان ایران تاریخ ساز و شیرینی آن کمتر از قهرمانی نبود.

تاریخ سازی تیم آلیش در قرقیزستان 

* لژیونر شدن بانوان ایرانی در والیبال

اتفاق بزرگی که برای والیبال بانوان ایران رخ داد لژیونر شدن دو ملی پوش بود. مائده برهانی پشت خط زن تیم ملی والیبال ایران با پیوستن به تیم شومن کلاب بلغارستان اولین لژیونر تاریخ والیبال بانوان ایران شد. بعد از او هم زینب گیوه کاپیتان تیم ملی به این تیم پیوست تا دو بازیکن خوب تیم ملی در خارج از ایران حاضر شوند و موفقیت بزرگی نصیب والیبال بانوان ایران شود

زینب گیوه

مائده برهانی

*تشکیل تیم ملی فوتبال بزرگسالان بعد از دو سال

تیم ملی فوتبال بانوان در آستانه حضور خود در رقابت های مقدماتی جام ملت های زنان آسیا بعد از دو سال وقفه تشکیل شد و بانوان ایرانی در نخستین دیدار تدارکاتی خود در مقابل تیم اوکراین به تساوی دست یافت و در بازی دوم نتیجه ۲ بر یک واگذار کرد. تیمی که بعد از دو سال وقفه مجددا راه اندازی شد و در مقابل تیم اروپایی نتیجه ای قابل قبول کسب کرد.

تیم ملی فوتبال بزرگسالان

اما در کنار رویدادهای خوب و افتخارآفرین در ورزش بانوان، برخی اتفاقات ناخوشایند رخ داد که در ادامه می‌آید:

*کتک خوردن دختر MMA کار در رینگ ارمنستان

خرداد ماه فیلمی در فجازی مجازی منتشر شد که در آن دختر ایرانی در رینگ ارمنستان به شدت در حال کتک خوردن است. اتفاق ناگواری که تا روز های پایانی سال ۹۵ مسئول واقعی این اعزام مشخص نشد! تنها مجید باغدار نیا، رئیس سبک " دای دو" فدراسیون کاراته که در حال کوچ کردن بود از فعالیت های خود در کاراته تعلیق شد.

دختر ایرانی در رینگ ارمنستان

*برکناری مربیان افتخار آفرین ورزش بانوان

مداح و لیموچی دو تن از مربیان تاثیر گذار در ورزش بانوان ایران هستند که البته  پس از کسب موفقیت برای کشور، کنار گذاشته شدند.

هدایت تیم ملی تکواندو که از سه سال گذشته بر عهده مینو مداح بود و به همراه علیزاده مدال های گرند پری و جهانی را کسب کرد، پس از کسب سهمیه المپیک ریو از سوی فدراسیون تکواندو بنا بر در خواست علیزاده، مینو مداح کنار گذاشته شد و مربی خود علیزاده یعنی مهرو کمرانی جایگزین او شد.

در پینگ پنگ نیز سیما لیموچی برکنار شد؛ مربی که توانست در سال ۹۴  تیم پینگ پنگ دختران را از دسته سه به دسته دو جهانی بیاورد و دو بار به همراه ندا شهسواری سهمیه حضور در المپیک لندن و ریو را کسب کند. لیموچی همچون لندن نتوانست شهسواری را در ریو همراهی کند و بعد از رقابت های المپیک نیز از سمت مربیگری تیم ملی کنار گذاشته شد.

سیما لیموچی
مینو مداح

 *انحلال ریشه‌دارترین تیم فوتبال بانوان

پرافتخار ترین و ریشه دار ترین تیم فوتبال بانوان به بهانه مصاحبه کاپیتان و خانم گل پنج دوره لیگ منحل شد و در ادامه برخی مسئولان با اتهام به آنها، عملکرد خود را توجیه کرده و صورت مسئله را پاک کردند. بدین ترتیب ریشه‌دارترین تیم  لیگ فوتبال بانوان منحل شد و هیچ واکنشی را از سوی وزارت ورزش دیده نشد! سکوت مسئولان در مقابل انحلال ریشه دار ترین تیم فوتبال بانوان نمونه ای از بی توجهی ها بود. دختران ملوان به راحتی کنار گذاشته شدند و نه تنها طلب آنها پرداخت نشد بلکه در اقدامی ناشایست از سوی مدیران باشگاه با آبروی دختران بازی شد. اینگونه اتفاقات ناگوار نه جز اولین ها بود و نه آخرین ها و در روز های پایانی سال نیز شاهد بودیم که بازیکنان والیبال تبریز به جای درخواست طلب خود از باشگاه، اخراج شدند و به آنها اتهام بی غیرت بودن نسبت داده شد.

تیم پرافتخار ملوان

*شایعه حضور چهار مرد در تیم فوتبال بانوان

شایعه حضور چهارمرد در تیم ملی فوتبال بانوان مجددا زمانی دوباره داغ شد که تیم ملی فوتبال بزرگسال بانوان بعد از دوسال وقفه بار دیگر تشکیل شد. وجود حاشیه ها به ضرر تیم ملی است و می توانند صدمات جبران پذیری را در آینده متحمل بانوان کند چراکه انتشار این چنین اخبار می تواند باعث شود تا خانواده ها مانع  حضور دختران خود در ورزش شوند.

عکسی که منجر به شایعه حضور چهار مرد در تیم ملی فوتبال بانوان شد

*بی‌غیرت نامیدن لیلا رجبی

لیلا رجبی دو ومیدانی کار ایرانی که اصلیت بلاروسی دارد و مدال های بسیاری را برای ایران کسب کرد، بعد از المپیک ریو از سوی برخی افراد خانواده دوومیدانی به بی غیرت بودن متهم شد!

رجبی در ریو

*جودوی بانوان در تاریکی مطلق!

بانوان جودو کار در سال ۹۵ شاهد تغییر بود. ابتدا کعبی زاده در سمت سرپرست نایب رئیسی انتخاب شد که در زمان کعبی زاده تیم ملی بزرگسالان بعد از دو دوره غیبت به رقابت های آسیایی اعزام شد و سپس پس از استعفای کعبی زاده، آذین ساکی به روی کار آمد که تیم نوجوانان به  دهمین دوره رقابتهای جودو نوجوانان آسیا اعزام شد و مریم بربط جودوکار وزن ۷۰- کیلوگرم تیم بانوان ایران به یک نشان نقره با ارزش دست پیدا کرد. بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون و روی کار آمدن درخشان رئیس جدید جودو، ندا مطلبی به عنوان نایب رئیس بانوان انتخاب شد که تا پایان سال ۹۵ هیچ عملکردی از سوی او در بخش بانوان دیده نشد و حتی حضور بانوان جودو کار در رقابت های کشور های اسلامی در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

* ورزش بانوان نیازمند توجه جدی نه شعار

افتخارات بانوان ایرانی با توجه به کمبود امکانات و حمایت های اندک، بسیار قابل ارزش و ستایش است و بهتر آن است نگاه ویژه تر را در سال ۹۶ به ورزش بانوان شاهد باشیم، بدون هیچ شعاری.

کسب مدال کیمیا علیزاده در آوردگاه المپیک نمی تواند دلیل منطقی برای پیشرفت در ورزش بانوان باشد بلکه تداوم مدال ها است که نشان از موفقیت در ورزش بانوان را دارد. علیزاده استثنایی در دنیای تکواندو است و ورزش ایران سرشار از استعدادهایی است که اگر توجه ویژه‌ای به آنها شود می توانند خود را به دنیا نشان دهند.

حمایت، تنها دادن شعارِ حمایت نیست بلکه باید در مرحله اجرا دیده شود. زمانی که تیم های لیگ برتری بانوان بی هیچ دلیل موجهی، تنها به بهانه کمبود منابع مالی کنار گذاشته می شوند و برای ساکت کردن و ندادن حق آنها با آبروی دختران بازی می شود، درد اساسی در ورزش زنان آشکار می‌شود.

لیگ های برتر نشان دهنده حرفه ای شدن ورزش است اما در ورزش بانوان اثری از حرفه ای شدن وجود ندارد. اگر واقعا هدف حمایت از ورزش بانوان است بهتر آن است که در مواقع لازم واکنشی مناسب از سوی مسئولان دیده شود، تنها  شعارِحمایت، دردی را دوا نخواهد کرد

امید است که در سال ۹۶ دیگر شاهد برخی اتفاقات سال ۹۵ نباشیم.

ورزش بانوان در سال ۹۵ در یک نگاه:

۱- مهم ترین اتفاق سال: مدال برنز کیمیا علیزاده در المپیک ریو

 ۲- غیرمنتظره ترین اتفاق سال: کتک خوردن دختران ایرانی در رینگ ترکمنستان

۳- ورزشکار سال: کیمیا علیزاده

 ۴- پدیده سال: زهرا نعمتی با کسب سهمیه المپیک

۵- رکوردها و تاریخ سازی‌ها: نخستین مدال زنان در المپیک ریو، بیشترین سهمیه بانوان در المپیک ۲۰۱۶، کسب سهیمه المپیک توسط زهرا نعمتی به عنوان یک ورزشکار پارالمپیکی

۶- مهم ترین رویداد پیش رو: بازیهای کشور های اسلامی

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس