کد خبر 706907
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
ترامپ

عقب‌نشینی‌های ترامپ در دو ماه و نیم گذشته حکایت از ناکامی‌های وی در این مدت دارد. تغییر موضع ترامپ در رابطه با موضوع تایوان و شکست در لغو «اوباماکر» از جمله شکست­های ترامپ در این بازه است.

 به گزارش مشرق، اقدام اخیر قاضی فدرال ایالت هاوایی آمریکا برای جلوگیری از اجرای فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ به شکست­‌های ترامپ افزود. ناکامی‌های پی‌درپی ترامپ در صد روز نخست ریاست جمهوری وی را به ناکام­ترین رئیس‌جمهور ایالات‌ متحده تبدیل کرده است. توجه به دلایل شکست ترامپ سرنوشت برنامه‌های وی را با ابهام مواجه می‌سازد. بی‌شک تداوم این وضعیت تأثیرات گسترده‌ای در محدود شدن اقدامات ترامپ خواهد داشت.

ترامپ تلاش زیادی برای محقق ساختن وعده‌های خود دارد؛ اما موفقیت وی در این مسیر پر چالش شک‌برانگیز است. به نظر می‌رسد عدم شناخت کافی ترامپ از سیاست ایالات‌ متحده یکی از مهم‌ترین علل شکست وی به شمار می‌آید. این موضوع در صدور فرمان‌های اجرایی مشهود است. گرچه اختیارات رئیس‌جمهور در آمریکا گسترده است؛ اما وی تنها فرد مؤثر در سیاست این کشور نیست.

ترامپ نه‌ تنها به روابط بین قوا و نیروهای رقیب خود شناخت کافی ندارد، بلکه در تعامل با هم‌ حزبی‌های خود نیز موفق نبوده است. واکنش ترامپ بعد از شکست در لغو «اوباماکر» مؤید عدم تعامل موفق وی با جمهوری خواهان است. رئیس‌جمهور آمریکا به عدم وفاداری هم‌حزبی‌های خود در این موضوع اشاره داشت.

عقب‌نشینی‌های ترامپ در صد روز اخیر آماره­ایی از ناکامی‌های وی در این مدت است. تغییر موضع ترامپ در رابطه با موضوع تایوان، شکست در لغو «اوباماکر» و ناکامی در پیشبرد فرمان ضد مهاجرتی برای اتباع ۶ کشور به ایالات‌ متحده آمریکا از جمله شکست­های ترامپ در این بازه است.

ناکامی­های ترامپ در نخستین ماه­های قدرت گرفتن وی می‌تواند تأثیرات و تبعات سلبی بر عملکرد دولت داشته باشد. تداوم روند کنونی اقدامات ترامپ و عدم موفقیت برنامه‌های دلخواه وی موجب می‌شود که ساختار سیاسی ایالات‌متحده آمریکا بر ترامپ چیره شود؛ لذا این موضوع برنامه‌های آتی وی را نیز تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

عدم اجماع لازم برای برنامه‌های ترامپ در بین جمهوری خواهان از دلایل مهم شکست وی محسوب می‌شود. رقابت دموکرات‌ها با ترامپ طبیعی است؛ اما عدم همراهی جمهوری خواهان کار را بر وی دشوار می‌سازد.

چیرگی ساختار سیاسی ایالات‌متحده بر برنامه‌های ترامپ باعث می‌شود که رویکرد افراطی وی در برخی از حوزه‌ها تعدیل شود. به نظر می‌رسد مقاومت بیش‌ازحد ترامپ برای اجرایی شدن برخی از فرمان­ها و اقدامات وی به دنبال عدم همراهی نخبگان تأثیرات سلبی بر کارنامه ترامپ خواهد داشت؛ لذا ترامپ کم‌کم به این نتیجه خواهد رسید که باید نگاه افراطی خود به برخی از مسائل را تعدیل کند. تداوم وضعیت کنونی بالاجبار چنین وضعیتی را برای ترامپ رقم خواهد زد.

در مجموع می‌توان ادعا کرد که ناکامی‌های ترامپ در صد روز نخست ریاست جمهوری باعث می‌شود که سیاست‌های آتی وی شباهت بیشتری با اسلاف خود داشته باشد. اساساً ساختار حاکمیتی ایالات‌متحده آمریکا اجازه انحراف از چارچوب‌های تعریف‌ شده را نمی‌دهد. به نظر می‌رسد دلیل عمده ناکامی‌های اخیر ترامپ نیز انحراف نسبی از این چارچوب‌ها بود. ترامپ چاره‌ای جز پذیرش این ساختار ندارد؛ وگرنه تداوم حکمرانی وی با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

یادداشت: رامین ولی­زاده میدانی

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس