گمرک

بخشنامه تخفیفهای گمرکی شرکتهای تولیدی درحالی با یکسال تأخیر ابلاغ شده که وزارت صنعت هنوز اسامی شرکتهای تولید کننده را به گمرک ابلاغ نکرده است.

به گزارش مشرق، گمرک ایران در آخرین روز کاری سال گذشته بخشنامه‌ای را برای اجرا به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد که بر اساس آن شرکتهای تولید کننده از تخفیفهای حقوق و عوارض وارداتی بهره مند می‌شدند. این بخشنامه در حالی ابلاغ شده بود که شرکتهای خودروسازی به عنوان یکی از بخشهایی که به عنوان تولید کننده شناخته می‌شوند از سالها قبل در کتاب مقررات صادرات و  واردات  از این تخفیفها بهره‌مند شده بودند.

بر این اساس شرکتهای خودرو سازی می‌توانستند به میزان درصد ساخت داخل محصولات خود از تخفیف حقوق ورودی کالای وارداتی بهره مند شوند.

اما وزیر صنعت در اواخر سال 94 دایره این تخفیفهای وارداتی را از شرکتها خودروسازی فراتر برده و به تمام شرکتهای تولید کننده تسری داده است.

بخشنامه زیر درصد تخفیف حقوق ورودی را بر اساس درصد ساخت داخل مشخص می‌کند. این بخشنامه  به اصطلاح تخفیفی در حالی با یکسال تاخیر از سوی گمرک ابلاغ شده است که در آن نامی از شرکتهای تولیدی که می‌توانند از تخفیفهای مذکور بهره ببرند دیده نمی‌شود.

گمرک دلیل تاخیر یکساله در ابلاغ بخشنامه وزیر صنعت را همین نقص دانسته و معتقد است، بدون ذکر اسامی شرکتهای تولید کننده، بخشنامه  به اصطلاح حمایتی کارکردی نخواهد داشت.

سال گذشته گمرک بر اساس حسابرسی پس از ترخیص و قاعده 2_الف، یکی دو  شرکت لوازم خانگی را با  جریمه چند هزار میلیاردی نقره داغ کرد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این بخشنامه می‌تواند با قاعده 2الف که از قواعد بین المللی گمرکی بوده در تعارض باشد و آیا پس از ابلاغ اسامی شرکتهای تولیدی این قاعده از کارکرد اصلی اش فاصله می‌گیرد؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس