کد خبر 709587
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
دوومیدانی

شبکه تلویزیونی CNN به تحلیل برگزاری اولین دوی ماراتن بین‌المللی تهران پرداخت.

به گزارش مشرق، صدها شرکت‌کننده در اولین دوی ماراتن بین‌المللی تهران موسوم به «TehRun» روز جمعه شرکت کردند.

این مسابقه توسط سباستین اشتراتن هلندی سازماندهی شد، کسی که به «سی‌اِن‌اِن» گفت این رویداد را فرصتی برای ایران به منظور ساختن پل‌هایی با جامعه بین‌المللی دانست.

 علیرغم اینکه سازمان‌دهنده این مسابقه (سباستین اشتراتن) روادید ورود به ایران را دریافت کرده بود، به دلایل نامشخصی از ورود وی به ایران منع شد.

سال گذشته شرکت او یعنی «جاده ابریشم ایران» که برگزارکننده تورهای ایرانی است، پیش از این هم مسابقه ماراتنی را در شهر مرودشت برگزار کرده بود.

امسال، سایت رسمی مسابقات «I Run Iran» اعلام کرد که 442 دونده از 45 کشور مختلف از جمله استرالیا، کانادا، عربستان  و بریتانیا برای شرکت در دوی ماراتن ایران ثبت‌نام کرده‌اند. در این بین نام 28 نفر دونده آمریکایی نیز در فهرست ثبت‌نام کنندگان دیده می‌شد و بانوان زیادی اجازه ثبت‌نام در این رویداد را پیدا کردند.

در ابتدا بانوان شرکت‌کننده در دوی ماراتن بر این باور بودند که می‌توانند در این مسابقه 42 کیلومتری شرکت کنند، هرچند سایت رسمی این رویداد ورزشی به طور علنی اعلام کرد که شرکت‌کنندگان زن تنها در صورتی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند که با روسری و یا دستمال سری داشته باشند که موهای‌شان را بپوشاند و لباس‌های آستین‌دار که تا نزدیکی زانو باشد، بپوشند و از پوشیدن لباس‌های کوتاه خودداری کنند.

در فاصله یک هفته مانده به برگزاری این مسابقه، موضع آنها باعث سردرگمی شرکت‌ کنندگان شد، به طوری که مسئولان برگزاری مسابقات نمی‌توانستند تأیید کنند که بانوان آیا می‌توانند در این رویداد ورزشی شرکت کنند یا خیر!

چند روز پیش از آغاز دوی ماراتن تهران، شرکت‌کنندگان زن که خیلی از آنها در آن مقطع در ایران بودند، متوجه شدند که به دلیل قوانین ایران به آنها اجازه داده نشده تا در کنار شرکت‌کنندگان مرد بدوند و تنها می‌توانند در مسابقه‌ای 10 کیلومتری که مختص بانوان است، شرکت کنند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر در ایران (CHRI) به «سی‌اِن‌اِن» گفت: با جداسازی مردان و زنان در آخرین لحظه، بانوان شرکت‌کننده مجبور شدند در مسیری کوتاه‌تر در حومه شهر بدوند.مسئولان مسابقه نه‌تنها به قولی که داده بودند، عمل نکردند، بلکه بین شرکت‌کنندگان زن و شرکت‌کنندگان بومی و غیربومی تبعیض قائل شدند.

در نتیجه آخرین لحظه برنامه مسابقات تغییر کرد و برخی بانوان مسابقه ماراتن مخصوص به خودشان را برگزار کردند.

خانم کارین بروگتروپ بیکمن که از هلند در این مسابقه شرکت کرده بود، به «سی‌اِن‌اِن» گفت که او و بانوان دیگر در پارک بانوان مسافتی 32 کیلومتری را ‌دویده اند.

وی در این ارتباط گفت: ما با هدفی مسالمت‌آمیز به اینجا آمدیم و درست یک روز قبل از مسابقه متوجه شدیم که نمی‌توانیم در این مسابقه شرکت کنیم. ما تصمیم گرفتیم که در مسابقه ویژه بانوان شرکت کنیم و بعد از اینکه در پارک بانوان که در کوه واقع شده بود مسافتی 700 متری را چند بار دویدیم، سپس سوار بر تاکسی شدیم و به ورزشگاه آزادی رفتیم و با به تن کردن لباس‌های رسمی‌مان مسافت 10 کیلومتری را دویدیم.

خانم بروگتروپ بیکمن می‌گوید با وجود اینکه مسئولان برگزاری مسابقات مانع از دویدن آنها در سطح شهر تهران شدند، اما بانوان شرکت‌کننده از رقابت بین خود لذت بردند و از نتیجه کار خوشحال بودند.

هلن فرانچینیو هم که در این دو شرکت داشت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت: ما تنها می‌خواستیم بدویم. هیچ مسئولی، سازماندهی بد و قوانین نادرست هم نمی‌تواند مانع ما بشود.

تارا کنکهیوس که اصالتی هلندی دارد به «سی‌اِن‌اِن» گفت علیرغم اینکه او بابت شرکت نکردن در مسابقه ماراتنی که قرار بوده به شکل اولیه خود برگزار شود، ناامید شده است، اما در کل این رویداد به چیزی که می‌‌خواسته رسیده که همان ساخت پل‌ها بوده است.

وی در این باره گفت: دیدن اینکه 106 زن در کنار هم در ورزشگاهی در تهران، دویدند واقعاً جالب بود. لبخندی که رو صورت بانوان ایرانی از دیدن شرکت‌کنندگان خارجی در دوی ماراتن تهران نقش بسته بود، واقعاً برای من الهام‌بخش بود.

کنکهیوس گفت که بعد از اتمام مسابقه، بانوان خارجی و ایرانی زیادی با یکدیگر قرار ملاقات مجدد گذاشتند. او گفت با وجود بروز چند اشکال قبل از آغاز مسابقه، سازماندهی این رویداد که عمدتاً توسط داوطلبان ایرانی انجام شد، بی عیب‌‌و‌نقص بود.

اشتراتن که پیش از این به مدت چهار سال در ایران زندگی می‌کرد، به «سی‌اِن‌اِن» گفت که با وجود موانع زیادی که برای برگزاری این مسابقه وجود داشت، او بر این باور است که برگزاری این مسابقه نتایج مثبتی به همراه داشته است.

وی اظهار داشت: مسیرهای منتهی به محل برگزاری مسابقه بسته شد، امنیت برقرار بود و اتفاق بدی نیفتاد، پس از این حیث این موفقیت به حساب می‌آید.

اشتراتن با تأکید بر اینکه هنوز راه زیادی مانده تا از طریق پل فاصله بین ملت‌ها و جنسیت‌ها را پیمود، اما بر این باور است که دوی ماراتن امسال تهران اولین گام بزرگی در این راه بود.

وزارت امور خارجه ایران هنوز پاسخی به درخواست «سی‌اِن‌اِن» برای اظهارنظر در این خصوص نداده است.

همچنین این شبکه تلویزیونی فیلمی کوتاه از مصاحبه های خود با شرکت کنندگان در دوی ماراتن تهران منتشر کرده که بخشی از آن در زیر آمده است:

شرکت‌کننده‌ای انگلیسی:این مسابقه فرصت خوبی است تا شهر تهران و البته ایران را بهتر بشناسم.

شرکت‌کننده‌ زن چینی: به نظرم من ایران کشور خوبی است.

شرکت کننده ایرانی: من ایران متولد شده‌ام، اما در آمریکا زندگی می‌کنم. از شرکت در این مسابقات خیلی هیجان‌زده‌ام.

شرکت‌کننده‌ زن عربی: وقتی فکر آمدن به ایران به سرم زد، برخی سعی کردند من را بترسانند و گفتند که ایران کشور امنی نیست، اما اینجا واقعاً خیلی زیباست.

شرکت‌کننده ایرانی: برای این در این مسابقه شرکت کردم چون این مسابقه پلی است برای صلح و موفقیت کشورم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    2 16
    مخاف برگزاری هرگونه دو بانام (ماراتن) در ایران هستم
  • محمدرضا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    2 10
    مخاف برگزاری هرگونه دو بانام (ماراتن) در ایران هستم
  • وحید IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    1 0
    نظر شما کاملا صحیح است به نظرم باید اسم دیگری روی ماراتن در ایران بذارن متاسفانه کسی توجه نداره.
  • خودم US ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    1 0
    همیشه انقلابها رنگی از یه جایی شروع میشه! یا با مک دونالد، یا ماراتن، بالاخره یکی جواب میده! مسئله اصلی پیدا کردن جای پا توسط خارجیها به یه بهانه ای، و غنج رفتن دل صاحب مرده مردم از دیدار و لبخند و محاوره چشم آبیها برای تغییر ذایقه رفتاری اجتماعی و مذهبی! این یعنی کار تمومه! نتیجه دیپلماسی خنده ژکوند بهترین ازاینرو نمیشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس