فخریه

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی یکشنبه هفته جاری از صدور مجوز اوفک برای ۱۸۰ فروند هواپیما خبر داده بود ولی امروز گفت:«دفتر دارایی‌های خارجی خزانه‌داری کل آمریکا مجوز ۲۰۰فروند هواپیما را صادر کرده است.

به گزارش مشرق، اصغر فخریه کاشان با بیان این‌که دفتر دارایی‌های خارجی خزانه‌داری کل آمریکا(OFAC) مجوز 200 فروند هواپیما را صادر کرده است نه 180هواپیما اظهار کرد:‌ از این تعداد مجوزهای صادر شده100 مورد برای ایرباس، 80مورد برای بوئینگ و 20مورد برای ای.تی.آر است، ضمن اینکه این رقم برای کل خریدهای ایران و نه فقط برای بوئینگ صادر شده است.

وی با اشاره به این‌که استفاده از واژه مرجوعی برای هواپیماها غلط و یک اشتباه است، افزود:‌هواپیمای فعلی که بوئینگ پیشنهاد تحویل آن به ایران را داده هواپیمای مرجوعی ترکیه نیست. این واژه غلطی است که استفاده می‌شود. هواپیمای مرجوعی به معنای آن است که از سوی یک شرکت هواپیمایی خریداری شده و سپس پس داده شده است و طرف سوم با خود خریدار روبرو می‌شود نه با سازنده اصلی هواپیما. دلیل استفاده از این واژه از سوی برخی رسانه‌ها یا از روی نا‌آگاهی است یا به قصد تخریب بزرگترین اتفاق صنعت هوایی کشور است.

 وی تصریح کرد: اصلا این هواپیما(هواپیمای پیشنهادی بوئینگ به ایران) فروخته نشده است. یعنی مثل هواپیماهایی که ما سفارش می‌دهیم در رزرو (ترکیه) بوده است. گاهی کشور سفارش دهنده به دلایلی ‌مثل عدم تامین اعتبار یا نداشتن خلبان و فرودگاه تحویل را به تاخیر می‌اندازد. در مورد این هواپیما هم همین‌طور است. ترکیش ایرلاینر قرار بود هواپیمایی را از بوئینگ در ماه مه یا آوریل بگیرد. به هر دلیلی منصرف شده و از تحویل هواپیما خودداری کرده است و به بوئینگ اعلام کرده سال دیگر این هواپیما را تحویل می‌گیرم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش یکبار دیگر اظهارات قبلی خود درباره زمان ورود بوئینگ ترکیش ایرلاینز را تکذیب کرد. فخریه کاشان در این‌باره به پایگاه خبری وزارت راه گفت: مهم‌تر این‌که برای خرید این هواپیما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم؛ کارشناسان هما در حال بررسی هستند که ببینند این هواپیما همان مشخصاتی را دارد که ایران سفارش داده و آیا مورد نیاز ایران است یا خیر؟ در صورتی که ایران این هواپیما را بپسندد و همه توافقات انجام شود تا تیرماه آینده آن هم مشروط به عدم تغییر دکوراسیون داخل هواپیما، تحویل ایران داده می‌شود. ما حتی هنوز تصمیم نگرفته ایم که این هواپیما را می‌خواهیم یا خیر؟ حتی برای داشتن آن مذاکره هم نکرده‌ایم.

فخریه کاشان تاکید کرد: ایران هنوز در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای تحویل هواپیما است. مشخصات فنی این هواپیما صد صفحه است. اگر کارشناسان فنی ما  مشخصات فنی را تایید کردند بعد وارد مذاکره در خصوص تغییر دکوراسیون داخلی هواپیما می‌شویم. اما در این لحظه هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم.

وی گفت: در صورت قبول درخواست بوئینگ از سوی ایران، تحویل اولین هواپیما از هواپیماهای سفارش داده شده به بوئینگ نزدیک به 11 ماه زودتر شروع می‌شود و در صورت عدم موافقت نهایی برای گرفتن این هواپیما، فروردین سال آینده نخستین فروند از هواپیماهای سفارش داده شده را تحویل می‌گیریم.

فخریه کاشان درباره خرید 12 فروند هواپیمای سوخو 100 از روسیه نیز گفت: به عنوان وزارت راه و شهرسازی در جریان این مذاکرات نیستیم و این خریدها برای شرکت‌های خصوصی است و نه دولتی.

 قائم مقام وزیر راه و شهرسازی یکشنبه هفته جاری از صدور مجوز افک برای 180 فروند هواپیما خبر داده بود.

نکته قابل توجه در این گفت‌وگو اعلام زمان دقیق ورود اولین بوئینگ ناوگان هوایی کشور از  سوی فخریه‌کاشان است. آنجا که وی تاکید کرده است: «این هواپیما که دارای مجوز فروش از اوفک است و تا یک ماه آینده وارد ناوگان هوایی ایران ایر می شود.  این هواپیما که به زودی وارد آسمان ایران می شود، هواپیمایی است که شرکت ترکیش ایرلاین از خرید آن انصراف داده است.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ... IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    2 0
    4 تا میدن بعد جنگ میشه دوباره
  • مهماندار هواپیما DE ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    0 0
    این هواپیماهای مرجوعی تماما نو هستند دولت هر طور شده باید این فرصت را از دست نده و بگیرد چون سفارش ما کمتر از 1 سال تحویل داده نمی شود بشرطی که دیگر کشور های سفارش دهنده در نوبت نباشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس