سازمان ملل

سازمان ملل دربارۀ شمار فزایندۀ پناه‌جویانی که از لیبی عبور می‌کنند و در بازارهای برده‌داری معامله می‌شوند و در معرض سوءتغذیه و بهره‌برداری جنسی هستند، هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری پرس تی وی، عثمان بلبیسی، رئیس هیئت سازمان بین‌المللی مهاجرت در لیبی، به خبرنگاران در ژنوِ سوئیس گفت: «مهاجران به قیمت 200 تا 500 دلار فروخته می‌شوند و به‌طور میانگین به مدت دو تا سه ماه محبوس می‌شوند.»


وی تأکید کرد: «مهاجران در بازار مثل کالا فروخته می‌شوند. با افزاش قدرت شبکه‌های قاچاق در لیبی، فروش انسان به روندی عادی بین قاچاقچیان تبدیل‌شده است و شبکه‌های قاچاق روزبه‌روز قدرت بیشتری می‌گیرند. اکثر مهاجران به‌عنوان کارگر برای ساختمان‌سازی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از آنان دستمزد می‌گیرند و برخی نیز بدون دستمزد مجبور به کار کردن می‌شوند.»

بلبیسی گفت که در خصوص زنان وضع از این هم بدتر است و گزارش‌های زیادی درباره بدرفتاری با آنان و تجاوز به عنف و مجبور کردن آنان به تن‌فروشی دریافت شده است.
این مهاجران که بسیاری از آن‌ها از اتباع نیجریه، سنگال، و گامبیا هستند، هنگام حرکت به سمت شمال لیبی و سواحل مدیترانه برای رفتن به ایتالیا بازداشت می شوند.

گروه‌های مسلح و شبکه‌های قاچاق انسان معمولاً به دنبال دریافت پول در برابر اجازه دادن به مهاجران برای ادامه دادن به سفرشان هستند.
بر اساس این گزارش، مهاجران آفریقایی که نمایندگان سازمان بین‌المللی مهاجرت با آن‌ها مصاحبه کردند اعلام کردند در پارکینگ خودروها و در پایانه‌ها در شهر سبها در جنوب لیبی که از مراکز اصلی قاچاق مهاجران در این کشور است، خریدوفروش شده‌اند.

این سازمان اعلام کرد با یک مهاجر سنگالی گفتگو کرده که در منزلی شخصی به همراه 100 نفر دیگر زندانی‌شده و کتک‌خورده است.
محمد عبدالقادر، مدیر عملیات و امور اضطراری در سازمان بین‌المللی مهاجرت، اعلام کرد: «می‌دانیم مهاجرانی که به دست قاچاقچیان گرفتار می‌شوند، در معرض سوءتغذیه و سوءاستفاده جنسی و گاهی قتل قرار می‌گیرند و گزارش‌هایی درباره وجود گورهای جمعی در بیابان نیز دریافت شده است.»

این تحولات در حالی است که لیبی کماکان یکی از مبادی اصلی پناه‌جویان عازم اروپا از طریق دریای مدیترانه است، که ظرف سه سال گذشته شاهد عبور دست‌کم 450هزار نفر بوده است.
بر اساس گزارش‌ها، از آغاز سال میلادی جاری تاکنون از حدود 26 هزار و 886 پناه‌جوی عازم ایتالیا دست‌کم 600 نفر در دریا غرق‌شده‌اند و شمار نامشخصی نیز حین سفر پرمخاطرۀ خود در بیابان‌ها هلاک شده‌اند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ناشناس IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    2 1
    خاک تو سر مردم هوچی گر لیبی که زرق برق کشور کثیف ترکیه کورتان کرده بود...دیگه خواب دوران قذافی را ببینید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس