کد خبر 714586
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
کتاب

کتاب «مکتب نظامی پیامبر اعظم(ص)»، با هدف ارائه سیره نورانی پیامبر در غزوات و سریه­‌ها و بیان مکتب نظامی اسلام، توسط محمد عبدالقادر ابوفارس به رشته تحریر درآمده و با قلم علی­رضا فرازی به فارسی ترجمه شد

به گزارش مشرق،‌ یک مسلمان در جنگ­ها چگونه باید عمل کند؟ تاکتیک­های نظامی او در چه چارچوبی قرار دارد؟ از چه تدابیری باید  برای وارد ساختن ضربه به دشمنانش استفاده کند؟ خداوند متعال با نزول آیه شریفه «إنّ لکم فی رسول الله أسوَة حسنة»، سیره پیامبر اعظم(ص) را به عنوان یکی از منابع معرفتی و کلیدهای راهگشا جهت تشخیص مسیر صحیح انسانیت به بندگان خویش معرفی کرده است.

در کنار آیات و روایات موجود در زمینه احکام و قواعد نبرد با دشمنان خدا، سیره و عملکرد پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم: نیز منبعی مهم و چراغی فروزان در مسیر بندگی است. کتاب «مکتب نظامی پیامبر اعظم(ص)»، با هدف ارائه سیره نورانی پیامبر در غزوات و سریه­‌ها و بیان مکتب نظامی اسلام، توسط محمد عبدالقادر ابوفارس به رشته تحریر درآمده و با قلم علی­رضا فرازی به فارسی ترجمه شده است.

محمد عبدالقادر ابوفارس (1938-2015م) یکی از علما، اندیشمندان و رهبران جنبش اسلامی در اردن و از رهبران اخوان المسلمین در این کشور به حساب می­آید. او کتاب­ها و آثار فراوانی را در زمینه علوم اسلامی تألیف کرده که تعداد آنها به حدود 85 عنوان می­رسد. اغلب این آثار حول موضوعاتی مانند فقه سیاسی، نبرد با دشمنان اسلام، غزوات پیامبر و جایگاه جهاد در اسلام است.

کتاب‏«المدرسه النبویه العسکریه»‏ یکی از آثار این نویسنده و اندیشمند مسلمان است که ترجمه فارسی آن با عنوان مکتب نظامی پیامبر اعظم9 توسط انتشارات زمزم ‏هدایت و به سفارش پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام، در قالب 296صفحه به زیور چاپ آراسته شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

هرچند مطالب این کتاب، اغلب از منابع تاریخی و روایی اهل سنت بوده واز منابع معتبر و دست اول آنان استفاده کرده است. اما در ‏نسخه ترجمه فارسی این کتاب نیز برخی از کمبودهای آن جبران شده و مطالبی که بدون ذکر منبع، توسط نویسنده نقل شده، مستند ‏گردیده است. همچنین برخی مطالب کتاب که با دیدگاه شیعه نسبت به تاریخ اسلام تفاوت داشته، در پانوشت کتاب توضیح داده شده ‏است.

در این کتاب، پیش از پرداختن به تاکتیک­های نظامی پیامبر(ص)، سیره فردی ایشان و رفتار شخصی این وجود مقدس در میان نیروها و مجاهدان و رابطه این فرمانده با نیروهایش بیان شده است.

پیامبری که به مثابه یک رهبر و فرمانده جنگی در میدان نبرد در اوج تواضع و همراه و همدل با نیروها و سربازانش پایداری می­کند و روحیات نورانی و سازنده او همواره باعث ایستادگی و نشاط سربازانش می­شود‏.

نویسنده در این کتاب با نگاهی عمیق و کاوشگرانه غزوات پیامبر(ص) در صدر اسلام را مورد بررسی قرار داده و رویدادهای موجود در این غزوات را از زوایای مختلف تحلیل کرده است.

توانایی پیامبر9 در حل مشکلات نیروها، شناسایی دقیق دشمن و فرماندهانش، روش طرح ریزی عملیات نظامی و نکات مهم دیگر در زمینه نظامی از دید نویسنده مغفول نمانده و مورد کنکاش قرار گرفته است.

شیوه­های پیامبر در تربیت نیروهای مجاهد و تقویت روحیه آنان و همچنین پدیدآوردن موانع روحی در برابر گرایش آنان به جبهه دشمن با تکیه به آیات قرآنی و سیره نورانی پیامبر به خوبی و به صورت کاربردی در این کتاب بیان شده است.

نویسنده به خوبی در این کتاب به تشریح مکتب نظامی پیامبر(ص) پرداخته و علاوه بر بیان اصول کلی، هرکدام از غزوات را نیز به صورت جداگانه مورد مطالعه و بررسی قرار داده است. زمان حرکت، شیوه برنامه­ریزی، روش اردو زدن در میدان نبرد، هدف از نبرد، شعارهای مورد استفاده در هر نبرد و فایده آن، زمان حمله و نکات مهم دیگری از این قبیل، سرفصل­های کاوش در هر غزوه را تشکیل داده است.

امتیاز این کتاب آن است که بیان هرکدام از اصول مکتب نظامی پیامبر(ص) را با ذکر روایات تاریخی و مستند در آن موضوع همراه ساخته و در هر مورد حکایات شیرین و آموزنده از سیره پیامبر9 را بیان کرده است.

این نحوه نگارش کتاب، علاوه بر مستند سازی مطالب آن، جذابیت کتاب را برای مخاطب افزایش داده و خواننده نه تنها از مطالعه کتاب، خسته نمی­شود بلکه مشتاقانه به پیگیری داستان­ها و روش برخورد پیامبر(ص) در وقایع مختلف میدان نبرد می­پردازد.

تاکتیک­های مهمی از قبیل: حمله پیش­دستانه به دشمن، حفاظت اطلاعات، قاطعیت در برابر دشمنان پیمان­شکن، اصل غافل­گیری، اهمیت ضربه­های اقتصادی و حیله­های جنگی در این کتاب بیان شده است.

آداب جنگ در اسلام نیز پایان­‌بخش مطالب این کتاب است که کلیات مهمی در مورد احکام و آداب جنگ را ارائه کرده است.‏

این کتاب اثری مفید و جذاب جهت آشنایی با مکتب نظامی پیامبر اکرم(ص) است که مبتنی بر سیره رسول خاتم بوده و با قلم روان مترجم در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.‏

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس