کد خبر 718097
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
جدول

جام ریاست فدراسیون جهانی تکواندو یونان در حالی به پایان رسید که این مسابقات محکی بود برای 18 هوگوپوش اردو نشین و کادرفنی جوان ایران که در آزمونی آزمایشی پیش از قهرمانی جهان به رقابت پرداختند

به گزارش مشرق، رقابت های قهرمانی جهان در حالی اوایل تیر ماه به میزبانی کره جنوبی آغاز می شود که کادرفنی تیم ملی مردان برای محک اردونشینان عازم مسابقات جام ریاست ریاست فدراسیون جهانی یونان شدند.

تیم مردان در حالی در مسابقات آتن حضور پیدا کرد که پیش از اعزام به این مسابقات مهدی بی باک(سرمربی تیم ملی مردان) عنوان کرده بود که این مسابقات یکی از فاکتورهای اصلی برای انتخاب مسافران جهانی خواهد بود.

دراین رقابت ها 2163تکواندوکار در دو بخش پومسه و کیورگی در سه رده سنی نونهالان، نوجوانان وبزرگسالان به مدت چهار روز به رقابت پرداختند.

تیم ایران نیز تنها در رده بزرگسالان وبا 18 هوگوپوش عازم این مسابقات شد. مسابقاتی که 4 مدال طلا و یک برنز را برای تیم ایران به همراه داشت. این نتایج در حالی برای تیم ایران به ثبت رسید که در میان کشورهای شرکت کننده تیم ایران به رغم این که تنها در بخش بزرگسالان حضور پیدا کرده بود عنوان قهرمانی را به دست آورد.

اما مهم ترین بهره برداری از حضور در مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی یونان کسب مدال و امتیازات این مسابقات نیست. مهم ترین هدفی که کادرفنی به دنبال آن بود؛ آزمودن بازیکنان اردونشین پس از هفته ها تمرین و شناخت از میزان توانایی آن ها بود. اگرچه این مسابقات نیز به نوعی نخستین آزمون کادرفنی جوان تیم ملی نیز به شمار می رفت. آزمونی آزمایشی پیش از مسابقات جهانی.

دراین شرایط با نگاهی به کارنامه تیم اعزامی به رقابت های یونان می توان گفت در برخی اوزان شرایط برای انتخاب نفرات نهایی تا حدودی هموار است اما دربرخی اوزان شرایط کمی سخت تر است.

در مسابقات یونان در وزن 54 کیلوگرم آرمین هادی پور توانست باشکست قهرمان جهان مدال طلا را کسب کند دراین وزن کامران مردانی از گردونه رقابت ها حذف شد.

در وزن 58 کیلوگرم محمد کاظمی مرد طلایی این وزن شد تا پس از موفقیت در جام فجر بار دیگر ثابت کند که این روزها از آمادگی خوبی برخوردار است.

در وزن 63 کیلوگرم میر هاشم به مدال طلا رسید. اما دراین وزن فرزان عاشورزاده نیز حضور دارد که با توجه به رویارویی با تکواندوکار اسرائیلی از ادامه رقابت ها انصراف داد. فرزان در حالی مبارزات خود را نیمه کاره رها کرد که پس از المپیک ریو به فینال گرند پری دعوت شد اما او ترجیح داد تنها درترکیب تیم اعزامی به جام جهانی حضور داشته باشد که با این تیم نیز در جام جهانی ناکام ماند. به این ترتیب اوبه طور جدی پس ازالمپیک ریو محک نخورده است. حالا مشخص نیست که با توجه به موفقیت میرهاشم آیا کادرفنی رقابت انتخابی دیگری را میان فرزان عاشورزداه و میرهاشم برگزار می کند یا نه؟

شرایط در وزن 68 کیلوگرم نیز تا حدودی مشخص است. در این وزن علیاری و سالار وحیدی از گردونه رقابت ها حذف شدند. اما ابولفضل یعقوبی توانست به خوبی از پس رقبایش بربیاید و برسکوی نخست قرار بگیرد. او چندی پیش نیز درجام فجر به عنوان فنی ترین تکواندو کار انتخاب شد. به این ترتیب خیال کادرفنی تا حدودی آسوده است که تکواندوکاری آماده را دراین وزن دارند.

این درحالی است که شرایط اوزان 74- کیلوگرم کمی سخت است. دراین وزن بهنام اسبقی در همان مبارزه نخست شکست خورد تا باردیگر ثابت کند با بهنام 2013 بسیار فاصله گرفته است. مسعود حجی زاوره نیز به دیل آسیب دیدیگی از ادامه مسابقات کناره گیزی کرد. امیر حسین ساسان خیلی زود حذف شد.به این ترتیب وضعیت مسافر جهانی دراین وزن کمی مبهم است.

این ابهام در وزن 80- نیز وجود دارد. در وزنی که پوریا عرفانیان نتوانست نتیجه لازم را در شیاپ چانگ ها آتن به دست بیاورد. با تغییر وزن مهدی خدابخشی پس از المپیک ریو؛ جایگزین آماده ای در این وزن شاهد نبودیم. وزنی که بازهم آذری ها به واسطه تکواندوکار ایرانی الاصل خود مدال طلا را به دست آوردند تا از حالا برای رقبای جهانی این وزن خط و نشان بکشند. به احتمال بسیار سعید رجبی نیز دراین وزن حضور پیدا می کند. این در شرایطی است که سعید رجبی و مهدی خدابخشی که هردو در وزن هفت به روی شیاپ چانگ آتن رفتند، عملکرد ضعیفی داشتند. رجبی در مبارزه نخست برابر ولادیسلاو لارین روسی باخت. مهدی خدابخشی نیز در مبارزه دوم به همین حریف روس باخت تا دراین وزن نیز هردو نماینده ایران ناکام بمانند.

رقابت های جام ریاست فدراسیون جهانی یونان نخستین مسابقه مهدی بخدابخشی پس از المپیک ریو بود. او پس از بازگشت از المپیک از تیم ملی تکواندو فاصله گرفت. خداحافظی بیژن مقانلو از تکواندوی ایران باعث شد تا او بار دیگر به اردوهای تیم ملی بازگردد. تغییر وزن داد و حالا در وزن 87-کیلوگرم حضور دارد. در صورتی که رجبی به وزن شش برود و مهدی خدابخشی در وزن هفتم می ماند. او کمتر از دوماه فاصله دارد تا خود را برای قهرمانی جهان آماده کند و به مانند خدابخشی پیش از المپیک شود.

تکواندوکاری که قهرمانی جهان را با خود یدک می کشد. با این اوصاف به نظر می رسد معادله دو وزن شش و هفت نیز خیلی پیچیده نیست و تکلیف تا حدودی مشخص است.

اما در وزن آخر دو تکواندوکار از کشورمان برابر حریفان خود آماده شدند. سیاوش فخرایی و سجاد مردانی. فخرایی یک مبارزه را برد و برابر دیمتری شوکین حرفی برای گفتن نداشت. در آن سوی جدول سجاد مردانی با قرعه استراحت روبرو شد. یک مبارزه را برد. حریف روس خود را هم در راند طلایی از پیش رو برداشت و به رادیک عیسی اوف آذربایجانی و دارنده مدال طلای المپیک باخت و صاحب مدال برنز شد. به نظر می رسد تکلیف ملی پوش اعزامی به رقابت های جهانی در این وزن نیز مشخص است.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید که قرعه ملی پوش شدن به نام کدام یک از هوگوپوشان حاضر در اردوی تیم ملی می شود. هوگوپوشانی که تکلیف سنگینی را بردوش خواهند داشت. چرا که با عنوان قهرمان جهان عازم کره جنوبی می شوند و پس از کسب نتیجه غیرقابل پیش بینی مردان تکواندو در بازی های المپیک دوستداران تکواندو منتظر هستند تا بار دیگر قدرت تکواندوکاران ایران را شاهد باشند. البته اگر ملاک قضاوت و پیش بینی ها را برمبنای مسابقات آتن قرار بدهیم باید گفت که در برخی اوزان کار کمی سخت تر خواهد بود.

منبع: سایت هواداران تکواندو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس