زاکانی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: این دولت، دولت حرف است، دولت خسته است و بهتر است کمی استراحت کند چون اگر کشور را به حال خودش بگذارد بهتر از این می‌شود.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی عصر امروز در همایش «ما می‌توانیم» که در محل تالار رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستیم و مهم‌ترین انتخاب برای تغییر در کشور انتخابات ریاست جمهوری است‌. یک معضل اساسی که امروز در کشور روبه‌رو هستیم، معضل بیکاری است که باتوجه به موضوع همایش درباره صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی در این باره صحبت می‌کنم.  

زاکانی تصریح کرد: ما امروز وضعیت رکود طی می‌کنیم چون دولت ایده‌ای دنبال کرد که ابتدا تورم را در جامعه مهار و در مرحله بعدی با سرمایه‌گذاری خارجی و ورود تکنولوژی به کشور رکود را رفع کند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در گام اول موفق بود اما قیمت بالایی داشت، گفت: دولت برای اینکه این عارضه تورم را درمان کند اقتصاد مریض را دچار مرگ مغزی کرد در واقع دولت محترم در وعده‌های خود ناموفق بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از خروجی‌های قابل لمس این مسئله در اشتغال است، ادامه داد: طبق آمار سال 95  اشتغال کشور در وضعیت ناگواری است به طوری که 3 میلیون و 250 هزار بیکار داریم و نرخ بیکاری ما حدود 12.7 درصد است که در این سال‌ها افزایش یافته است.

زاکانی تصریح کرد: دولت محترم مدعی است 700 هزار شغل در سال گذشته ایجاد کرده و مرکز آمار اعلام کرده 615 هزار شغل در سال گذشته ایجاد شده اما اتفاقی که افتاده این است که ما اکنون انباشت جمعیت بیکار داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم درباره نحوه محاسبه این آمار گفت: اگر فردی یک ساعت در هفته کار کند شاغل حساب می‌شود که سن بالای 10 سال تا 65 سال داشته باشد و حتماً باید در هفته قبل از آمارگیری یک ساعت کار داشته یا جویای کار بوده باشند.

وی افزود: اگر 44 ساعت کار در هفته در نظر بگیریم عدد به بالای 6 میلیون نفر بیکار و نرخ بیکاری را به بالای 22 درصد می‌رسد یعنی فاجعه بزرگی در کشور رخ داده که با آمارسازی‌ها قابل پوشاندن نیست.

زاکانی با بیان اینکه امروز با واقعیتی به نام بیکاری روبه رو هستیم که حاصل رکود است گفت: نامزدهای محترم ادعاهای مختلفی در این باره دارند از جمله ادعاهای دولت مستقر که در خرداد 92 گفتند مشکلات اقتصادی ما به دلیل ناکارآمدی و عدم مدیریت در دولت قبل است‌.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیکاری نه تنها مشکلات اقتصادی بلکه معضلات اجتماعی هم دارد گفت: وقتی اظهارات جدید دولت مستقر را مرور می‌کنید می‌بینیم که آبان 95 آقای روحانی می‌گوید توان ایجاد شغل برای بیکاران را نداریم و ما حتماً با این امکانات نمی‌توانیم. 

وی با اشاره به اینکه فروردین امسال وزیر بهداشت گفت که نباید از دولت توقع ایجاد شغل داشت، افزود: آقای روحانی اعلام کرده که افزایش آمار بیکاری مشکل بزرگ ماست و این ادعا حکایت از آن دارد که درک درستی از درد دارند اما انتهای کار می‌گویند ما نمی‌توانیم. نامزدهای جبهه انقلاب مدعی هستند ما می‌توانیم به طوری که آقای رئیسی و آقای قالیباف به‌ترتیب گفتند  6 میلیون و 5 میلیون شغل می‌توانیم ایجاد کنیم اما سئوال اول این است که آیا این حرف‌ها شوخی است؟

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به سخنان آقای روحانی و صحبت‌های تمسخرآمیز آقای جهانگیری در برخورد با این نامزدها این بود که اینها شوخی است. 

وی با تاکید بر اینکه این حرف‌ها شدنی است، گفت: دولت محترم بی‌اطلاع از ظرفیت‌های کشور است و اگر اطلاع دارد در برابر غارتگری‌هایی که انجام می‌شود کاری نمی‌کند یا حال انجام کار ندارند. فساد، نگاه تجارت‌مابانه در مسئولان دولتی به جای کار و تلاش و بی‌دقتی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های کشور از دلایل این وضعیت است. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور ژاپن در عرصه اقتصادی مزیت نسبی گاز نداشت لذا وارد می‌کرد و برای خود مزیت نسبی در محصول نهایی ایجاد می‌کرد این درحالی است که ما بزرگ‌ترین ذخایر گازی را در صنعت پتروشیمی داریم و از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم‌. 

وی با بیان اینکه از سال‌ها پیش تلاش شد صنعت پتروشیمی به عنوان یک پیشران تحول اقتصادی در کشور دنبال شود، گفت: در سال 95 ما 64 میلیون تن تولید پتروشیمی در صنایع بالادستی داریم و ‌جهانگیری ابراز داشتند تا 130 میلیون تن می‌خواهیم رشد دهیم. طرح‌ها از دولت قبل مشخص است و حرف معقولی است ما به‌ازای هر میلیون تن تولیدی که در صنایع بالادستی انجام می‌شود میتوان حدود 2 هزار شغل و 60 درصد ارزش افزوده در صنایع بالا دستی ایجاد کند. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  وقتی این به صنایع پایین دستی پتروشیمی می‌آید دو شاخه پلیمری و شیمیایی داریم که در شاخه شیمیایی امروز 20 میلیون تن ظرفیت تولید داریم در حالی که اکنون 3 میلیون تن آن فعال است که هر میلیون تن بطور میانگین می‌تواند 2 هزار نفر اشتغال زایی کند. 

وی افزود: در بخش پلیمری 34 میلیون تن مجوز ساخت کارخانه صادر شده که امروز 18 میلیون تن ثبت شده در سایت صمت (صنعت، معدن، تجارت)است.

زاکانی با بیان اینکه دولت قبل تولید صنایع پایین دستی پتروشیمی 3 میلیون و 700 هزار تن بوده است، گفت: امروز به 2 میلیون تن تقلیل یافته درحالی که به ازای هر میلیون تن میانگین 200 هزارنفر شاغل می‌شوند. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از 18 میلیون تن ظرفیت تولیدی ثبت شده در سایت صمت در بخش پلیمری، 8 میلیون تن کارخانه فعال داریم، گفت: ما 10 میلیون تن کارخانه داریم که هست اما تعطیل است و از همان 8 میلیون تن که کارخانه فعال وجود دارد 2 میلیون تن تولید می‌شود یعنی16 میلیون تن از ظرفیت موجود ما در کشور خالی است که نشان می‌دهد 3 میلیون و 200 هزار تن فقط ظرفیت همین بخش کشور ما در اشتغال‌زایی به صورت مستقیم است‌.  

وی خاطرنشان کرد: نامه‌نگاری‌هایی از نهادهایی نظیر برخی اتحادیه‌ها با دولت شده که اگر دولت سنگ سد راه را بردارد یک میلیون شغل ایجاد می‌کنند اما دولت محترم که علاقه نداشته در کشور شغل ایجاد کند این نامه‌ها را بایگانی کرده است. 

زاکانی با بیان اینکه کاملاً امکان فعال کردن این 18 میلیون تن وجود دارد، تصریح کرد: اما دولت با سیاست‌های غلط ریشه این صنعت را کند و برای مثال عوارض خروج ضایعات پلیمری در دولت قبل 80 درصد بود اما در این دولت به 10 درصد رسید.  

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: 15 کشور همسایه ما 350 میلیون نفر جمعیت و  35 میلیون تن محصول نهایی مصرف دارند که اگر ما همه ظرفیت خود را فعال کنیم و با این کشورها مراوده کنیم نمی‌توانیم نیاز امروز آنها را تامین کنیم. ما خود در داخل کشور 5 میلیون تن محصول پتروشیمی نیاز داریم اما اکنون 2 میلیون تن تولید می‌کنیم و 3 میلیون تن از ترکیه وارد می‌کنیم‌. 

زاکانی ادامه داد: آقای جهانگیری از یک حادثه تلخ که همه ما را ناراحت کرد ناراحت می‌شوند بالطبع باید بدانند در این بخش چه اتفاقی دارد می‌افتد به طوری که چندین هزار میلیارد چنگ اندازی توسط مجموعه‌ای انجام شده که برادر ایشان جزو بهره‌برداران آن مجموعه است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی کشور را به عنوان یک پیشران از رکود خارج می‌کند، گفت: ما در صنعت پتروشیمی هفتمین کشور دارای تکنولوژی هستیم و اگر نیازی در این زمینه نیز وجود داشته باشد قابل حصول است. در برجام نخستین جایی که رفع می‌شود پتروشیمی است چون فقط یک شرکت آلمانی 81 میلیارد یورو درامد از صنایع پایین دستی پتروشیمی داشته پس چون نیازمند هستند و جایکزینی ندارتد ما را تحریم نمی‌کنند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: اما ما هنر نداریم در کشور خودمان مردم سر کار بروند و امتیاز باید برود در جیب خارجی‌ها تا یک عده پورسانت بگیرند. ‌ 

زاکانی با بیان اینکه یک عده عامدانه نمی‌خواهند چرخ کشور بچرخد، گفت: این عده می‌خواهند این کشور زمین بخورد به طوری که کشور ما روی طلا خوابیده است کشور را درگیر بازی‌های سیاسی و جنگ و صلح راه بیاندازند. ترامپ ادعای جلوگیری از انقراض امریکا داشت اما یک دفعه احساس می‌کند که در سوریه موشک بزند و به آسیای جنوب شرقی لشگرکشی کند تا جنگ و صلح مطرح شود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم خاطرنشان کرد: امروز وقتی جنگ در کشور سایه کنار می‌رود که ما در کشور اقتصاد قوی و انسجام بالایی داشته باشیم و کشور کاملا برای رفع مشکلات مهیا است. 

وی با بیان اینکه در عرصه پتروشیمی یکی از بازارهای ما عراق است، گفت: یک شرکت ایرانی مواد خام پتروشیمی را به ترکیه با قیمت 3500 دلار که 700 دلار زیر قیمت جهانی1800  دلار زیر قیمت معامله شده در بورس است فروخته و ترکیه رقیب ما برای بازار عراق شده و محصول نهایی را به عراق داده است. 

زاکانی تصریح کرد: دولت امروز به دلایل عدم درک ظرفیت‌ها به صورت ناآگاهانه یا آگاهانه ظرفیت‌ها از بین می‌رود پس امروز دولتی می‌خواهیم که دست تولیدگر را بگیرد یا حداقل سنگی جلوی پای آنها نباشند و تو سر تولیدگر نزند. 

وی در پاسخ به سئوالی درباره مدت زمان مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تولیدی پتروشیمی گفت: طبق صحبتی که با اتحادیه مربوطه داشتیم گفتند ظرف 11 ماه ظرفیت خود را بالای 5 میلیون تن برسانیم. 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه این دولت نه به فکر تولید، نه تولیدگر، نه کارگر و نه کارفرما است، گفت: این دولت، دولت حرف است، دولت خسته است و بهتر است کمی استراحت کند چون اگر کشور را به حال خودش بگذارد بهتر از این می‌شود.  

وی با بیان اینکه طرح‌هایی مثل سلامت رایگان با امکانات موجود کاملا شدنی و با اعداد و ارقام موجود قابل بحث است، گفت: چون ما سرمایه‌های بالایی از جمله سرمایه انسانی به عنوان بالاترین سرمایه دارین اما دولت محترم اعتقادی به این سرمایه‌ها ندارد. ‌ 

زاکانی با اشاره به اینکه ویژگی بازار منطقه این است که تحریم‌پذیر نیست، تصریح کرد: کشور ما کشور تحریم پذیری نیست و خود ما از طریق ایجاد مکانیزم‌هایی که دقت نمی‌کنیم قابلیت‌های جایگزین وجود دارد، خودمان را تحریم می‌کنیم‌.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: دولت موفق باید سیاست خارجی خود را بر مبنای فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی کشور در سایر کشورها قرار دهد و باید سفرای ما در سایر کشورها نظیر سفیر مالزی و ایتالیا و غیره که در کشور ما دنبال بازار هستند، بازاریابی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون خانواده‌هایی ظرفیت هزار میلیاردی دارند و یکی از آنها خانواده آقای جهانگیری است که هم بانک گردشگری را دارند و هم با رفاقت مشایی در صنعت پتروشیمی دست دارند. 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم درباره صحبت‌های گفته شده در مناظره اول ادامه داد: نمی‌دانم چطور رویشان می‌شود این حرف‌ها را بزنند و ما چون 12 سال در مجلس بودیم و پشت صحنه این مباحث را دیدیم مبهوت می‌مانیم‌. الان وقت پاسخگویی است نه وعده دادن و وعده‌ها را 4 سال پیش دادید.  

زاکانی افزود: وقتی از کارهای برادر رئیس جمهور گفتم از من شکایت کردند، دادگاه بردند و چندین نفر وکیل آورده بودند اما خداراشکر به اتفاق آرا تبرئه شدم چون سند و مدرک داشتیم. 

وی در جریان پاسخ به سوالات با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت از زحمات دولت است، گفت: مردم 70 تا 75 درصد هزینه سلامت را از جیب خود می‌دادند و دولت با استفاده از تجربیات ترکیه به 52 تا 56 درصد رسانده که البته خود دولت معتقد است به 40 درصد رسانده اما در واقع زیرمیزی و فساد در بخش سلامت را درنظر نگرفته است. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: این رقم در انگلیس 3 درصد و در آمریکا 7 درصد است‌ و یک طرح موفق به صورت تمام نیست چون بسیار بهتر از این می‌توانست انجام شود و دولت عجله کرد.

وی با بیان اینکه در این طرح اولویت سنجی و ظرفیت سنجی درست انجام نشد، گفت: حتی من از برخی وزرا شنیدم این طرح سنگی است که سبب غرق شدن دولت می‌شود.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی در مورد تایید صلاحیت کاندیدا گفت: به خودم اجازه نمی‌دهم شورای نگهبان را زیر سوال ببرم اما معتقدم باید شفاف سازی شود. 

زاکانی با بیان اینکه در جبهه مردمی، ترجیح به یک نامزد است اما اصراری به این نداشت، گفت: این یک ترجیح منطقی برای تجمیع آرا است و اکنون باتوجه به آنالیز نظرات مردم اگر یکی از دونفر کاندیدا نفر ممتازی شود که با شیب تند به صورت مشخص بالا می‌رود منطقی می‌شود که نفر دیگر کنار رود اما اگر این چنین نشود منطقی نیست چون آرایَش به طور کامل قابل انتقال نیست پس بهتر است سوال در این باره را در هفته آخر و پس از مناظره دوم و سوم پاسخ داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حمید IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
    14 7
    دولت رکود و ناامیدی
  • بیکار IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    8 0
    واین درحالی است که بسیاری از مشاغل همچنان از سوی بازنشستگان به بهانه های واهی اشغال شده است . !!!! عجب مملکتی داریم
  • پسر IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    2 0
    دولت اگر کشور را به حال خودش بگذارد وضعیت بهتر می‌شود ببین چی گفت عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی #دولت مردم # مدیریت جهادی # دکتر قالیباف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس