کد خبر 718795
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
امام سجاد

به مناسبت ولادت امام سجاد (ع)، احادیثی از آن امام بزرگوار را در این گزارش آماده کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، امام  زین‌العابدین (ع)، در روز 5 شعبان سال 388 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. مادرش شهربانو دختر یزدگرد بود. نقش عمده آن حضرت در نهضت عاشورا، پیام رسانی خون شهیدان کربلا و حفظ دستاوردهای آن انقلاب خونین بود. به مناسبت ولادت امام سجاد (ع) سخنان گوهربار امام را در این گزارش آماده کرده ایم .

امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند:

سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهی قرار دارد و از سختی‌های صحرای محشر در امان است:

اوّل آن که در کارگشایی و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید.

دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتی بیندیشد که کاری را که می‌خواهد انجام دهد یا هر سخنی را که می خواهد بگوید، آیا رضایت و خشنودی خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او می‌شود. 
 
سوّم قبل از عیب جویی و بازگویی عیب دیگران، سعی کند عیب های خود را برطرف نماید.  
 

*******

 
سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود: بازداشتن زبان از بدگویی و غیبت مردم، خود را مشغول به کارهایی کردن که برای آخرت و دنیای انسان مفید باشد و همیشه بر خطاها و اشتباهات خود ناراحت باشد.  
 

*******

 
هرکس دارای چهار خصلت باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ملاقات می کند که از او راضی و خوشنود است: 
 
1 ـ خصلت خود نگهداری و تقوای الهی به طوری که بتواند بدون توقّع و چشمداشتی، نسبت به مردم خدمت نماید. 
 
2 ـ راستگویی و صداقت نسبت به مردم در تمام موارد زندگی. 
 
3 ـ حیا و پاکدامنی نسبت به تمام زشتی های شرعی و عرفی. 
 
4 ـ خوش اخلاقی و خوش برخوردی با نزدیکان و خانواده خود. 
 

*******

 
ای فرزند آدم، تا آن زمانی که در درون خود واعظ و نصیحت کننده ای دلسوز داشته باشی و در تمام امور بررسی و محاسبه کارهایت را اهمیت دهی و در تمام حالات ـ از عذاب الهی ـ ترس و خوف داشته باش؛ در خیر و سعادت خواهی بود.  
 

******

 
حقّی که شکم بر تو دارد این است که آن را ظرف چیزهای حرام ـ چه کم و چه زیاد ـ قرار ندهی و بلکه در چیزهای حلال هم صرفه جویی کنی و به مقدار نیاز استفاده نمایی.  
 

*******

 
کسی که مشتاق بهشت باشد، در انجام کارهای نیک، سرعت و عجله می‌نماید و شهوات را زیر پا می گذارد و هرکس از آتش قیامت هراسناک باشد به درگاه خداوند توبه می کند و از گناهان و کارهای زشت دوری می‌جوید.  
 

*******

 
دست نیاز به سوی مردم دراز کردن، سبب ذلّت و خواری در زندگی و در معاشرت خواهد بود و نیز موجب از بین رفتن حیا و ناچیز شدن شخصیت خواهد گشت. به طوری که همیشه احساس نیاز و تنگدستی نماید و هرچه کمتر به مردم رو بیندازد و کمتر درخواست کمک نماید بیشتر احساس خودکفایی و بی نیازی خواهد داشت.  
 

********

 
سعادت و خوشبختی انسان در حفظ و کنترل اعضاء و جوارح خود از هرگونه کار زشت و خلاف است.  
 

*******

 
در این دنیا سرور مردم، سخاوتمندان هستند؛ ولی در قیامت سید و سرور مردم، پرهیزکاران خواهند بود. 
 

******

 
هر کس برای رضا و خشنودی خداوند ازدواج نماید و با خویشان خود صله رحم نماید، خداوند او را در قیامت مفتخر و سربلند می گرداند.  
 

******

 
هرکس به دیدار دوست و برادر خود برود و برای رضای خداوند او را زیارت نماید، به امید آن که به وعده های الهی برسد، هفتاد هزار فرشته او را همراه و مشایعت خواهند کرد. همچنین مورد خطاب قرار می گیرد که از آلودگی ها پاک شدی و بهشت گوارایت باد. پس چون با دوست و برادر خود دست دهد و مصافحه کند مورد رحمت قرار خواهد گرفت.  
 
 
منابع:
 
تحف العقول، مشکاة الانوار،أعیان الشّیعه 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یا زهرا IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل قرجهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس