هادی محمدی

هادی محمدی گفت: حماس تلاش می‌کند از خود یک تصویر جریان معتدل به نمایش بگذارد که آمادگی دارد با بازیگران مختلف در عرصه داخلی و خارجی دست به تعامل بزند.

 به گزارش مشرق، «هادی محمدی»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در خصوص تغییر تاکتیکی یا استراتژیک حماس به دنبال انتشار سند جدید راهبردی آن، با اشاره به اینکه مسیر کنونی حماس همان مسیر جنبش فتح در پیمان اسلو است، بیان داشت: سندی که از سوی حماس مطرح شده است و برخی از منابع رسانه‌ای نیز پیش‌ از این در مورد آن گمانه­ زنی کرده بودند، حاصل فرایند تحولات منطقه­‌ای و اثرگذاری بازیگران ویژه بر رویکردها و استراتژی حماس است.

وی با توجه به اینکه رویکرد توهم آمیز اخوانی گری که تلاش برای مصادره بیداری اسلامی داشت، موجب شد بسیاری از تحولات منطقه به بن‌بست کشیده شود، افزود: هزینه نگاه توهم آمیز حماس که یک آرمان سرزمینی را نیز دنبال می‌کند، سنگینی زیادی دارد. حماس تلاش می‌کند از پیامدهای رویکرد چندین سال گذشته خود در قبال کشورهایی چون مصر در امان ماند و در ظاهر از مشی افراطی فاصله گیرد و اعتدال را پیشه خود قرار دهد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حماس تلاش می‌کند از خود یک تصویر جریان معتدل به نمایش بگذارد که آمادگی دارد با بازیگران مختلف در عرصه داخلی و خارجی دست به تعامل بزند، گفت: این موضوع در فرازهایی از سند جدید حماس قابل‌ مشاهده است.

وی با تأکید بر تأثیر بازیگرانی با رویکرد خاص بر استراتژی حماس مطرح کرد: حماس در یک دوره قابل‌توجه به رژیمی چون قطر که رژیمی انگلیسی اسرائیلی است، نزدیک شده است. قطر مأموریتی را در سطح منطقه دنبال می‌کند و نزدیک شدن حماس به قطر آثار خود را بر رویکردها و استراتژی حماس باقی گذاشته است.

محمدی با اشاره به نقش قطر در رویکرد جدید حماس تأکید داشت: اقدامات رژیم قطر بخشی از یک پروژه غربی محسوب می‌شود و رفتار و کنش گری این کشور در عرصه رسانه­‌ای، سیاسی و امنیتی در چارچوب کار ویژه سیاست‌های غربی به شکل عام و رژیم صهیونیستی به شکل خاص قرار گرفته است. بخشی از این کار ویژه‌ها در حوزه فلسطین و مقاومت است. رژیم قطر با نزدیک شدن به جریان‌های مختلف و به‌کارگیری عنصر مالی و لابی‌های حمایتگر غرب تلاش کرده سپر دفاعی گروه‌هایی چون حماس تلقی شود.

وی با تأکید بر اینکه رژیم قطر تلاش می‌کند جریان‌های مقاومت منطقه را از رویکردهای انقلابی و مقاومتی دور کند، افزود: این موضوع در پیوند قطر با حماس به‌ خوبی مشاهده می‌شود. سند جدید حماس ضمن اینکه خود را یک جبهه اعتدال‌گرا و تعامل‌گرا نشان می‌دهد، تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷به پایتختی قدس را به‌ عنوان توافق جمعی فلسطینی و نگاهی تاکتیکی برای آزادی فلسطین مطرح می­‌کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با توجه به اینکه سند منتشر شده حماس در واقع همان مسیری است که عرفات در تعامل با کشورهای منطقه‌ای طی کرد و به توافق اسلو تن داد، یادآوری کرد: در حال حاضر حماس نیز در این جاده قرار گرفته است و به‌ عنوان یک نگاه مصلحت‌گرا مرزهای ۱۹۶۷ را برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی مورد تأکید قرار می‌دهد. اگرچه حماس در فرازهای دیگر سند جدید خود تلاش می‌کند رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسد، کما اینکه یاسر عرفات نیز در ابتدای مبارزات خود این رژیم را به رسمیت نمی‌شناخت؛ اما مشوق‌های مالی و حمایتی قطر باعث شد که حماس تغییری استراتژیک در رویکرد اساس‌نامه خود به اجرا گذارد.

وی با اشاره به تکرار مسیر قرارداد اسلو گفت: به نظر می‌رسد رایزنی‌های حماس با کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای منطقه چون قطر موجب فعال شدن طرح سازش عربی بوده است تا مبنایی برای حرکت جدید در موضوع فلسطین باشد. اگرچه حماس در سند جدید خود تأکید می‌کند که اسلو و همه پیامدهای آن را رد می‌کند؛ اما این گام‌های پروژه­ حماس همان مسیر عرفات است. نتانیاهو تلاش می‌کند ایران را به‌عنوان یک تهدید مشترک برای کشورهای عربی مطرح سازد.

محمدی با تأکید بر اینکه حماس در سند راهبردی جدید خود با مطرح کردن مرزهای ۱۹۶۷ به‌ عنوان مرزهای دولت مستقل فلسطین به‌ صورت رایگان عقب‌نشینی خود را در مقابل رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته است، افزود: مسیر کنونی حماس همان مسیر جنبش فتح در پیمان اسلو است. این قرارداد برای مردم فلسطین هیچ دستاوردی به‌جای نگذاشت. تشکیل حکومت به‌ظاهر فلسطینی خودگردان کارگزار امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و یک حکومت به معنای واقعی نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    0 0
    باید از حماس فاصله بگیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس