کد خبر 720226
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۷
خبرویژه

وزیر دفاع پیشین اتریش می‌گوید ایران باید سیاست مستقل خود را در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) ادامه دهد.

به گزارش مشرق، ورمز فاسل (رئیس مؤسسه مطالبات امنیتی و اروپایی) ضمن سخنانی در شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: چالش‌های امنیتی از جمله کریمه، اوکراین، گرجستان و ارمنستان، روسیه را بسیار تحریک‌پذیر کرده و سبب شده است تا هر گونه اقدام اروپا برای پذیرش کشورهای حوزه بالکان در اتحادیه اروپا با واکنش روسیه همراه باشد.

ما در دوره‌ای قرار داریم که می‌تواند برای اروپا بسیار تعیین کننده باشد، چرا که فرانسه، آلمان و انگلستان سه انتخابات مهم پیش‌رو دارند. با توجه به این که این کشورها، سه کشور بزرگ اروپا محسوب می‌شوند نتایج انتخابات آنها برای تحولات اتحادیه اروپا بسیار تأثیرگذار خواهند بود.


به گزارش دیپلماسی ایرانی وی خاطرنشان کرد: تغییر نگاه آمریکا از منطقه خاورمیانه به منطقه چین جنوبی برای ایران شامل یک مجموعه فرصت‌ها و تهدید است؛ از جمله تهدیدات پیش‌رو، سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی اسرائیل است که ایران باید به شدت مراقب آن باشد. در مجموع وضعیت خاورمیانه در سال‌های آینده بسیار حساس خواهد بود و ایران مهمترین فاکتور و کلید ثبات منطقه محسوب می‌شود و بدون ایران در منطقه ثبات وجود نخواهد داشت.

از این رو ثبات ایران به نفع همه از جمله کشورهای همسایه این کشور و اتحادیه اروپا خواهد بود. ثبات آن چیزی نیست که در راستای منافع اسرائیل باشد بنابراین رژیم صهیونیستی برای افزایش نفوذ خود دست به هر اقدامی خواهد زد که برخی از این اقدامات همین حالا هم شروع شده است.


عربستان سعودی هم به دنبال برهم زدن ثبات منطقه است اما توانایی ذهنی، مدیریتی و تکنیکی لازم را برای تأثیرگذاری ندارد و فقط از توان مالی برای بر هم زدن ثبات منطقه بهره می‌برد که استفاده از آن نیز صرفاً برای بلند مدت کافی نخواهد بود. ایران توانمندی انسانی بالایی دارد و نیروی نظامی عربستان با وجود هزینه زیادی که برایش صرف شده با ایران قابل مقایسه نیست زیرا حتی با هزینه زیاد هم نمی‌توان نیروی انسانی تولید کرد. ایران وظیفه دارد در برابر مخاطرات منطقه ایستادگی کند. در حال حاضر کمک به ثبات منطقه برای ایران یک وظیفه محسوب می‌شود، اما تصور من این است که تهدیدهای خارجی که می‌تواند ثبات منطقه را بر‌هم بزند بسیار زیاد است.


در حال حاضر مهمترین چالش منطقه خاورمیانه این است که نمی‌توان دو طرف را در خاورمیانه پیدا کرد که در یک زمان مقرر نظر مشترک در خصوص یک موضوع اعم از سوریه یا عراق داشته باشند. از همین رو ایران برای ایجاد ثبات در منطقه باید با کشورهایی از جمله مصر یا اتحادیه اروپا ارتباط برقرار کند و آن را تقویت کند.

ایران همچنین باید سیاست مستقل خود را همچنان ادامه دهد، اگر چه حرکت در یک مسیر ثابت بسیار سخت است؛ اما با توجه به توانمندی‌هایی که ایران دارد یک فرصت ایده‌آل از جمله در حوزه‌های انسانی دارد که از بسیاری از کشورهای منطقه اعم از همسایگان، آسیای مرکزی و... بالاتر است؛ چرا که نیروهای انسانی مهمترین مؤلفه در پیشرفت یک کشور محسوب می‌شوند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • تدبیر IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    1 1
    پاینده باد دولت مقدس تدبیر و امید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس