macron

لوپن در متقاعد کردن «آرای مردد» اصلا عملکرد خوبی نداشت و نتیجه آن را هم در شب نهایی انتخابات دید.

سرویس جهان مشرق- انتخابات فرانسه با رسیدن به دور دوم و رقابت نه چندان سرسختانه بین «امانوئل ماکرون» نامزد طیف میانه‌رو و «مارین لوپن» نامزد حزب جبهه ملی به پایان رسید و ماکرون عملا توانست که با کسب ۶۶ درصد آرا در مقابل ۳۴ درصد، به عنوان رییس جمهور جدید فرانسه به کاخ الیزه راه یابد. اما چیزی که در این میان مهم است، این است که چه عواملی موجب پیروزی این سیاستمدار ۳۹ ساله شد. گزارش حاضر، به بررسی عوامل و جزییات دخیل و تحلیل داده‌های مربوطه می‌پردازد.

نتیجه نهایی انتخابات فرانسه

امانوئل ماکرون نامزد طیف میانه‌روی فرانسه در حالی موفق به شکست مارین لوپن پوپولیست و ملی‌گرا شد که قاطبه مسلم کارشناسان نظرسنجی و تحلیلگران سیاسی، نظر به این داشتند که وی با اختلاف دست کم ۲۰ درصدی موفق به پیروزی خواهد شد. نکته قابل توجه این است که رقیب وی تنها موفق به کسب رای قاطع فقط ۲ شهرستان (کاله و اِنه) از ۱۰۷ شهرستان فرانسه شد. حتی بخش‌های شمال شرقی فرانسه و کرانه مدیترانه که در دور اول رای خود را به سبد لوپن ریخته بودند، در دور دوم به ماکرون رای دادند. بهترین عملکرد ماکرون در پاریس بوده؛ جایی که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر به او رای دادند.

نقشه سهم جغرافیایی رای ماکرون و لوپن

بیشتر از یک چهارم مردم فرانسه از شرکت در دور دوم انتخابات امتناع ورزیدند. این موضوع به همان آمارهایی اشاره دارد که مدعی بود غالب حامیان «فرانسوا فیون» محافظه‌کار و «ژان لوک ملانشون» چپ افراطی، ترجیح خواهند داد که در خانه بمانند و رای ندهند.

آمار بدست‌آمده توسط موسسه نظرسنجی کانتار که نشاندهنده غیبت بیش از ۲۵ درصدی مردم فرانسه در انتخابات است

اختلاف فاحش آرای ماکرون و لوپن در حالی رخ داد که فاصله آرای این دو در دور اول ۲۳.۸ به ۲۱.۵ درصد به نفع ماکرون بود. اما در دور دوم، مجموعا ۴۵.۳ درصد از آرای غیر، به سبد آنها اضافه شد.

برنده هر شهرستان بر اساس تقسیم رای در دور اول

دو بحث آموزش و اشتغال تعیین‌کننده بودند

کارشناسان عرصه انتخابات، پیش از این به این مورد اشاره کرده‌ بودند که دو بحث آموزش و اشتغال، دو اصل تعیین‌کننده در بین لوپن و ماکرون خواهند بود و چنین هم شد. لوپن نیز بر همین اساس وعده ایجاد اشتغال وسیع را به مردم فرانسه داده بود. بخش‌هایی که فعالیت اقتصادی اندک داشتند،

عملکرد ماکرون در مناطقی که اشتغال بیشتر بوده، بهتر بوده است

در شیوه و نوع عملکرد نیروهای ملی‌گرای فرانسه شباهت کاملی با نیروهای ملی‌گرای آمریکا که موجب پیروزی ترامپ شدند وجود داشته است.دومین شاخص جمعیتی قدرتمند برای لوپن به سطوح آموزش مرتبط است. شهرستان‌هایی که از سطح تحصیلی پایینی برخوردار بودند، رای خود را به صندوق جبهه ملی به نفع لوپن انداختند.

ماکرون رای مناطق دارای تحصیلات عالیه را از آن خود کرد

دور اول نشان‌دهنده یک شکاف عمیق بین غرب فرانسه و شرق این کشور است

در دور اول، شکافی عمیق بین غرب و شرق کشور دیده می‌شد. تمامی شرقی‌ها به لوپن باور داشتند. از این حیث، برای لوپن تفاوتی ایجاد نشده بود. چرا که در سا ل۲۰۱۲ که او موفق به راه‌یابی به دور دوم نشد، آرایی که در دور اول داشت از طرف ساکنین شمال شرقی فرانسه بدست آمده بود.

نتایج دور اول انتخابات

مارین لوپن در بهترین حالت در شهرستان «اِن» دارای رای بود و آن هم ۵۲.۹ درصد آرا را به خود اختصاص داد. اما ظاهرا پایتخت‌نشینان اصلا در دور اول لوپن را تحویل نگرفتند و حتی یک در ۲۰ نفر هم به او رای ندادند. اما در دور دوم، وضعیت برای وی بهتر شد و این میزان به یک در هر ۱۰ نفر رسید.

بخش اصلی آرای لوپن از شمال شرقی فرانسه بود و نه پاریس

پاریس یکی از ۴ شهر فرانسه بوده که آرا و اقبال آن نسبت به جبهه ملی و ناسیونالیست‌ها، سقوط داشته است. در همین راستا، کاملا قابل فهم است که آرای ۳۴.۸ درصدی ماکرون در پاریس در دور اول انتخابات، به کسب آرای ۸۹.۷ درصدی در دور دوم جهش یابد. هیچکس به اندازه پایتخت‌نشینان از ماکرون حمایت نکرد.

کارشناسان نظرسنجی کاملا به درستی پیش‌بینی کردند. آنها هم دور اول را درست پیش‌بینی کرده بودند و هم معتقد بودند که ماکرون در دور دوم بین ۶۰ تا ۶۵ درصد آرای کل کشور را از آن خود خواهد کرد که اینچنین هم شد. همچنین به نظر می‌رسید که حامیان ملانشون و آمون نیز به سمت ماکرون گرایش بیشتری در دور دوم پیدا کنند که اینچنین شد.

میانگین نظرسنجی در دور دوم

برآورد کارشناسان کاملا منطقی بود. چرا که انتظار می‌رفت که آرای هواداران ملانشون و فیون که ۳۹.۵ درصد آرای دور اول را به خود اختصاص داده‌ بودند، به صندوق ماکرون واریز شود.

هواداران فیون و ملانشون که به سمت ماکرون و یا لوپن رفته‌اند / ماکرون اقبال بسیار بهتری داشته است

وقتی فرانسوا فیون نامزد حزب جمهوریخواه در دور اول سوم شد و از عرصه کنار کشید، در سخنرانی خود رسما در حضور هوادارانش حمایت خود از ماکرون را اعلام داشت. طبق آماری ارائه شده از سوی موسسه Ifop، فقط ۴۲ درصد از هواداران فیون به خواسته او توجه کردند و ۳۱ درصد آنها به لوپن رای دادند. این در حالی است که ۵۱ درصد از هواداران ملانشون تصمیم گرفتند که به ماکرون رای بدهند، ۱۲ درصد آنها به لوپن رای دادند و ۳۷ درصد باقی مانده هم اصلا در دور دم شرکت نکردند.

تمامی این‌ها بدین معناست که لوپن در متقاعد کردن «آرای مردد» اصلا عملکرد خوبی نداشت و نتیجه آن را هم در شب نهایی انتخابات دید.


منابع:

http://www.telegraph.co.uk/news/۰/french-election-results-analysis/

https://www.theguardian.com/world/live/۲۰۱۷/may/۰۷/french-presidential-election-emmanuel-macron-marine-le-pen

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جواد خیابانی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    5 0
    چون رای بیشتری آورده، پیروز شده !
    • US ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
      1 1
      چیز عجیبی هست برات؟
  • حمید IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    4 0
    سلام سن ایشون از سابقه کار تعدادی از وزرای محترم ما که سالها این صدارتها رابگیره کردهاند کمتر است
  • ناشناس IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    0 5
    خب معلومه چون خیلی ها هنوز نمیخوان قبول کنن یه زن همه کارشون باشه . البته حق هم دارن اینی که من دیدم هیچی بارش نبود !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس