حسن روحانی

نزدیکان و حامیان حسن روحانی اعلام اموال کاندیداها را باعث تخریب می‌دانند، سئوال اینجاست که چه اتفاقی افتاده که اموال و دارایی‌های مسئولان دولتی در زمره موارد محرمانه و فاش کردن آن مایه تخریب است.

سرویس سیاست مشرق - در مناظره دوم بود که محمدباقر قالیباف پیشنهادی را برای شفاف‌سازی به کاندیداهای دیگر کرد و گفت: «ما در دولت مردم بر این اعتقاد هستیم که اگر شفافیت و هوشمندی در دولت شکل بگیرد هوشمندی اینکه ما سیستم های هوشمند را برای اصلاح ساختارها به کار بگیریم و شفافیت از این باب که مردم بر اساس اصل هشتم قانون اساسی نظارت بر مدیران و مسئولان داشته باشند. یعنی بدانند که رئیس دولت و وزرا کجا زندگی می کنند کجا کار دارند و چه کاری انجام می دهند؟ اموالشان چیست؟ من پیشنهاد دارم به همه اعضا که هفته اینده بیاییم لیستمان را به مردم اعلام کنیم. به قوه قضائیه بگوییم که به عنوان نامزد اموالمان چقدر است؟ ثروت همه اعضای دولتمان روشن باشد و این شفافیت معلوم باشد که کجا هستیم فرزندانمان چه می کنند اگر اینگونه شد فساد اینگونه از بین میرود با هوشمند سازی سیستم ها فساد از بین می رود.»

این پیشنهاد رسانه‌ای قالیباف باعث شد تا تمامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بخصوص روحانی و حتی جهانگیری در آزمون بزرگ «اعلام عمومی اموال و دارایی ها» قرار بگیرند. آزمونی که نتیجه آن در مناظره سوم بین نامزدهای انتخابات که مناظره اقتصادی است و جمعه آینده برگزار می شود، مشخص خواهد شد.

اما تا به امروز در مقابل این پیشنهاد برخی نامزدهای و اطرافیان آنها موضع معناداری را اتخاذ کرده‌اند. این درحالی است که در زمانی که موضوع فیش‌های نجومی مدیران دولتی افشا شده بود، سعید حجاریان نیز مطرح کرد که اصلاح‌طلبان فیش حقوقی خود را منتشر کنند که هرگز چنین اتفاقی نیفتاد.[1]

در ادامه به برخی از واکنش‌ها به پیشنهاد محمد باقر قالیباف درباره اعلام اموال و دارایی کاندیداها اشاره می‌کنیم:‌

کرباسچی:‌ اعلام اموال کاندیداها باعث تخریب می‌شود

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در نشست‌خبری‌ که در ستاد روحانی در یوسف‌آباد برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد یکی از کاندیداها(محمدباقر قالیباف) درباره اعلام دارایی‌های نامزدها در مناظره سوم  و اینکه آیا شما حاضر هستد به عنوان حامی حجت‌الاسلام روحانی و از سیاسیون شاخص حزب کارگزاران اموال خودتان را علام کنید تا انگیزه‌ای برای کاندیداها برای اعلام دارایی‌هایشان باشد؟ گفت:  اگر شما دارایی‌های خود را اعلام کردید بنده نیز قطعاً اعلام خواهم کرد.

خبرنگار نیز به او گفت که اگر ایشان آمده باشند می‌توانیم در یک نشست خبری لیست اموالمان(هم بنده هم شما) را به همه اعلام کنیم.

وی افزود:‌ در خصوص اموال و بخش قانونی اعلام این اموال هر نامزد در صورت پیروزی وظیفه دارد به قوه قضائیه لیست اموال خود را اعلام کند  اما اینکه افراد به عنوان نامزد بیایند و لیست دارایی خود را اعلام کنند نوعی کار تبلیغاتی است و از نظر ما جنبه تخریبی دارد،  البته دانستن این اطلاعات برای مردم جذابیت دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حزب شما در نهایت چه تصمیم درباره کاندیدای خود آقای جهانگیری خواهد گرفت و آیا آقای جهانگیری در نهایت به نفع آقای روحانی انصراف می‌دهند یا تا آخر در صحنه خواهند ماند؟ گفت:‌ جهانگیری خودش اعلام کرده آمدنش به منظور دفاع از کارنامه‌ی دولت یازدهم است. آقای جهانگیری خودشان اعلام کردند و گفتند که من کاندیدا شدم که از دولت دفاع کنم به هر حال در سالهای گذشته و انتخابات گذشته نیز شاهد بودیم که برخی‌ها در میانه رقابتها انصراف می‌دهند و برخی نیز تا انتها حضور دارند.

دبیرکل حزب کارگزاران تصریح کرد: کسی نمی‌تواند ادعا کند که این رفت و آمدها بیهوده بوده است. کسی نمی‌داند شاید خدایی نکرده برای کسی یک اتفاقی افتاد فقط خدا می‌داند.[2]

آشنا: فعلا آنها اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند تا بعد نوبت به مردم هم برسد

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوردرباره اعلام اموال و دارایی‌های شخصی نامزدهای انتخاباتی به مردم، اظهار داشت: مسئولان قوه مجریه مطابق قانون اموال خودشان را به قوه قضائیه اعلام کردند. امیدوار هستیم این قانون شامل  سایر مسئولان از جمله شهرداران نیز شود.

وی درباره اعلام اموال و دارایی‌های کاندیداها به مردم  و افکارعمومی نیز گفت:  فعلا به قوه قضائیه اعلام کنند تا بعد نوبت به مردم هم برسد.[3]

هاشمی‌طبا: لیست اموالم را اعلام نمی‌کنم

کاندیدای اصلاح‌طلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من با اعلام اموال کاندیداها مخالف هستم و گفته‌ام که اعلام نمی‌کنم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره اینکه "آیا شما با پیشنهاد یکی از نامزدهای انتخاباتی مبنی بر اعلام لیست اموال موافق هستید یا خیر؟" گفت: بنده مخالف هستم برای آنکه پیشنهاداتی را که نتوان از آن نتیجه‌ای دریافت کرد مهمل می‌دانم.

جهانگیری: اینکه می گویند بیایید لیست را به مردم دهیم شعار تبلیغاتی است/ شش بار لیست اموال خود و فرزندانم را به قوه قضاییه ارائه داده‌ام

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک نقطه خاکستری در زندگی من پیدا نمی‌کنید گفت: 6 بار ایست اموال خود و فرزندانم را به قوه قضاییه ارائه داده‌ام.

اسحاق جهانگیری کاندید دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آنهایی که لیست اموالشان را نداده اند ارائه کنند گفت: بنده تا کنون حداقل ٥ یا ٦ بار فهرست اموال خود و فرزندانم را به رییس قوه قضاییه ارائه کرده ام.[4]

وی با اعلام اینکه  قوه قضاییه همیشه رسیدگی کرده و اگر هم موردی ببیند برخورد می کند تصریح کرد: آنهایی که فهرست اموال خود را ارائه نکرده اند شعار ندهند، اینکه می گویند بیایید لیست را به مردم دهیم شعار تبلیغاتی است، همین آقای شهردار که این موضوع را بیان کرد باید طبق قانونی که مصوب است شهرداران کلانشهرها از جمله تهران، معاونان شهردار و شهرداران مناطق از دی ماه ٩٥ فهرست اموالشان را به قوه قضاییه می دادند، چرا تا الان فهرست اموالشان را نداده اند؟

وی افزود: اگر این مسائل از حالت شعاری بیرون بیایید و حالت واقعی به خود بگیرد حرف برای گفتن زیاد است؛ این ها یک نقطه خاکستری در زندگی من نمی توانند پیدا کنند.

ابتکار: روحانی و جهانگیری صورت اموال خود و بستگانشان را اعلام نموده‌اند

معصومه ابتکار در واکنش به دومین مناظره زنده تلویزیون در توییتر خود نوشت: آقای شهردار! آقایان روحانی و جهانگیری طبق اصل١۴٢ قانون اساسی صورت اموال خود و بستگان را اعلام نموده اند، کاش این قانون برای شهرداران هم اجرا می‌شد.


[1] http://www.mashreghnews.ir/news/638229

[2] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/18/1401735

[3] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/17/1400090

http://alef.ir/vdcauonye49nio1.k5k4.html?469923[4]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ناشناس IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    66 2
    الان کو این لیست اموال روحانی و جهانگیر من دلم میخواد ببینم . بالاخره منم جزو این مردمم . الان این لیست دست قوه قضائیه هست ؟؟ اگر با وجود اعلام لیست و قضیه برادر روحانی هنوز خبری نشده پس معلومه عدالت دیگه تو این کشور مرده . خود ابتکار بخواد لیست اموالشو اعلام کنه دارش میزنن !!
  • محمد IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    67 10
    آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است درود بر دکتر قالیباف رئیس‌ جمهور جهادی
  • عبداله IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    62 1
    بالاخره دانستن حق مردم هست یا نه؟؟؟؟ وآیابی اعتنایی به حق مردم مصداق پوپولیست نیست؟
    • بی نام IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
      31 2
      از نظر آقای روحانی مردم بی سوادند سر در نمی آورند
  • ناشناس IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    33 1
    کاندیداها باید لیست اموال خود را برای مردم شفاف سازی نمایند ارائه لیست به قوه قضاییه به درد مردم نمی خورد.
  • مهران IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    28 1
    خانم ابتکار هم لیست اموال خود را ارائه کنند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
  • مهرداد IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    30 1
    مناظره سوم چالش بزرگ 4 درصدی هاست .
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    28 0
    باید لیست اموالشون رو اعلام کنند و بگن این ثروتهای هنگفت و عجیب را از کجا آورده اند
  • م و IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    30 1
    اینکه مردم تقاضای شفاف سازی دارند حرکت پوپولیستی هستش از نظر دوستان! یا للعجب
  • علی IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    31 1
    قالیباف با این پیشنهاد آب تولانه مورچه ها بسته است!!!
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    33 0
    مردم باید بدونن مگه اینکه مردم غریبه باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس