گاز

اسفند ماه سال گذشته در حالی فاز دوم طرح آماک که انتقال گاز حاوی 25 درصد H2S از طریق خط لوله 12 اینچی افتتاح شد که نشتی این خط لوله در مناطق مسکونی فاجعه انسانی را به بار خواهد آورد.

به گزارش مشرق، فاز 2 طرح آماک که جمع‌آوری گازهای همراه 7 میدان نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب است اسفند ماه سال گذشته با حضور حسن روحانی رئیس دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید اما بررسی‌های کارشناسان صنعت نفت حاکی از آن است که این افتتاح نیز نمایشی بود.

در همین رابطه بعضی کارشناسان صنعت نفت شاغل در مناطق نفت‌خیز جنوب گزارشی را ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد افتتاح فاز 2 این طرح با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.

این گزارش حاکی است، طرح آماک همانطور که گفته شد از 7 ایستگاه تقویت فشار به نام‌های مارون 3، کوپال، منصوری، آب‌تیمور و اهواز 1، 2 و 3 تشکیل شده است که گازهای همراه نفت را پس از نم‌زدایی و شیرین‌سازی منتقل می‌کند.

بر اساس این گزارش مجموعه این اقدامات به عنوان طرح GTP در دو فاز صورت می‌گیرد که فاز اول خروجی  گازهای شیرین و تبدیل آن به NGL است و فاز دوم که توسط رئیس‌جمهور در اسفند ماه افتتاح شد مربوط به انتقال گاز حاوی 25 درصد گاز خطرناک H2S از طریق خط لوله 12 اینچی به طول 100 کیلومتر است که این گاز به پتروشیمی رازی برای تأمین خوراک منتقل می‌شود.

نکته حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کرد این است که  انتقال گاز حاوی 25 درصد H2S خطرات جبران‌ناپذیری را در صورت نشتی می‌تواند به بار آورد. بنابر این می‌توان گفت انتقال این گاز از مناطق مسکونی که در طول این خط 12 اینچ قرار گرفته است می‌تواند منجر به فاجعه انسانی شود زیرا نشتی به اندازه یک سر سوزن این خط لوله حوادث جبران‌ناپذیری را ایجاد خواهد کرد.

این گزارش اضافه می‌کند بررسی کارشناسی نشان می‌دهد احداث این خط لوله مربوط به 10 تا 12 سال قبل است و سال گذشته پیش از راه‌اندازی این خط لوله شرکت پیمانکار روسی، این خط لوله را مورد آزمایش قرار داد که مشخص شد 12 شاخه از این خط لوله نشتی دارد و بلافاصله این خطوط تعویض شدند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که دوباره این خط لوله نیاز به بازسازی نداشته باشد زیرا که اصل این طرح مربوط به 15 یا 16 سال قبل است و در ان زمان باید مطالعات دقیق تری برای انتقال این گاز انجام می شد.

این کارشناسان صنعت نفت می‌گویند در طول این مسیر 7 شیر ایمنی به اضافه 5 ایستگاه رادیویی قرار داده شده است که تمام این شیرها نشتی دارند و ایستگاه‌های رادیویی نیز هنوز راه‌اندازی نشده‌اند بنابر این به طور قطع می‌توان گفت هیچگونه ارزیابی ریسک به صورت جامع بر روی این خط لوله انجام نشد و با وجود این مشکلات رئیس دولت یازدهم این خط لوله را افتتاح کرد.

کارشناسان صنعت نفت معتقدند بهتر آن بود که به جای احداث این خط لوله یک واحد سولفورزدایی (SRU) در کنار واحد GDP احداث می‌شد که این  گاز بدون گوگرد منتقل می‌شد و این خطرات را نداشت اما مسئولان امر از سر ناآگاهی این کار را انجام ندادند و حاضر شدند این خط لوله را برای انتقال گاز سولفید هیدروژن احداث کنند، همانند کاری که هم اکنون برای انتقال گاز مشعل فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی انجام می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس