قدرت ایران

ایران یک بازیگر بزرگ و پیچیده در جهان است که از قدرت سخت و نرم همزمان بهره می‌برد. ایران نه تنها یک کشور مدرن است بلکه در عین حال وارث یک تمدن باستانی نیز هست.

به گزارش مشرق، مقاله مذکور با اشاره به پیشینه باشکوه ایران تاکید کرد: هر چند ایران امروز تنها سایه‌ای از وسعت و قدرت آن کشور کهن است اما هنوز حس قدرتمند تاریخ غرورآمیز در کشور جاری است. هنوز هم مفهوم ایران زمین که یک مفهوم و گفتمان فرهنگی تاریخی است بخش مهمی از اظهارات رهبرمعظم ایران(آیت‌الله) علی خامنه‌ای را تشکیل می‌دهد.


دقیقا به همین خاطر است که علی سعیدی در سپاه پاسداران از انتقال خطوط جبهه از شلمچه به سواحل مدیترانه سخن گفته است.


هر چند انقلاب اسلامی ایران باعث ظهور اولین حکومت مذهبی شیعه در جهان مدرن شد اما تصور اینکه اهمیت یا جذابیت آن تنها در همین نکته نهفته است دست کم گرفتن نفوذ مستمر گذشته ایران در زمان پیش از اسلام و همچنین نقش ایران در گسترش اسلام خواهد بود.


هر چند آنهایی که از بیرون نگاه می‌کنند به غلط تصور می‌کنند که نفوذ ایران به تنها پانزده تا بیست درصد از جهان اسلام که شیعه است محدود می‌شود واقعیت آن است که تاثیر اسلام در جهان بسیار بیشتر است.


مقامات ایران خود را صرفا نمایندگان و محافظت‌کنندگان از مذهب شیعه نمی‌دانند آنها می‌گویند درونمایه وجودی تمام مسلمانان هستند.


زبان فارسی نیز نقش عمده‌ای در قدرت نرم ایران دارد به طوری که در حالی زبان‌های عربی یا ترکی در مناطق خاصی صحبت می‌شود گستره نفوذ زبان فارسی از کوههای کردستان تا بازارهای کشورهای آسیای مرکزی و تا شبه قاره هند زبان مشترک مردم است.


قدرت نرم ایران هم بر نقاط مشترک با هدف خود متمرکز می‌شود و هم از ابزار متنوعی برای دست‌یابی به هدف خود استفاده می‌کند.


ایران همیشه از کمک‌های خیریه به عنوان وسیله تاثیرگذاری بر مردم کشورهای دیگر استفاده کرده است.


علاوه بر سازمان‌های غیردولتی، حکومت ایران شرکت‌های بازرگانی و صنعتی بزرگی تاسیس کرده است که به گسترش نفوذ آن در جهان کمک می‌کنند. سپاه پاسداران شرکت‌های بزرگ متعددی دارد که در سراسر جهان کار می‌کنند.


ایران همچنین با گسترش شبکه آموزش‌های دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد و پیام‌نور، برگزاری نمایشگاههای فرهنگی و هنری که در آن از هنرمندان و نویسندگان کشورهای دیگر پذیرایی می‌کند و همچنین ساخت موزه، فعالیت‌های بانکداری، دیپلماسی رسانه‌ای قوی از طریق ایجاد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، استفاده از  مدل بسیج برای جلب جوانان  از طریق ارائه برنامه‌های تفریحی و فرهنگی در کنار آموزش‌های نظامی در کشورهای دیگر. مقاله مذکور نتیجه‌گیری کرد که رهبران ایران رویکرد چند وجهی به مقوله قدرت نرم دارند. آنها برای دست‌یابی به اهداف خود استراتژی‌های متعددی دارند.


جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر جدی و پیچیده در صحنه جهان است.


دست کم گرفتن آن به معنای افتادن در دام و خودزنی است پس باید در حین مقابله با قدرت سخت ایران به شیوه‌های پیچیده و عمیق آن برای افزایش قدرت نرم توجه بیشتری کرد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس