حاشیه های جلسه علنی امروز مجلس

خانه ملت امروز در صحن علنی مجلس شاهد اعتراض برخی نمایندگان نسبت به تاخیر در روند اخذ رای در انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

به گزارش مشرق، جلسه علنی امروز مجلس (16 خردادماه 96) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

*وزیر کشور: رای‌گیری در تعدادی از شعب با تاخیر آغاز شد/رسیدگی عادلانه قوه قضاییه به شکایات انتظار همگان است

در ابتدا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در ارائه گزارش خود از روند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگان گفت: ابهاماتی از سوی برخی ستادها، کاندیداها و غیره در مورد کمبوود تعره ها، عدم درج مهر انتخابات بر روی آنها یا شروع دیرهنگام اخذ رای مطرح شده که توسط سخنگوی شورای نگهبان پاسخ لازم داده شد. امیدواریم با پایان انتخابات و تبدیل رقابت ها به رفاقت ها و آغاز دوره جدیدی از تلاش کشور این موارد نیز رفع گردد.

وزیر کشور تصریح کرد: کندی اخذ رای از دیگر ابهامات بود که به دلیل انجام الکترونیکی احراز هویت رای دهندگان و تضمین سلامت انتخابات علی رغم افزایش سرعت کار نسبت به دوره قبل گریز ناپذیر بود.

*اسامی نمایندگانی که بیشترین مشارکت را در رأی‌گیری‌های صحن علنی در اجلاسیه اول داشتند

در ادامه،‌ هیأت رئیسه مجلس اسامی نمایندگانی را که در اجلاسیه اول مجلس دهم بیشترین مشارکت در رأی‌گیری‌های صحن علنی مجلس داشتند را اعلام کرد.

*اسامی منظم‌ترین نماینده‌ها در سال اول مجلس از سوی هیأت‌رئیسه اعلام شد

سپس احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که نمایندگانی که بیشترین حضور را در جلسات صحن و کمیسیون‌های مجلس در اجلاسیه اول داشتند توسط هیأت رئیسه مشخص شدند.

*قاضی‌زاده‌هاشمی: ابزارهای بازدارنده، رعایت نشدن حریم نهادها را در تبلیغات انتخاباتی محدود کند

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به نمایندگی از کمیسیون بررسی تحقیقات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شورای نظارت بر سازمان صدا وسیما کم‌وکیف نحوه تبلیغات ریاست جمهوری را تشریح کرد.

*رحیمی: اختلال در کار هیأت‌های نظارت و اجرایی در نتیجه عدم صدور گواهی‌های سوءپیشینه داوطلبان شورای شهر

در ادامه، علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس طی اخطار اصل 100 قانون اساسی در جلسه علنی امروز مجلس درباره گزارش وزیر کشور در مورد انتخابات به وکلای ملت گفت: در انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران اتفاقی افتاد که شاید در سایر نقاط کشور نیز رخ داده باشد.

*لاریجانی: اصلاحاتی باید در روش انتخابات صورت بگیرد/ صف‌های طولانی و وقت‌گیری زیاد ثبت مشخصات شناسنامه‌ای در روز انتخابات

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز پس از گزارش وزیر کشور از روند برگزاری انتخابات، طی سخنانی اظهار داشت: کمیسیون شوراها با مرکز پژوهش‌ها، وزارت کشور و شورای نگهبان جلسات فشرده‌ای را برگزار کند تا مشکل برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه را بررسی و انتخابات بعدی به صورت مکانیزه برگزار شود.

با اصرار نمایندگان روی مصوبه قبلی خود

لایحه معاهده معاضدت دو جانبه بین ایران و کره به مجمع تشخیص رفت

در ادامه نشست، نمایندگان با اصرار روی مصوبه قبلی خود در لایحه معاهده معاضدت دو جانبه بین ایران و کره، این لایحه را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

*کواکبیان: نمایندگان حق سؤال پرسیدن درباره تأخیر در ارسال تعرفه‌ها و صف‌های طولانی صندوق‌های اخذ رأی را دارند

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس نیز در تذکری با استناد به مواد 8 و 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: حق هیأت رئیسه مجلس است که از هر کس که بخواهد دعوت کند و گزارش خود را در صحن ارائه دهد اما نمایندگان مجلس نیز حق سؤال پرسیدن را دارند، به ویژه درباره موضوعاتی از قبیل تأخیر در ارسال تعرفه‌ها و صف‌های طولانی صندوق‌ها.

*لایحه معاهده بین ایران و اندونزی درباره معاضدت امور کیفری به تصویب رسید

نمایندگان همچنین لایحه معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری با هدف استقرار روشمند همکاری های قضایی، ایجاد بسترهای مناسب قانونی برای اتباع دو دولت را مورد بحث و بررسی قرار داده و با 183 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

*کیانپور: به جای پاسخ به اعتراضات دژ مستحکم برای مؤسسات مالی ایجاد کرده‌اند/ لاریجانی: کمیسیون‌های اصل 90 و اقتصادی پیگیر باشند

همچنین مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا طی تذکری شفاهی، گفت: 550 میلیارد تومان از سپرده‌های مردم از سوی مؤسسه مالی و اعتباری (آرمان) جذب شده اما نسبت به بازپرداخت اصل و سود آن کسی پاسخگو نیست.

*وکیلی: نشست مشترک دولت و مجلس امروز برگزار می‌شود

در ادامه نیز، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که نشست مشترک دولت و مجلس امروز در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

*لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی اعلام وصول شد

همچنین لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی در جلسه علنی اعلام وصول شد.

*پورابراهیمی در نطق میان دستور:

بانک مرکزی باید بر مؤسسات مالی نظارت دقیق‌تری داشته باشد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نطق میان دستور خود گفت: آقای رئیس‌جمهور بحث حوزه نظام بانکی کشور و تصمیمات در حوزه بانک مرکزی و مجموعه‌آی از اقداماتی که باید در این خصوص انجام شود را به عنوان اولویت اصلی در کشور مطرح کند.

*نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر ارتباطات قانع شدند

در ادامه نشست هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سوال قاضی پور و پاسخ های وزیر، با 110 رای موافق، 77 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن پارلمان اعلام کردند که از پاسخ های وزیر قانع شده‌اند.

*واعظی: 800 نفر از فرزندان خانواده‌های ایثارگران در چند سال گذشته به استخدام شرکت مخابرات درآمده‌اند

همچنین محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در چند سال گذشته 800 نفر از فرزندان خانواده‌های معزز ایثارگران به استخدام شرکت مخابرات درآمده‌اند، گفت: در بیش از 27 هزار روستای کشور اینترنت وجود دارد.

*قاضی‌پور: آقای واعظی! پول‌های میلیاردی که از شرکت مخابرات گرفته می‌شود به کجا می‌رود؟

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه نیز در بیان سوال خود از محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون وضعیت معیشتی، رفاهی و شغلی کارکنان شرکت مخابرات ایران گفت: اکنون وقتی حرف از خصوصی‌سازی می‌زنید، باید از تعدیل،‌اخراج و قراردادهای یکطرفه نیز سخن بگویید.

*حاجی‌دلیگانی: 20 میلیون نفر کاربر زیر 18 سال بدون هیچ محدودیتی آزادانه به اینترنت دسترسی دارند/حتی در آمریکا دسترسی به سایت‌های مستهجن مانند ایران رها نیست

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در سؤال خود از واعظی وزیر ارتباطات اظهار داشت: جالب است بدانید در کشورهای پرمدعای آزادی پیشتاز در عرصه آی‌تی و سهامدار فضای مجازی و اینترنت که حتی آموزش‌های جنسی در آنجا آزاد است استفاده از اینترنت و امکان دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی مانند کشور ما اینگونه رها و باز نیست.

با 96 رأی مخالف

نمایندگان مجلس سوال از واعظی را وارد ندانستند

سپس وکلای ملت با 66 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 212 نماینده حاضر در صحن علنی سوال از وزیر ارتباطات را وارد ندانستند.

واعظی در پاسخ به سوال حاجی‌دلیگانی:

امنیت و توسعه شبکه‌های مجازی را همزمان در دستور داشتیم

سیدمحمود واعظی وزیر ارتباطات نیز در پاسخ به سوال حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر مبنی بر اینکه چرا نسبت به نظارت و کنترل محتوای مطالب مغایر با اصول و موازین شرعی و مصالح و منافع ملی در فضای مجازی اقدامی انجام نمی‌دهید، گفت: این وضعیت فضای مجازی مختص به ایران نبوده و هیچ جای دنیا به خاطر تهدیدات و فرصت‌های توأمان فضای مجازی آن را محدود نمی‌کنند.

حیدری در نطق میان دستور:

انتخاب روحانی رأی موافق مردم به رویکرد تعامل مثبت در داخل و خارج بود/ مجازات حمله‌کنندگان به سفارت عربستان اعلام شود

 غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان‌دستور خود خواستار آن شد که قوه قضائیه مجازات تعیین شده برای حمله‌کنندگان به سفارت عربستان را هرچه زودتر اعلام کند تا مردم مطلع شوند که سران حمله‌کنندگان به کجا و چه کسانی وابسته بودند.

خادمی در نطق میان‌دستور:

حق خوزستان در کابینه دولت دوازدهم لحاظ شود/ اکثر متولدین دهه 60 افسرده و بیکار هستند

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس نیز در نطق میان دستور خود، با بیان اینکه اکثر متولدین دهه 60 به مرز 40 سالگی رسیده‌اند و اکثراً بیکار ،افسرده، فقیر هستند، تصریح کرد: متولدین دهه 70 نیز به چنین سرنوشتی گرفتار شده‌اند.

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ نشست بعدی؛ فردا

نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی ظهر امروز با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم پارلمان پایان یافت.

مطهری پیش از پایان اعلام کرد که جلسه بعدی خانه ملت رأس ساعت 9 صبح فردا (چهارشنبه) با دستور کار تعیین شده تشکیل می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس