قرآن

جایگاه قابل توجه پژوهش‌های قرآنی و همچنین رونمایی از آثار ارزشمندی همچون یک کتاب قرآن نفیس از مهم‌ترین رویدادهای بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نسبت به دوره‌های قبلی این رویداد بزرگ قرآنی ویژگی هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جایگاه قابل تامل پژوهش‌ها و پایان نامه‌های قرآنی در این نمایشگاه اشاره کرد.

بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن همچنین در بخش دانشگاهی ٤٠٠ اثر قرآنی دانشگاهی را برای علاقه‌مندان و قرآن پژوهان عرضه کرد.

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

تفسیر ۵ جلدی امام خمینی از قرآن کریم که دیدگاه‌های امام خمینی (ره) درباره آیات قرآن کریم را از لابه‌لای آثار ایشان گردآوری و تدوین کرده، همزمان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران از سوی موسسه عروج منتشر و در غرفه نشر‌آثار امام عرضه می‌شود.
کتاب تفسیر قرآن مجید برگرفته از آثار امام خمینی (ره) برپایه دانش و روش‌های تفسیرپژوهی، دیدگاه‌های امام خمینی (ره) درباره آیات قرآن کریم را از لابه‌لای آثار ایشان گردآوری و تدوین کرده است.
این اثر درآمدی بر شناخت اندیشه، گرایش، روش و مبانی تفسیری و تأویلی حضرت امام خمینی (ره) است و تلاش کرده است تا با شناخت موقعیت فرهنگی و اجتماعی امام خمینی (ره) و شخصیت عرفانی و پژوهش‌های علمی و تألیفات ایشان و جایگاه قرآن کریم در اندیشه و نگرش امام (ره)، نگاه تفسیری ایشان را مورد بررسی قرار دهد.
بخش بزرگی از مباحث تفسیرپژوهی امام (ره) را پژوهش‌های تأویل‌گرایانه در مکتب عرفانی و جایگاه آن در تفسیر و بررسی‌های موضوعی تشکیل می‌دهد و در این بخش به دلیل اهمیت، گستردگی، پیچیدگی و حساسیت‌های خاص بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در این مجموعه تلاش شده است تا هر آنچه که می‌توانسته در تبیین اندیشه قرآنی امام کمک کند، کاوش شود. به غیر از جلد اول این اثر که به مباحث مقدماتی اختصاص دارد جلد‌های چهارگانه بعدی به متن آثار تفسیری حضرت امام اختصاص یافته است.
جلد اول این اثر که مقدمات نام دارد به بررسی زندگی علمی امام (ره) و جایگاه قرآن در اندیشه ایشان پرداخته است و سپس نگرش کلی ایشان در تفسیر را مورد پژوهش قرار داده است و اقسام تفسیر، اهداف، مقاصد، درجات، مراتب تفسیر را از این منظر بیان داشته است.
جلد دوم این مجموعه به تشریح دیدگاه‌های تفسیری امام (ره) از سوره‌های حمد، بقره و آل‌عمران اختصاص دارد. از مزیت‌های این جلد، تفسیر سوره حمد است که به صورت منسجم توسط حضرت امام (ره) ارائه شده و به همین واسطه نیز از تفصیل بیشتری برخوردار است.
جلد سوم این مجموعه به تفسیر سوره‌های نساء، مائده، اعراف، انفال و توبه اختصاص دارد.
در جلد چهارم نیز اندیشه‌های حضرت امام (ره) مرتبط با تفسیر ٢٤ سوره از سوره‌های قرآن کریم از سوره یونس تا سوره سبأ گردآوری و تدوین شده است. جلد پنجم نیز به تفسیر ٦٥ سوره باقی‌مانده از مصحف شریف؛ یعنی سوره فاطر تا سوره ناس اختصاص دارد.

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

از مزیت‌های این کتاب می‌توان به برخورداری از فهرست آیات، ادعیه و روایات، اشخاص، موضوعات و اماکن به تفکیک هر جلد اشاره کرد.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار "قرآن، اخلاق، زندگی" با پشتوانه ربع قرن تلاش و تجربه خادمان، فعالان، مدیران و مسئولان قرآنی کشور، در بخش ناشران در صدد رونمایی از قرآن ویژه نوجوانان برخواهد آمد.
با توجه به آنکه هم‌اکنون بیشتر قرآن‌هایی که در کشور چاپ و عرضه می‌شود با خط عثمان‌طه است که و خواندن آن برای برخی افراد به ویژه نوجوانان سخت است؛ اهمیت سهولت خواندن قرآن کریم مسئولان را برآن داشت تا قرآنی با خط پیشکسوتان خوشنویسی ایران منتشر کنند.
در این راستا شامگاه ٢٠ خردادماه از کتاب قرآن نفیس با خط خطاط و خوشنویس پیشکسوت، توتونچی رونمایی می‌شود. این کتاب نفیس، توسط استاد یحیی یثربی ترجمه شده است و از جمله منحصربه فردترین قرآن هایی است که در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.
انتشارات بیان هدایت با انتشار این قرآن برای نوجوانان در صدد تشویق این رده سنی برای انس با قرآن برآمده است. جامعه‌ای قرآنی و عمل کننده به دستورات الهی بر اساس درک و دریافت درستی از فهم عمومی قرآن است. قرآن نوجوانان با همکاری انتشارات سازمان دارالقرآن رونمایی می‌شود.
کتاب "سبک زندگی قرآنی" و کتابی که در بردارنده پژوهشی در خصوص سواد قرآنی مردم تهران است نیز از دیگر محصولاتی اند که طی برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی می‌شود.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» ٨ تا ٢٦ خردادماه سال جاری (همزمان با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) از ساعت ١٧ تا ٢٤ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس