کد خبر 738058
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
داعش و البغدادی

تاکنون اخبار متعددی درباره کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در جریان حملات هوایی یا زخمی شدن وی منتشر شده که جدیدترین آنها از سوی روسها بوده است.

به گزارش مشرق، از زمانی که ابراهیم السامرایی موسوم به ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده داعش در مسجد النوری در موصل در ۲۰۱۴ خود را خلیفه خواند، تاکنون وضعیت برای تکفیری ها تفاوت اساسی پیدا کرده است زیرا مناطق تحت اشغال آنها در عراق روز به روز کمتر می شود و در سوریه نیز مناطق زیادی را از دست داده است.

نیروهای عراقی لحظه به لحظه حلقه محاصره را بر داعش در غرب موصل و منطقه الموصل القدیمه تنگ تر می کنند. مواضع آنها در تلعفر در استان نینوا نیز زیر آتش سنگین است و آنها در محاصره قرار دارند و در اندک مناطق استان الانبار و الحویجه در جنوب غرب کرکوک نیز نیروهای عراقی مهیا می شوند تا پس از آزادسازی موصل طومار داعشی ها را در عراق برچینند.

در سوریه نیز در الرقه حملات زیادی به داعش از سوی نیروی هوایی روسیه و سوریه و ائتلاف تحت هدایت آمریکا می شود و در میدان جنگ زمینی نیز عرصه بر تکفیری ها لحظه به لحظه تنگ تر می شود.

اما موضوعی که جدای از اوضاع کلی داعش قابل تامل است سرنوشت ابوبکرالبغدادی سرکرده داعش است که تاکنون گمانه زنی های زیادی درباره سرنوشت وی شده و هر بار از حمله هوایی خبر داده شده که به کشته شدن ابوبکرالبغدادی اشاره شده استاما موضوعی که جدای از اوضاع کلی داعش قابل تامل است سرنوشت ابوبکرالبغدادی سرکرده داعش است که تاکنون گمانه زنی های زیادی درباره سرنوشت وی شده  و هر بار از حمله هوایی خبر داده شده که به کشته شدن ابوبکرالبغدادی اشاره شده است.

چندی قبل«فاضل برواری» از فرماندهان ارتش عراق گفت: «طبق اطلاعات نهادهای امنیتی، ابوبکر البغدادی و ۵۵ نفر از سرکرده های اصلی داعش در منطقه ای میان عراق و سوریه مخفی شده اند». وی افزود: «البغدادی شهر موصل را بعد از شروع عملیات آزادسازی این شهر در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ ترک کرده است».

 روزنامه الحیات در گزارشی اعلام کرد: «مسئولان عراقی و آمریکایی بر این باورند که ابوبکر البغدادی  سرکرده داعش موصل را ترک کرده است. وی احتمالا جنگ در موصل را به سرکرده ها و طرفداران خود واگذار کرده است و هم اکنون در صحرا پنهان شده و تمام اهتمام وی در حال حاضر حفظ جانش است».

یک منبع محلی در استان نینوای عراق از رؤیت «ابوبکر البغدادی» سرکرده  گروه تروریستی داعش در مرزهای عراق و سوریه خبر داد. این منبع محلی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: «البغدادی لاغر شده بود و قادر به تکلم عادی نبود. وی از جراحت های پیشین خود رنج می برد و از عناصر خود به دلیل کم کاری انتقاد کرد».

«فواد حسین» رئیس دیوان ریاست اقلیم کردستان عراق از فرار سرکرده  تروریست های داعش از موصل خبر داد. وی در همین راستا تصریح کرد: «ابوبکر البغدادی چندی قبل زمانی که داعش موفق شد حمله ای معکوس را انجام دهد و روزنه ای به سمت غرب موصل باز کند، از شهر موصل فرار کرده است».

دفتر رسانه ای دبیرکل سازمان امنیت و اطلاعات اروپا اعلام کرد: «دستگیری احتمالی بغدادی در نتیجه عملیات رصد توسط دستگاه اطلاعات نظامی سوریه و روسیه و پس از آن انجام گرفته است که وی در دوم آوریل سال ۲۰۱۷ به دنبال پیشروی و تعقیب و گریز نیروهای حشد شعبی، مجبور به فرار از موصل و ورود به خاک سوریه شد».

منابع اطلاعاتی وابسته به وزارت کشور عراق اعلام کردند که ابوبکر البغدادی همچنان در سوریه به سر می برد و در داخل نوار مرزی با عراق در تحرک است.

از سوی دیگر یک منبع نظامی عراقی احتمال داد که ابوبکر البغدادی در داخل موصل محاصره شده و پایان آن نزدیک باشد.

این منبع بیان کرد: برداشت نظامیان عراقی در این زمینه به این علت است که داعشی ها چندی قبل قصد شکستن محاصره هم پیاله های خود در تلعفر و تقویت تروریستها و حرکت به موصل را داشتند اما حشد شعبی یورش داعش را ناکام گذاشتند.

این منبع عراقی احتمال داد که البغدادی پس از حمله اخیر به داعشی ها در مرز سوریه و عراق زخمی شده در موصل باشد.

روزنامه الحیات در گزارشی اعلام کرد: «مسئولان عراقی و آمریکایی بر این باورند که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش موصل را ترک کرده است. بر اساس گزارش ها، وی احتمالا جنگ در موصل را به سرکرده های و طرفداران خود واگذار کرده است و هم اکنون در صحرا پنهان شده و تمام اهتمام وی در حال حاضر حفظ جانش استوی احتمالا جنگ در موصل را به سرکرده های و طرفداران خود واگذار کرده است و هم اکنون در صحرا پنهان شده و تمام اهتمام وی در حال حاضر حفظ جانش است.

منابع اطلاعاتی آمریکایی و عراقی اعلام کردند که نبود بیانیه های رسمی از سرکرده های داعش و فقدان سیطره آن بر مناطقی زیادی در موصل گواه این مطلب است که وی از موصل شهری که یکی از بزرگترین مراکز تحت اشغال داعش محسوب می شد، خارج شده است.

بر اساس گزارش ها، تعیین مکان پنهان شدن البغدادی آسان نیست به ویژه که وی به ندرت از وسایل ارتباطی استفاده می کند که بتوان آن را رد یابی کرد. منابع مذکور اعلام کردند که وی در بیشتر اوقات بارها ظرف یک روز جابجا می شود.

به گزارش این منابع، ابوبکر البغدادی برای اینکه اثری از خود برجا نگذارد؛ معمولا در میان غیرنظامیان حامی خود در روستاهای صحرایی پنهان می شود نه مراکز نظامی وابسته به داعش در مناطق تحت اشغال این گروهک.

رسانه ها اعلام کرده اند: آمریکایی ها تیم مشترکی از نیروهای ویژه و سازمان سیا و برخی دیگر از دستگاه های اطلاعاتی این کشور را برای یافتن البغدادی به کار بسته اند و از ماهواره ها بهره گرفته اند اما به گفته منابع اطلاعاتی آمریکایی؛ البغدادی از کشته شدن اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ درس گرفته است و بر خلاف بن لادن، برای انتقال نامه و پیام های خود به چند نفر و نه یک نفر واحد تکیه می کند.

بر این اساس، وی در جریان تحرکات خود بارها خودرو خود را عوض می کند و این درسی است که از حمله پهپادها در سال ۲۰۱۱ که به کشته شدن انور العولقی یکی از سرکرده های القاعده در یمن یاد گرفته است. البغدادی در ملاء عام مشخص جانشین خود را انتخاب نکرده است اما منابع اطلاعاتی عراقی بر این باورند که ایاد العبیدی مشهور به فاضل حیفا از افسران امنیتی دوره صدام معاون کنونی البغدادی است. کارشناسان امنیتی عراقی اعلام کرده اند که بیش از ۴۰ نفر از سرکرده های داعش در حملات هوایی ائتلاف کشته شده اند. البغدادی و معاونان وی به سقوط شرق موصل در ژانویه گذشته واکنشی نشان دادند.

فاضل ابو رغیف کارشناس امور گروههای تروریستی بر این باور است که اگر البغدادی کشته شود سرکرده های دیگر داعش روی کار می آیند زیرا شاکله داعش هنوز پابرجاستفاضل ابو رغیف کارشناس امور گروههای تروریستی بر این باور است که اگر البغدادی کشته شود سرکرده های دیگر داعش روی کار می آیند زیرا شاکله داعش هنوز پابرجاست.

هشام الهاشمی مولف کتاب دنیای داعش به زبان انگلیسی و  از کارشناسان امور گروههای افراطی گفت: «البغدادی که نام واقعی وی ابراهیم السامرایی است در مناطق دور افتاده صحرایی عشایر نشین به سر می برد. این منطقه ای است که از شهر البعاج در شمال غرب عراق شروع و به شهر البوکمال در سوریه و اطراف رود فرات منتهی می شود.

وی افزود: این منطقه تاریخی آنهاست و آنها مردم آنجا را می شناسند و از همه پستی و بلندی های زمین منطقه آگاهند. آنها به راحتی به غذا و آب و بنزین دست پیدا می کند. از سویی شناسایی جاسوس ها در آن به مراتب راحت تر از مناطق شلوغ است».

بشار اسد رئیس جمهور سوریه چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: با توجه به اینکه مرزهای میان سوریه و عراق تحت کنترل گروه تروریستی داعش قرار دارد، ابوبکر البغدادی نیز در این مناطق مخفی شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه البغدادی توسط نیروهای روسیه و سوریه در مرزهای سوریه و عراق بازداشت شده است، عنوان کرد: این درست نیست، به هر حال این مناطق تحت اشغال تروریست های داعش قرار دارد و تحت کنترل نیروهای سوریه، روسیه و حتی غربی و یا آمریکایی ها نیست، بنابراین البغدادی در پناهگاهی در این مناطق حضور دارد.

اما جدیدترین موضع گیری درباره ابوبکر البغدادی را روسها انجام دادند جدیدترین موضع گیری درباره ابوبکر البغدادی را روسها انجام دادند و اعلام کردند: جنگنده های سوخو ۳۵ و ۳۴ روسیه محل تجمع سرکرده های داعش که بر اساس اطلاعات مطمئن ابوبکرالبغدادی نیز در این جلسه حضور داشته است را هدف قرار داده اند و به احتمال زیاد وی کشته شده باشد.

ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا به گزارش های مربوط که کشته شدن البغدادی از سوی روسها واکنش نشان داد و  اعلام کرد: ما نمی توانیم گزارش های روسیه درباره کشته شدن ابوبکرالبغدادی در حمله هوایی به سوریه را تایید کنیم.

الکسی پوشکوف سناتور روس در این باره گفت: اگر البغدادی کشته شده باشد این ضربه مهلکی به داعش خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه در نخستین واکنش خود به خبر کشته شدن احتمالی ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش گفت که روسیه هنوز اطمینان کامل از صحت این خبر ندارد.

لاوروف با بیان اینکه این موضوع از طریق مجاری اطلاعاتی روسیه در حال رسیدگی و کسب اطلاعات است، گفت: من هم خبرهای مربوط این گزارش ها را شنیده ام. تا کنون، اطلاعات ۱۰۰ درصد موثق در این خصوص در دست نداریم.

این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران امور گروههای افراطی بر این باورند که هر چند ابوبکرالبغدادی در حال از دست دادن مراکز اصلی خلافت خود خوانده اش است و در حال فرار است اما بازداشت یا کشته شدن وی چند سالی زمان می برد.

لاهور طالبانی مسئول امنیتی اقلیم کردستان عراق در این باره به رسانه ها گفت: در نهایت سرنوشت وی مرگ یا بازداشت است و نمی تواند برای همیشه مخفی شوددر نهایت سرنوشت وی مرگ یا بازداشت است و نمی تواند برای همیشه مخفی شود اما این موضوع چند سالی زمان می برد.

وی می افزاید: البغدادی نگران است و حلقه افراد قابل اعتماد وی کم شده است.

هشام الهاشمی از کارشناسان امور گروههای افراطی نیز بیان کرد: یکی از دغدغه های اصلی ابوبکرالبغدادی در حال حاضر خیانت اطرافیان برای دریافت پاداش ۲۵ میلیون دلاری اعلام شده از سوی آمریکاست.

واقعیتی که درباره ابوبکرالبغدادی وجود دارد این است که وی هم اکنون فراری است و خلافت خود خوانده اش نقش برآب شده است و روز به روز از مساحتی مناطق تحت اشغال داعش در عراق و سوریه کمتر می شود. وی حکم فراری را دارد که حامیانش نیز با کم شدن مساحت اراضی تحت اشغال داعش روز به روز کمتر خواهند شد.

هم اینک البغدادی وضعیتی مشابه صدام و اسامه بن لادن دارد و پاداش ۲۵ میلیون دلاری سبب خواهد شد که دامنه تحرکات و تماس های وی محدود شود.

فاضل ابورغیف از کارشناسان امور گروههای افراطی گفت: پاداش سبب می شود که ابوبکرالبغدادی نگران باشد و اقدامات مراقبتی زیاد را به عمل آورد و در یک مکان بیش از ۷۲ ساعت نماند. وی در خودروهای عادی که کشاورزان استفاده می کنند میان مرزهای عراق و سوریه جابجا می شود که محافظان شخصی و راننده فقط حضور دارند.

قدر مسلم این است که البغدادی گرچه به اعتقاد تحلیلگران در حال حاضر به یک سرکرده فراری تبدیل شده است اما کشته شدن قطعی وی می تواند در روند سرعت بخشیدن به کار داعش موثر باشد. هر چند که گروههای افراطی معمولا با کشته شدن سرکرده خود از بین نمی روند و به فعالیت خود ادامه می دهند و اوضاع القاعده گواه این مدعاست.

نکته قابل تامل این است که داعش روز به روز در تنگای بیشتر قرار می گیرد و می کوشد که برای خروج از این وضعیت به تحرکاتی در مناطق دیگر دست بزند. البغدادی خود را در برابر گزینه های معدودی می بیند. داعش علاوه بر ضربات مهلک خارجی از داخل نیز در حال فروپاشی است. داعشی ها که با سرعت تکثیر شدند در حال نزدیک شدن به پایان خود هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • قریشی IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    1 0
    اظهار نظرهای امریکائیها از همه چیز مضحک تره، احساس می کنند تمام دنیا رو بازیچه خودشون قرار دادند . داعش فرزند ناخلف خودشونه، تامین تسلیحات و اطلاعات و مالی داعش کاملا آشکارا از طرف خود امریکائیها صورت میگیره بعد در این موارد اظهار بی اطلاعی می کنند که البغدادی زنده است یا به هلاکت رسیده ! اطمینان دارم در بدترین وضعیت روزانه دو سه بار ارتباط مستقیم بین سیا و البغدادی صورت میگیره . مرگ بر اسرائیل، مرگ بر امریکا
  • کامران IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    1 0
    از پسر اردوغان بپرسین اون دوست صمیمیشه و حتما باخبره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس