کد خبر 743260
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
خان شیخون

گروه حقیقت‌یاب وابسته به سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گزارشی تأیید کرد در ح مله ماه آوریل در خان‌شیخون در استان ادلب سوریه از گاز شیمیایی سارین استفاده شده بود.

به گزارش مشرق به نقل از «رویترز»، گروه حقیقت‌یاب که از طرف دیدبان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل متحد مامور شده است حمله خان‌شیخون را بررسی کند، اعلام کرد در جریان حمله ماه آوریل به خان‌شیخون در شمال سوریه از گاز شیمیایی سارین استفاده شده بود.


در گزارش گروه حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی آمده است: «گروه حقیقت‌یاب نتیجه گرفت که در این حمله از سارین به عنوان سلاح شیمیایی استفاده شده بود.»

این گروه حقیقت‌یاب، که در پراگ مستقر است، بعد از گفت‌وگو با شاهدان عینی و آزمایش‌کردن نمونه‌های جمع‌آوری‌شده، نتیجه گرفته است که «گروه بزرگی از مردم، که برخی از آن جان‌شان را از دست دادند، در معرض گاز سارین یا ماده‌ای شبیه آن قرار گرفته بودند.»

حالا گروهی با مشارکت سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی بررسی خواهد کرد که عامل حمله کدام طرف درگیری‌ها بوده است.

در همین راستا، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «اینک و پس از آن‌که این واقعیت انکارناپذیر را دانستیم، ما منتظر هستیم یک تحقیق مستقل صورت بگیرد تا مسئولان این حملات وحشی شناسایی شوند.»

طبق این گزارش، حمله شیمیایی به خان‌شیخون در ریف شمالی ادلب، که در چهارم آوریل گذشته صورت گرفت، شدیدترین حملات طی 3 سال اخیر از بحران سوریه محسوب می‌شود.

آمریکا و کشورهای غربی در حمایت از شورشیان سوری، نظام دمشق را به این حمله شیمیایی متهم کردند. ارتش آمریکا نیز در واکنش، پایگاه هوایی «الشعیرات» در حمص را موشک‌باران کرد.

در حالی‌که، دولت سوریه با رد این اتهام، تأکید کرده که شواهد این حمله، ساختگی و صحنه‌سازی‌شده است. روسیه نیز است که این حادثه ناشی از حمله هوایی ارتش سوریه به انبار مهمات شیمیایی شورشیان بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    4 0
    مرگ بر اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس