مقانلو

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: مصاحبه بی‌باک قبل از اعزام شوک منفی سنگینی به تیم ملی بود و به نظر من در آن لحظه نباید می‌گفت ما زمان کم داشتیم و تیم ملی جوان است.

به گزارش مشرق، بیژن مقانلو در خصوص نتایج تیم ملی تکواندو در مسابقات تکواندو قهرمانی جهان اظهار داشت: فکر می‌کنم نتایج ضعیف تیم ملی به خاطر وجود برخی افراد منفعت طلب بود که از قبل المپیک برای این روز برنامه‌ریزی کرده بودند. این دوستان می‌دانستند که اگر ما در المپیک موفق شویم قطعا فراموش خواهند شد و به همین دلیل دست به حاشیه‌سازی پنهان زدند و از سادگی کادرفنی بنده و بازیکنان بهره را بردند .


وی افزود: این تحریکات باعث شد بازیکنان ما به توانمندی خود شک کنند و همین مسائل باعث شد اتفاقات المپیک بیفتند . این دوستان مدعی بودند دست بازیکنان ما رو شده بود اما با دوستی‌های خاله خرسه به اهداف خود رسیدند. این افراد باعث شدند بچه‌ها ما که گل سرسبد تکواندوکاران دنیا بودند نسبت به توانانمندی خود در المپیک خود شک کنند و با نتایج نا موفق المپیک این افراد را خوشحال شوند.

سرمربی سابق تیم ملی با انتقاد از نقدهای برخی کارشناسان گفت: در یکی از برنامه‌ها تلویزیونی فردی را که در رشته‌های دیگر رزمی فعالیت می‌کند به عنوان کارشناس دعوت کرده بودند و او نیز تئوری‌های جالبی را ارائه می‌داد. من باید به این دوست کارشناس اعلام کنم اگر شما خیلی مهارت دارید رشته خود را سرپا کنید و به رشته دیگر کاری داشته باشید. مشخص بود پشت اظهارات او تفکرات برخی افراد وجود دارد و او را حمایت کردند. این دوست ما اگر عرضه دارد برود مشکلات رشته خود را حل کند.

مقانلو در خصوص عدم برگزاری رقابت‌های انتخابی در این دوره برخلاف زمان او ، گفت: هر مربی چنین ریسکی را نمی‌خرد که رقابت انتخابی برگزار کند اما من هیچ وقت اسیر اسم‌ها نمی‌شدم و اسیر توانمندی‌ها بودم. شفافیت در انتخابی تیم ملی باعث شده بود به برخی بازیکنان مطرح بر بخورد . سجاد مردانی بازیکن گرندپریکس ما بود اما برای مسابقات قهرمانی آسیا در انتخابی مغلوب مرتضی شیری شد و ما شیری را اعزام کردیم.

وی تاکید کرد: هادی مستعان و محمد باقری معتمد که نایب قهرمان جهان و المپیک بودند به دلیل شکست مقابل عاشورزاده و اسبقی در ترکیب ما قرار نگرفتند . من چشمم را روی اسم‌ها می‌بستم و ریسک را به جان می‌خریدم اما همین الان دوستانی که سرمربی تیم‌های دانشجویان و بازی‌های داخل سالن هستند منتظر هستند تیم ملی از قهرمانی جهان بازگردد و بدون انتخابی بچه‌ها را انتخاب کنند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو عنوان کرد: خیلی از مربیان ما جرات این ریسک را نداشتند اما من معتقد بودم احترام بازیکنان بزرگ جای خود اما بازیکنی که تمرین می‌کند باید شانس این را داشته باشد در انتخابی با نفرات صاحب نام مبارزه کند. ندادن این فرصت به این بچه‌ها باعث خواهد شد چشمه جوشان تکواندو خشک شود و انگیزه جوانان از بین برود. اگر این جوانان در انتخابی برنده شوند باید اعزام شوند و دوستانی که می‌گویند بازیکن جوان تجربه ندارد نباید فراموش کنند بازیکن باتجربه ما نیز روزی بی تجربه بودند.

مقانلو تاکید کرد: در سه سالی که من سرمربی تیم ملی بودم قهرمان آسیا، جهان و بازی‌های آسیایی شدیم و موفق به کسب 115 مدال از مسابقات مختلف شدیم و بازیکنان ما در جایگاه اول رنکینگ جهانی قرار گرفتند اما برخی کارشناسان معتقد بودند ما هر چه داریم از مسابقات لیگ است. من برخلاف این دوستان اعتقاد دارم لیگ ما هیچ کارآیی ندارد و فقط دکانی برای برخی افراد است. موفقیت ما باعث شده بود هرمربی خود را در جایگاه سرمربی تیم ملی تصور کند که این خیلی خطرناک بود.

وی در خصوص عملکرد مهدی باک در مسابقات جهانی عنوان کرد: سرمربیگری در تیم ملی فاکتورهای زیادی را لازم دارد. مهدی بی‌باک چند سال کنار من بود و تجربیاتی را کسب کرده بود اما موقعیت مربی با سرمربی خیلی متفاوت است . من نمی‌خواهم راجب عملکرد او صحبت کند اما او سه سال در کنار من بود . تیمی در اختیار او بود که بازیکنان آن کم تجربه نبودند و قهرمانان آسیا و قهرمانان صاحب نام ما بودند. این بچه‌ها کسی مانند فرزان عاشورزاده نبودند که با هیچ تجربه ای در مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود. او معتقد به کمبود زمان است اما خود او وقتی قرار بود هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد باید برنامه ریزی زمانبدی تمرینات را می‌کرد تا در لحظه اعزام از کمبود زمان نگوید .

سرمربی سابق تیم ملی تاکید کرد: مصاحبه بی‌باک قبل از اعزام شوک منفی سنگینی به تیم ملی بود و به نظر من در آن لحظه نباید می‌گفت ما زمان کم داشتیم و تیم ما جوان است. این یعنی اینکه من به تیمم ایمان ندارم و این کلمات خیلی بد بود . بی‌باک 4 ماه قبل انتخاب شد و در اولین مصاحبه خود نیز اعلام کرد زمان بدی در اختیار ندارد و باید از همان زمان تمریناتش را شروع می‌کرد تا از کمبود زمان نگوید. او که وقتی تیم را تحویل گرفت زمان باقی مانده تا مسابقات جهانی را می‌دانست و در کنار من نیز این مسائل را تجربه کرده بود پس با این وجود من توقع داشتم و وقتی قبول مسئولیت کرده است دیگر این حرف را نمی‌زد.

مقانلو در خصوص پیشرفت تکواندو در دنیا و اضافه شدن کشورهای بیشتر به لیست مدال‌آوران گفت: زمانی دوستان می‌گفتند لیگ ما در سطح مسابقات جهانی است اما الان می‌گویند دنیا در حال شرکت در مسابقات متعدد است. ما آنقدر مدال گرفتیم دوستان منتقد خیال کردند مدال را در مسابقات مختلف برای ما بالای طاقچه گذاشتند و ما فقط با حضور در مسابقات آنها را با خود می‌آوریم و نقش مربی را در موفقیت‌ها صفر می‌دانستند. در حال حاضر نیز این تیم همان نفرات هستند با این تفاوت که تجربه بیشتری نیز دارند اما مشخص شد مدال را برای ما بالای طاقچه نگذاشته‌اند.

وی تاکید کرد: در سال 2015 در مسابقات جهانی 8 مدال طلا تقسیم شد که سهم ما کسب 3 مدال بود. ما اسنجام، برنامه ریزی و ساماندهی را بلد بودیم و در حال حاضر کشورهای دنیا این را یاد گرفتند و ما فراموش کردیم و فقط شعار می‌دهیم. با شعار دادن چیزی درست نمی‌شود و فکر می‌کنم تنها چیزی که باعث می‌شود خانواده تکواندو مجدد موفقی شود فرهنگ سازی است و هر مربی اندازه خود را بداند. برخی فکر می‌کنند مربیگری تیم ملی نوبتی است که نتیجه آن همین می‌شود.

سرمربی سابق تیم ملی در خصوص اینکه گفته می‌شود برخی ملی‌پوشان به دلیل رابطه خوب با سرمربی تیم ملی به عضویت برای مسابقات جهانی درآمدند، عنوان کرد: من چیزی به اسم رابطه را قبول ندارم و زمان خودم اگر می‌دیدم تیمی در تیمم درست شده آن را از بین می‌بردم. همه چیز برای بازیکنان ما مشخص بود و بازیکن گرندپری و رنک یک ما می‌دانست اگر قرار است در مسابقات جهانی حاضر شود باید در انتخابی شرکت کند. نمی‌دانم در تیم ملی چه اتفاقی افتاده است اما اگر چنین چیزی بوده اصلا درست نبوده است.

مقانلو در خصوص اینکه با نتایج کسب شده باید به کادرفنی تیم ملی زمان داد، گفت: این را باید شورای فنی و کمیته فنی تصمیم بگیرد و خود آنها جواب بدهند. زمانی که ما رفتیم آقایان آمدند و جواب پس دادند. بیژن مقانلو لقمه حاضر و آماده کسی را نخورد و یک تیم جوان را سرپا کرد. از این نیز نباید بگذریم بازیکنی که قرار بود برای ما 5 گل بزند چهار گل زد و یکی را نیز بواسطه دوستان دشمن نما نزد. این افراد با من نتوانستند بجنگند و به کادر من و بازیکن نفوذ کردند و از سادگی آنها استفاده کردند . من از این افراد نمی‌گذارم چرا که به خاطر منفعت شخصی با احساسات یک ملت بازی کردند.

وی در خصوص اینکه به نظر می‌رسد برای اولین بار بعد از المپیک پرده از اختلاف خودش با دستیارانش صحبت می‌کند، گفت: من بعد از المپیک تازه متوجه شدم. در جلسه‌ای که بعد از المپیک تشکیل شد من تازه متوجه شدم چه فاجعه ای اتفاق افتاده است. حاشیه ها باعث شده بود همه خودشان را گنده ببیند و این در حالی است که باید در یک تیم سلسه مراتب رعایت شود. وقتی همه خود را بزرگ ببینند تیم زمین می‌خورد و باید سرمربی، مربی و بازیکن حد خود را بداند و به دنبال عربده زدن نباشد. عواملی بود که بچه‌های ما قبل از المپیک در خفا از خط قرمز خود عبور کردند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در خصوص اینکه برخی از کارشناسان مدعی تمام شدن بازیکنانی مانند عاشورزاده، خدابخشی و مردانی هستند، گفت: من این حرف را قبول ندارم اما باید با سیاست‌ها درست آنها را به بازی برگرداند. در زمان ما به یکی از بازیکنان القا کرده بودند ما زیاد تمرین می‌کنیم اما مگر می‌شود بدون تمرین مدال گرفت. به بازیکن ما ناخودآگاه القا شده بود تمرین ما زیاد است و آنها از زیر تمرین در می‌رفتند و وقتی با برخورد من مواجه می‌شدند از من دلگیر می‌شدند. من دلم برای بچه‌ها می‌سوخت و دوست نداشتم آنها از هدفشان دور شوند. اگر برنام ریزی درست باشد این بچه‌ها مجددا می‌توانند موفق شوند به شرطی که مشخص شود چه کسی قرار است مجددا آنها را آموزش بدهد. با ادا و اصول نمی‌شود موفق بود و باید برنامه‌ریزی کرد .

منبع: سایت هواداران تکواندو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس