انگلیس

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مدعی شد که این کشور برای اجرایی شدن این توافق، تلاش خواهد کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه انگلیس روز جمعه (14 جولای/ 23 تیرماه) بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد توافق هسته‌ای ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، موسوم به گروه 1+5 منتشر کرد.

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس در این بیانیه خاطرنشان کرده است: «توافق هسته‌ای ایران، با وضع محدودیت‌های جدی بر برنامه هسته‌ای ایران در عوض رفع تحریم‌ها علیه این کشور به تبدیل کردن جهان به مکانی امن‌تر کمک کرده است. این، مصداقی است از دستاوردهایی که جامعه بین‌المللی می‌تواند در صورت همکاری به آن دست پیدا کند.» 

«جانسون» در این بیانیه بر تلاش انگلیس در کنار سایر اعضای «جامعه بین‌المللی»  برای ضمانت اجرای این توافق هسته‌ای و محقق شدن منافع آن برای مردم ایران تأکید کرده است. 

بیانیه وزیر خارجه انگلیس در حالی صادر شده که بانک‌های این کشور از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به دلیل هراس از جریمه‌های احتمالی دولت آمریکا از انجام مبادلات مالی مربوط به ایران خودداری کرده‌اند. 

اما «جس استالی»مدیر اجرایی بارکلیز، سال گذشته در نامه‌ای به «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر وقت انگلیس تأکید کرده بود که با توجه به حفظ تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران، این بانک کماکان ملزم به محدود کردن فعالیت‌های تجاری با ایران است.

مدیر بانک بارکلیز می‌نویسد: «موسسات انگلیسی با توجه به تحریم‌های اولیه آمریکا، در رویکرشان نسبت به ایران دچار تردید هستند و بر همین اساس، ارتباط مستقیم شرکت‌ها و افراد حقیقی با ایران را محدود می‌کنند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی سال گذشته نوشته بود وزارت خزانه‌داری آمریکا از صدور بیانیه کتبی درباره بی‌خطر بودن مبادلات مالی مشروع با ایران خودداری می‌کند و بانک‌های انگلیسی و اروپایی به همین دلیل از مراوده با ایران اکراه دارند. 

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در 23 تیرماه سال 1395 در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند.

پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران به بهانه‌ موضوعات هسته‌ای در تاریخ 27 دی ماه سال 1394 با اجرایی شدن برجام لغو شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس