کد خبر 749733
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
دولت

آشنا نوشت:«درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان.»

به گزارش مشرق،‌ تنها 3 هفته دیگر زمان باقی است تا لیست کابینه دوازدهم منتشر شود. هرچه به روز تحلیف نزدیک می‌شویم، گمانه زنی‌ها درباره چینش کابینه و البته رایزنی جریان‌های سیاسی برای کسب کرسی‌های بیشتر وزارت در دولت، فزونی می‌یابد. در این میان اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان مجلس از رئیس جمهور نا امید شده‌اند.

تعامل یا تلاشی برای سهم خواهی؟


در انتخابات 92 آقای روحانی با حمایت‌های بی‌چون‌و‌چرای اصلاح طلبان، ردای ریاست جمهوری را بر تن کرد اما بلافاصله بعد از انتخابات حمایت‌های این جریان سیاسی به فراموشی سپرده شد و اصلاح‌طلبان هم سهم چندانی از حضور در کابینه نبردند. به همین دلیل نمایندگان اصلاح‌طلب بهارستان انتظار دارند کابینه دوازدهم به میل آنان بسته شود و سهم خود را از حمایت روحانی در انتخابات
بگیرند.


17 تیرماه بود که آقای بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید از تشکیل کمیته ۵ نفره متشکل از آقایان تابش، وکیلی، حسین‌زاده، حضرتی و خود برای تعامل با دولت خبر داد و «موفقیت دولت در راستای تحقق خواست و مطالبه ۲۴ میلیون رأی‌دهنده به آقای روحانی در جریان انتخابات» را از اهداف تشکیل این کمیته مطرح‌کرد.

در همان روز آقای پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور درباره ترکیب کابینه دولت دوازدهم درپیامی توئیتری نوشت: «چه بسا خالقان گمانه‌ها و فهرست‌سازان درهفته‌های آتی شوکه شوند.»

آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم در توئیتر خود نوشت: «مدیرانی که توانایی کار ندارند با عرق ملی به نفع مدیران کارآمد و خلاق کناره‌گیری کنند. منافع کشور نباید به خاطر منافع یک مدیر آسیب ببیند.» البته رئیس‌جمهور در کوران انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم وعده ترمیم کابینه را داده بود.

جواب «نه» روحانی به اصلاح طلبان!


اما این موضع گیری‌ها سبب نشد تا اصلاح طلبان پارلمان از مطالبات خود کناره گیری کنند. بر اساس خبرها دوشنبه 19 تیرماه آقای محمدرضا عارف با رئیس جمهور دیدار کرده و برخی گزینه‌های نزدیک به خود را برای وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم و وزارت اقتصاد به روحانی پیشنهاد داده است که روحانی در همان جلسه مخالفت تلویحی خود را اعلام کرد. شاید به همین دلیل است که وی در نشست هم اندیشی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت:«پیروزی دکتر روحانی مدیون تلاش اصلاح طلبان بود؛ انتظار از آقای روحانی است که در تشکیل کابینه نظرات شورای عالی را جویا شود.»

پاتک آشنا

بعد از این حمله ناگهانی عارف، آقای حسام الدین آشنا مشاور ویژه رئیس جمهور، ساکت ننشست و در مطلبی توئیتری پاسخ اظهارات عارف را داد؛ آشنا نوشت:«درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان.»

هشدار به اصلاح طلبان


همچنین روز گذشته، آقای حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره برخی موضع گیری‌ها در خصوص ترکیب کابینه دولت دوازدهم در توئیتر نوشت: « رهاورد وحدت در راه پیروزی، «آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت» بود؛ چه ضرورت دارد تبیین پیشاپیش نقش، پیشگویی ابرامی سهم و پیش بینی خیالی حضور؟»

وی در توئیتی دیگر نسبت به سهم خواهی جریانات سیاسی کنایه زد و نوشت: « سه چیزتیره قدرت است، به وقت پیروزی: سیاست بازی درزمان تعامل؛ سیاست‌سازی به وقت تفاهم؛ سیاست سوزی به گاه حکمرانی؛ هوشیارباشیم منشأقدرت ملت است.»

امید «امیدی‌ها»


اعضای فراکسیون امید بر تغییر بیش از نیمی از کابینه بخصوص جدایی وزرای اصول گرا اصرار دارند. آقای محمدعلی وکیلی،عضو فراکسیون امید مجلس در این باره می‌گوید: «در فراکسیون امید پس از بررسی‌ها، به این نتیجه رسیدیم که از ۱۸ وزیر کنونی ۶ وزیر باقی بمانند و ۷وزیر حتماً تغییر و ۵ نفر دیگر نیز اگرچه دلمان می‌خواهد تغییر کنند اما شایسته است که نیروهای بهتر از آنها جایگزین شوند.»

همچنین آقای الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در پیامی توئیتری نوشت: « ابقای آقایان ظریف، قاضی زاده هاشمی، زنگنه، دهقان، سلطانی فر و واعظی در دولت دوازدهم قطعی است.»

خانه تکانی در پاستور


اما بر اساس برخی خبرها، ممکن است حسن روحانی در جریان معرفی کابینه مانند کابینه یازدهم عمل کند و کمتر از گزینه اصلاح طلب استفاده کرده و برخی اصول‌گرایان را در کابینه نگه دارد. روحانی که روز پنج‌شنبه 22 تیرماه برای رایزنی‌های نهایی درباره کابینه جدید به مشهد سفر کرده است، در صدد است تا تغییرات گسترده‌ای در ترکیب کابینه ایجاد کند اما این تغییرات به‌خاطر بی توجهی به نظر نمایندگان اصلاح طلب به مذاق آن‌ها خوش نمی‌آید.

گفته می‌شود که جهانگیری بخاطر کارکرد انتخاباتی‌اش، یکی از افرادی است که رزومه افراد پیشنهادی وزارت را بررسی می‌کند اما نزدیکی او با حزب کارگزاران سازندگی بحث برانگیز است و می‌تواند باعث ورود نزدیکان این جریان به کابینه شود.

از سویی دیگر روحانی، رهبر معنوی حزب اعتدال و توسعه است و حضور تعدادی از چهره‌های ارشد این جریان در دولت، خود مانعی برای اصلاح طلبان است اما نباید فراموش کرد که اصلاح طلبان روحانی را مدیون خود می‌دانند و معتقدند پیروزی رئیس جمهور تنها به علت حمایت‌های این جریان سیاسی است.

کابینه زیرتیغ امید

ادبیات دولتمردان و حامیان آقای روحانی نشان می‌دهد که کابینه دوازدهم را بدون توجه به نظرات اعضای فراکسیون و نمایندگان اصلاح طلب مجلس انتخاب کرده و سهم بیشتری به جریان‌های کارگزاران و اعتدال و توسعه دهد و حتی از گزینه‌های اصول گرا نیز در کابینه استفاده کند؛ اما حضور نمایندگان اصلاح طلب در مجلس دهم اهرم فشاری است که می‌تواند رئیس جمهور را در مسیر رأی اعتماد به وزرا در مجلس با دشواری‌هایی روبه‌رو کند، بخصوص که خانم طیبه سیاوشی عضو فراکسیون امید در گفت وگویی درباره کابینه دوازدهم گفته بود: «مادر فراکسیون امید در رأی به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم خطوط قرمزی نیز داریم و با نظر فراکسیون به صورت جناحی رأی می‌دهیم.»

بر اساس این سخنان، احتمال دارد فراکسیون امید از رأی اعتماد به برخی از وزرای پیشنهادی خودداری کند چون اصلاح طلبان که درصددترمیم جایگاه خود در هیات دولت هستند. حال باید منتظر ماند و دید که چینش کابینه دوازدهم در پاستور در نبرد میان جریان‌های سیاسی به چه صورت رقم می‌خورد و آیا اصلاح طلبان می‌توانند پیروز نبرد باشند؟

منبع:صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    1 3
    روحانی اگر جرات داشته باشه به اصلاح طلبا نه بگه اصلاح طلبا در عرض یک ماه کل کشور رو فلج می کنند
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    4 0
    کاش همین قدر هم که دنبال سهم شان از کابینه بودن ، دنبال رفع مشکلات مردم هم بودن
  • سید IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    0 0
    اصلاح طلبان تهوع آور جمیعاً
  • وطن IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    0 0
    خدایا کشورم را به تو می سپارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس