کد خبر 749735
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
سیل

بارندگی و باد شدید از عصر پنجشنبه تا جمعه‌شب شهرستان‌های منطقه بلوچستان واقع در جنوب را فرا گرفت که در شهرستان ایرانشهر با خسارات زیادی همراه بود.

به گزارش مشرق، رعد و برق، رگبار باران و باد شدید لحظه‌ای از عصر روز پنجشنبه هفته گذشته نواحی جنوبی و ارتفاعات  مرکزی استان سیستان و بلوچستان را فرا گرفت و این شرایط جوی خساراتی در منطقه در پی داشت.

با وجود اینکه هواشناسی نسبت به این شرایط جوی اخطاریه صادر کرده بود و دستگاه‌های مختلف در منطقه بلوچستان در آماده‌باش بودند، اما بارندگی‌های معروف منطقه خسارات زیادی در پی داشت؛ بارندگی‌هایی که هرچند کوتاه‌مدت رخ می‌دهند، اما شدت آنها آن‌قدر زیاد است که می‌تواند در کمتر از ساعتی سبب آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها شوند.

فرماندار ایرانشهر در پی بارندگی عصر پنجشنبه اعلام کرده بود که این بارندگی که در حدود 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده، 1000 خانه مردم شهرستان را بین 40 تا 90 درصد تخریب کرده و سبب آبگرفتگی 40 درصد منازل مرکز شهر و بخش مرکزی ایرانشهر شده است.

نبی‌بخش داوودی همچنین گفته بود: بارندگی ایرانشهر که با رعد و برق شدید همراه بود، حدود یک ساعت استمرار داشت که موجب شد 50 تیر برق بشکند که در پی آن 25 روستای سطح شهرستان با مشکل قطعی برق مواجه شدند و همچنین این شرایط منجر به قطع شدن آب 50 روستا شد که البته علت اصلی این حادثه قطعی برق بوده است.

آماده‌باش نیروهای امدادی در مناطق تحت تأثیر بارش

رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: به‌دنبال بارندگی‌هایی که از روز پنجشنبه آغاز شد؛  شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان 2 جلسه تشکیل داد و متعاقب آن نیز جلسات مدیریت بحران در شهرستان‌های تحت تأثیر سامانه بارشی برگزار شد.

وی افزود: با توجه به اعلام قبلی هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی شدید در منطقه بلوچستان، دستگاه‌های مرتبط در آماده‌باش کامل بودند و تیم‌هایی از سوی هلال احمر و شرکت‌های برق، آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی به مناطق تحت تأثیر بارندگی‌ها اعزام شدند.

 اربابی تأکید کرد: امکانات و تجهیزات مورد نیاز نیز توسط هلال به منطقه ارسال شده و حدود 20 واحد آموزشی برای اسکان اضطراری خسارت‌دیدگان در ایرانشهر در نظر گرفته شد. همچنین تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن برای بررسی و برآوردهای خسارت منازل آسیب‌دیده شهرستان ایرانشهر در منطقه حضور دارند.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: آب شرب برخی روستاهای منطقه نیز به‌دلیل قطع شدن پمپ‌های برق قطع شده که جهت رفع موقتی نیاز مردم آن تعدادی تانکر آبرسانی به منطقه ارسال شده است.

وی افزود: با قطع آب شهر "بمپور" از توابع شهرستان ایرانشهر به‌دلیل شکستگی لوله اصلی به‌طول 100 متر، بلافاصله تیم‌هایی از آب فاضلاب شهری و روستایی از شهرستان و شهرهای همجوار به منطقه اعزام شدند و آب این شهر به‌وسیله تانکر تأمین شد.

اربابی گفت: شهرستان‌های ایرانشهر، مهرستان، نیکشهر، سرباز، قصرقند و خاش واقع در منطقه بلوچستان از سامانه بارشی که از پنجشنبه وارد استان شد متأثر شدند.

وقوع طوفانی با سرعت 101 کیلومتر بر ساعت در ایرانشهر

علاوه بر بارندگی شدید که منجر به جاری شدن سیلاب در منطقه بلوچستان و به‌ویژه شهرستان ایرانشهر شد؛ طوفانی کم‌سابقه نیز ایرانشهر را در بر گرفت. علی ملاشاهی، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در این رابطه  اظهار داشت: طوفانی با سرعت 101 کیلومتر بر ساعت عصر روز گذشته شهرستان ایرانشهر را در نوردید که دید افقی را تا کمتر از  100 متر کاهش داد؛ البته این طوفان حدود 2 دقیقه طول کشید که به همین  علت خسارت چندانی به‌جای نگذاشت.

شدت بارندگی در شهرستان ایرانشهر بیش از دیگر شهرستان‌های منطقه بلوچستان گزارش شد که در پی این شرایط جوی نامساعد مردم منطقه با مشکلات زیادی از جمله قطعی آب و برق و بسته شدن محورهای مواصلاتی مواجه شدند. مسئولان منطقه اما از مدیریت مناسب با وجود شدت خسارات خبر می‌دهند.

90درصد مشکلات ناشی از بارندگی و طوفان در ایرانشهر برطرف شد

فرماندار ویژه ایرانشهر در این رابطه اظهار داشت: طوفان غروب روز گذشته 70 درصد شبکه‌های شهر و روستاهای بخش مرکزی ایرانشهر را با اختلال وسیع مواجه کرد که با همت اکیپ‌های اعزامی در کمتر از 4 ساعت، 90 درصد مشکلات مبتلابه برطرف شد.

نبی‌بخش داوودی افزود: شخصاً در سطح شهر مشغول بازدید هستم و کنار سایر اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان در حال رصد باقی‌مانده مشکلات هستیم و تا ساعاتی دیگر  مشکلات جزیی نیز برطرف خواهد شد.

به‌گفته فرماندار ایرانشهر به‌دنبال اختلال و قطع  برق، سامانه آب شرب شهر هم دچار اختلال شد که با همت همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران شهرستان وضعیت در حال عادی شدن است. وی اضافه کرد: در کمتر  از 4 ساعت مشکل برق منطقه برطرف شد.

داوودی گفت: 5 تانکر آبرسانی از سوی ارتش و قرارگاه شهید معمار سپاه و 2 تانکر نیز از  شهرستان خاش جهت آبرسانی شهرهای "محمدان و بمپور" در اختیار بخشداری "بمپور" قرار گرفته است. بیش از 100 متر از شبکه آب بمپور و محمدان به‌دلیل سیلاب عصر پنجشنبه گذشته دچار مشکل شده بود که خوشبختانه شب گذشته وارد مدار شده است.

با توجه به آمادگی موجود، خدمت‌رسانی به بهترین نحو انجام شده

فرماندار ویژه ایرانشهر در تشریح خدمات ارائه‌شده در پی بارندگی و طوفان در این شهرستان گفت: 50 اکیپ برق استان از شب پنجشنبه در ایرانشهر مستقر هستند و علاوه بر آن مدیران عامل و معاونان شرکت برق و  آب و فاضلاب روستایی در شهرستان مستقر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه  اقلام امدادی به‌اندازه کافی از مرکز استان به ایرانشهر ارسال شده، افزود: نیروهای امدادی ضمن بازدید از مناطق آسیب‌دیده، اقدام به توزیع اقلام امدادی کرده‌اند و 10 دستگاه لجن‌کش برای تخلیه آب منازل از طریق هلال احمر استان در اختیار شهرستان ایرانشهر قرار گرفته است.

داوودی با بیان اینکه مسیرهای آسیب‌زا که به‌جهت جلوگیری از افزایش تلفات و خسارت‌های جانی از ابتدای  بارندگی مسدود شده بودند، در اولین ساعات بعد از بارندگی بازگشایی شده، افزود: 4 اکیپ ماشین‌آلات سنگین اداره‌کل راه و شهرسازی جنوب استان در 4 نقطه آسیب‌زای شهر ایرانشهر و بمپور مستقر شدند و مشغول ترمیم و انسداد نقاط آسیب‌دیده هستند.

فرماندار ویژه ایرانشهر خاطرنشان کرد: آماده‌سازی همه مدارس شهرستان جهت اسکان موقت آسیب‌دیدگان، استقرار تعداد قابل توجهی چادر در اماکن عمومی،  استقرار پلیس راه و راهنمایی رانندگی جهت مدیریت ترافیک و رسیدگی به مسایل مرتبط در کلیه محورها و پاکسازی مسیل‌های درون‌شهری و برون‌شهری قبل از آغاز بارندگی از دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای مدیریت شرایط بحران ایرانشهر بوده است.

محمودرضا ناصح، مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی ایرانشهر نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صبح امروز به‌علت نم‌کشیدن دیوارهای یک منزل خشت و گلی و فرو ریختن آن، یک نفر فوت کرد و 3 نفر مصدوم شدند.

قطع‌شدن برق و آب روستاهای دلگان/ امدادرسانی به‌موقع نیروهای امدادی

فرماندار دلگان اظهار داشت: شدت بارش‌های روز گذشته در روستاهای "حمیدآباد ،گزشاهان، کهنک لدی و گنبد" از توابع شهرستان دلگان سبب آب‌گرفتگی شد که خوشبختانه آسیب چندانی به منازل مردم وارد نشد.

هوشنگ بامری افزود: بارندگی در کوه‌های بالادست باعث طغیان رودخانه‌های محدوده دهستان "گنبد" تا مرکز شهرستان شده بود و آبنماهای محور دلگان به "زهکلوت" حدفاصل مرکز شهرستان تا دوراهی "هودیان" باعث قطع ارتباط شد که در پی این شرایط نیروهای هلال احمر و راه و شهرسازی در محل 2 آبنما مستقر شدند و خودروهای مسافرانی را که در آب مانده بود از آب خارج کردند و با توجه به این امدادرسانی مناسب مشکل خاصی تا این لحظه گزارش نشده است.

به‌گفته وی قطعی برق در 5 روستای بخش مرکزی شهرستان دلگان نیز به‌علت شکستگی 18 اصله تیر برق در پی بارندگی و افت ولتاژ  رخ داد که به‌موقع توسط نیروهای امدادی به آن رسیدگی شد.

فرماندار دلگان اعلام کرد: برق و آب روستاهای "چاه‌محمد، کهنک لدی، حسین‌آباد لدی، سردشت، حمیدآباد، گزشاهان و چاه الوند" دلگان قطع شدند که در حال حاضر روستاهای کهنک لدی و حسین‌آباد لدی برقدار شدند و الباقی روستاها به‌دلیل شکستگی تیر برق و سقوط ترانس دچار مشکل هستند که نیاز به زمان بیشتری برای ترمیم است.

نجات جان 2 شهروند ایرانشهری از سیل

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: به‌دنبال مسدود شدن برخی راه‌های ارتباطی و جاری شدن سیل در جنوب استان، محموله امدادی جمعیت هلال‌احمر روز گذشته بارگیری و به شهرستان‌های جنوب استان و به‌ویژه ایرانشهر که بارندگی در آن شدت بیشتری داشت، ارسال شد.

وی ادامه داد: اقلام ارسال‌شده به منطقه شامل مواردی از جمله چادر، نایلون سنگری، موکت، پتو و کنسرو بوده که میان خانواده‌های آسیب‌دیده در پی جاری شدن سیل توزیع شده است.

راشکی خاطرنشان کرد: با اعلام سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان مبنی بر بارندگی و وقوع سیلاب در جنوب استان، تمام نیروهای امدادی منطقه به‌حالت آماده‌باش کامل در آمدند و در حال حاضر نیز مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان همچنین به نجات جان 2 شهروند ایرانشهری از سیلاب توسط امدادگران جمعیت هلال احمر استان اشاره کرد و گفت: با تلاش امدادگران این نهاد 2 نفر از اهالی اطراف رودخانه "سرومیچ" شهر ایرانشهر که به‌دلیل طغیان رودخانه گرفتار شده بودند، نجات پیدا کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس