اولین دیدار پوتین و ترامپ

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی به بررسی علل گفت‌وگوی مخفیانه ترامپ و پوتین در نشست گروه ۲۰ پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی در بررسی علت دیدار مخفیانه و غیر رسمی دو هفته گذشته «دونالد  ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست گروه 20، به تحلیل سه تئوری پرداخت.

این نشست میان ترامپ و پوتین تا سه شنبه شب گذشته مخفی نگه داشته شده بود و بر اساس گزارش های منتشر شده، یک ساعت طول کشیده است، آن هم در شرایطی که پیشتر یک دیدار رسمی بین روسای جمهوری آمریکا و روسیه به صورت علنی برگزار شده بود.

این نشست غیر رسمی و مخفیانه بین ترامپ و پوتین با حضور مترجم پوتین همراه بوده است و این بدان معناست که ممکن است هیچ وقت مشخص نشود که در این نشست چه موضوعاتی مطرح شده است اما سوالی که به وجود می آید این است که چرا ترامپ برگزاری این نشست را در شرایطی که تردیدها درباره او و نگرانی ها درباره روابطش با روسیه را تشدید می کند، مناسب می بیند؟

سوال دیگری که مطرح می شود این است که چرا ترامپ و یا کاخ سفید برگزاری این نشست را فاش نمی کنند؟

نویسنده واشنگتن پست در ادامه گزارش خود 3 تئوری در این زمینه مطرح کرده است به شرح زیر:
تئوری اول این است که موضوعی خلاف قانون بین پوتین و ترامپ در جریان است و این اولین فرضیه ای است که توسط مخالفان ترامپ مطرح شده است به طوری که می گویند ترامپ مخفیانه با پوتین دیدار کرده است زیرا آنها مشغول کاری هستند که باید دور از چشم افراد کنجکاو، درباره آن بحث کنند حتی اگر آن افراد کنجکاو، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه ترامپ باشد.

تیلرسون در نشست اولیه دو ساعته میان ترامپ و پوتین در حاشینه نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان حضور داشت.

اگر کاخ سفید از این نشست میان ترامپ و پوتین خبر داشته و چیزی نگفته باشد، در این صورت موضوع مشکوک است و اگر ترامپ برگزاری این نشست با پوتین را از کاخ سفید مخفی کرده است، باز هم موضوع مشکوک به نظر می رسد.

سوالی که مطرح می شود این است که چه موضوعی در میان بوده است که در نشست قبلی ترامپ و پوتین در آلمان امکان طرح آن وجود نداشته است؟

واشنگتن پست نوشت که با توجه به سابقه ترامپ و دولت روسیه، بعید به نظر می رسد که بتوان به پاسخ مستقیمی از طرح این سوال که موضوع گفت و گوی روسای جمهور روسیه و آمریکا چه بوده است، رسید.

دومین فرضیه ای که مطرح می شود این است که ترامپ توجهی به این موضوع ندارد که از گفت و گوی محرمانه اش با پوتین چه برداشتی می شود.

واشنگتن پست نوشت: با توجه به اینکه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، شخص ترامپ را هدف گرفته است و از طرف دیگر، با توجه به انتقادات زیادی که به علت دوستی ترامپ با پوتین مطرح شده اند، سخت است اینطور فکر کنیم که ترامپ خبر ندارد که انجام کاری شبیه این (گفت و گوی مخفیانه با پوتین)، چطور برداشت می شود.

اما با این حال، ترامپ نشان داده است که فاقد آگاهی سیاسی در موضوعات است از جمله موارد بی شماری از واکنش های او به تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا. برای مثال ترامپ گفته است که تحقیقات پیرامون دخالت روسیه در انتخابات آمریکا عامل ذهنی او هنگام اخراج «جیمز کومی» رئیس سابق اف بی آی بوده است.

به همین دلیل بود که «رابرت مولر» به عنوان نماینده ویژه رسیدگی به پرونده تحقیقات پیرامون دخالت مسکو در پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا منصوب شد تا به تحقیق درباره دخالت ترامپ در ممانعت از اجرای عدالت در تحقیق از روسیه بپردازد.

ترامپ همچنین نشان داده است که توجهی به توصیه اطرافیان خود ندارد به گونه ای که اگر کسی در کاخ سفید به ترامپ بگوید که با بی توجهی با پوتین رفتار کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که رئیس جهمور آمریکا اعتنایی به این توصیه کند.

فرضیه سوم این است که ترامپ صرفا به ایجاد جنجال و اختلاف معتاد است و یا اینکه برپایی این جنجال ها را بنای کار جمهوریخواهان می داند.

نویسنده این گزارش معتقد است که هر گاه یک سیاستمدار اقدامی مشکوک انجام می دهد، باید به دنبال بررسی امتیازات سیاسی ای بود که آن سیاستمدار از انجام این اقدام مشکوک به دست می آورد.

از طرف دیگر، شاید ترامپ عاشق پوشش خبری این نوع نشست های مخفیانه است و همین نشست محرمانه با پوتین را که یا رئیس جمهور روسیه و یا مترجم او باید آن را تکذیب کنند، رسانه ها را وارد یک سراسیمگی درباره آنچه به وقوع پیوسته است، می کند.

به نظر می رسد که ترامپ عاشق این جنجال های رسانه ای و استفاده از آن برای کم ارزش کردن رسانه های خبری جعلی است تا از این طریق، پایگاه خود را سامان دهی کند.

با این حال حتی اگر تمام این اقدامات طبق محاسبات پیش برود، باید از ترامپ و تیم او تعجب کرد و این سوال را پرسید که پیامدهای غیر منتظره این اقدامات چیست و ترامپ حقیقتا به دنبال به دست آوردن چه چیزی از این اقدامات است؟

واشنگتن پست در انتهای گزارش خود به کم ترین میزان محبوبیت و اعتبار ترامپ در تاریخ ریاست جمهوری مدرن آمریکا اشاره کرد و نوشت اگر رئیس جمهور آمریکا طرح هایی دارد برای اینکه یک رئیس جمهور بزرگ باشد انجام کارهایی شبیه گفت و گوهای محرمانه با پوتین، قطعا سهمی در تحقق طرح های ترامپ نخواهند داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس