بنزین

از دو سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیه‌بندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت.

سرویس اقتصاد مشرق - مصرف بنزین در سال جاری، با شتاب فراوان در حال افزایش است و رکوردهای جدیدی به جای می‌گذارد که دلیل اصلی آن را باید در اقدامات غیرکارشناسی وزارت نفت دانست که سهمیه‌بندی بنزین را لغو کرد.

به گفته منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم‌اکنون  میانگین تولید بنزین در کشور ۶۵ تا ۶۶ میلیون لیتر است. از سوی دیگر، در تیرماه  امسال مصرف بنزین به ۸۴ میلیون لیتر رسیده که در مقایسه با تیر سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. بر این اساس، هم‌اکنون نیاز کشور به واردات بنزین به حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز هم نزدیک شده است که رکورد جدیدی در سالیان اخیر خصوصا پس از سهمیه‌بندی بنزین است.

 با ادامه روند افزایشی مصرف بنزین، یقینا روز به روز باید ارز بیشتری از منابع کشور را صرف واردات این فرآورده نفتی کرد.

اما چرا مصرف بنزین، ترمز بریده است؟ دلیل آن را باید در اقدام غیرکارشناسی وزارت نفت دولت یازدهم در حذف سهمیه‌بندی بنزین دانست.

از دو سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیه‌بندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت.

اما زنگنه در ۲ سال اخیر همواره در پاسخ به انتقادات درباره تبعات حذف سهمیه‌بندی بنزین، مدعی بود که این اقدام موجب افزایش بی‌رویه مصرف نخواهد شد.

سال ۹۵ زنگنه با دفاع از اقدامش در حذف سهمیه‌بندی بنزین به ایسنا گفت:‌ نکته جالب این است که سال گذشته (۱۳۹۴) در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کردیم که الان هیچ کدام از آنها را نداریم و در این مدت نیز گفته می‌شود که یک میلیون خودرو به سامانه حمل و نقل کشور اضافه شده است و این درحالی است که تنها ۱.۷ درصد مصرف بنزین رشد پیدا کرده است و این آمار به این معناست که مردم به صورت معقول بنزین مصرف می کنند و کارت سوخت هیچ گونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.

اما در حالی که مجلس در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ بازگشت سهمیه‌بندی بنزین را تصویب کرده بود، با اصرار وزارت نفت، این حکم قانونی در اصلاحیه بودجه حذف شد تا روند مصرف بنزین در سال ۹۵ هم ادامه پیدا کند.

این روند افزایشی سرانجام در سال جاری ترمز برید و این روزها به بالای ۸۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده است.

با توجه به این که واردات روزنامه ۲۰ میلیون لیتر بنزین هزینه ارزی سنگینی به دولت تحمیل می‌کند، مسئولان وزارت نفت مجددا به دنبال راه چاره می‌گردند و احتمالا مجددا مجبور به سهمیه‌بندی خواهند شد.

اکنون باید به جناب زنگنه گفت: دستپخت خود را در حذف سهمیه‌بندی بنزین تحویل بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    32 3
    چه عیبی دارد؟ وارد می کنند. چه کسی این بنزینها را وارد کرده است؟ دلال. همان دلال زحمتکش که دوست ما است!
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      22 2
      بله همین وزرای میلیاردی که پولشان از قاچاق می آید آنها با حذف کارت سوخت و بنزین راه را برای قاچاق هر چه بیشتر هموار کرده اند.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      4 11
      این حرفا به خاطر گرون کردن بنزین هست
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    18 2
    آفرین بر پسر نمونه فروش ایران بیژن زنگنه عزیز
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    23 2
    خدا قبول کنه. بنزین را هم دو هزار کنید ملت راحت وشند از رای خود به شیخ سحن
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    5 21
    صحبت اصلی وزیر در مورد مخالفت با دو نرخی شدن بنزین بود که معتقده فساد میاره . وگرنه اونی که بخواد مصرف کنه، اول سهمیه بنزینشو مصرف میکنه بعدش میره سراغ بنزین آزاد. این روش مصرف در پراید سوار و بنز سوار فرقی نمیکنه.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      17 3
      خیر. بار روانی وجود بنزین سهمیه ای و ارزانتر باعث تلاش مردم برای کمتر مصرف کردن بنزین می شد. اما حالا دیگر فرقی ندارد.
    • امیر IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      17 2
      از چی دفاع می کنی؟!!!! نتیجه عملکرد جناب وزیر مصرف افسارگسیخته بنزین در کشور به خاطر حذف سهمیه بندی است، این را که نمی توانی نادیده بگیره جناب ماله کش.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    5 0
    به به
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    16 3
    اشکال ندارد هر چه میخواهد گران شود ، ما رآی دادیم به روحانی کنسرت محدود نشود ، دخترا راحت باشند و هر کسی هرکاری دوست داشت انجام دهد . پلیسی در کار نباشد.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    3 7
    البته نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که در دو سال اخیر طبق آمار نزدیک 2 میلیون خودروی جدید وارد بازار شده و تعداد کمی هم از این بازار خارج شده اند.
  • FR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    7 0
    این کار کلا چند سر سوده 1 واسطه ها رو واردات بنزین پورسانت خوبی به جیب میزنند 2 پولهای فروش نفت ایران رو که نمیدن باهاش بنزین خریده میشه و از شدت انتقاد های زیاد برای اختصاص ارز به کالاهایی مصرفی کم میشه 3 قاچاق سازمان یافته سوخت که احتمالا با واسطه های رسمی و با لوله کشی انجام میشه سود خوبی نصیب میکنه.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    11 0
    این دولت همه چیز را رها کرده و هر کسی هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد. وقتی از وزیر کشاورزی می پرسند چرا پیاز گران شده می گوید تا یک ماهه اینده درست میشه و مشکل بخاطر وجود دلالان در بازار است. سپس می گوید برخورد با دلالان وظیفه ما نیست. این نحوه مدیریت در عقب افتاده ترین کشورهای جهان هم مشاهده نمیشه.
  • رضا IT ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    0 0
    ایا واقعا تحلیل گر این مقاله واقع بین است ؟در کشور ما که بقولی در حال انقلاب صنعتی داریم و جامعه ای در حال رشد چند درصدی داریم و از طرفی تولید و توزیع بی رویه ماشین که در هیچ جای دنیا چنین ارقامی طی یک دهه وجود نداشته و اگر داشته این مقاله های جناحی نبوده است و تولید بروزرسانی بوده باید عرض شود دادن گواهی نامه رانندگی حتی به پیر زنان و مردان بالای 65جهت مبع در امد برخی ترمز بریده و موجب کمبود امکانات و بنزین میشود
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    0 0
    اگر رست می گویید بیایید جلو هجوم خودروها را به داخل خیابان و بیابان بگیرید و راه حل هم دارد تاول ا پنجشنبه ها را تعطیل نکنید تا جاده شمال خلوط شود دوم این که زوج و فرد را در تمامی شهر ها اعمال کنید مخصوصا تهران را در سطح استان به استثنای روزهای جمعه و پنج شنبه آن هم نا ساعت دوازده از ساهت 5 صبح تا 21 عصر خود به خود مصرف بنزین نصف و کمنر می شود نیاز به این همه خروج ارز از کشور را نداریم
  • عادل IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    1 0
    میخواین بنزین و گران کنید بکنید ... همینطور پشت سرهم اتومبیل خارجی وارد میکنید، وضعیت تولید کارخانه های خودرو سازی داخل هم مشخصه، میخواهید بنزین هم مصرفش کم بشه؟! خود کرده را تدبیر نیست.
  • خیاوی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    0 0
    بااینکه بنده مخالف این دولت هستم ولی درخیلی جاها میبینم که برای رفاه مردم فکرمیکنند ولی عده ای برای هرکاردولت جوسازی میکنن واقعیت اینه که دولت بنزین صدتومانی روهزارتومان میفروشه وسودخوبی هم میبره دیگه مردم بنزین هم استفاده نکنند چکارکنن کارت سوخت هم واقعا کارمسخره ای بود که فقط طریق سواستفاده رابرای عده ای خاص هموارکرد الان هم همان عده شروع به تحریک کرده اند وعده ای غافل هم شعارصحیح است میدن درحالیکه نمیدونن موضوع چیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس