داریوش قنبری

بزرگترین دستاورد برجام دیگر رفع جنگ نیست، «قرارداد توتال» است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***  

«روحانی باید به شخصیتی رئیس‌جمهور ساز تبدیل شود»

روحانی می‌خواهد پیروزی‌هایش را ادامه بدهد...

ایسنا گزارش داد: مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی اظهاراتی در جمع فرمانداران استان تهران در اشاره به فرایند تشکیل کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

«امیدوارم اکنون که در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستیم و منتخب محبوب مردم جناب آقای دکتر روحانی همه مشغله ذهنی‌اش مصروف به سازماندهی و تشکیل کابینه‌ای قوی و ادامه راه پیروزی‌های گذشته، ساماندهی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و رونق تولید و کار در کشور است، همه به ایشان و دولت کمک کنند و پرونده رقابتهای انتخاباتی را ببندند.»[۱]

*کنایه انصاری در این باره که روحانی کابینه‌ای می‌خواهد برای «ادامه راه پیروزی‌های گذشته» تأملات فراوانی را در پیرامون خود ایجاد می‌کند.

آقای روحانی به آخرین مقطع عمر سیاسی خویش رسیده است و پس از طی شدن ۴ سال پیش رو در سال ۱۴۰۰ بایستی به سمتی پایین‌تر منتقل شود و راه دیگری هم ندارد.

و لذا اینکه ایشان قصد دارد پیروزی‌هایش (یعنی پیروزی در انتخابات مجلس دهم و دو انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶) را تکرار کند، امری بلاوجه محسوب می‌شود.

قبل از انصاری نیز، داریوش قنبری، از فعالان اصلاح‌طلب و از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در نشریه آرمان امروز با عنوان «کابینه اصلاح‌طلبانه» ضمن تعیین تلویحی شرط و شروط‌هایی برای چینش کابینه جدید رئیس‌جمهور روحانی نوشته بود:

«آقای روحانی باید با توجه به وعده‌های اعلامی کابینه مطلوب خود را به مجلس معرفی‌ کند تا بتواند طی چهارسال آینده با دست پر در برابر مردم بنشیند و به شخصیتی رئیس‌جمهور ساز تبدیل شود...»[۲]

اظهارات قنبری نیز در حالی است که در سال ۱۴۰۰، رئیس‌جمهور روحانی و کابینه ایشان با معضلات مهمی مثل کبر سنّی، عزم اصلاح‌طلبان برای معرفی یک نامزد رسمی و البته شکست احتمالی برجام مواجه‌اند که علی‌القاعده بعید می‌نماید رمقی برای «رئیس‌جمهور سازی» باقی بماند.

جالب آنکه، «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور پیشین نیز زمانی در سالیان باقیمانده به انتهای دولت دوم خود طی اظهاراتی در یک تریبون رسمی از این گفت که ممکن است خداوند دوباره به وی توفیق خدمت عطا کند!

اما رسانه‌ها از این نوشتند که احمدی‌نژاد در پایان دولت دوم خود خواهد رفت و خداوند متعال نیز هرگز چنین دعای بلاوجهی را مستجاب نمی‌کند.[۳]

به نظر می‌رسد تسامح در قبال صحبت عجیب مجید انصاری و مفهوم قابل تأمل طرح شده از سوی وی، قابل قبول نباشد و اقتراح عمومی پیرامون این معنا که آقای روحانی در انتظار چه پیروزی دیگری به سر می‌برد، یک مسئله ضروری است.

***

چرا نظام اسلامی دغدغه و نگرانی میرسلیم را ندارد؟

«میرسلیم» پایان قالیباف را اعلام کرد!

مصطفی میرسلیم، نامزد حزب مؤتلفه در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری طی گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه دولتی ایران صحبت‌هایی را درباره «محمدباقر قالیباف»، شهردار اصولگرای تهران مطرح کرده است.

او در بخشی از اظهاراتش می‌گوید:

آقای قالیباف را قبول نداشتم. ایشان چون در جبهه اصولگرایی بود، من با وی مخالفت نکردم. اما اعتقادی به نامزدی آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ندارم.

در این لحظه روزنامه ایران از وی می‌پرسد: چرا اعتقاد ندارید؟ و میرسلیم پاسخ می‌دهد:
 به دلیل برداشتی که از مجموع عملکرد ایشان دارم!

نامزد حزب مؤتلفه همچنین درباره تحلیل‌های داخلی این حزب در ایام انتخابات نیز گفته است:

من گفتم در مورد عملکرد شهرداری که در رأس آن آقای قالیباف است، خلاف‌هایی وجود دارد که باید رسیدگی شود. برخی دوستان، هم نظر بودند اما تصمیم‌گیری جمع این شد که وقتی در یک جبهه کار می‌کنیم، نباید تفرق ایجاد کنیم.

میرسلیم در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح می‌کند: شخصا مخالف هستم درباره تخلفات آقای قالیباف حرفی نزنم.

روزنامه ایران در ادامه همچنین از او می‌پرسد: «فرض کنید قالیباف برنده انتخابات می‌شد، آیا مؤتلفه خود را سرزنش نمی‌کرد که بابت نگفتن تخلفات احتمالی یک نامزد به رأی‌آوری او کمک کرده و او به ریاست جمهوری کشور رسیده است؟» و میرسلیم پاسخ می‌دهد: مؤتلفه را فکر نمی‌کنم؛ اما من قطعاً خودم را سرزنش می‌کردم!

او در مهمترین بخش از اظهارات خود نیز به روزنامه دولتی ایران می‌گوید: آقای قالیباف دیگر نمی‌ماند. تمام شد، اما هر جا باشد باید مواظب او بود که خلافی نکند. اینها برای جامعه ما بسیار مضر است. [۴]

*تحلیلگران معتقدند یکی از چند دلیل اصلی شکست اصولگرایان در انتخابات اخیر، عملکرد ضعیف حزب مؤتلفه و پاس‌های گلی بود که نامزد رسمی این حزب یعنی آقای میرسلیم به جریانات رقیب می‌داد.

وبلاگ مشرق در گرماگرم همان روزها کراراً هشدارهایی تحلیلی را در زمینه عملکرد ناصحیح آقای میرسلیم و با عناوینی همچون «میرسلیم تهدید کرد»[۵] و «ساز ناکوک میرسلیم»[۶] منتشر کرد.

رصدهای ما در همان روزها نشان می‌داد که آقای میرسلیم اتفاقا به هیچ وجه درباره قالیباف ساکت نیست و بر خلاف آنچه که امروز به روزنامه دولت می‌گوید! در مواردی حتی از اصلاح‌طلبان و آقای روحانی هم در کوبش قالیباف، غیرت بیشتری به خرج می‌داد.

و از همان روزها بود که این سؤال بی‌جواب در هر ذهنی خودنمایی می‌کرد که «علت هجوم بیشترین حملات علیه محمدباقر قالیباف با ایفای نقش مشترک مؤتلفه، اصلاح‌طلبان، دولت و چند عنصر تندروی حاضر در حمله به سفارت انگلستان چیست؟!»

سؤالی که البته در پساانتخابات نیز گویا خود را به رخ می‌کشد...

جدای از مسئله انتخابات، آقای میرسلیم درباره تخلفاتی در عملکرد محمدباقر قالیباف صحبت می‌کند که جز در چند صفحه مجازی تندرو و در محافل اصلاح‌طلبانه، نشان دیگری از آنها نیست و هیچ محکمه قضایی و نهاد امنیتی نیز سندی درباره اثبات آنها ارائه نکرده است.

صد البته طی ۱۲ سال گذشته در شهرداری تهران نیز همچون برخی نهادهای دیگر فسادهایی رخ داده است اما بدیهیست که این رخدادها نمی‌تواند مورد اشاره میرسلیم باشد زیرا این فسادها اولا کوچک و جزئی بوده‌اند و هرگز نجومی نبوده‌اند، ثانیاً با برخورد شدید قضایی و حتی امنیتی مواجه شده‌اند و ثالثاً اینکه شهردار تهران نیز به گواه مقامات عالی قضایی و امنیتی نه‌تنها نقشی در آنها نداشته بلکه نفر اول مبارزه و برخورد با آنها بوده است.

در بحث اتمام قالیباف و تأکید میرسلیم بر اینکه باید مواظب قالیباف بود تا خلاف نکند! نیز قضاوت را بایستی به عهده افکار عمومی گذاشت...

چه اینکه اولا قبل از میرسلیم، «عباس عبدی» از فعالان اصلاح‌طلب طی یک مناظره سیاسی گفته بود: «قالیباف تمام شد» و مشخص نیست میرسلیم صحبت‌های عبدی را تکرار می‌کند یا اتمام قالیباف تحلیل شخص ایشان است؟ و ثانیا بر اساس فرصت‌هایی که نظام اسلامی طی ۴۰ سال گذشته در اختیار محمدباقر قالیباف قرار داده است می‌توان اینطور نتیجه گرفت که نظام اسلامی دغدغه و نگرانی میرسلیم را ندارد زیرا در طول تصدی قالیباف در سمت‌هایی همچون فرماندهی لشکر در دوران دفاع مقدس، حضور در ستاد سپاه پاسداران، فرماندهی نیروی هوایی سپاه، فرماندهی ناجا، کاندیداتوری ریاست‌جمهوری و ۳ دوره شهرداری تهران، نه تنها منعی از سوی نهادهای کلان برای او ایجاد نشده بلکه چشمان مراقب نظام نیز خطا و فسادی را تا این لحظه در عملکرد قالیباف تأیید نکرده است.

جالب آنکه حتی جریانات تندرویی که چند سال قبل در منابر می‌گفتند در ولایتمداری آقای روحانی تردیدی نیست اما در ولایتمداری قالیباف تردید هست! نیز تاکنون سندی بر ادعای خود نیافته‌اند و گویا آقای میرسلیم هم قصدی برای عبرت گرفتن از این افراد ندارد.

***

بزرگترین دستاورد برجام دیگر رفع جنگ نیست، «قرارداد توتال» است

داریوش قنبری، از فعالان اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز نوشته است:

«اولویت نخست دولت، باید تداوم تنش‌زدایی و ایجاد تعامل مثبت با جهان باشد. اولویت دوم بهبود وضعیت اقتصادی جامعه است. نباید فراموش کنیم که این دو اولویت در هم تنیده‌اند، بدون بهبود اوضاع دیپلماتیک، بهبود وضع اقتصادی محال است. مثال بارز این سخن برجام است، بزرگ‌ترین دستاورد برجام قرارداد توتال بود که حاکی از گشایش فصلی جدید در اقتصاد ایران است. برای بهبود وضع اقتصادی کشور، نیازمند ادامه تعامل سازنده با جهان و تداوم تنش‌زدایی با دنیا و از طرفی مدیریت اقتصاد هستیم.»[۷]

*به نظر می‌رسد مردم و افکار عمومی در ایران دیگر از این حرف‌ها خسته شده‌اند.

یک روز گفته می‌شود برجام قرار است حاوی «ارزانی» و «لغو تمام تحریم‌ها» باشد. روز دیگر اما گفته می‌شود به هیچ وجه این قول‌ها را نداده بودیم!

مدتی می‌گذرد و به یکباره رئیس‌جمهور روحانی از این می‌گوید که بزرگترین دستاورد برجام نه رفع تمام تحریم‌ها و نه ارزانی بلکه رفع تهدید جنگ بود.[۸]

ماجرا می‌گذرد و مشخص می‌شود قضیه تهدید جنگی یک «دروغ محض» بیشتر نیست که عقل هم آنرا تأیید نمی‌کند.

و جالب‌تر آنکه مدتی بعد هم آقایان اینطور می‌گویند که بزرگترین دستاورد برجام «قرارداد توتال» است.

و در خلال همین وعده‌های عجیب برجامی نیز یک روز گفته می‌شود از رکود عبور کردیم و روز دیگر این مردم هستند که می‌شنوند هنوز در رکودیم و برای برگزاری یک اختتامیه باشکوه هم می‌شنویم که آقایان می‌گویند: وعده حل مشکلات در ۱۰۰ روز را هم ما نبودیم که مطرح کردیم!

قضاوت درباره این تلوّن سیاسی و نیز اظهارات قنبری پیرامون بزرگترین دستاورد برجام را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

1_ http://www.isna.ir/news/96043117801

2_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/188677

3_ http://www.asriran.com/fa/news/258910

4_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/192381

5_mshrgh.ir/719402

6_mshrgh.ir/721901

7_http://www.armandaily.ir/fa/news/main/192042

8_http://fna.ir/Z42T8W

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 35
  • بهنام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    48 37
    میرسلیم نه ارادتی به جناب رییسی داشته و داره و نه احترامی برای سردار قالیباف قائله من در مورد مناظره ها هم معتقدم میرسلیم با رفتارش بیشتر به روحانی و جریان اصلاحات انجام داد اگر میگویید چرا شاهد و مدعای من بعضی از حملات ایشان به روحانی و معاون اولش یعنی آقای جهانگیری است حملاتی بدون برنامه و بدون بازخورد (رای جمع نشد با این رای به مجلس هم نمیرفت) و این حملات بیشتر باعث مظلوم نمایی آنها شد (در متون رسانه هم این همر آمده که حملات ناصحیح به جبهه دشمن خود حمله صحیح به جببه خودی است)
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      21 38
      حالا یکنفر هم که میخواد نقد درون گفتمان اصولگرایی انجام بده بکوبیدش
    • دانشجو IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      15 1
      مطلبو خوندی می گی نقد درون گفتمانی یا پیشفرض یک چیزی رو تکرار می کنی؟
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      8 25
      میرسلیم واقع گراست.قالیباف مهره سوخته شده
  • رضا خادم LK ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    37 13
    به به برجام.رحمه ا...فاتحه مع البرجام خدا رفتگان همه شما را بیامورزد
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    44 11
    موتلفه نمادی از بی بصیرتی شده است.
  • حسن IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    40 9
    موتلفه با ولایتی سکته کرد در دور گذشته و با میرسلیم تمام کرد در این دوره.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    30 36
    چه خوشتان بیاید چه نیاید میرسلیم حرف حقی زده. قالیباف هر چه برای ریاست جمهوری داشت در سه مرتبه رو کرد. مخصوصا سال 92 بهترین شانس ممکن را داشت. لیکن خودش نتوانست از پس روحانی در مناظره برآید و دچار مشکل گازانبری شد. در سال 96 هم آمدنش فقط برای بازی مرگ و زندگی بود چون می دانست قطعا شهرداری را از دست خواهد داد. پس ریاست جمهوری آخرین امید او برای بقا در قدرت بود. اما خودش متوجه شد که در روزهای آخر از رییسی هم عقب افتاده و به اعتراف خود طرفداران قالیباف تجمعات حامیان رییسی بسیار بزرگتر و پرشور از از تحمعات حامیان قالیباف بود. لهذا قالیباف عاقلانه ترین کار ممکن را انجام داد و برای فرار از سومین شکست سنگین با رییسی ائتلاف کرد. به این ترتیب اگر رییسی رای می آورد او خود به خود معاون اول رییسی و متنفذترین فرد در دولت او می شد و عملا کنترل دولت را به دست می گرفت مخصوصا که رییسی سابقه اجرایی چندانی نداشت و ناگزیر از تکیه به قالیباف بود. و اگر هم رییسی رای نمی آورد - که نیاورد- قالیباف و هوادارانش می توانستند مدعی شوند - که مدعی شدند- که اگر اصرار جریان اصولگرا نبود و قالیباف کنار نمی رفت شاید توان شکست دادن روحانی را داشت و به این ترتیب بار گشت بر گردن رییسی می افتاد - که افتاد- و قالیباف به عنوان یک شخصیت قهرمان و قربانی ظاهر می شد که حالا می تواند مثلا نامه های پدرانه به جوانان نو اصولگرا بنویسد! اما حقیقت این است که در واقع قالیباف در سه مرحله به روحانی خواسته یا ناخواسته کمک کرد. اول در کشاندن بحث به مباحث اقتصادی و سکوت در مقابل مسائل مهم آرمانی انقلاب اسلام. گویی که انگار اصولگرایان ورای اقتصاد هدفی برای انقلاب متصور نبوده اند. که البته رییسی و خود میرسلیم هم این اشتباه را کرد. دوم ورود به بازی افشاگری علیه روحانی. غافل از اینکه نه قالیباف 96 احمدی نژاد 88 است و نه روحانی 96 موسوی 88. روحانی شیخ رند و زیرکی است که به آسانی توانست پیکان فساد را به سوی خود قالیباف برگرداند و جنگ لفظی را مغلوبه کند. اشتباه سوم قالیباف هم کناره گیری به نفع رییسی بود چرا که با اینکار شاید بیش از نیم آرای قالیباف نصیب روحانی شد. هر چند کلا شرکت اصولگرایان در انتخابات غلط بود و باید می گذاشتند روحانی تک کاندیدا بیاید و با حداقل مشارکت و زیر ده میلیون رای بیاورد. به هر حال قالیباف تمام شد.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      9 13
      با سلام ، آقا روحانی سال 59 اولین بار از کلمه گاز انبری استفاده کرده است .
    • علی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      3 5
      قسمت آخر حرفتون با کلیت جریان اصولگرایی تناقض داره، چون نظام جمهوری اسلامی مشارکت در انتخابات رو به معنای رای به نظام میدونه و رهبری هم همواره روی قضیه تاکید دارن، بعضا شنیدم که عده ای از طرفداران اصولگرایی شرکت در انتخابات رو واجب شرعی میدونن... در نتیجه واضحه که عدم مشارکت در انتخابات برای اصولگرایان جزئی از گزینه ها نیست.
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      1 15
      خیلی هم معاون اول شدنش قطعی نبود، کسایی در اطراف رعیسی بودن ک دل خوشی ازش ندارن،تجمع حامیان هم بستگی ب استان داره
  • امیر IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    26 29
    میرسلیم هم قالیباف رو لوله کرد..خدا کنه از فردا به میرسلیم انگ منحرف نزنین چون از خودتونه و تو ایام انتخابات براش سنگ تمام میذاشتید
    • امیر IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      18 5
      جناب امیر، اصولگرایان مثل شما نیستند که فقط پاچه خواری همدیگر را کنند و به به و چه چه کنند، در ضمن با گفتن یک سری اتهامات اثبات نشده کسی لوله نمی شود، کارنامه اجرایی جناب دکتر قالیباف آنقدرپربار است که کسانی چون میرسلیم که توان اجرایی بسیار محدودی داشته وبیشتر کار ستادی کرده است، توان لوله کردنشو نداره، خیالت راحت.
    • امیرسعیدابوزهرا IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      1 1
      کجا میرسلیم از خودمونه.....؟ یکبار دردوره ی اول ریاست جمهوری ، آن موقع که دعوا برسر نخست وزیر مکتبی بود ، بنی صدر برای نخست وزیری ایشان باکسی دعوانداشت واوراانتخاب کرد اما مخالفین بنی صدر فقط شهیدرجایی را نخست وزیرمکتبی می دانستند.... این بار هم لفظ "حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی "ازدهانش بلاانقطاع شنیده می شد،ازمهندس بازرگان هم به نیکی یادمی کرد.... نخیر.... او ازخودمون نیست
  • مانترا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    20 21
    خود میر سلیم وهاشمی طبا هم از قبل دورانشان تمام شده بود وبحثی هم باهم داشتند خنثی بود به نظر من اگر رییسی به نفع قالیباف کنار میرفت شاید وضعیت بهتری رقم میخورد یا حتی کار به دور دوم میکشید
    • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      8 1
      دوست عزیز وقتی رقابت عملا بین دو نفر باشه دیگه دور دوم معنا پیدا نمیکنه که! اگه هیچکدوم کنار نمیرفتن شاید
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    20 11
    موتلفه خيلي وقت است كه تمام شده است. اصولگرايان بايد دامن خود را از حزب اللابي ها پاك كند
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    35 15
    جناب ميرسليم، فساد بزرگ را نبيني و تخلفات كوچك را ببيني هنر مي خواهد !!!!
  • ازاد IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    12 10
    اولا درودبر امیر و بهنام و حسن وهزار افرین بر تحلیل 9:54 اما رضاخادم کمی تامل کن ورجوع کن به قلبت نه عاطفه و احساسات چون واقعیت انکارشدنی نیست بالاخره ماه پشت ابر نمی ماندبعضی ها تاریخ انقضایشان چندماهه و برخی چندساله است وممکن است بعدها مکمل باشند مثل بزرگوارانی که به روحانی کمک کردند بعضی حضورشان درکناربزرگان باعث افتشان میشود روحانی دلی بزرگ دارد از کوره در نمیره پس مثل 9:54عقلایی بیندیشیم
  • محمد IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    9 4
    از جمله اصولگرایان قابل اعتماد قالی باف است واگر همانگونه که پیشترها عرض کردم از نزدیکان دولت دهم در پستهای کلیدی استفاده نکرده بود و مشاورانی از گفتمان انقلابی بدور از حاشیهسازی داشت یقینا اوضاع بهتری داشت خیلی بهتر ایشان ختی می توانست با حمایت از لیستی قابل و درست در شورای شهر چند نفری ازجمله سردار طلایی و چمران و درشورای شهر داشت قالی باف به مشاوران ضد گفتمانش و بی برنامگی در تبلیغات و تمامیت خواهی جریان فکری مثلا همسو وخود برنده پنداری آنها کاری شد که نباید می شد قالی باف مدیری قابلی است ودر استفاده از صلاحی ها و ساده زیستهای این چنین ثابت کرده است امیدوارم نظام در استفاده از قالی باف برنامه داشته باشد بیشک تنها مدیری از اصولگرایان است که علاوه بر پاک دستی برنامههای حامعی برای اداره بهتر کشور دارد قالی باف را مدیرانی که احمدی نژاد رابه چاه انداختن به دست اندارهای هوایی زیاد انداختن خلبان قابلی است و هواپیمای بزرگ فکری پیش امده را سالم بر زمین خواهد نشاند ترسها همچنان باقی است که فراموش خواهد شد کاش به ایشان نزدیک بودم کاش
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      10 4
      مثلا املاک نجومی یا تراکم فروشی تقصیر مدیران احمدی نزادی بود؟
    • امیر IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      3 2
      جناب 14:47 املاک نجومی به گفته دادستان کل کشور به صورت تخلفی سازمان یافته رخ نداده است، و خود جناب دکتر قالیباف به مسئولان قضایی نامه نوشت که به این مساله ورود کنند و بدون هیچ گونه مماشاتی با هر متخلفی برخورد کنند، جناب دکتر قالیباف مثل برخی نبود که به مسئولان قضایی بگوید اگر به فلانی دست بزنید من جنگ راه می اندازم!!!!!!!!!! پس بهتر است شما خودتو جای قاضی پرونده نگذاری و الکی قضاوت نکنی، در ضمن تراکم فروشی هم در دوران شهرداران قبل دکتر قالیباف بویژه کرباسچی بسیار بیشتر بود، شما به جای انتقاد از تراکم فروشی شهرداری از دولت انتقاد کن که چرا به تعهدات مالی خودش به شهرداری ها عمل نمی کنه که شهرداری برای تامین هزینه ها مجبور به تراکم فروشی بشه.
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      3 1
      به امیر شهرداری باید اعلام کند هر مبلغی را که از هر محلی اعم از درآمدهای شهرداریها و عوارض و یا کمک دولتی دریافت کرده را چطور و کجا خرج کرده است. باید لیست دقیق درآمدها و مخارج برای همه طرحهها و برنامه ها دقیقا قابل تشخیص و پیکیری باشد. ضمنا این سیاهه خرج را باید دولت دریافت کند تا نسبت به دادن پول به شهرداری اعتماد کند. ضمنا در تمام دنیا شهرداری ها با دادن مالیات به دولتها بزرگترین مایه در آمد آنها هستند اما در ایران برعکس است و شهرداری خود را از دولت طلبکار هم می داند. دلیل این مساله هم آن است که پیش از اجرای قانون شوراها شهرداریها زیر نظر وزارت کشور بودند و مستقیما از دولت بودجه دریافت می کردند. با اجرای قانون شوراها و شهرداریها این نهادها از دولت مستقل شدند اما بار مالی آنها بر دوش دولت ماند که همین ایجاد اشکال کرد. در تمام کشورهایی که شوراهای شهر دارند شهرداری نهادی کاملا مستقل ار دولت است و جز دادن مالیات به دولت رابطه دیگری با آن ندارد. ما هم باید قانون شهرداریهایمان را اصلاح کنیم.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    3 15
    دیدید که دوستانتان هم اذعان کردند
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    2 0
    آقای میرسلیم هم زیر فشار رسانه ای وا داد و حرف ناحق زد اونم بدون هیچ مدرکی!! مثل اصلاح طلب ها. ولی جناح انقلاب منحصر به قالیباف نیست که با کوبوندنش این توهم براتون ایجاد بشه که انقلاب و انقلابی هم تموم شده!! ان شا الله با آگاه کردن مردم دست خصم رو میشه
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 0
    وای بر این جماعت که نون به نرخ روز میخورند ، دوستانی که از پشت خنجر میزنند از دشمن بدترند مثل این آقا که حرفاش با قبل از انتخابات صد و هشتاد درجه فرق کرده ، عشعری های زمان اند واقعا ، خدا ازشون نگذره که بی حساب و کتاب به دکتر قالیباف تهمت میزنند ، شما که شهردار رو از این شهر گرفتید چرا نمک روی زخمش می پاشید ، چرا اینقدر ناعدالانه تخریبش میکنید ، فقط به جرم اینکه رای نیاورده دارین اینقدر میکوبیدش، آخه مصلحت اندیشی تا کجا ، پا گذاشتن روی حق تا کجا
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 1
    مردی که برای خدا میجنگد پایانی ندارد ، چون به دریای عدالت الهی پیوسته انتها و پایانی ندارد ، مگر حضرت علی علیه السلام رو خانه نشین نکردند مگر نه اینکه پس از شهادتش عده ای باور نکردند ایشان در مسجد شهید شده است ، ما پایداریم و از پا نمینشینیم ، دکتر جان دوست داریم و از شما درس مردانگی و گذشت گرفتیم ، تهمت های این کج اندیشان ایشان را ذره ای سست نخواهد کرد ،دنیا از آن صالحان است ، ما امید داریم
  • حسین IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 0
    میر سلیم در ایام انتخابات به وعده سه برابری یایارانه محرومان حمله کرد و منابع اونو زیر سوال برد. با اینکه رییسی گفته بود این طرح در حمایت از اونهاست تا وضعشون خوب بشه نقدینگی در دولت ۱۱سه برابر شد و میلیارد میلیارد اختلاس تو این دولت شد سفره مردم نسبت به سال۹۲یک چهارم شده حالا به افزایش یارانه چند تا فقیر گیر دادن . وقتی از محرومین کم میذارید اختلاسگران میبرند.
  • رضایی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    13 1
    زنده باد دکترقالیباف نمیدونم چرا تو کشور ما هرکی کار میکنه میکوبنش بابا این همه کار تو شهرداری رو نمیبینید کارنامه دکتر قالیباف کارنامه یک مدیر اجرایی نمونه هست ولی مردم فریب جریانات و امواج سیاسی و ماهواره و... را میخورند
  • علي IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 1
    سلام عليكم اينكه به مديريت اقاي قاليباف ايراد ميگيريد ، تا بحال كار اجرايي انجام داده ايد ميدونيد با ماشين پنچر شوماخر هم باشيد نمي تونيد خوب برانيد اقاي قاليباف مدير بسيار قوي هستند و در هر جايي بودند منشا تحول بودن تاريخ نشان ميده چه كسي حق ميگه تركيب اقاي رئيسي بعنوان رئيس جمهور و اقاي قاليباف معاون اول و همراهي وزرايي مثل اقاي نيكزاد ، حاج بابايي و رستم قاسمي و ضرغامي و تعدادي مدير قوي ميتوانست كشور را با سرعت بيشتري به جلو ببرد ادمهاي قوي هم در اين شرایط به مشكل بر مي خورند افرادي مثل قاليباف و ... انصافا بسيار قوي هستند
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 2
    آقای میر سلیم در عوض شما هیچوقت شروع نشدی که تمام بشی برو بگیر بخواب
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      1 2
      عالی گفتی دمت گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس