کد خبر 759569
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
استان عجایب اقتصاد ایران

ادامه روایت نافرجام و بی‌سرانجام مشکلات کارگران خوزستان و مسئولانی که با کت‌وشلوار و لباس رسمی در بین کارگران حضور می‌یابند و فقط وعده می‌دهند که ما مشکلاتتان را حل می‌کنیم.

به گزارش مشرق،  ۱۲ ماه معادل ۳۶۵ روز بی جیره و مواجب کار کردن را فقط در خوزستان استان عجایب اقتصاد ایران و گرداننده چرخ اقتصاد کشور می‌توان دید، اینجا کارگران به دلیل طلب احقاق حقوقشان بازداشت می‌شوند ولی کارفرما آزادانه جولان می‌دهد.

گرچه با نگاهی گذرا می‌بینیم که قشر ضعیف اما زحمت‌کش کارگر از دیرباز تاکنون با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌ ولی این روزها بیشتر، با مرور اخبار رسانه‌های مکتوب و برخط استان و حتی فضای مجازی به اخبار تلخی می‌رسیم که نشان می‌دهد بیش از آنکه کار در گرمای خرما پزان خوزستان، کارگران را آزار دهد، نادیده گرفته شدن و بی‌توجهی مسئولان موجب رنجش خاطر آنان شده است.

تاب دیدن چشمان اشک‌آلود کودک گرسنه‌ام را ندارم

بیش از ۱۵ روز است که کارگران شرکت کیسون پیمانکار قطار شهری اهواز در مقابل استانداری خوزستان تجمع می‌کنند و خواهان دریافت حقوقشان هستند.

یکی از کارگران شرکت کیسون اظهار داشت: بیش از ۳۰۰نفر از کارگران این شرکت ۱۲ ماه است که حقوق نگرفته‌اند. چندین روز است که مقابل استانداری تجمع می‌کنیم ولی هیچ یک از مسئولان در جمع ما حاضر نشدند که مشکلات ما را بشنوند.

وی با بیان اینکه "دیگر توان دیدن چشم‌های اشک‌آلود کودکانمان را از گرسنگی نداریم" افزود: همه ما در مخارج زندگیمان مانده‌ایم و حتی چند روز پیش یکی از کارگران که صاحبخانه او را از خانه بیرون انداخته بود قصد خود سوزی داشت که توانستیم جلوی او را بگیریم.

"سلول خاکستری" سرانجام ۳ماه گرسنگی

اجحاف در حق کارگران به ۳۰۰کارگر کیسون ختم نمی‌شود و این تراژی تلخ تا شهرستان‌های دیگر استان نیز می‌رسد. کارگران شرکت هفت‌تپه نیز که می‌بینند تجمعات آنان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق نتیجه‌ای ندارد، اقدام به مسدود ساختن مسیر جاده سراسری اهواز_ اندیمشک (سه راهی هفت‌تپه) می‌کنند.

پس از آن افشار قائم مقام شرکت کشت‌ و صنعت نیشکر هفت‌تپه در مصاحبه‌ای به حق قانونی خود در برابر هرگونه هنجارشکنی و اخلال در نظم و انضباط این شرکت اشاره می‌کند و می‌افزاید که با عوامل اینگونه تحرکات برخورد قانونی می‌شود.

ساعاتی بعد چند تن از این کارگران به دلیل غیرقانونی بودن اقدامشان توسط دادستانی بازداشت می‌شوند که در این زمینه محمدرضا راهداری‌زاده رئیس مجمع نمایندگان کارگران خوزستان معتقد است جوامع قضایی، کارگران معترض را به دید خرابکار و مخل امنیت کشور نگاه نکنند زیرا کارگران به دنبال نان حلال و حقوق خود هستند.

گفتنی است کارگران بازداشت شده در همان شب آزاد شدند و در یکی دو روز بعد از تجمع حقوق کارگران پرداخت شد.

دستگاه‌های نظارتی بسیار ضعیف عمل می‌کنند

آیت الله سیدابوالحسن‌ حسن‌زاده درباره وضعیت کارگران با بیان اینکه کارگران همواره با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند، اظهار داشت: در چند ماه اخیر شاهد به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای کارگران هستیم.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه ریشه این مشکلات به مسئله بیکاری بازمی‌گردد، افزود: وقتی در جامعه بحث بیکاری و تقاضا برای اشتغال بالا باشد سبب ایجاد نوعی استثمار می‌شود به طوری که نیروهای کار را با کمترین حقوق استخدام می‌کنند و همان حقوق کم را نیز حاضر نیستند به موقع پرداخت کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه وقتی تقاضا برای کار زیاد و از آن سو اشتغال کم باشد نتیجه آن می‌شود که کارگر را درصورت اعتراض و طلب حقشان به اخراج تهدید می‌کنند همچنین درباره آنچه که مسئولان باید در این زمینه انجام دهند، تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی بسیار ضعیف عمل می‌کنند.

حسن‌زاده گذری به مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری زد و گفت: چه کسی به این موسسات اجازه داده که تابلو بزند؟ چه کسی به آنها مکان داده است؟ مگر آنها مجوزهای لازم را نداشتند اگر داشتند پس چرا الان می‌گویند که غیرقانونی هستند چه کسی بر کار آنان نظارت می‌کرده؟ بحث نظارت در دولت ما ضعیف است و باید قوی‌تر باشد.

وی ادامه داد: مسئولان که نمی‌دانند بیکاری یعنی چه، بالاخره فرزندانشان به شکلی مشغول به کار می‌شوند. مسئولان که نمی‌دانند گرسنگی یعنی چی؛ مسئولان نمی‌دانند تهیه لباس و لوازم تحریر برای فرزندان در ابتدای سال تحصیلی با یک حقوق ناچیز یعنی چی. مسئولان نمی‌دانند در تابستان سفر نرفتن یعنی چی و نمی‌توانند درک کنند کسانی را که قدرت و توانایی اداره زندگی خودشان را ندارند چه برسد به مسافرت رفتن.

امام جمعه موقت اهواز ضمن بیان اینکه نمی‌خواهم به این دولت ایراد بگیرم، عنوان کرد: متاسفانه این مشکلات چند سالی هست که شروع شده و دیگر چنین نیست که مسئولان ما همانند مردم طبقات پایین زندگی کنند. نظارت نیست و مسئولان هم مشکلات مردم را به صورت عملی درک نمی‌کنند.

وعده‌های پوچ مسئولان کت‌وشلوار پوش در بین کارگران

وی گفت: برخی مسئولان منتظرند تا کارگران به اداره کار رفته و شکایت کنند اما چه کسی شکایت کند این کارگران که تا شکایت کنند در نهایت حقوق معوقه‌اشان را پرداخت می‌کنند و بعد این موضوع به اخراجشان منتهی می‌شود.

آیت الله حسن‌زاده با بیان اینکه فاصله گرفتن مردم ما از دولت و نظام به دلیل وجود چنین نگرانی‌ها و مشکلاتی به مصلحت نظام نیست، توضویح داد: مردم باید ببینند که مسئولان دلسوزی لازم و کافی را در عمل دارند نه اینکه با کت‌وشلوار و لباس رسمی در بین کارگران حضور یابند و فقط وعده بدهند که ما مشکلاتتان را حل می‌کنیم بلکه باید به گونه‌ای باشند که مردم درکشان کنند.

وی تاکید کرد: چقد این کارگران را به صبر دعوت کنیم چقد بگویم اعتراض نکنید واقعا اگر اعتراض نکنند کسی به حقشان رسیدگی می‌کند؟ کسی به این ظلمی که به آنان شده رسیدگی می‌کند؟ من نمی‌گویم که تجمع کنند اما وظیفه همه مسئولان است که به این مشکلات رسیدگی کنند.

امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: عزیزان در قوه قضاییه، دادگستری و مسئولان در بخش‌های مختلف کمک کنند تا مشکلات این قشر تلاشگر و زحمت‌کش هر چه زودتر حل شود.

سال گذشته نیز چند تن از کارگران شهرداری یکی از مناطق اهواز به دلیل عدم دریافت حقوقشان تجمع کردند که فشار روانی وارده بر آنان منجر به اتفاقاتی از جمله شکسته‌شدن شیشه‌های چند خودرو توسط کارگران و سپس بازداشت آنها شد روایت نافرجام و بی‌سرانجام مشکلات کارگران همچنان ادامه دارد به طوری که امسال نیز شاهد تجمع کارگران شرکت گروه ملی خوزستان، کارگران فضای سبز شهرداری اهواز و نیز تجمع کارگران آبفار خوزستان به دلیل عدم پرداخت حقوق و نیز دیگر مشکلات هستیم.

پیگیری بخش خصوصی متخلف از راه قانونی 

آیت‌الله محسن حیدری نیز با اشاره به اعتراض‌های کارگران خوزستانی و با بیان اینکه این اعتراضات و نارضایتی‌ها معلول چند عامل است، اظهار داشت: عامل اول رکودی است که در سراسر کشور وجود دارد و در خوزستان نیز به میزان بیشتری مشهود است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: عامل دوم نیز سوء مدیریت‌ها است و بعضی از ادارات که باید رسیدگی می‌کردند آنگونه که می‌بایست رسیدگی نکردند و حقوق کارگران را دنبال نکردند.

وی عامل سوم را سوء استفاده بعضی از بخش خصوصی دانست و افزود: آنها به فکر کارگران نیستند و فقط به فکر منافع خودشان هستند بنابراین مشکلاتی برای کارگران ایجاد می‌کنند و کارگران نیز ناچار می‌شوند با اعتراض احقاق حقوقشان را به گوش مسئولان برسانند.

آیت‌الله حیدری ضمن بیان اینکه امیدواریم مسئولان مربوطه همت کنند و مشکلات مردم را حل کنند، درباره وظیفه مسئولان ارشد استان عنوان کرد: مسئولان ارشد استانی باید سازمان‌دهی کارها و رسیدگی به مدیریت‌های ناقص را به نحو احسن پیگیری و انجام دهند همچنین بخش خصوصی که حق کارگران را به موقع نمی‌پردازد را از راه قانونی پیگیری کنند.

نبود "اهرم فشار" برای وادار ساختن مسئولان به انجام وظایف

  آنچه که در خوزستان به وضوح مشاهده می‌شود کمبود و یا نبود "اهرم فشار" برای وادار ساختن مسئولان با هدف انجام به‌ موقع و صحیح مسئولیت‌ها است. اگر استان را پیکر و جسم تصور کنیم و مسئولان استان را به مثابه دستگاه‌های ایمنی بدن تجسم کنیم خواهیم دید، امروزه خوزستان به نوعی بیماری خود ایمنی مبتلا شده که مسئولان به عنوان دستگاه‌های ایمنی با کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌هایشان در حال ظربه زدن و تضعیف پیکره این استان هستند.

بنابراین با هدف کنترل و ممانعت از پیشروی این بیماری می‌بایست مسئولان ارشد استانی در ابتدا خود و سپس مسئولان پایین رده را به انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله با بهترین عملکرد و کارایی ملزم کنند تا شاید آشفتگی رخنه کرده در قشر ضعیف اما زحمت‌کش کارگر رفع شود و نیز ساماندهی استان که بیشتر حاصل تلاش کارگران است از رونق نیفتد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    74 8
    چشمتان كور قدر احمدي نژاد رازميدانستيد!!چشمتان كور به روحاني راي نميداديد!!!
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    6 0
    متاسفانه کارگران همیشه قربانی هستندچه دوره ....
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    10 0
    به درک. خلایق هر چه لایق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس