به گزارش مشرق ، مرتضي شفيعي در يک نشست خبري در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: پرايد صبا، خودروي پر تيراژ سايپا محسوب ميشود که توليد آن تا آخر امسال ادامه خواهد داشت و طي مدت سه ماه، پرايد 131 جايگزين آن خواهد شد.
وي در مورد ديگر پلت فرمهاي جديد سايپا نيز به فارس گفت: پلت فرم X300، X200 و X400 توسط شرکت ساپيا در دست بررسي است که هماکنون روي پلت فرم X200 خودروي تيبا توليد ميشود و طي سالهاي آينده ارتقاء خواهد يافت.
به گفته وي پلت فرم ايکس 100 توليد خودروهاي در کلاس A و B، پلت فرم ايکس 200 توليد خودرو در کلاس D و C و پلت فرم ايکس 300 کلاسهاي C و D را پوشش ميدهد.
شفيعي توضيح داد: ما سه سال پيش در مذاکره با وزارت صنايع و مؤسسه استاندارد عنوان کرديم که پلت فرم ايکس 100 را در دستور بررسي داريم ولي در آئيننامه ارتقاء کيفيت خودروها و طبق دستور وزير صنايع قرار شد تا اول مهرماه تائيد نمونه همه خودروها انجام شود.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا مؤسسه استاندارد از توليد پرايد صبا با شرايط فعلي از ابتداي سال آينده جلوگيري خواهد کرد يا خير؟ گفت: نميدانم آنها چه اقدامي خواهند کرد و شرايط تحريم يا مسائل ديگر چه تأثيري را بر توليد خواهد داشت، ولي ما تا پايان سال جاري، سايپا 131 را جايگزين صبا خواهيم کرد.
وي ادامه داد: طبق آئيننامه ارتقاي کيفيت خودروها، محصولاتي که در داخل توليد ميشوند نبايد عمر بيش از 10 تا 15 سال داشته باشند و ما نيز بر اين اساس، پلت فرم و توليد پرايد را تا سال 95 ارتقاء خواهيم داد.
وي در مورد پرايد سايپا 141 نيز که رئيس موسسه استاندارد بيشتر اعلام کرده بود توليد اين محصول بدليل عدم رعايت استانداردها از اول مهرماه متوقف شده است، گفت: ما توليد اين محصول را از مرداد ماه متوقف کرديم و به جاي آن پرايد صبا توليد ميکنيم.
به گفته شفيعي حدود 20 تا 50 هزار دستگاه پرايد 131 با پلت فرم ايکس 100 امسال توليد خواهد شد.
وي با بيان اينکه پرايد هنوز موفق به دريافت تاييديه مربوط به چراغهاي مه شکن و تصادف نشده است، گفت: به منظور ارتقاي کيفيت پرايد، پروژه ايکس 100 تعريف شده که محصولات جديد خانواده پرايد بر روي اين پلت فرم توليد خواهند شد.
معاون مهندسي سايپا تصريح کرد: پرايد 131 بر روي پلت فرم جديد از دي ماه جايگزين پرايد صبا ميشود و علاوه بر اين، توليد پرايد 132 جديد از مرداد 89 به منظور جايگزيني132 قبلي آغاز شده است.
وي افزود: توليد پرايد 141 بر روي پلت فرم ايکس 100 نيز از دي ماه آغاز خواهد شد.
به گفته وي بيش از 30 ميليارد تومان براي اجراي پروژه ايکس 100سرمايهگذاري شده است.
وي در مورد تغيير قيمت پرايد توليدي بر روي پلت فرم ايکس 100 نيز گفت: توليد اين محصول بدون در نظر گرفتن ايربگ و ABS حدود 500 تا 650 هزار تومان افزايش قيمت تمام شده به همراه دارد که ما بابت آن، پولي از مردم دريافت نخواهيم کرد ولي ارتقاء آپشنها مانند نصب ترمز ضد قفل و ايربگ، صندلي و تغيير داشبورد خودرو قيمت فروش پرايد را افزايش خواهد داد.
شفيعي در خصوص دليل عدم توليد يک محصول جديد به جاي توليد پرايد نيز گفت: اين خودرو هماکنون مورد توجه اقشار مختلف جامعه است به طوريکه از آن در شهرستانها، روستاها و حتي سر مزرعه نيز استفاده ميشود.
وي افزود: جايگزيني يک محصول نيازمند گذشت زمان است و نميتوان يکباره توليد آنرا متوقف کرد.
وي سفرهاي خارجي، واردات خودرو و ماهواره را از جمله دلايل بالا رفتن سطح انتظار مردم از صنعت خودروسازي عنوان کرد و گفت: ما نتوانستهايم مطابق با سرعت رشد انتظارات مردم، سطح توليداتمان را افزايش دهيم ولي اين مسئله به معني آن نيست که کيفيت محصولات بدتر شده است.
وي با انتقاد از برخي برخوردهاي غيرکارشناسي با صنعت خودرو گفت: يک روز ميگويند بايد بر روي خودروها زنجير چرخ نصب شود که اين مسئله اصلا مفهوم ندارد زيرا مشتري که از زاهدان ميآيد نيازي به نصب زنجير چرخ ندارد.
وي تأکيد کرد: با وجود چند متولي براي صنعت خودروسازي، نميتوان استراتژي مناسبي را در اين خصوص تدوين کرد.
وي در مورد ديگر پلت فرمهاي جديد سايپا نيز به فارس گفت: پلت فرم X300، X200 و X400 توسط شرکت ساپيا در دست بررسي است که هماکنون روي پلت فرم X200 خودروي تيبا توليد ميشود و طي سالهاي آينده ارتقاء خواهد يافت.
به گفته وي پلت فرم ايکس 100 توليد خودروهاي در کلاس A و B، پلت فرم ايکس 200 توليد خودرو در کلاس D و C و پلت فرم ايکس 300 کلاسهاي C و D را پوشش ميدهد.
شفيعي توضيح داد: ما سه سال پيش در مذاکره با وزارت صنايع و مؤسسه استاندارد عنوان کرديم که پلت فرم ايکس 100 را در دستور بررسي داريم ولي در آئيننامه ارتقاء کيفيت خودروها و طبق دستور وزير صنايع قرار شد تا اول مهرماه تائيد نمونه همه خودروها انجام شود.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا مؤسسه استاندارد از توليد پرايد صبا با شرايط فعلي از ابتداي سال آينده جلوگيري خواهد کرد يا خير؟ گفت: نميدانم آنها چه اقدامي خواهند کرد و شرايط تحريم يا مسائل ديگر چه تأثيري را بر توليد خواهد داشت، ولي ما تا پايان سال جاري، سايپا 131 را جايگزين صبا خواهيم کرد.
وي ادامه داد: طبق آئيننامه ارتقاي کيفيت خودروها، محصولاتي که در داخل توليد ميشوند نبايد عمر بيش از 10 تا 15 سال داشته باشند و ما نيز بر اين اساس، پلت فرم و توليد پرايد را تا سال 95 ارتقاء خواهيم داد.
وي در مورد پرايد سايپا 141 نيز که رئيس موسسه استاندارد بيشتر اعلام کرده بود توليد اين محصول بدليل عدم رعايت استانداردها از اول مهرماه متوقف شده است، گفت: ما توليد اين محصول را از مرداد ماه متوقف کرديم و به جاي آن پرايد صبا توليد ميکنيم.
به گفته شفيعي حدود 20 تا 50 هزار دستگاه پرايد 131 با پلت فرم ايکس 100 امسال توليد خواهد شد.
وي با بيان اينکه پرايد هنوز موفق به دريافت تاييديه مربوط به چراغهاي مه شکن و تصادف نشده است، گفت: به منظور ارتقاي کيفيت پرايد، پروژه ايکس 100 تعريف شده که محصولات جديد خانواده پرايد بر روي اين پلت فرم توليد خواهند شد.
معاون مهندسي سايپا تصريح کرد: پرايد 131 بر روي پلت فرم جديد از دي ماه جايگزين پرايد صبا ميشود و علاوه بر اين، توليد پرايد 132 جديد از مرداد 89 به منظور جايگزيني132 قبلي آغاز شده است.
وي افزود: توليد پرايد 141 بر روي پلت فرم ايکس 100 نيز از دي ماه آغاز خواهد شد.
به گفته وي بيش از 30 ميليارد تومان براي اجراي پروژه ايکس 100سرمايهگذاري شده است.
وي در مورد تغيير قيمت پرايد توليدي بر روي پلت فرم ايکس 100 نيز گفت: توليد اين محصول بدون در نظر گرفتن ايربگ و ABS حدود 500 تا 650 هزار تومان افزايش قيمت تمام شده به همراه دارد که ما بابت آن، پولي از مردم دريافت نخواهيم کرد ولي ارتقاء آپشنها مانند نصب ترمز ضد قفل و ايربگ، صندلي و تغيير داشبورد خودرو قيمت فروش پرايد را افزايش خواهد داد.
شفيعي در خصوص دليل عدم توليد يک محصول جديد به جاي توليد پرايد نيز گفت: اين خودرو هماکنون مورد توجه اقشار مختلف جامعه است به طوريکه از آن در شهرستانها، روستاها و حتي سر مزرعه نيز استفاده ميشود.
وي افزود: جايگزيني يک محصول نيازمند گذشت زمان است و نميتوان يکباره توليد آنرا متوقف کرد.
وي سفرهاي خارجي، واردات خودرو و ماهواره را از جمله دلايل بالا رفتن سطح انتظار مردم از صنعت خودروسازي عنوان کرد و گفت: ما نتوانستهايم مطابق با سرعت رشد انتظارات مردم، سطح توليداتمان را افزايش دهيم ولي اين مسئله به معني آن نيست که کيفيت محصولات بدتر شده است.
وي با انتقاد از برخي برخوردهاي غيرکارشناسي با صنعت خودرو گفت: يک روز ميگويند بايد بر روي خودروها زنجير چرخ نصب شود که اين مسئله اصلا مفهوم ندارد زيرا مشتري که از زاهدان ميآيد نيازي به نصب زنجير چرخ ندارد.
وي تأکيد کرد: با وجود چند متولي براي صنعت خودروسازي، نميتوان استراتژي مناسبي را در اين خصوص تدوين کرد.