فرماتده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: تا زمانی که بیماری کرونا به طور کامل مهار نشود، وضعیت فعالیت صنوف در کشور به شرایط عادی بر نمی گردد.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران  در مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه بین ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، اتاق اصناف تهران و شرکت دیجی کالا با محوریت عرضه محصولات هزار واحد صنفی آسیب دیده متاثر از کرونا بر بستر مجازی، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام مبارک ماه رمضان، انعقاد این تفاهم نامه را گام مهمی در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور دانست.

 بیشتر بخوانید:

مراکز پرتردد همچنان کانون اصلی انتقال بیماری هستند

بستری ۵۸ هزار تن از ابتدای شیوع کرونا در تهران


فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا با اشاره به اینکه همزمان با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، بسیاری از صنوف دچار آسیب شده اند، ادامه داد: تا زمانی که بیماری کرونا به طور کامل مهار نشود، وضعیت فعالیت صنوف در کشور به شرایط عادی بر نمی گردد. از طرفی شرایط اقتصاد تابعی از شرایط بهداشتی و درمانی حاکم در جامعه است؛ بنابراین طبیعی است در این بحران با فراز و فرودهایی همراه باشد.
 
 به گفته وی، در قالب این تفاهم نامه، امکان معرفی و فروش محصولات هزار کسب و کار آسیب دیده ضمن پایبندی به اصول تجارت الکترونیک و با تایید و معرفی اتاق اصناف تهران در وب سایت شرکت دیجی کالا فراهم می شود. 
 
 زالی در خصوص لزوم رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در کنار اصول بازرگانی در این مسیر، عنوان کرد: داشتن جواز کسب، ارائه اقلام ضروری مایحتاج خانوار و رعایت اصول بهداشتی در فرآیند توزیع و بسته بندی از شروط معرفی کسب و کارها توسط اتاق اصناف تهران به شرکت دیجی کالا است. همچنین ارسال محصولات از تهران به سایر شهرهای کشور، بستر عظیمی برای توزیع ویروس به شمار می رود، بنابراین در این حوزه باید پروتکل های بهداشتی با دقت رعایت شود.
 
 فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران تصریح کرد: علاوه بر رفع نیازهای ضروری مردم و کمک به کسب و کارهای خرد برای رفع بخشی از صدمات وارد شده به آنها در اثر شیوع ویروس کووید-۱۹، فرآیند اتصال این صنوف به بازار ملی بر بستر کسب و کار مجازی صورت می گیرد. اگر این اقدامات تجربه خوبی به همراه داشته باشد، می تواند به عنوان یک سنت و روش در حوزه  کسب و کار مبدل شود.

 زالی با اشاره به نظرسنجی که ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، انجام داده است، ادامه داد: طبق این نظر سنجی ها بیش از ۷۰ درصد مردم در زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، به علت خرید مایحتاج ضروری از منزل خارج می شدند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود:همچنین اکثر افراد اولین مکانی که بعد از خروج از طرح به آن مراجعه می کنند را مراکز خرید اعلام کردند. براین اساس اگر بتوانیم فرآیند و توزیع کالا را غیرحضوری کنیم، بخش عمده ای از زیرساخت کنترل اپیدمی فراهم می شود و معدل تردد افراد در شهر کاهش می یابد.

 وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلاتی که در طول اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، بخش های مختلف را با چالش مواجه می کند، فراهم نبودن زمینه های استقرار دولت الکترونیک است، افزود: یکی از زیرساخت های تحقق دولت الکترونیک، بازرگانی از راه دور است که با انعقاد این تفاهم نامه، گام موثری در این راستا برداشته خواهد شد. علاوه بر این در دو بخش اتاق اصناف و شرکت دیجی کالا، تعهد مورد لزوم در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی و خدمت رسانی وجود دارد.
 
 وی ضمن ابراز امیدواری از گسترش این اقدام، شکل گیری همبستگی های اجتماعی و افزایش همکاری بین بخشی را یکی از مهمترین دستاوردهای مقابله با بیماری کرونا خواند.
 
 تاکید اتاق اصناف بر لزوم معرفی صنوف دارای مجوز کسب به شرکت دیجی کالا
 
 قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، ضمن تشکر از کادر درمان و ستاد مقابله با بیماری کرونا برای مقابله و مدیریت این بیماری، اظهار کرد: بسیاری از کسب و کارهای خرد در این بحران آسیب دیده اند که سعی داریم قدمی برای آنها برداریم. بر این اساس هزار کسبه بر اساس استانداردهای اتاق اصناف به شرکت دیجی کالا معرفی می شوند.
 
 وی ادامه داد: تاکید اتاق اصناف تهران معرفی صنوفی است که دارای جواز کسب باشند تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود. رئیس اتاق اصناف تهران در پایان از تداوم این همکاری ابراز امیدواری کرد.
 
 *معرفی کسب و کارهای آسیب دیده بدون دریافت هزینه
 
حمید محمدی مدیر عامل شرکت دیجی کالا، امکان تحقق بخشی از وظایف و مسئولیت های اجتماعی شرکت در قالب این تفاهم نامه را میسر خواند و افزود: طبق مفاد تفاهم نامه سه جانبه با ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران و اتاق اصناف تهران، شرکت دیجی کالا متعهد می شود، علاوه بر وظیفه معرفی مستقیم ۶۰ هزار مجموعه حقوقی و صنفی که تاکنون بر عهده داشته است، محصولات هزار کسب و کار آسیب دیده را نیز ضمن تقبل کردن تمام هزینه های ارائه، انبارداری و ارسال محصولات، معرفی کند و بدون دریافت سود به دست مشتریان برساند.
 
 وی با تاکید بر اینکه شرکت دیجی کالا در انتخاب صنوف هیچ نقشی ندارد، افزود: معرفی کسب و کارها فقط با تایید اتاق اصناف تهران صورت می گیرد.
 
 علی ماهر معاون برنامه ریزی ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران نیز در این دیدار هدف از انعقاد این تفاهم نامه سه جانبه را ایجاد فضای کسب و کار برای صنوف آسیب دیده متاثر از بحران کرونا اعلام کرد و گفت: بنا بر صلاح دید شرکت دیجی کالا و اتاق اصناف تهران، مدت این تفاهم نامه قابل تمدید است.

منبع: فارس

برچسب‌ها