کد خبر 12054
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۰:۵۴

اخلاق طبي است که در برزخ به انسان حيات و سلامت مي‌دهد و معماري است که بدن را در برزخ در برابر شدائد مرگ مقاوم نگه مي دارد و هنري است که انسان را در برزخ، زيبا و سفيد رو جلوه مي دهد.

به گزارش مشرق، آيت الله جوادي آملي، ظهر امروز در درس اخلاق خود در جمع ضور طلاب وفضلاي حوزه و اقشار مختلف مردم به فوائد فن اخلاق اشاره و اظهار کرد: فن اخلاق داراي 4 فايده مهم است که پايين ترين آن در دنيا و سه فايده بزرگ آن در برزخ و قيامت است.

وي فايده دنيوي رعايت اخلاق و اخلاق مداري در جامعه را ايجاد جامعه متمدن دانست و افزود: جامعه متمدن حقيقي جامعه‌اي است که اخلاق در راس روابط اجتماعي مردم باشد.

اين استاد حوزه علميه با اشاره به فوايد اخروي اخلاق مداري ادامه داد: اخلاق طبي است که در برزخ به انسان حيات و سلامت مي‌دهد و معماري است که بدن را در برزخ در برابر شدائد مرگ مقاوم نگه مي‌دارد و هنري است که انسان را در برزخ، زيبا و سفيد رو جلوه مي‌دهد.

وي افزود: در فرهنگ ديني مصاف انسان با مرگ همواره به نفع انسان به پايان مي‌رسد و انسان مرگ را مي‌ميراند و مرگ را مي‌چشد نه اين‌که مرگ انسان را بميراند، چون «کل نفس ذائقه الموت» است نه برعکس؛ بنابراين انسان در برزخ زنده است و حيات دارد و اخلاق بدني از خود مي سازد که در برابر مرگ و شدائد آن مقاوم است، چون شدت مرگ باعث مي‌شود برخي افراد اوليات دين را فراموش کنند.

اين مرجع تقليد تصريح کرد: گرچه انسان در مصاف با مرگ پيروز است، ولي مرگ چنان قدرتي دارد که انسان با چشيدن آن وارد دنياي ديگري مي شود، اين انتقال براي برخي آنچنان شديد و دردناک است که در قبر هرچه از او مي‌پرسند را مي تواند جواب دهد.

وي گفت: زيبايي براي همه مهم است، ولي هيچ امتياز و فخري ندارد، بنابراين سهيل رومي با بلال حبشي هيچ امتيازي ندارند و آنچه باعث برتري بر ديگري مي شود، تقوا و اخلاق الهي است. همه ما دوست داريم همچون يوسف نبي در برزخ حاضر شويم اين کار اخلاق است و اخلاق مي تواند انسان را در برزخ رو سفيد کند.

جوادي آملي تصريح کرد: چنين فني که 4 فايده دنيوي و اخروي براي انسان دارد هرگز نمي تواند انتزاعي و نسبي باشد، برخلاف عقيده برخي غربي ها که تلاش مي کنند اخلاق را نسبي جلوه دهند.

اين مفسر قرآن و نهج البلاغه با اشاره به خطبه 238 نهج البلاغه اظهار کرد: اين خطبه درباره جنگ صفين است و امام علي (ع) در اين خطبه فتنه هايي که از داخل توسط اشعث و از خارج توسط عمر و عاص ايجاد شده را تشريح و علت پذيرفتن حکميت را بيان کردند.

وي خاطرنشان کرد: حضرت علي‌(ع) به دليل جهل و عدم آگاهي مردم و تبليغات سوء عمرعاص و معاويه عليه ايشان، حکميت را پذيرفتند و گفتند« اگر من حکميت را قبول نمي کردم مردم من را مخالف قرآن و معارض آن مي پنداشتند».

به گزارش مرکز خبر حوزه، اين استاد خارج حوزه تصريح کرد: در جامعه اي که تفکر عمروعاصي حاکم باشد و علي را کنار گذاشته باشند قطعا علي اگر بخواهد مقاومت کند محکوم به شکست است، ولي در قيامت حساب و کتاب و محکمه عدل است.