به گزارش مشرق به نقل از فارس، آیتالله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در اولین نشست دبیران استانی مجمع اسلامی رشد و ارتقاء دانشگاهیان که به همت سازما بسیج مستضعفین در مشهد برگزار شد، طی سخنانی پیرامون تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، لازمه تحقق چشمانداز آینده کشور با هویت اسلامی و انقلابی را حرکت نظام در دهه پیشرفت و عدالت بر مبنای علم و ایمان عنوان کرد.
وی افزود: تدوین این الگو الزاماتی دارد و همچنین الگویی که تدوین میشود باید به گونهای باشد که بتواند نقش مؤثری در چرخه تصمیمگیری نظام ایفاء کند چرا که بدون تحقق این الزامات الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت به این نیت پیدا نخواهد کرد.
وی به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در کرمانشاه مبنی بر نوسازی نظام با حفظ آرمانها و ارزشها اشاره کرد و اظهار داشت: این خواسته رهبر معظم انقلاب بدون همکاری و همافزایی در قالب یک حرکت بسیجی محقق نخواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت نزدیکی حوزه و دانشگاه به یکدیگر خاطرنشان کرد: فرهیختگان این دو حوزه میتوانند با تفاهم موجود در قالب بسیج و به کارگیری ظرفیتهای نخبگی کشور اقدمات جدی و ماندگاری از خود به جای بگذارند.
عضو مجلس خبرگان، تحقق جامعه اسلامی را زمینهساز رسیدن به تمدن اسلامی دانست و افزود: هرچند نقش دانشگاه در اصلاح جامعه یک نقش مهم است اما باید به نقش خانواده، مدارس، مساجد، حوزهها و رسانهها و نظام مدیریت کشور نیز توجه کنیم چرا که همه اینها در کنار هم میتوانند جامعه اسلامی را محقق کنند. هرچند شاید اصلاح دانشگاه یک نقطه آغازین باشد.
کعبی، تحول در علوم انسانی را یکی از مأموریتهای جهادی حوزه و دانشگاه دانست و گفت: ما به دنبال دشمنی با علوم انسانی نیستیم، اما معتقدیم پایه، مبانی، منابع، قواعد آموزههای آن باید با کتاب و سنت هماهنگ باشد که این امر بدون همکاری با حوزه محقق نمیشود.
وی با بیان اینکه امروز بعد از گذشت 33 سال از انقلاب ما فضالی مسلط بر علوم انسانی کم نداریم، گفت: نظامات اسلامی در عرصههای گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تربیتی، اخلاقی و غیره باید تدوین و یا حداقل بازتدوین شده و متناسب با دهه چهارم انقلاب باشد.
عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: دستآوردهای علمی حوزویان و دانشگاهیان متعهد باید توسط نخبگان پالایش شده و به زبان کارشناسی درآید تا بتوان از آنها در حوزههای تصمیمگیری استفاده کرد.
کعبی با بیان اینکه بسیاری از امور کارشناسی امروز متکی بر علوم انسانی مبتنی بر سکولاریزم است، گفت: این وظیفه نخبگان و دستگاههای مربوطه است تا بتوانند در این زمینه با تدوین علوم انسانی مبتنی بر اسلام زمینه را برای تحول در علوم انسانی فراهم کنند.
وی با اشاره به برگزاری همایش دبیران استانی مجمع اسلامی رشد و ارتقاء دانشگاهیان گفت: یکی از وظایف مهم حلقه صالحین تدوین و تبیین آموزههای اسلام ناب متناسب با شرایط روز است.
عضو مجلس خبرگان تحول در علوم انسانی را یکی از مأموریتهای جهادی حوزه و دانشگاه دانست.